[SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nerootje

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:14

Mooie foto's! en wat leuk dat er volgende week ook bokkers meerijden! Vond het filmpje van Ronostrand wel erg tof eruit zien van het parcours! en ze treffen het met het weer!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:00

Nou voor die kleine ponytjes valt het zeker niet mee. Weet niet welke fotos je dan kijkt :+
Oefen voor paarden en pony's met meer ervaring is prima. Maar voor die ukkies en mensen zonder ervaring is die niet leuk. Maar je kan wel overal om heen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:20

Cioccolato schreef:
Nou voor die kleine ponytjes valt het zeker niet mee. Weet niet welke fotos je dan kijkt :+
Oefen voor paarden en pony's met meer ervaring is prima. Maar voor die ukkies en mensen zonder ervaring is die niet leuk. Maar je kan wel overal om heen.

Gewoon, de fotos/ film van de droneop fb. :+
En er zijn verschillende hoogtes dus ik vind het prima voor een oefencross, ook voor de kleinere ponies. Dat het mis gaat bij vele kan iets over de cross zeggen, maar ook over de ruiters. Mss zijn die nog niet toe aan een oefen, of moeten ze een oefen kiezen waar het op 20 cm staat. Of eerst verder oefenen. Maar dat is mijn bescheiden mening. :D

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:00

Sim schreef:
Cioccolato schreef:

Gewoon, de fotos/ film van de droneop fb. :+
En er zijn verschillende hoogtes dus ik vind het prima voor een oefencross, ook voor de kleinere ponies. Dat het mis gaat bij vele kan iets over de cross zeggen, maar ook over de ruiters. Mss zijn die nog niet toe aan een oefen, of moeten ze een oefen kiezen waar het op 20 cm staat. Of eerst verder oefenen. Maar dat is mijn bescheiden mening. :D

Eens. :j Ik was er als fotograaf en nja een paar hindernissen waren voor de BB misschien 'hoog' of 'fors'. Maar dat waren er echt niet veel hoor.. Maar technisch vond ik het recht toe, recht aan. Geen moeilijkheidsgraad daarin en je kon inderdaad ook overal heel makkelijk om heen. En ik heb aardig wat vallen gezien en dat lag grotendeels toch echt aan de ruiter zelf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:11

Nee daar kan ik me totaal niet in vinden. Smal pad en voor de kleinere pony's echt heel fors voor een oefencross. Smalletje in een bocht.

Prima voor grotere pony's en gewoon de paarden maar voor de pony's had er een waarschuwing af gekund.

Geldelaar oefencross was bijvoorbeeld de helft lager.
Dit was heel leuk om echt serieus voor wedstrijden te oefenen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:23

Nja, niks mis met een verschil van mening toch. :D En zelf cross ik niet dus ik kan ook wel makkelijk praten vanaf de zijlijn hoor haha. :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:26

Nee zeker geen probleem. Maar vind het oprecht sneu dat al die kleintjes gingen vliegen. Maar uiteindelijk is alles gelof ik goed verlopen. Mooi terrein en fijne rustige sfeer!

Ik heb overigens zeer fijn gereden. 1 die voor t eerst mee gaat naar de B, dus perfecte oefening. De ander loopt wel, had zelf even een domme te makkelijke fout. Dus wake up call, s ook fijn af en toe

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:34

Als t goed is hebben ik en mijn vriend je op de foto, maar niet met allebei de paarden.. Zal vanavond even kijken. :) Zag je nog net springen met je tweede paard maar toen liepen wij terug naar de auto.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:38

Jammer! Maar van de eerste heb ik minder foto's, dus daar moet ik nog meer van kopen _O-

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:47

Ik ben er zelf nog en inderdaad, je kan er omheen en er bij de meeste zijn 2 of meer hoogtes waar men uit kon kiezen (laag of hoog) Het is een oefencross en niks moet. Sommigen baalden ook dat ze niet mochten crossen na het springen bij 20 strafpunten, 3 weigeringen of een val. In de cross gingen er inderdaad veel af, maar dan mocht je wel verder.
Hier gingen er veel af:

Afbeelding

Maar ook bij de wortelbak hadden ze keus in hoogte.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:52

Ze hadden meer geen keuze dan wel keuze. Bij 4 hindernissen had je keuze. Rest werd gewoon verhoogd. En je kon wel bijna overal mooi langs. Dat scheelt met een oefencross, maar mochten mensen hier lezen en kleine ponys hebben weten ze er iig van. Dat is meer de reden van mn post :+
Aanrader voor de wedstrijdsporter of mensen met in ieder geval ervaring.

Dat met springen is ook overal anders. In gelselaar mocht je met springen zelfs hindernissen overslaan en gewoon door. En soms is er geen eens springen

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:16

Ik lees heel trouw mee. Reageer eigenlijk niet omdat ik nu niet op paard kan en geen cross seizoen heb..

Maarre... Een oefen cross rijden waarbij je overal langs kan :n dan rij je dus eigenlijk een buitenrit??
Daarvoor kom je toch niet op een oefencross. >;)

Als ik een oefencross zou mogen bouwen zou ik e richtlijnen qua hoogte aanhouden per pony cat en dan net er iets onder.
Een smalletje is een bocht? Not done! Dat is niet eens wenselijk in de B/L omdat dat opleidings klasses zijn.

Maar goed misschien is het ook wel zo dat je kunt zeggen oefencross voor de fun en oefen cross om echte je normale hoogte te trainen!

Ik ga weer naar m'n babybubbel en lees lekker mee!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:30

https://www.facebook.com/89175436097538 ... 875150825/ Hier is het filmpje van het ronostrand. Jij bedoelde hindernis 9 met smalletje uit de bocht? Opzich vind ik die prima te doen en is nog netjes aan geleund ook. Ik vind dat er een leuke cross staat, ook voor ruiters die nog niet zoveel ervaring hebben. Maar zoals hierboven ook al is gezegd, mag ieder daar uiteraard zn eigen mening over ventileren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:35

Vanaf een filmpje mag je idd een mening vormen, maar maak hem uiteindelijk hard met het echt gezien te hebben. Want het filmpje ziet er een stukje anders uit :D
Is niet erg hoor!

Dat smalletje bijvoorbeeld was erg breed. Die zou je misschien wel in de B tegen komen, met alternatief. Maar als ik weer kijk naar kinderen met kleinere pony's..
Voor onervaren paarden was die ook zeker pittig. Maar leuk hoor. Ik heb hem eerst aan mn merrie laten zien want ik vind hem unfair vanuit de bocht en dan zo breed.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:45

Die bak met wortels ziet best heftig uit, is dat een B sprong de meest rechtse bak?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:46

Nee die viel reuze mee. De meest rechtse was een optie voor de B, links er van was ook een optie voor de B.
Geen idee waarom. Maar die hindernis was mooi opgezet

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:05

Ik ben met je eens dat een filmpje/fotos kunnen vertekenen qua hoogte, maar dan nog vind ik dat er fair gebouwd is. Ik weet niet over wat voor ponies of kleintjes je het precies hebt, maar er is heel weinig voor a en b ponietjes wat echt op voor hen niveau staat. Als je in Renswoude een oefencross rijdt, staat daar ook niet echt voor atjes en btjes gebouwd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:30

Ik vind persoonlijk renswoude oefencross een stukje vriendelijker dan deze. Gemiddeld genomen. Lagere en vooral smallere sprongen.

Maar al met al was dit echt een rete gave oefencross :D

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:15

Afbeelding

Afbeelding

Jammer dat het mooie licht 's ochtends aan het water ook zo weer weg was, ging zo snel :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:23

Ach mn lieve puppy paard! Prachtig!
Die tweede is ook onwijs mooi met dat licht zeg, wauw!

Heb je ze later ook ergens staan om te kopen of heb je er maar 1 per combinatie ofzo? Ik heb volgens mij nog weinig bij jou gekocht..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:01

Ze komen naar verwachting maandag op mijn website, ik moet nog iets afmaken van vorig weekend wat vertraging opliep door mijn korte vakantie. Maar we hebben er nog meer van jou :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:17

Oh top! Ga ik daar op kijken volgende week!

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:33

vraagje weet iemand of er een fotograaf was in Renswoude afgelopen zondag. Ik zag wel iemand staan maar ik weet niet wie

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:05

Mooie foto pattypaard en fijn dat het goed ging

Yes, je winstpunt DG. Heb je nu al gelijk je B debuut gepland?

Gaaf van je jonkie Sanne, die pikt het wel super goed op. Heerlijk zeg.

Wat betreft ronostrand kan ik niet mee praten, geen foto’s gezien en geen filmpjes en ben er zelf niet geweest. Het enige wat ik kan aanbieden is ervaring vanuit de pony kant. Ik rij met mijn D pony tussen de paarden en eigenlijk gaat/ ging dit altijd heel goed. Wat je alleen niet uit het oog moet verliezen is dat je eigen referentie kader opgebouwd wordt uit je eigen ervaringen en hoe je naar een hindernis kijkt. Zo kan een simpele hindernis van 50 cm een huppeltje lijken als je op een paard zit, maar op een pony waarbij je lager bij de grond zit, lijkt de hindernis alweer wat hoger. Hetzelfde mt zon drone filmpje, die vliegt over/ langs de hindernissen dus kijk je er op neer. Geeft geen realistisch beeld van hoe het eruit ziet als je op de grond staat/ op een kleine pony zit/ op een paard zit. Daarnaast moet een pony met kortere benen, meer moeite doen voor diezelfde sprong van 50 cm, dan dat een paard dat moet doen. Bedenk dan nog de breedte van een hindernis erbij, het ervaring niveau van de ruiter en het feit dat zowel paarden als pony’s op sprongen vertrouwen kunnen verliezen en kunnen winnen. Een combinatie die meer moeite moet doen om een bepaalde sprong te moeten overwinnen zal wat vertrouwen kunnen verliezen waardoor de volgende “makkelijke” sprong misschien opeens niet meer zo makkelijk is.
Het is natuurlijk in de gewone wedstrijden ook zo dat de ene B de andere B niet is en de ene oefencross is dus ook de andere niet. Maar mijn inziens moet er wel de mogelijkheid worden gegeven om een lage versie te springen i.p.v. dan er maar langs. Of dat je je route zo moet kunnen aanpassen dat als die lage versie er niet staat, je wel een andere lage hindernis niet ver uit de buurt kan nemen. Ben het daar erg mee eens met Elke.

Fijn dat je BB paard klaar lijkt te zijn voor de B Carola, mooi opgeleid in dit gekke jaar.

Mooi die ochtend dauw/ nevel idd cynn!

Verder werd er nog gevraagd aan mij wat ik nu anders doe dan eerst. Het grootste gedeelte komt neer op het feit dat ik niet meer alles mag bepalen voor mijn pony. Doordat ik teveel ging regelen kon hij niet meer zijn ding doen en ontstonden er door ruiter fouten en verkeerde keuzes en verloren vertrouwen een kleine opeenstapeling van probleempjes. Ik mag evt tempo bepalen door middel van mijn houding, ik mag richting bepalen door middel van mijn gewicht verplaatsen en hem om het binnenbeen te laten draaien en voor de rest lekker niks doen met een zo lang mogelijk teugeltje. Als hij wat terug komt wat kuit erbij en that’s it. Als hij weigert mag hij in stap zo dicht mogelijk naar de hindernis en hem dan ook aanraken, dan opnieuw aanrijden (na een weigering altijd vanuit draf). Springt hij erover nog een keer aanrijden vanuit galop en dan is er al niks meer aan de hand. Stopt hij opnieuw, dan het gedrag negeren en gelijk opnieuw aanrijden vanuit draf en iets meer kuit en stem (ik mag absoluut niet meer boos worden op hem, daarmee sluit hij zich alleen maar meer en meer af tot hij niks meer doet of wat hij doet uit angst is om gestraft te worden, het plezier was toen ver te zoeken) De bedoeling is om hem weer op de hindernissen aan te laten trekken i.p.v. dat hij al van te voren begint met remmen. Het plezier is 100% terug, hij trok in Moordrecht aan op de meeste hindernissen en waar hij niet aantrok liep hij er iig naar toe zonder af te willen remmen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:59

Ik breek even in wat betreft de oefencross op het Ronostrand.
Deelnemers konden opgeven voor laag 60-70cm en hoog 80-90cm. De hindernissen stonden dan ook daadwerkelijk op deze hoogte. Als ik inschrijf op 60-70 cm en er staan uiteindelijk alleen maar hindernissen van 40-50 cm is dat hartstikke k.t want daar kom ik niet voor. Wat ik hiermee wil zeggen is dat deelnemers weten waar ze voor inschrijven.

De picknicktafel vond ikzelf prima overzichtelijk staan, het was ook geen krappe bocht. Toevallig staat er een filmpje op YouTube van de bocht https://youtu.be/JaCgk8-3CrA

Dat er zoveel af rolden ligt mijns inziens toch echt aan de rijerij en de voorbereiding. Ik heb zelf gestart na iemand die niet eens de cross had verkend en dat ook luidkeels verkondigde bij het losrijden. Zo iemand trek ik het liefst direct van haar paard af, dat is toch vragen om ongelukken.