[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:28

Ik ken een hele goede zadelmaker/zadelpasser die tweedehands springzadels in jouw prijsklasse heeft inclusief opmeten en aanpassen maar je zit denk ik nogal uit de route. Om bij ons te komen moet ze al iets van 25/30 km. rijden. Weet niet hoe ver jij van ons af woont.

Mijn dochter is niet groot :) Ze is maar 1.62m. en volgens de arts gaat ze niet meer groeien. Zelf vindt ze dat niet erg want zo kan ze altijd nog op pony's rijden.

In Etten Leur start Daimler nog B op blote voeten. De Vlietlanden zou eigenlijk zijn eerste L cross moeten worden als alles goed gaat. Weet niet of dat dan nog zonder ijzers gaat?
Denk dat het inderdaad verstandig is om ze zo lang mogelijk op blote voeten te laten lopen.

Nieuw terrein is natuurlijk wel altijd leuk en leerzaam Rianne. Merk dat het vooral belangrijk is om veel verschillende waterbakken te trainen.

Daimler wordt in Etten Leur wel in het diepe gegooid want die heeft geen enkele crosstraining mee kunnen pakken.

Oliefanter

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:41

Gaat lukken, Percy!

Ik zit geloof ik een 75 km van je vandaan, Percy... Heb je een website van haar? Ik neig nu naar een Sa int- Lo urdeszadel, matige kwaliteit maar misschien kan ik dan even voort... Ga deze week eentje passen van een vriendin om een idee te hebben...

Juist terug van wandeling met mijn paard, ze was ok maar naar andere paarden zoo nijdig... Dan blokkeert ze precies helemaal, een ander paard mag zijn oren nog niet draaien of ze voelt zich al bedreigd... Ik weet echt niet wat ik daaraan moet doen, en hoelang dat nog gaat duren. Na de wandeling hier wat verder nog op een veldje gaan rijden en dan is dat terughoudende (ook op mijn been) helemaal weg... Met de zweep tikken blokkeert ze alleen nog meer op, het enige wat redelijk gaat is mijn stem. Balen! En geduld hebben zeker?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:51

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:57

als het hier niets wordt met die die ik nu op het oog heb, ga ik zeker eens contact opnemen!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:07

zadel kan ik je niet mee helpen denk ik ik oliefanter! Ik heb zelf een goede zadelpasser, maar die is wel erg ver weg voor jou!
Wat apart dat ze zo boos was! En inderdaad, denk dat ze daar wel door heen komt. Hoe lang is ze nu onder het zadel?

@percy: leuk! Vlietlanden wordt ons BB debuut. Durf niet te gokken dat ik dan al 1 winstpunt in de B springen heb namelijk! Wij gaan ook op blote voeten daarheen, is allemaal zand bij de hindernissen als ik de foto's van vorig jaar zie.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:11

Ik heb ze sporadisch onder het zadel van september, maar dus niet veel gewerkt he. Ik weet gewoon niet hoe ik ermee om moet gaan: veel situaties opzoeken (en mij ellendig voelen omdat ze blokkeert) of haar juist ervan weg houden en eerst zo beter aan de hulpen zetten... in een wedstrijd situatie/ inspring piste zal ze het ook erg hebben waarschijnlijk, daarmee. Ik had haar graag 6 april gereden in de cross van Lu mmen om gewoon de toer eens te doen, door het bos, het water in de langs de hindernissen... Misschien staan er wel hier en daar wat echt puppysprongen bij die ik ook kan doen... Maar zo tussen de andere paarden inrijden zie ik dus niet zitten..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:14

Ik ken het blokkeren niet, maar denk wel dat het goed is haar veel mee te nemen.
Het klinkt toch als een vorm van angst. Die kan minder worden door meer mee te nemen. Desnoods rijd je een aantal keer naar een concours in de buurt om daar gewoon aan de hand te stappen of zo?

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:19

Goed idee, Madelein... Alleen.. Aan de hand doet ze het niet :-). Alleen als ik er op zit, en alleen als andere paarden aanleiding geven. Alleen is die aanleiding nogal klein: oren achteruit, een paard dat naar een vlieg beweegt of zijn staart zwiept. Het stomme is dat ze dus uit het niets ook echt uithaalt, en ze heeft al eens iemand geraakt, gelukkig zonder erg toen maar dat wil ik niet graag nog eens meemaken. Ga wel zeker rood strikje in haar staart hangen als ik ergens kom! Als het niet betert gewoon wat langs de weg inrijden, springen hoef ik toch nog niet meteen te doen :-)

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:25

Oliefanter, ik kom even langswaaien. Ooit wel eens wat gepost hier.

Saint Lourdes matige kwaliteit? Hoe kom je daarbij?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:26

Kan je niet een paar oefenwedstrijden starten Olifanter? Denk ook dat ze ervaring op moet doen. Weet niet of er veel stallen bij jou in de buurt zijn maar anders zou het misschien een idee zijn om regelmatig bij anderen in de piste te rijden? Hier kan je bij de meesten tegen betaling wel terecht en zo leert ze dan met vreemde paarden in de piste te lopen.

Leuk Madelein. Vorig jaar was Vlietlanden voor [naam] haar BB debuut, nu hopen we dat het haar L debuut gaat worden. Er zitten nog twee B crossen voor en ze moet nog twee winstpunten dus we hopen wel dat ze die gaat halen. Zou wat zijn anders.
Fijne is dat ze, wanneer ze in Nederland L start, ze in België voor de knhs B mag starten via de lrv. Als we dispensatie aanvragen tellen die punten dan mee voor het L in Nederland.
Ze start dan eigenlijk gewoon lrv maar de knhs registreert dan wel de winstpunten. Op die manier gaat het tenminste gelijk op. Snappen jullie het nog? :D

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:04

Tientjeh: van horen zeggen zoals dat meestal gaat. Pasvorm schijnt niet super te zijn maar prijs/kwaliteit wel goed. Als ik het budget had zou ik voor een duurder zadel gaan, maar is voorlopig niet aan de orde... Ik ga het alleszins wel uitproberen, misschien is het wel wat he :-) Geen paard hetzelfde en geen ruiter ook niet!

Percy: doe ik al, 1x pw ga ik met nog 2 andere paarden trainen in de piste, maar daar is ook een jonge bij die bijgevolg ook heftig op haar terug reageert, dat helpt niet.. En ergens onbekend aankloppen en zeggen 'hé mag ik komen trainen want mijn paard slaat erop' is ook niet dat. Meestal als je hier een piste wil huren kan dat, maar ben je bijgevolg ook alleen....

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:12

Hier nog een waterbak foto :D
Afbeelding

Wij gaan bij 2 paarden kijken, een zwarte en een schimmel!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:28

Leuke foto mette! Spannend, hou je ons op de hoogte?
@percy: ik snap er geen snars van, maar heb ook weer een off day dus zal wel niet goed lezen ;).
@oliefanter: O handig haha! Lastig zeg! Geen manege in de buurt waar je in de les mee kunt rijden met paarden die dat ook gewend zijn?

Net terug van stal, bultjes zitten er nog :(. Heb hem gelongeerd, hij loopt prima. Pees is ook niet warm of gevoelig, dus denk echt dat het onderhuids zit en niet door een pees blessure komt. Beschermers gaan niet meer om.
Wij gaan zondag trouwens ons eerste rondje BB springen starten! :D

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:30

Haha we wachten nu in spanning een mailtje met een spring foto af en dan gaan we meteen bellen voor een afspraak! Echt een sjiek paard :)

Spannend madelein!! Komt vast helemaal goed!

Ik heb 29 maar Steffentrofee, als ik win mag ik door naar de finale en dan is de hoofdprijs €50 :)
Maaar dat wachten we nog eventjes af haha!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:31

Oliefanter, mijn ervaring is juist dat de pasvorm wel heel fijn is. Mijn ruin, die ondertussen is verkocht, met zeer makkelijke rug lag hij perfect op. Nu mijn nieuwe merrie, met lastige rug en weinig bespiering, ligt hij ook super op. Ik heb mijn springzadel 4 jaar. En omdat ik zo tevreden ben, heb ik nu een 2e hands dressuurzadel gekocht.
Laatst bijgewerkt door tientjeh op 17-03-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:34

tientjeh schreef:
Madelein, mijn ervaring is juist dat de pasvorm wel heel fijn is. Mijn ruin, die ondertussen is verkocht, met zeer makkelijke rug lag hij perfect op. Nu mijn nieuwe merrie, met lastige rug en weinig bespiering, ligt hij ook super op. Ik heb mijn springzadel 4 jaar. En omdat ik zo tevreden ben, heb ik nu een 2e hands dressuurzadel gekocht.

Denk dat je oliefanter bedoeld? Ik heb alleen problemen met beschermers ;)

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:36

Excuse moi :D Ik bedoelde inderdaad Oliefanter.

Jou kan ik helaas niet verder helpen. Ik heb zelf de styles en die zitten super.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:03

@Olifanten, lijkt wel dat het probleem dieper ligt. Misschien wel goed om er een osteopaat langs te laten komen om je paard door te laten meten. Linkt zweverig, maar ik verbaas me dat zij vaak goeie dingen er uit kunnen halen. (Wat ik zo om mij heen hoor) Hoop dat je er gauw samen uit komen!
@madelein, vlietlanden tof! Vreemd die bultjes... zijn het geen vetbulten?
@percy, het is me gelukt om het te begrijpen... Wel 2 keer moeten lezen hihi. Dat haalt ze wel die 2 winstpunten.
@Mette leuke foto! Veel kijk plezier, ben benieuwd...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:22

@Neesa: Ja apart he? Geen idee, is me nooit eerder opgevallen bij hem. Zijn echt kleine bultjes ( 2 vlak onder elkaar) waarvan de bovenste precies op de bovenste rand van de beschermer zit, op de achterkant van zijn achterbeen. Als ik er wrijvend op duw voel ik wat vocht eronder zitten. Vandaar dat ik gelijk dacht aan druk plekken.
Ik ga zo eens een beschermer er om leggen kijken of er iets zit wat ergens op drukt.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:44

Wow, als je even niet oplet gaat het hier weer hard! Leuk, maar ik heb niet alles gevolgd/onthouden (excuses vast).

Ik zag mooie foto's! Gaaf. Mooie combi's en leuke sprongen.

Ijzers: tja, de mijne staat ook bloot. Ik denk dat je best wel zonder kan blijven voorlopig, mocht je op enig moment toch wat gaan glijden naar je gevoel is beslag binnen enkele dagen geregeld toch? Esprit is wel wat aan de korte kant en groeit niet heel hard (oftewel slijt net zo hard als t groeit), dus ik overweeg om die reden nu een voorijzer.

Dalmar beschermers: Ik heb ook dalmars aan de voorbenen, supertevreden. Achter niet gedaan omdat ze daar niet mooi zaten en draaiden. Bij Talitha toen meteen gewisseld voor Styles achter, en die zitten wel mooi. Ik zou het dus niet gokken met de Dalmars en andere halen. Kans is aanwezig dat de bultjes daarvandaan komen.

Oefencrossen: Leuk dat er eea in de planning staan. Ik heb zelf nog niks gepland. Putten is bij mij bijna op loopafstand en vind ik altijd heel relaxt, leuk en gevarieerd (voor ieder wat wils). Volgende week staat er ook een oefencross bij Alice in Biddinghuizen dacht ik.

Zadels: Ik heb zelf net een Antares geleverd gekregen. Echt een droom! Was ook wel een rib uit mijn lijf, en hoop hier echt heel lang mee te kunnen doen. Heerlijk zadel en zit als een huis. Ik heb nog een mooie Passier liggen waarvan de boom goed aanpasbaar is. Dat zou misschien wat voor je kunnen zijn. Ook binnen je budget! Check mijn advertentie op bokt markt maar.

Paarden te koop: hier geen fijne paarden in de omgeving die ik ken. Kan jullie niet helpen, sorry. Hopelijk zijn de paarden in het echt zo leuk als op foto's. Dat is mij in mijn zoektocht bijzonder tegengevallen. Vooral vaak pijnlijk in het lijf en niet fijn na te rijden.

Oliefanter: jee wat lastig dat ze zo angstig is met andere paarden. Staat ze wel in een groep (in paddock of weiland)? Ik zou haar niet teveel overvallen met groepen paarden, maar misschien wat vaker met een braaf/lief paard/paarden wat samen proberen te rijden. Zo leert ze dat andere paarden niet gemeen zijn.

Ik ben even "te voet gesteld". Pechvogel Esprit heeft zich behoorlijk op haar hoefbal getrapt en daar heeft ze flink pijn aan en loopt dus kreupel. Ze heeft nu dus voorlopig rust, en ik hoop op spoedig herstel. Het is verder niet dik/warm of ontstoken, dus ik duim dat het snel minder gevoelig wordt. Ik heb mijn crossles afgelopen week al moeten laten schieten en as zaterdag zal ook nog wel niet gaan. Baal als een stekker, maar ja, dat is de risico van een levend wezen, soms heb je pech.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:37

Vervelend, Madelein, van je beschermers! Gelukkig zijn oppervlakkige wondjes minder erg als aan de pezen he. Hopelijk is het na een paar dagen zonder rijden of andere weer over. Met style echt nog nooit voorgehad trouwens! Succes met je BB zondag!!!

Toffe foto, Mette! Wanneer staan de paardenkijken op het programma? Wat voor papier hebben ze? Succes ermee alleszins!

Manege ook geen optie voor ons, ik ga gewoon zo vaak mogelijk met 1 of twee brave paarden proberen iets te regelen van te wandelen of rijden... Denk dat als ik haar overdonder het er niet beter op zal worden, dus hopelijk lukt trage gewenning wel... Vanavond ga ik al met 2 andere paardjes in de piste, hopelijk is ze braaf!
Ik Heb dus ook de Springzadel gisteren eens opgelegd, model DD van Saint Lourdes. Lag op eerste zicht niet echt slecht, maar ook deze lijkt te smal (is MW)... Is wel mijn ervaring met veel springzadels ondertussen, dat die voor paarden met schoft gemaakt zijn, en dat ontbreekt ze (voorlopig) nog volledig. Ik zie vanavond wel of hij ook naar voren schuift zoals die anderen deden! (En mss heeft Tia voor mij wel een uitkomst...)

Neesa: waar denk je dan aan als je zegt dat je denkt dat het probleem dieper zit? Aan het zadel of de andere paarden-problemen? Van het zadel denk ik dat ze gewoon met haar platte dikke rug zonder schoft een moeilijke is; voor de andere paarden zou het inderdaad wel eens kunnen. Ik geef het nog een maand en dan laat ik sowieso eens algemene checkup doen: inentingen, wolfstandje, bloed nemen, mestonderzoek, etc. en dan ook osteo eventueel. Als ik wat serieuzer begin kan dat allemaal zeker geen kwaad he! Nu nog een goede vinden die inderdaad holistisch kijkt en niet enkel naar problemen...

Ze staat trouwens altijd bij mijn kleine shetlander (ook op stal van 4,5 x 5,5), en heeft als jong paard altijd bij allerlei paarden in de kudde gestaan... Ook naar mijn weten nooit iets meegemaakt ofzo, en als ik er niet op zit doet ze ook niet stom naar andere paarden (op trailer, camion of op de keuring oid...)

Antares: droomzadels!! Ik heb naar je passier gekeken en vraag eens mijn zadelmaakster hoe dat zit met die boom... Denk dat die dan toch een cm of 5 zou moeten verbreed worden, wat veel lijkt en daar is hij misschien niet voor gemaakt... Ziet er verder wel ook goed uit.

Yvetjes: Auw!! Klinkt pijnlijk!! Niet fijn maar goed dat het 'dat maar is'... Zondag paard in de weide gezet bij mijn vriend, mistrapt zich en been gebroken... :( Echt vreselijk zoiets... Het is zo snel gebeurd he!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:14

Oei, Olifanter, dat is niet zo fijn voor die vriend. Jij ook sterkte met je paard Yvetjes, een ongeluk is zo gebeurd inderdaad.

Blijft vreemd dat je paard zo reageert op andere paarden Olifanter. Daimler is ook niet echt dol op andere paarden in de piste, die wordt wel een beetje boos en legt zijn oren naar achter en verder gaat dat niet. Als hij op school staat is het minder omdat hij dan dagelijks met andere paarden in de piste loopt.

Leuke foto Mette.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:22

Ik denk ondertussen dat ik veel minder lief moet zijn voor mijn paard en haar eens goed aanpakken als Ze stom doet. Ik ben gewoon voor anderen te rijden en waarschijnlijk ben ik nu gewoon te soft en verdrag ik te veel, waardoor ze die kans ook krijgt om zo heftig te reageren...
Saintlourdes lag niet goed. Hij flapte erlke draf/galoppas van haar rug af, en was mijn inziens ook te smal... Moeilijk paard!!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:22

@percy: 1 plek zit dus wel op de pees... Mijn instructeur was er niet helemaal gerust op gister :(. Kan een drukplek in de pees zijn. Gelukkig is dit natuurlijk minder ernstig dan een pees blessure, maar moet dan wel even oppassen de komende dagen.
Gisteren wel een fijn rondje gesprongen. 1m in de training, waarbij hij nog 30 cm over had. Top knol!
Ik heb trouwens besloten om te gaan sparen voor de styles. Volgende week in de regio training maar even met gewone peeskappen en strijklappen rijden dan. Heb nu niet zomaar 250 euro liggen..

Lastig hoor met jullie paardjes en andere paarden!

En oliefanter nog geen zadel dus. Balen!!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:51

Verdorie de plekjes zitten er nog :(
Staleigenaar denkt dat het irritatie van de pees schede is. Toch morgen de da maar bellen, en Ed op rust. Hij mag wel lekker naar buiten de hele dag, maar even niet hard aan het werk.