[SGW] [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 11:33

Goeiemorgen :Z
Ik ga heel gauw heel hard een opdracht maken, moet hem om 17:00 per se inleveren, en ik ben straks naar de dierenarts.
Ik heb nu een Euroriding Diamant, maar dat is voor mij niet het beste zadel. Mijn springzadel (Passier Paragon) vind ik wel heel fijn :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:06

TeeGee schreef:
Mooi uitgelegd Lotte!!

Die BC die ik ga bestellen heeft echt hele goede wolkussens. En ik laat er dan nog een speciaal K-panel ondermaken omdat TG toch best wel een smalle en vrij hoge schoft heeft met weinig spieren. Waarschijnlijk doordat het huidige dressuurzadel hem geen mogelijkheden geeft om te groeien. En met dat K-panel kan ie alle kanten op :D

Daarom is opvullen naar de bespiering ook niet goed :n ..
Alle zadels worden symmetrisch gemaakt, je traint je paard, om zijn bespiering zo symmetrisch mogelijk te maken (rechtrichten), als aan een kant je zadel de bespiering compenseert wat je paard daar mist, kan daar geen spieren bij getraind worden.. Hetzelfde dus als op de schoft met een boom die geen mogelijkheid geeft om spieren te ontwikkelen!!

Ik had hiervoor een Hulsebos zadel, die schoof werkelijk alle kanten op!! De boommaat was verder prima, maar ik zakte steeds naar links, deze was naar de bespiering opgevuld van Wo de wokkel.. Links was hij meer opgevuld als rechts.. en ik schoof steeds naar links? De bespiering kreeg dus geen kans om zich daar te ontwikkelen en wordt dus weggedrukt.
Mijn Massimo is helemaal symmetrisch, is totaal géén maatzadel, zoals Hulsebos ze levert. Massimo heeft gewoon enorm veel boommaten (27 t/m 46), waardoor er voor elk paard gewoon een passend zadel is, de kussenvorm is ook gewoon erg fijn.
Sinds ik met dit zadel rij, waar niks aan gedaan is, loopt Wo echt fantastisch, het zadel schuift absoluut niet en Wolin is vele maler mooier geworden in haar bespiering op de rug. Voorheen liep dit niet mooi in elkaar over, nu zit dit er heel gestroomlijnd uit en heeft ze achter schoft mooie bespiering ontwikkelt, terwijl Wolin echt een wokkel is/was qua bespiering (mede door haar twee verschillende voetjes, die ze al haar hele leven heeft :) )
Je kan bijvoorbeeld wel met de Flair (luchtpad) een tijdelijke opvulling nabootsen (geen demping dus), mocht je zadel wel gaan schuiven door de enorme bespieringsverschil. Je zadel moet eigenlijk altijd symmetrisch gevuld zijn, want daar werk je naar toe met je paard: een rechtgericht en symmetrisch paard!!

@PB: Ik ben ook zeker te spreken over Passier :j .

Ik ga richting Wo :wave:

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:09

Het zadel wat er dan gaat komen zal in eerste instantie te wijd zijn en daarom moet er eens een prolite pad onder geloof ik. En als T dan wat gegroeid is kan die pad er onder weg.
Dat heb ik er van begrepen. Ben benieuwd!

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:45

als ik het zo lees is dat inderdaad een goede manier lotte!
Ik ben nooit moeilijk geweest met een zadel, koop gewoon een standaard zadel omdat het op meerdere paarden moet liggen en rijd verder altijd met een bondje omdat het mij wat fijner voor mijn paard lijkt.
Gelukkig ook nooit problemen gehad

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:37

@ bvw: weet je wel zeker dat de zadels goed liggen dan? Bontjes zijn juist heel slecht, vernauwd alleen de kamer maar. Zadel moet passen op de blote rug, zonder dekjes of andere poeha.

In karen's geval is het anders, omdat ie er nog in moet groeien. Wat is dat precies voor pad Karen?

Ik ben zelf mega secuur aan zadels. Laat ze iig elk 3/4 jaar contoleren of ze nog goed liggen en de vulling nog goed is. Voor Zoë zijn ze wat te groot, maar is niet mijn paard dus daar koop ik ook geen zadel voor :n

@ vief: ik zag Woll net nog lekker in de wei staan. Ze leek erg tevreden met haar vriendjes :j

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:08

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:45

Middag vanuit Diepenveen :wave:

Ik heb ook een passier dressuurzadel. Alleen heb ik er al een poos niet opgezeten. Fijn zadel, maar niet voor in het bos :n

Vanochtend om 6.00 uur opgestaan en naar mijn promotiewerkgever gesmst dat ik wakker was. Stond om 7 uur bij de Phonehouse voor een promotieklus. Was alleen super rustig. Dus mocht om 9 uur al weer gaan.. 9.20 uur in de bus naar Woll gestapt dus was best effectief bezig :P

Mandy: Wat leuk dat je Woll zag staan :D Dacht dat ze op stal zou blijven, maar dan is ze toch nog het land in gegaan :) Waren een beetje aan het kijken hoe en wat, want haar mok is nog steeds niet helemaal weg en in het land staat ze het liefst in de plassen te stampen dus dat schiet ook niet echt op := Beentje met mok was al een paar daagjes ook iets dikker en vanochtend behoorlijk dik, dus morgen komt de DA een kweekje van de mok maken om te achterhalen met welk middel we het het beste kunnen behandelen. Na 1,5 uur in het bos gestapt te hebben was er trouwens niks meer van te zien. Dus dat is denk wel positief :) Maar het moet natuurlijk niet echt gaan ontsteken ofzo..

Het blauwe jasje waarvan de verkoopster zei dat het een 38 was is dus een maat 80 (lengtemaat 40, sommige mensen ook :\)
Denk dus niet dat het je gaat passen...

BVW: Fijn dat Helvetia zo lekker ging :)!

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:04

rowo schreef:
@ bvw: weet je wel zeker dat de zadels goed liggen dan? Bontjes zijn juist heel slecht, vernauwd alleen de kamer maar. Zadel moet passen op de blote rug, zonder dekjes of andere poeha.

zover ik weet liggen de zadels goed. Als ik het zadel "bloot" op het paard leg, ligt de ruggegraad vrij en kan je dus ook onder het zadel door kijken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:07

Er zijn alleen nog een aantal andere punten waar je op moet letten Bianca.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:49

vertel!
Ik wil nu ook graag weten of mijn zadels wel goed op mijn paarden liggen...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:54

goedeavond :P

Ik rijd altijd met mijn kieffer dressuurzadel wat op werkelijk alle paarden goed ligt :+: en een spalding springzadel ook echt een super zadel en ze hebben ook allebei zo'n fijn leer... Maar bij het Spalding zadel heb ik er ook een bontje onder liggen wel een echt goed bontje dat juist beter was voor de rug en meer schouderruimte gaf. Gekocht op advies van de zadelmaker was dan ook niet zo goedkoop :n Met dressuur rijd ik zowieso zonder bontje.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:57

Ik ben zeker geen deskundige hoor!

Ga nu richting huis, ben vanavond weer terug!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:58

bvw schreef:
vertel!

Beste kun je er een deskundige naar laten kijken. Veel fysio's hebben er ook wel verstand van.
Als je tegen de voorkant van het zadel kijkt, moeten de kussens ook netjes de lijnen van je paard volgen. Daarnaast moet het zadel in evenwicht liggen; dus niet voorover of achterover, maar het zwaartepunt echt in het midden. Daarnaast mag hij dus niet op de schoft liggen, maar ook zeker niet los op het paard. Maar er zijn nog zoveel andere dingen.

@ vief: kon haast niet missen dat het Woll was. Ze heeft van die wollige oren en tja, zoveel grijzige schimmels stonden er niet.
De weides zijn daar idd niet al te droog. Wel balen van haar mok. Ik ken het van de pony, die had het ook zo erg.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:04

thx Mandy!
Ik zal thuis eens overleggen

Trouwens een super effecief en goedkoop middel tegen mok is hoeven vet. Wiso heeft er heel erg veel last van en zelfs afgelopen zomer zaten haar hele benen er onder.
Even elke dag smeren met blanke hoeven vet en het werd echt per dag mimder!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:08

Mandy: Kan ook erg goed hoor :) Maar had niet verwacht dat ze haar nog naar buiten zouden doen ;) Pluizig en grijs is wel typisch Woll natuurlijk! Mok is inderdaad maar stom. Gelukkig niet zoveel ervaring mee gehad. En ze heeft het maar aan 1 pootje.

Ben wel benieuwd hoe snel ze zo'n kweekje geanalyseerd hebben.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:35

:wave:

Even weer een update van mij. Ben vanmiddag naar de internist geweest maar nog niets wijzer eigenlijk. Bloeduitslagen waren normaal dus nog geen oorzaak van de trombose gevonden. Nu moet ik over 2 weken een echo van de buik laten maken.
En ik weet nu dat ik 6 maanden bloedverdunners moet gebruiken helaas.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:35

Ik heb een hulsebos en laat aan het eind van het jaar een nieuwe maken voor het springe :)

Ik ga richting stal :)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:36

Hoi Andrea :D

Vervelend zeg dat je nog maar weinig wijzer bent geworden :(:)
Hoop dat ze snel de oorzaak achterhalen. Wat zijn de consequenties/bijwerkeningen van bloedverdunners? :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:23

rowo schreef:
bvw schreef:
vertel!

Beste kun je er een deskundige naar laten kijken. Veel fysio's hebben er ook wel verstand van.
Als je tegen de voorkant van het zadel kijkt, moeten de kussens ook netjes de lijnen van je paard volgen. Daarnaast moet het zadel in evenwicht liggen; dus niet voorover of achterover, maar het zwaartepunt echt in het midden. Daarnaast mag hij dus niet op de schoft liggen, maar ook zeker niet los op het paard. Maar er zijn nog zoveel andere dingen.

Precies. Als je naar achter kan kijken door de kamer heen is dat nog niet genoeg. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de boom te smal is, waardoor het te hoog op je paard ligt. Het tussenkanaal is dan ook zeker te smal!!
Als jij lengtebuiging vraagt van je paard, is het zo dat de kussens nooit de ruggegraat mogen raken (of de doornuitsteeksels), daarom moet je de kamer of het tussenkanaal minimaal 4 cm breed zijn. De kussens moeten vlak liggen op de rug van het paard, deze moeten namelijk het gewicht verdelen over de lange rugspier, anders krijg je piekbelasting (iets ronds raakt met maar een klein punt de oppervlakte en niet met de volledige ronde kant), dit kan pijn geven en spieren wegdrukken.
Als je kijkt naar dit plaatje.. zie je dat de rechte ruggewervels onder het zwaartepunt van de ruiter ligt. Als de kamer te nauw is, dan drukt het 9 van de 10 keer op deze ruggenwervels (rug heeft natuurlijk een kuipvorm). Een te smalle tussenkanaal heeft dus pijn bij de lendenwervels, bijvoorbeeld dus bij de lengtebuiging.
Afbeelding
Afbeelding
http://greendistance.nl/index.php?id=94

Het type zadel is natuurlijk ook van belang, niet elk paard kan overweg met een vzh, spring of dressuur.. ook al ligt het qua boommaat en breedte van het tussenkanaal nog zo goed. Als je paard een schuine schouder heeft met sterk ontwikkelde schouderspieren kan een dressuur niet lekker liggen (zal eerder de schouders opsluiten), het is ook maar net hoe het paard zijn lichaam gebruikt. Wolin heeft een sterk ontwikkelde trapezius spier, dit door haar manier van lopen (een volbloed loopje, mede door haar bouw (lang achterbeen, schuin oplopende rug, schuine schouder), hals laag, lekker op de voorhand, grijpend voorbeen).. zij loopt vele malen beter met een vzh als met een dressuur, vanwege haar schuine schouder en sterk ontwikkelde trapeziusspier.
De trapeziumspier (M. trapezius of Monnikskapspier) loopt over de hals en over de schoft en bestaat uit twee delen. Het eerste deel loopt van de hals naar het been. Deze spier beweegt de schouder naar voren. Het tweede deel loopt over de schoft en beweegt het been naar achter. Beide delen samen zorgen ervoor dat het paard het been kan optillen. De manier van lopen, wat met de bouw te maken heeft, verklaart dus de bespiering van een paard, vrij logisch natuurlijk.
Afbeelding
Zo'n dergelijk gespierd paard, kan dus ook niet overweg met een singelstoot vlak achter de schouder, zoals hier onder, de eerste.
Afbeelding

Ook is het ook nog eens zo dat je moet letten of je niet een groot zadel hebt voor de rug van je paard, een lang zadel voor je paard kan de lendenwervels te veel belasten en mag ook nooit verder komen dan de 18e ruggewervel.
AfbeeldingOok de beugelophanging is zeer belangrijk, i.v.m. het zwaartepunt van de ruiter. En uiteraard ook de singelplaats en het type singel, deze bepaald hoe je zadel ligt en in gebruikt wordt, je zadel kan goed liggen, maar de singel is fout voor je paard.. dan heb je niks aan je goedliggende zadel. Ik ben echt een voorstander van een anatomische singel met twee zijden elastiek, een paard expandeert, net als wij.. als ze inademen, een singel wat niet meeveert kan dus voor een paard een probleem vormen..!! Verkleefd fascia en afgeknelde buikspieren of een borstbeen waar piekbelasting op uitgeoefend is zie je dus erg veel bij paarden waarbij singels worden gebruikt die te smal zijn of zonder (beiderzijds!!!) elastiek.. een singel met maar aan één kant elastiek kan je zadel scheef trekken.

Wolin loopt de sterren van de hemel met een volledig symmetrisch zadel, een anatomisch gevormde singel met beiderzijds elastiek.. ik vergeet regelmatig aan te singelen := , als je aan de singel trekt zit er echt een enorme ruimte tussen, maar het zadel schuift dus absoluut niet!! Wolin was voorheen echt gevaarlijk met aansingelen, heb toen ik Wolin net had wel eens mijn bodyprotector van te voren aangedaan, ze heeft me toen echt heel gemeen gebeten, ondanks mijn toothproof-vest :(:) .. Je singel is dus minstens zo belangrijk als je zadel!! Nu kijkt ze niet eens naar het zadel, singelen doet ze nu met de oortjes naar voren :) .

@TG: Ik ga eens even googlen op Black Country, ben best wel benieuwd!! ;)
@Vief: Fijn dat Wolles alsnog buiten heeft gebanjerd :) .

Wolin zit best wel onder de kale plekken op haar kont :(:) .. maar dan ook echt echt echt kale plekken, gewoon gescalpeerd door haar deken heen!!! Die ouwe jaagt echt gewoon op haar. Dus Wo kan ik daar echt niet houden :n .. Bovendien heb ik tot nu toe echt gemerkt dat ik niet die kant op kan zonder mijn moeder, vanwege de afgesloten weg (12 km. omfietsen, daar naatoe is al 10 km := ) en dat vind ik dus echt helemaal niks. En ik vind het wel lekker hoor dat ze heel de winter buiten mag lopen, maar niet als ze alsmaar door die ouwe achterna wordt gejaagd :n .. Wo heeft er in eerste instantie niet zoveel van, maar op de lange termijn is dat nooit goed natuurlijk, dan maar nóg wat vaker eruit halen bij Kaptein :) .

Trouwens: MIJN LAPTOP IS BINNEN!!! Hij is echt supermooi :+: _/-\o_ Ben echt blij ermee!! Heb gelijk een all-in-one printer er bij besteld, dus ik kan er weer tegenaan :) .

*Jeutje, wat kan ik l*llen zeg := , Bianca, ik ga je terug mailen :) .
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 27-10-09 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:45

@ WL: wat een uitleg xD

ik vind dat je gewoon moet kopen waar jij en je paard zich het beste bij voelen, voor jezelf is dat gemakkelijk en kan je zeggen van: dat zadel zit het lekkerst!
maar je kan dat moeilijk aan je paard vragen. Natuurlijk kan je wel je zadel op maat laten maken.

Ik heb zelf een prestige meredith springzadel en voor dressuur een wintec cair 500 dacht ik :Y)
over de prestige ben ik zoooooooo tevreden, over het dressuurzadel iets minder, ik heb vaak pijn aan mijn bovenbeen als ik doorzit op ferro.
Als ik doorzit op hero (op een VZ zadel) dan heb ik dit niet

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:54

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:05

Kim, wat een leuke foto's!! Ik vind haar echt leuk :+: . Sofie met de veer in bips! Ziet er goed uit!!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:43

viefdepief schreef:
Hoi Andrea :D

Vervelend zeg dat je nog maar weinig wijzer bent geworden :(:)
Hoop dat ze snel de oorzaak achterhalen. Wat zijn de consequenties/bijwerkeningen van bloedverdunners? :)

Ja het is allemaal zo vaag, helemaal omdat ik erg jong ben voor trombose en ik veel sport.
Van de bloedverdunners krijg je snel blauwe plekken en bloedingen (m'n armen zijn behoorlijk blauw van het bloed prikken bijv.). Dus als ik weer kan sporten moet ik oppassen dat ik geen grote risico's ga lopen.
En ook wel jammer: geen alcohol (max. 1-2 glazen per dag). Juist nu heb ik zin om eens een keer flink door te zakken maarja, dat gaat dus niet.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:07

Hmm ja kan me voorstellen dat het voor iemand van jouw leeftijd die zo goed sport erg raar is :? :(:) Hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt!

Lotte: Mooooi is ie he :D
Kim: Prachtige foto's weer!!

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:40

:wave:

Andrea: Echt balen zeg :(:) Ik hoop dat je snel wat meer duidelijk krijgt, dan weet je iig waar je aan toe bent
Kim: Mooie foto's hoor!