[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:14

ze heeft wel ooit al B gecrosst maar om nu onmiddellijk te beginnen op hindernissen van 90 cm is mss toch te veel van het goeie.
tes wel de bedoeling dat ik volgend jaar opnieuw in de B kan starten in april. dus kga zeker wel oefenen en trainen ervoor. maar nu de eerste hindernissen zou ik toch liever rustig aandoen en liefst onder begeleiding want ik denk dat er nog veel verbeter werk aan mezelf is. Ik zocht voor haar blessure ook al iemand om mij een beetje te begeleiden in de cross maar die zijn zo moeilijk te vinden of ze zijn niet betaalbaar om op regelmatige basis begeleiding door te krijgen.

1 uurtje rijden naar westdorpe?

bij viriginie caulier is er ook wel veel te doen. grote weide met heel veel hindernissen in.

oh tof pp. ik ga zaterdag met een vriendin naar waregem en zondag normaal met stijn. welke proef rij je mee?
leuk die wedstrijd als ze goed vallen van datum kom ik zeker :) vond ik goed georganiseerd vorig jaar. niet zo veel volk en mooi op tijd iedere keer.
jammer dat ze niet veel volk hadden voor die gecombineerde wedstrijden. mocht ik mogen springen had ik zeker meegedaan.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:45

Ik heb tot nu toe 1 tegenstander in de superprestige die mijn derde plaats zou kunnen innemen. Anders word ik 4e. Ze rijdt de laatste tijd quasi elk weekend maar wel met ander paard middenin. Dus met beide paarden heeft ze nu net wat minder punten dan mij. Als ze nu 1 van de 2 komende wedstrijden (3 of 10) niet meerijdt. Dan doe ik mss de 17e mee en heb ik normaal sowieso genoeg punten. Maar ik zet er mijn hoop niet op. ;) Er kunnen nog altijd complicaties gebeuren met zijn hechtingen. Eerst focus daarop. :)

Oh leuk de winterwedstrijden! Laatste keer indoor waregem was een ramp. :+ Met mijn sierlijke *kuch kuch* val in de inrijpiste. :')

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:22

Mila: Virginie zit in Thieusies, 130km voor mij, dat is mij wat te ver om cross training te geven, denk dat jullie niet blij zullen zijn als ik die kilometers moet doorrekenen :P
Ternat heb ik op filmpjes gezien, lijkt mij wat minder de moeite te zijn, denk dat K.obe dan beter is...

Westdorpe is voor mij maar dik half uur rijden, dus voor jou wellicht idd een uurtje. Als jullie die afstand ok vinden, wil ik volgende week op wedstrijd wel eens luisteren wat er allemaal staat op training.

PP: veel succes en plezier! Gewoon rustig rond rijden, komt goed!!

Ik zou na de winter willen uitkijken voor iemand die bij mij op regelmatige basis wil komen helpen met de paarden (kuisen, zadelen, longeren en bij voldoende rij-ervaring mag er gereden worden ook). Heb nog dat schimmelke staan van nu 2,5 dus die moet ik in het voorjaar er ook bij pakken en 3 paarden is niet te doen voor mij alleen. Denk dat dit een heel leuke kans is voor iemand die wat uitgeleerd is op de manege en nu wat betere paarden wil rijden en alles er rond wat doen... Wel 16+. Na nieuwjaar zet ik het op FB maar mochten jullie via via iemand weten, mag je die zeker doorsturen.
Binnenkort zal mijn piste ook klaar zijn, de papa is druk bezig met verlichting. Dan nog omheining en tis klaar, dus alle faciliteiten om thuis te rijden!

En vers van de pers, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gemaild voor die Z ruiter met Z paard, ze hebben intussen de uitslag aangepast en ik ben nu 8e geworden, nog net binnen de prijzen dus. Les voor altijd dus, goed de uitslagen nakijken :P Nu nog in de gaten houden dat ze het prijzengeld storten...

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 15:26

Ik zei toch dat je uw stoute schoenen moest aantrekken!!

Fijn zoveel faciliteiten aan huis! Een ruiter zoeken zal niet makkelijk zijn, ik zie dat bij Sara.h
Gemotiveerd voor de eerste 3/4 maanden maar daarna haken ze vaak af...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:34

Ik weet het, en ik snap dat niet :+ Op de manege moeten ze betalen voor een manegeknol en bij een eigenaar zoals bij mij mogen ze gratis rijden in ruil voor eens ene te longeren of eens eten geven ofzo. Uitmesten moet sowieso niet.
Ik zou in mijnen tijd dat fantastisch gevonden hebben, zelfs nu vond ik dat echt plezant om mee op cyclus te gaan en te groomen...

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:37

proficiat :D

ja geen probleem hoor ik was enkel aan het denken waar het nog kon en daar ben ik al een paar keer geweest :) ternat is voor mij ook niet zo ver daar ben ik wel nog niet geweest. mss wel voor de beginnenlingen onder ons wel de moeite in ternat :D haha

voor mij is het echt gelijk waar we gaan :)

dat is inderdaad vaak het geval in het begin vol enthousiasme en na een paar maand begint het te slabbaken.

ik vind het ook leuk om mee te gaan groomen :) nu zaterdag ga ik mee met mijn vriendin om te groomen altijd leuk nog een beetje kletsen en paarden op 1 dag :d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:26

Anders maak ik woesdag foto's van Ternat als ik kan, wat er allemaal staat? Er staan huisjes, boomstammen, een treintje, trakhener, waterbak, een punt, mini grachtje, op-en afsprongtje. Is bijna allemaal tussen bomen.

8 oktober kijk ik na!

Groomen is heel leuk om te doen, leer er ook nog veel van.

En bijrijders... als ze niet op wedstrijd mogen haken ze snel af. Had hier lang een logé staan. 17 jaar, braaf, tot Z dressuur geschoold. Alles werd gedaan, alleen wat helpen op de weide en regelmatig komen. Les kon bij mijn lesgeefster indien gewenst.

Was allemaal ok tot ze hoorden dat ze les zelf moesten betalen en dat wedstrijd er niet direct in zat. Dan was het direct "laat maar zitten". Idem omdat paard niet verzet mocht worden of dat ik geen colonne vriendjes mee wou...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:57

Ik snap dat ook niet dat mensen zouden afhaken als je al redelijk veel mag! :D
Bij ons de paarden van stalbaas mag bijna alles mee gedaan worden. Juist niet gaan wandelen. Paarden mogen na evt toestemming ook mee op kampen. Wedstrijden mogen ook als stalbaas kan voeren, etc...

Groomen vind ik idd ook fijn om te doen! Zondag normaal gaan helpen bij PP :P

Goed gedaan Antonius! Heb dat ook eens gedaan bij een fout van de superprestige. :P Toen reed ik er nog echt voor maja nu is dat niet zo bijzonder belangrijk meer. :P

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:06

schei uit over bijrijders %) daar heb ik er genoeg van gehad die deden liegen, lui waren en inderdaad na een paar keer deden afhaken, of geld ervoor vroegen.
Maar momenteel heb ik een heel "ouder" (zelfde leeftijd als mij :') :') ) koppel, en die komen trouw maandagochtend, en niks is te veel.
En mijn beste vriendin rijdt bij me...zovaak als ze kan. Super!!

wat betreft watertraining, ik heb vandaag afgesproken om nog een keer in ysselsteijn te gaan trainen.
Maar dat wordt een ander soort training als anders. Ik heb een ander bit besteld, en dat wil ik dan eens uitproberen.
Hopelijk dan meer stuur, en toch controle. want ik merk dat ik op de babypelham toch minder stuur heb. Ik ga trainen bij een vriendin die is cross instructrice, maar bij haar voel ik me vrijer om dingen te testen. gewoon even evalueren, wisselen indien nodig en weer uittesten. en dan pakken we uiteraard meteen het water even mee.
Maar nou vind ik in Marchin het water wel heel fijn, dus daar ga ik met een goed gevoel naar toe.
ik neem denk ik ook maar meteen de greppel mee :D

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:09

Haha ik ben zelf bijrijder geweest JAAAREN, in sommige gevallen werd ik er ook voor betaald (en niet omdat ik het vroeg, maar ik trainde wel dan dat paard zo dat zij er mee in het weekdn mee konden rijden of op wedstrijd konden gaan). Dan ook beginnen groomen op mijn 18 jaar en zo de kans gekregen om paarden bij te rijden. Uiteindelijk heb ik dan ook één van de bijrijdpaardjes gekocht :D canchemietje. Was wel een leuke tijd hoor, ik reed soms 4 paarden op een dag :D.

Als ik het een leuk paard vind, is er bij mij geen gebrek aan motivatie hoor. En nu canch definitief aan de kant staat ben ik terug bijrijder geworden :). Mag er eigenlijk alles mee doen. Ik word niet betaald maar heb al eens mogen gaan tanken op hun kosten :P. En ze willen af en toe les betalen ook :). Kan het niet beter treffen, ze hebben ook een goeie piste thuis, en boven al, het is een leuk paard :). Als ze niet thuis zijn ga ik langs voor eten te geven.

Zelf heb ik nog nooit een bijrijder gehad, maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen over de motivatie van sommige. Ze zijn niet allemaal uit het goeie hout gesneden... Maar er zijn er! Je moet er juist op botsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:58

Ikkie heeft nieuwe schoenen :D nu zei de smid om woensdag korte/kleine vijzen te gebruiken. Alleen... hoe weet ik nu of de vijzen die ik heb kleine zijn :+

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 18:12

Ik draai overal dezelfde in. Ik denk opzich dat dat voor kleine hoogtes niet veel uit maakt... al draait dirk op 2* ook altijd dezelfde in

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:25

Ik ook meestal dezelfde, redelijk gewone. En als ik echt zie dat het wat gladder ligt (zoals de jumping van Brugge dit weekend) draai ik grotere vanachter. Ik ben nog nooit uitgesloren!

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:26

Er was dit weekend trouwens een pony gevallen tijdens de jumping. Hoor ik nadien dat die pony hoefijzers had maar dat er geen vijzen ingedraaid waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:54

Ik heb indertijd zo een basisset gekocht met vierkante en puntige. Heb soms de indruk dat ze niet bepaald klein zijn maar bon. De ondergrond in Ternat is vooral bosgrond, heb vorige keer vierkante gedraaid. Ging perfect.
Op wedstrijd tot nu toe nog geen gedraaid, bodem was altijd relatief doenbaar en vorig weekend zelfs mul/zwaar. Icaro staat algemeen redelijk stevig op zijn voeten gelukkig.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 18:57

Als je ijzers hebt met gaten zou ik sowieso draaien. Ik rij nooit, op gras/grond zonder schroeven... in de wei lopen ze ook zonder, maar dan zit ik er niet op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:06

Ik heb vijsgaten ja :j

Wou er vorige week draaien maar dordat de ijzers los kwamen kreeg ik ze niet goed ingedraaid dus zo gelaten. Nu zondag gaan ze wel gewoon in normaal gezien. En zeker voor crossles en cross zelf uiteraard.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:57

Puntjes gebruik je voor harde grond als het lange tijd niet geregend heeft.
Gewone vierkantje blokjes voor 'normale' ondergrond.
Grotere vierkante vijzen voor als het modderig ligt.
Je hebt dan nog specialere ook, maar dat vind ik nu niet echt nodig. Als het met 1 van die 3 soorten niet gaat, denk ik dat het terrein niet geschikt is om te crossen :P

Ik probeer wel zoveel als mogelijk langs de binnenkant een kleine vijs te draaien. Zo weinig mogelijk die grote, toch meer kans op verwonding en gaat ook dieper de grond in, en als de grond dan eigenlijk te hard ligt voor die grote vijzen, blijven op de bodem ipv erin te gaan en dus meer risico op peesblessures

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:29

Ik draai altijd kleine puntjes met widia-puntjes eigenlijk, op advies van mijn hoefsmid. Die vindt het onzin om giga of blokvijzen te draaien onder het motto van "als het terrein zo slecht is dat je die zou nodig hebben moet je niet willen crossen". Want hoe groter de vijzen hoe groter de impact op de pezen. Mijn pony is dan ook wel zelf niet groot dus het standaard formaat vijzen valt voor hem al te groot uit. En we rijden natuurlijk niet op hoog niveau. Maar ik moet zeggen,ik ben nog nooit ook maar iets gegleden in de cross of het springen, zelfs op nat gras. Behalve die ene keer dat ik mijn achterste vijzen niet in kreeg voor de dressuur... sindsdien bewaar ik ze in een bakje met olie, geen roest, geen gesukkel. Ideaal. Weet niet of dat "standaard" is? Ik deed dat dus niet met alle gesukkel van dien...

Als ik het goed begrijp draai jij dus verschillende maten binnen en buitenkant Antonius? Interessant. Heb dat ook al overwogen om dezelfde reden maar nooit uitgevoerd omdat ik wat schrik had voor scheve belasting. Niet op zachte grond want dan gaan ze toch in de grond maar vooral op sommige overgangen/kiezelstenen. Voor en achter andere maat steken heb ik wel al gedaan om achter net iets meer grip te hebben en voor toch niet te grote impact op de landing (blokkeren van de pezen). Maar dat was ook omdat ik toen geen 8 kleintjes meer had haha #lomp

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:29

Ik heb de karige crossen die ik heb gereden altijd met de gewone vijzen gereden. :)

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:33

Afbeelding

Ik bedoel dus die rechtsboven op dit prentje :) die midden onder heb ik ooit eens snel snel gekocht op cross toen ik er dus kwijt was, maar nadien toch terug vervangen door de mini's. Vond ze echt te groot voor mijn minibeest

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:37

Ik gebruikte deze. :) Nuja dat was Gavere en Tielt. In Waregem heb ik vijzen van PP moeten lenen. 'k Was ze vergeten. :o
Afbeelding

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:36

Lene: ik heb die onderste in het midden in zeer klein formaat, denk 4mm wat dus boven de grond zit en formaat groter denk 6,7mm. Heb ook gewone standaard vierkante en grote vierkante voor in de modder. Zeker begin en einde van het seizoen is dat soms wel nodig vind ik, gavere zo scherpe bochten in de modder, Anzegem durft ook al eens nat liggen...
ik heb met mijn grootste vijzen eens gegleden in marchin, op recht stuk gewoon onderuit gegaan, lag toen ook heel slecht, maar het kan dus wel zeker...

Hanne: dat zullen mijn grootste zijn, ze zien er in ieder geval groter uit dan standaard. Voor een cross in de zomer als het 2 maand niet geregend heeft, zijn dit hele slechte vijzen om peesblessures te veroorzaken omdat die niet in de grond zakken.

Lene: ja, ik draai soms verschillende. Ik wil altijd zo klein mogelijk, net om die pezen minder te belasten. Maar als ik het terrein net te slecht vind om alleen kleintjes te draaien, steek ik langs buiten een grotere. Ik steek ook liever geen puntje aan de binnenkant omdat dat scherper is als ze zichzelf aantikken. Dus enkel als het écht droog ligt steek ik binnenkant klein puntje, anders binnenkant kleine vierkant en buitenkant kleine punt.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:11

Beetje verkeerde foto genomen. Deze had ik exact en ik gebruikte de voorste.
Afbeelding

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:12

Ik heb bij de even.ting.shop een keer schroeven gekocht die je en voor nat en voor droge grond kunt gebruiken. een combinatieschroef. Niet te groot en zeker niet te klein. Ideaal, en die draai ik nu eigenlijk altijd in met de cross.
Voor de dressuur gebruik ik wat kleinere blokjes of puntjes inderdaad naar gelang de conditie van de bodem, want ik merk als je de wat langere gebruikt dat hij dan zichzelf vangt op het gras, en dan is de beweging minder vloeiend.