Zal straks eens kijken welke maat er op de mijne staat.
Iemand nog een tip om de vijsgaten makkelijk proper te maken/houden? Hen me vorige keer onnozel staan prutsen om ze proper te krijgen. Heb er wel zo'n tap voor maar dan nog.
mila_furrie
Geplaatst: 25-08-17 07:49
Wij hebben 3 paar vijzen eigenlijk ( stijn toch :p). hele kortjes voor droog weer. dan lange voor natte ondergrond en een tussen maat voor de cross Ik steek altijd blokjes aan de binnenkant en punten aan de buitenkant voor beschadiging te verkomen. Wij doen in de cross ook altijd springschoenen aan achteraan omdat we vroeger nog gehad hebben dat ze zichzelf pijnigen met vijzen tijdens de cross ( zowel vozzie als mijn paard eigenlijk)
wij steken de dag voordien speciala moeskes in precies een beetje spons achtig. je kan er ook watjes insteken dat deden we vroeger altijd.
vroeger had ik ook schroefjes voor in de vijsgaten te doen maar die slijten dan af en kan je ze niet meer uitdraaien als je je vijzen wilt indraaien :s
ohhh ik heb nog een paar zo goed als nieuwe eventing boots van dalmar voor en achter maat full te koop eventueel ook kentucky voor en achter cross getten maat full. de dalmar's zijn 2 keer gebruikt en altijd proper gewassen nadien. de kentucky zijn 1 keer gebruikt.
florence123
Geplaatst: 25-08-17 07:55
Varekaj: wij gebruiken zo een ijzeren pinneke om het gat uit te krabben, aan de andere kant zit er zo een borsteltje op. En een tap natuurlijk. Moet wel zeggen dat ik een hele goeie groom heb (mama) die dat altijd voor mij doet
Ik ga in deurle zonder ijzers crossen, iskander staat nog steeds ijzerloos en dat gaat goed. Hij heeft tot nu toe 2x op gras gesprongen (wel een mooi plat terrein) en geen problemen mee gehad. Volgend jaar komen er wel ijzers op.
Ik ben blij dat ik mijn crossgrief nog eens kan gebruiken, ik heb een mooie set Kentucky's van Ferro en NEW's van Colorado. Iskander zal wel in 1 van de 2 passen hoop ik
Vind je de Dalmar crossgetten goed? Ik heb ze ook maar ben er niet zo content van.
Mijn volgende zullen Kentucky's zijn.
Ik snap niet dat iedereen zo problemen heeft met zijn schroefgaten altijd. Ik maak mijn gewoon proper op de moment zelf met dat pinnetje, dan gewoon de schroef erin. Ik heb nooit provlemen met mijn gaten...
mila_furrie
Geplaatst: 25-08-17 09:37
Voor mijn paard(1m64) waren ze wel goed de dalmar's maar voor stijn zijn paard ( die 1m75 is) waren ze niet zo goed. Hij had de grootste maat en ze draaiden en had soms wondjes. hij heeft nu kentucky's de achterste zijn heel goed maar vooraan zijn ze toch aan de kleine kant :s Hij zo mss overstappen naar de veredus maar geen idee hoe die maten vallen :s
Ik heb er ook te koop hoor kentucky's :p haha
Wij hebben er ook geen problemen mee maar om gemakkelijk te zijn maken we ze de dag voordien proper
PrietPraat
Geplaatst: 25-08-17 09:49
Die dalmarts zijn echt niet zo goed idd. Canch was goed met haar style getjes. Steve heeft nu allemaal veredus getten en da zijn idd wel goeie .
Vanvoor probeer ik wel altijd gelijk te draaien binnen en buitenkant. Kleine vierkantjes of van die kleine rondje puntje. Achteraan voorr de cross meestal slag langer, vierkanten of vierkantige punten. De vierkante punten enkel aan de buitenkant.
Watjes insteken of van die stopjes doe ik nooit. Wat een gedoe idd . Ben nu toch wel redelijk pro geworden in het vijzen zetten, krijg dat proper met dat pinnetje alleen en soms de draaitap als het wat moeilijker gaat, maar die gebruik ik liever niet. Heb 1 keer gehad dat ik achtervijzen aan het indraaien was met die draaitap en dat paard schrok kan zijn been niet hoduen, zetten dus zijn voet neer en dat ding is na afgebroken. Dan heb ik wel zitten zweten omdat er uit te krijgen .
In Lummen op jumping daar moest ik ook vijzen draaien maar die had anders nog nooit vijzen gebruikt dus die waren nieuw en dat ging zo moeilijk, krijg ze er maar half in. Uiteindelijk de draad ingesmeerd met olie en dan ging het vanzelf. Dat kan nog een tip zijn dus dat het niet altijd aan het gaatje ligt maar dat de vijs zelf te stroef is.
gebruikt hij de veredus ook voor grote paarden? (ik ken zijn paarden niet echt)
ik doe dat meestal op voorhand als we vroeg moeten vertrekken. Dan gaat het vlotter de dag zelf. maar het is vaak ook de dag zelf met een pinnetje en aan de andere hangt dan een klein staalborsteltje waar je makkelijk de gaten kunt mee uitkuisen
Antonius
Geplaatst: 25-08-17 12:40
Ik heb die veredussen maat M voor mijn paarden en dat past perfect. Zijn ook maar kleine paarden met fijne benen.
Anoniem
Geplaatst: 25-08-17 16:22
Ik had vorige keer miserie om de vijsgaten proper te krijgen met enkel de tap, vandaar. Eens kijken naar zo een pinnetje met borsteltje dan.
Ik gebruik kentucky's als getten, wel content van! Blijven goed zitten.
Daaphh
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-17 18:56
Junior zijn eerste bosrit zit er op! Hij behoord nu tot de grote paarden
Flush is vandaag mee geweest tijdens het rijden. Hij heeft zijn eerst sprongetjes genomen. Hij heeft niet eens gekeken naar de balken. En maar show verkopen voor de paarden van de buren
winnie10
Geplaatst: 25-08-17 22:15
Dierenarts is vandaag geweest voor Aruba, ze heeft een scheur in haar oppervlakkige buigpees. Waarschijnlijk van aan te tikken, zelfs met de get erover. Ze heeft ontstekingsremmers gekregen en binnen 2 weken komt de dierenarts nog eens terug om opnieuw echo te maken en verschil te bekijken en dan gaat hij zeggen hoelang ze niet mag werken...
@daaph: amai zalig direct naar het bos! Zo worden het echte crosspaarden he
Oh winnie. Ken jammer genoeg het gevoel :-( dit was de reden waarom mijn paard nu een veulen heeft ook een scheur in de oppervlakkige pees. Natuurlijk te zien hoe groot de scheur is ( die van mijn paard was 10-12cm) maar dat zal even rusten worden vrees ik. Hopelijk zie je binnen enkele weken al verschil. Ik zal in elk geval duimen.
winnie10
Geplaatst: 26-08-17 09:55
Bij Aruba is het maar 1 cm dacht ik. Hopelijk geneest ze snel, maar ik ga haar alleszins genoeg rust gunnen. Ze mag ook gaan stappen op het harde en verder goed koelen. De dierenarts raadde eerst aan om ze op stal te houden maar ze heeft nu 5 dagen op stal gestaan en staat al te steigeren en te slaan, een echt me rosse merrie op dit moment. Dus ik vrees dat dat wel geen optie is. Dus mag ze wel op de wei zolang ze niet zot doet.
Heb je misschien nog tips/ervaringen die kunnen helpen in het genezingsproces?
De mijne moest ook in de box blijven normaal 2 weken. Maar 'k heb direct gezegd aan de DA van dat zal niet gaan hoor... Juist ontwaken van de sedatie even op stal. Ik zag direct wanneer het uitgewerkt was amai! En in de weide is hij rustig. DA zei van ja hij mag niet te dom doen omdat de huid op bovenbeen strakker staat en anders risico dat het gaat openklakken. Tot nu toe niets te merken gelukkig. Boxrust kan soms meer kwaad dan goed doen...
Bij ons staan ze altijd op een klein stukje wei. Dan kunnen ze niet zot doen, maar toch buiten.
Idd veel op het harde gaan stappen en koelen met ijs koudwater. Wij staken water in de diepvries, dan haalden we dat uit, deden dat in een sproeimachine ( wat je gebruikt voor onkruid te sproeien) en dan wat water erbij, even laten smelten en dan spuiten op de plaats. Dat deden we 2x per dag en als het lukte 3x.
winnie10
Geplaatst: 26-08-17 11:04
Zijn coldpacks (die blauwe pakjes voor mensen) ook een idee? Ik dacht misschien ook om icevibe boots te kopen. Kan ik in de toekomst nog altijd gebruiken en schijnt heel goed te werken. Iemand ervaringen daarmee?
Daaphh
Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 12:09
Doordat het water loopt krijgt ge nog een extra prikkeling van de bloedsomloop. Ik denk dat het ook kan maar minder effectief is.