[SGW] [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:45

Goedenavond!
Ben weer terug uit Bodegraven. Toen ik daar aankwam hebben we eerst mijn zadels bekeken op Vorstin en heb ik met beide zadels even gereden. Mijn dressuurzadel (Euroriding Diamant) was te lang, had te weinig ruimte in het tussenkanaal en gaf teveel druk aan de achterkant. Met doorzitten kwam ze gelijk behoorlijk terug in tempo en liep ze een beetje boos te doen. Mijn springzadel (Passier Paragon) lag goed. Daarmee was doorzitten ook geen probleem :) Toen nog op zo'n ijzeren geval gekeken, en daar lag mijn zadel ook goed op. Daarna hebben we het voorlopige behandelplan opgesteld.
Ik mag de komende 4 weken licht dressuurwerk (B) doen, een kwartiertje stappen en daarna een half uurtje rijden met mijn springzadel. Over een maand moet ik terugkomen, en hopen we dat ze verbeterd is. Als ze nog niet verbeterd is, mag ze een stuk minder doen. Hij wilde ook graag ontstekingsremmers in de rug spuiten, maar dat hebben mijn instructrice en een andere dierenarts afgeraden. Hebben jullie daar ervaring mee?
Ik ben iig blij dat ze niet helemaal stil hoeft te staan. Ik ga zowiezo rustig aan doen:
3x rijden, 2x longeren, 1x vrij, 1x stappen onder het zadel per week. Hopelijk verbetert ze snel, maar dat weten we pas over een maand.

Goed bezig Vief!
Balen dat er nog niets gevonden is Andrea :(:)
Fijn dat je laptop binnen is Lotte! Balen dat Wolin het nog niet naar haar zin heeft
Mooie foto's van Sofie Kim!!

Sim

Re: [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:49

Wat fijn Snoekiej! Denk dat Vorstin het ook een stuk gezelliger vind als je wat met haar mag blijven doen. Dan duurt die maand ook niet zo heel lang.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:53

Dat klinkt goed, Snoekiej!
Ik ben ook niet zo gek op ontstekingsremmers. Daar los je geen probleem mee op. Ik heb dat ook van verschillende dierenartsen gehoord.

Mooie plaatjes en zadel-uitleg WL!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:56

Vorstin was al weer helemaal druk en stond blij om zich heen te kijken in Bodegraven. Ik denk dat ze het wel weer leuk vond :)
@ Heleen, wat de andere dierenarts zei die ik heb gesproken is dat ontstekingsremmers het weefsel zwakker maken, en dat het lichaam het beter zelf kan oplossen. Wat ze in Bodegraven zeiden was dat het sneller moet herstellen en dat de pijn daar weg moet en dat het langer duurt zonder ontstekingsremmers. Daar zit ook wel wat in. Ik dacht eigenlijk zelf dat ze de ontstekingsremmer gewoon in de bloedbaan zouden spuiten, maar het moest echt in de pees.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:00

Dat weet ik, maar dan nog hoor ik daar geen positief effect over.
Ik wordt eerlijk gezegd wel een beetje mal van die diagnoses in Bodegraven. Een paar jaar geleden had 80 procent van de paarden die daarheen gingen kissing spines, nu ineens hebben ze allemaal peesblessures in de rug. :?
Ik heb al heel wat rugproblemen bij paarden behandeld, maar heb geen idee wat ik me bij een peesblessure in de rug moet voorstellen. Ik denk gewoon een irritatie door een blokkade, dat is toch vaak in 1 behandeling in combinatie met een paar dagen rust en gerichte training goed te verhelpen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 22:08

Ja, in dit topic op Bokt komen ze ook allemaal uit Bodegraven. Het blijft toch een beetje raar: [MD] Peesblessure in de rug, ervaringen?
Maar aan de andere kant, ik heb het op de echo gezien. Er zaten meerdere kleine donkere vlekjes in de pees tussen en boven de spinaaluitsteeksels. De grootste was 1 cm groot en echt zwart. Volgens Bodegraven is dat een ontsteking. Manuele therapie vond hij in dit stadium nog niet nodig, omdat de pijn daar eerst minder (of weg? ) moest zijn.

Wat vind jij? Moet ik een ostheopaat er eens naar laten kijken?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:09

Dat klinkt goed Snoekiej!! Nu dus kijken voor een nieuw dressuurzadel?
Fijn dat ze licht werk mag doen, van niks doen worden ze vaak niet gezelliger :n ..

Wolin is met haar collateraalbanden ingespoten met cortisonen en hyaluronzuur (wat ook in die dure rimpelcrémetjes zit), we konden kiezen óf alleen cortisonen óf cortisonen en hyaluronzuur en dit is natuurlijk aanzienlijk duurder (de gouden spuit), we hebben gekozen voor allebei, Wolin was nog maar 4 jaar en we vonden dat dit gewoon heel goed moest gaan genezen, ook is het een enorme spring in het veld en valt er met rust weinig te herstellen bij Wo. (Als Wo dood is, mag ze extra diep begraven worden _O- , want over 20 jaar komt er nog straling vanaf... dat grapje maken we wel eens ;) ) Ik ben geen voorstander van gewrichten aanprikken en inspuiten, maar dit heeft echt heel goed geholpen en Wo is er goed op genezen!! In de rug spuiten ken ik één iemand, dat paard had hetzelfde als wat Vorstin heeft en was erg pijnlijk op de rug. Zij heeft dit wel laten doen en het paard geneest naar horen zeggen goed, al vind ik het in de rug toch wel spannend.. Ik zou er ook nog even mee wachten :) , je kan het later ook nog doen. Ik zou eerst kijken of ze zo rustig hersteld :) , wellicht knapt ze enorm op van een ander zadel of rust :) .

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:28

Snoek dat is wel lekker dat je toch wat mag doen :)
Wees blij dat ze der niet inspuiten :n hou dar zelf helemaal niet van.

Kim :~ wow gaaf man!!
Lotte lekker bezig geweest jij goede uitleg :)

Heb lekker gereden. Nu op bed :wave:

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:30

Fijn Shanouk :) En lekker ook dat je gewoon op je springzadel kunt rijden! Ik ben nu bijna een maand bijna dagelijks een buitenrit aan het maken. Vind het niet heel snel gaan, maar echt langzaam ook niet.. Na 3 maanden begint het alleen wel heel erg te kriebelen om eens lekker een sprintje te trekken of een sprongetje te maken :o

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:39

Vief dat geloof ik ja :)

Ik ben u echt weg :o :wave:

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:43

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:57

@Kim en Hilde: Wat een mooie foto's!!
@Snoekiej: Wat fijn voor jou en Vorstin dat ze niet helemaal op rust hoeft en dat je springzadel wel goed blijkt te liggen. Hopelijk is er na deze maand een flinke verbetering te zien, zodat jullie niet helemaal terug moeten in de training.
@WL: Balen dat Wo nog zo achterna wordt gezeten door de andere paarden. En wat een flinke uitleg van de zadels zeg, wooh!
@Andrea: Kan me voorstellen dat je flink van de situatie baalt en zeker omdat ze niet weten waardoor het allemaal komt! :(:) Nogmaals veel sterkte!

Ik ben net klaar met werken en ga zo maar is op tijd naar bed, het is de laatste tijd elke keer laat en dat begint langzaamaan een beetje op te breken. Morgen ga ik weer proberen om op het paard te kruipen, dan is het 4 weken geleden. Vind het nu wel lang genoeg geweest :o En daarnaast is alleen mijn pink en de zijkant van mijn hand nog wat pijnlijk en kan ik mijn pink niet echt bewegen, maar deze heb ik gelukkig niet echt nodig bij het rijden :P

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:05

Die laatste foto vind ik héél leuk, Hilde!
Ik kreeg ook foto's doorgestuurd, met dank aan X_Sprith_X!
Helaas geen mooie crossfoto's van mij, dankzij de 3 weigeringen in het sporingparcours, maar wel een leuke van mijn man met zijn paard. Dit is eerlijk gezegd de eerste foto waar man en paard allebei leuk en met een mooie techniek opstaan :+ :
Afbeelding
Deze vond ik leuk van mij met Olivier, hier staan we naar de dressuurproef van mijn man te kijken:
Afbeelding

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:23

@Hilde: Die laatste :D , echt héél erg leuk!!
@Heleen: Die van je man is inderdaad mooi!! En ik moet zeggen; die van jou vind ik ook erg mooi, zo van achter gezien :j !!
@JN: Rust goed uit.. en hopelijk kan je morgen even lekker een rondje rijden ;) .
@Corien: Truste :wave:
@Vief: Dat geloof ik graag Vief :j , hoe lang moet je dit nog volhouden dan? Knap van Wolles dat ze zich zo goed houdt :) .

Overigens heb ik vanmiddag even op Wootje gehobbeld in de bak, voor het eerst sinds ze daar staat. Ze was wel braaf, al zat ik zonder zadel en dan weet je het nooit bij Wolin :o .. dus na 20 minuten gespeeld te hebben in de bak, vond ik het weer leuk geweest :P .. Morgen even het zadel mee :) . Kijken of we het nog 'serieus' kunnen ;) .

Morgen uit eten en naar de bios met mijn paardrij-juf: 'Up' :D ..
Ik ga ook richting mijn mandje :wave: , voor mij is het ook al de hele week laat... dat heb je met die nachtdiensten :P

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:25

Heleen: Wat betreft kissingspines heb je echt gelijk. Heb een beetje het idee gehad dat kissingspines als diagnose 'mode' is geweest. Paar jaar geleden hoorde je er nooit iemand over en ineens had bijna ieder paard het.
Heb wel het idee dat een paard met kissingspines bij een goede ruiter daar geen last van (hoeft te) krijgt(en).

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:30

Dat denk ik ook. Natuurlijk gaat dat niet altijd op, maar meestal wel.
Ik heb een paar jaar geleden zelf een 5-jarig paard gekocht. 100% afgekeurd op kissing spines.
Ik ben het paard gaan behandelen en mijn instructeur is hem gaan rijden. Paard is na een paar jaar weer 100 % goedgekeurd, ook op röntgenfoto's. We hebben dit paard verkocht, hij loopt nog steeds in de sport rond.
Rug losmaken en dan gericht trainen.
Zo lopen er weer heel wat afgekeurde paarden in mijn omgeving goed rond.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:36

Ja, idd. Zelfde als paarden die kreupel waren op spat een paar jaar geleden. Toen hoorde je om de haverklap over paarden met spat. Nu veel minder. De fokkerij is echt in zo'n korte tijd zo succesvol geweest in het uitbannen van beengebreken.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:36

Morgen :O
Zo maar weer eens een dagje werken in Deventer :)

Mooie foto's Hilde en Heleen :)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:45

Moge :)

Hilde en heleen mooie foto's :D

Hier was het idd een een trent met "spat" en nu is het idd kissing spines wat we hier in de omgeving veel horen en hebben.

Ik ga richting werk :wave:

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:00

Hetje :+:
Afbeelding
Afbeelding

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:06

:wave:

Ik zit alweer op school :Z
Hoef gelukkig maar tot 10u maar we hebben om 1u projectvergadering dus ik moet in de tussentijd even verplicht de stad in :P Ik heb nog waardebonnen van 30euro gekregen voor de Ici Paris dus ik vermaak me wel denk ik

Hilde, Heleen en PB: Mooie foto's hoor!
Snoek: Dat is fijn nieuws!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:56

Goeiemorgen!!

:(:) Andrea
Hilde, Kim, PB en Heleen, mooie foto's :D *D
Lotte, nog gekeken naar Black Country?
Benthe, doe maar voorzichtig maar kan me voorstellen dat je weer wilt rijden.

Florida komt nu wel heel dichtbij, kriebels!!!! 8-)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:14

Goeiemorgen!
@PB en Heleen: Mooie foto's! Het plezier straalt er ook echt vanaf!
@TG: Wanneer ga je naar Florida dan? Kan me voorstellen dat je er de kriebels van krijgt!
@Anthea: Verplicht winkelen is niet vervelend natuurlijk ;)

Ik ben weer druk bezig met mijn verslag op stage, moet hem dinsdag inleveren dus moet nog even flink doorgaan. Dan ook nog mijn herkansings verslag inleveren en hopen dat ik deze haal, zodat ik zonder herkansingen mijn afstuderen in kan. Gisteren ook nog mijn afstudeervoorstel aan de examencommissie voorgelegd in de hoop dat zij het ook goedkeuren, zodat ik groen licht krijg.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:16

Maandag vlieg ik :D

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:26

Dat is inderdaad wel heel erg snel :P Ben je al je spullen al aan het verzamelen dan? Ik zou echt 'bang' zijn om wat te vergeten als ik zo'n lange tijd weg zou gaan. Maar je zit zeker ook nog met een maximaal aantal kilo's wat je mee mag nemen?