[SGW] [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:23

Lielle schreef:
en vooral zorgen dat je op iedere sprong geen tijd verliest. Dus meteen in de landing weer vlot weg zijn, dat scheelt zo een seconde per hindernis, en dus zo'n 20 seconden aan het eind.

En dat is vaak wat ik ook zie bij mensen die net beginnen (ik overigens ook met een nieuw paard). Teveel terug nemen voor de hindernis en te lang treuzelen na de tijd met weer doorgalopperen.
Daarnaast hoor ik ook vaak mensen zeggen dat ze het gevoel hebben dat ze al zo hard gaan, maar dat ze dat dus echt niet doen.

Misschien is het handig om eens buiten stukken te gaan trainen en kijken wat ong. 450m is en daar dan 1 minuut over doen. T is eigenlijk erg jammer dat er niet meer crossen zijn waar onderweg bordjes van 1000m en 2000m staan. Dat vind ik persoonlijk wel erg fijn!
Laatst bijgewerkt door rowo op 22-10-09 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:27

Goeiemorgen!
@Eva: Ook ik ga met de tips van Simmie en Lielle mee. En veel daarop oefenen zodat je zelf ook het gevoel gaat herkennen wanneer je het juiste tempo rijdt.

Gisteravond met een clubgenootje een en ander in elkaar gezet voor een clubuitje met de paardenleden. Hopelijk ben ik tegen die tijd voldoende hersteld om ook mee te gaan :o Maar volgens mij ga ik echt dikke schik hebben dan :P

Snoekiej

Re: [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 08:49

Die tip van Simmie ga ik ook wat mee doen! En van Lielle ook, maar dat kan ik voorlopig niet in de praktijk brengen.

Ik ga naar Bodegraven met Vorstin! Duimen dat het goed is :\

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:29

ik niet,rijd eigenlijk altijd binnen de tijd,soms nog wel te hard,maar nu heb een klokje dus dan gaat het goed!.

maar met Gentle laat ik hem lekker galloperen op zijn eigen tempo

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:10

Wolin is een vlotte vertrekker :j (met alles vertrekt ze wel snel :P ), ze doet dit vrijwel vanzelf na de hindernis merkte ik Moordrecht al wel, ondanks dat ze ook wel 1.70 is. Ze heeft een lang achterbeen, die ze zo onder haar lijf vouwt en weer in de grond plant na een galopsprong van 5 meter :P . Wo kan heel goed verzamelen en weer uitschuiven, wat toch apart is voor een paard met een lange rug. Ik heb hier helaas ook niet in de buurt een route, waarop ik kan trainen :n , zou dat tempo ook wel eens precies willen trainen, kijken hoe hard ze nu eigenlijk gaat.
Dat terugnemen voor de hindernis zie je inderdaad veel bij onervaren combinaties, die heb nog niet een bepaalde 'flow' ontwikkelt in de cross.

@Snoekiej: Het is dat ik geen tijd had om mee te gaan, maar anders had ik je waarschijnlijk tegengekomen in Bodegraven vandaag. Sterkte, ben benieuwd wat er uit komt.
@Corien: Ja dat wel.. wil alleen niet met m'n kop op tv :o

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:01

:wave:

Evie: Denk dat je met al deze tips wel lekker aan de slag kunt :D!
Shanouk: Ik zal aan jullie denken :)!
Lot: Je wordt nog beroemd 8-)

Ik zat vanochtend om 8.20 uur al in de bus naar Woll. Was echt stom weer, dus eerst een halfuur in de binnenbak gereden en toen nog lekker een stuk buiten gedraafd en gestapt :) Nu even snel een kaartje kopen en dan hard aan de studie en vanmiddag nog even 2 uur naar college :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:04

Die tip van Simmie ga ik ook een keer proberen :D!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:14

Mogguh!

Ik lees iets over tempo in de cross, in het begin had ik hier ook moeite mee. Maar dat waren ook niet de mooiste crossen om op tijd te rijden (Markelo en Westerbork). De laatste 3 had ik ruim tijd over, maar komt ook omdat Fari het spelletje nu beter snapt en ook uit zichzelf al aantrekt na de hindernissen.

Snoekiej; succes!

Straks lekker naar MovieWorld, ik ben erg benieuwd. Helaas is het niet zulk mooi weer :\

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:19

Goedemorgen :)

Veel plezier Malloesje!
Snoekiej: Succes, ik hoop voor je dat het allemaal goed is :(:)

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:27

veel plezier vandaag Marloes!

Ik heb zelf nog nooit op tijd gereden, ik heb ook altijd vertraging dus ik weet ook nog niet hoe snel ik precies ben. Vind het op dit moment ook belangrijker dat mijn paard het gaat snappen en er plezier aan heeft.

Ik heb het eventing boek van Alice Naber, daar staan ook gouden tips in over het trainen. Echt een leuk boek met hele handige info

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:15

:wave:

Kim en ik zijn van maandag tm woensdag naar Antwerpen geweest. Was erg leuk, heerlijk geshopt. :Y)
Uk net weer lekker gereden, die had ik wel gemist. O:)
We gaan zo naar de hengstencompetitie in Assen.

Iemand nog belangstelling voor een How's Racesafe maat S?

Veel plezier Marloes!

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:24

Dat boek heb ik ook ooit een keer gekregen, zitten best leuke tips in!

Ik las net op de voorpagina over de brand in Veendam. Ik even dat berichtje geleze want vond het al zo bekend klinken, Ommelanderwijk en oude steenfabriek. Heb het filmpje ook even aan mijn moeder laten zien en dat is gewoon waar ik heb gewoond! Onze paarden stonden ook in die schuur. (Voor we naar Kielwindeweer verhuisden, 10 jaar geleden) Ben wel blij dat onze paarden daar niet meer staan. Maar het is waarschijnlijk aangestoken en dat huis staat ook al weer jaren leeg, waarschijnlijk als het nog bewoond was zou dat ook niet zo snel gebeuren. Maar blijft wel verschrikkelijk natuurlijk.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:28

Antwerpen was inderdaad erg geslaagd :D! Leuke kleren gekocht :)).

Gister avond heb ik meegereden in een clinic van Franke Sloothaak :). En vandaag heb ik toch echt even uitgeslapen :+ Wat al dat winkelen wel niet met je doet ;).

Vandaag is mijn schoolwerk dagje. Moet nog erg veel doen en moet het vanavond afhebben.
Morgen ga ik naar Walibi Fright Night, met een groepje vriendinnen. Erg zin in, maar geloof niet dat ik daar morgen avond nog zo over denk := Ben zo'n schijterd :+.

Vanmiddag ook nog even Sofie rijden. Morgen ochtend staat een lekkere buitenrit op de planning :).

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:45

kim wat een leuke dingen allemaal! Behalve dan je schoolwerkdagje...
Anthea wat een raar idee!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:54

@ hilde en Kim: antwerpen klinkt wel super. Volgens mij wil ik daar ooit ook nog eens heen :D

@ Anthea: jeetje dat is schrikken zeg! Arme pony's trouwens ook!

Ik heb sinds vanmorgen ook een afstudeeradres :D Mijn oude stage (eerste die ik liep) kan ik terecht. Ben echt super blij!

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:55

Mandy gefeliciteerd met je afstudeeradres! Weet je ook al wat je opdracht gaat worden?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:58

Hilde en Kim, leuk zeg!!! Heb er al helemaal zin in :P , we moeten het nog even plannen, want de diensten van de vriendin met wie ik ga, lopen niet gelijk, lastig plannen zo :o ..
Anthea.. jeutje :\ .. moet je niet aan denken, zeg!!
Mandy, fijn dat je een afstudeeradres hebt!! ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:01

@ benthe: k heb al wel zelf een opzet van een opdracht gemaakt en zelf hadden ze ook nog wel wat ideeen. T heeft iig wat met de crisis te maken (hoe onvoorspelbaar :)) ).

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 14:12

Ik ben terug, en het is niet goed..
Eerst moesten we over het harde stappen en draven, toen op de volte in de bak. De dierenarts kon er weinig aan zien, dus heb ik Vorstin opgezadeld en ben ik gaan rijden. Vorstin was door alle drukke paarden helemaal aan het swingen, en ze liep heerlijk! Dus was er amper wat te zien, maar hij zag wat mijn instructeur bedoelde. Toen de buigproeven, goed. Alleen met de achterbenen vastpakken deed ze vervelend. Daarna ging hij haar rug voelen, en die was niet goed. Ze krimpte echt behoorlijk in elkaar. We hebben besloten foto's van haar rug en achterbenen te maken, en een echo van haar rug. Vorstin werd verdoofd, en die viel echt bijna om, zo suf was ze. Op de echo konden we al zien dat de pees boven de wervels ongelijk bespierd was. Toen bleek op de foto's ook dat de wervels op de achterkant van haar rug dicht op elkaar stonden.

Diagnose: De pees boven haar wervels is ontstoken, en de pees-bot aanhechting was ook niet helemaal in orde. Allemaal op een van de achterste wervels onder het zadel. Oorzaak: Haar bouw en waarschijnlijk zadel/training. Ik moet dinsdag terugkomen met de zadels, dan gaan ze die doormeten. Dit probleem heeft ze waarschijnlijk al veel langer, en in zo'n mate dat de meeste paarden flink gaan bokken/steigeren. Ik heb dus echt een kanjerpaard.

Behandeling: Ik ben er ongeveer 6 maanden zoet mee. Het moet rust krijgen, dus ze mag heel weinig doen. Misschien een beetje longeren en als het heel goed gaat onder het zadel stappen. Ook krijgt ze een behandeling met ontstekingsremmers, en moet ze door een manueel therapeut worden behandelt.

Daar gaan dus alle plannen, alles hoe het nu gaat. Over een half jaar is ze misschien weer goed, en dan kan ik pas weer echt gaan rijden |(

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:13

Och meis! Wat enorm balen voor jou en Vorstin. Wel een enorm karakterdier dat ze nog zo voor je gewerkt heeft.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:14

Jeetje Snoekiej :(:). Dat is erg zuur.. Hopelijk knapt het allemaal gauw op.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:15

Wat vervelend Snoekiej, maar wees blij dat het iig nog weer goed kan komen! Hopelijk helpen alle behandelingen, en is het halve jaar snel voorbij.
Maar zoals je zadel, heb je die nooit laten controleren?

Zou het ook te maken hebben met haar verzet in de cross steeds? Of weet je dat niet?
Laatst bijgewerkt door rowo op 22-10-09 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:16

Snoekiej wat balen zeg.. :(:)
Gaan ze de zadels doormeten in samenwerking met een zadelmaker?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:32

Jeetje, wat vervelend snoekiej :(:) , ik hoop dat Vorstin zich gauw weer beter zal voelen met die ontstekingsremmers, en dat alles goed geneest

@ Simmie en Lielle:
Bedankt voor de goede tips, hoewel ze me nu erg logisch in de oren klinken had ik daar nog niet eens aan gedacht, Ik ga idd proberen meer door te rijden op en na de hindernissen in Bathmen , en stel voor mezelf een tijdslimiet van max. 30 seconden over de optimale tijd, dat moet denk ik wel haalbaar zijn, dat hoop ik tenminste :o.....

ennuh simmie, je bent niet de eerste die ervanuit gaat dat ik op een pony rijd vanwege mijn leeftijd hoor,
(En wat kijken ze dan allemaal verbaasd als ze me voor het eerst aan zien komen op mijn "pony" := )

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:33

Jeetje Shanouk, dat is wel balen zeg. Dat had je denk ik niet verwacht!! Verklaart denk ik wel haar gedrag?
Toch enorm super dat ze alsnog zo voor je heeft gewerkt inderdaad :(:) .