[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:38

Kunnen we Aachen ergens volgen?

Ik heb morgen crosstraining in Ternat en het heeft hier net een fikse vlaag gedaan, wat ze ook voorspellen voor morgen. Ik ga sowieso vijzen meenemen (hoop dat ik ze er goed in ga krijgen) maar twijfel of ik mijn crossbescherming zou meepakken voor de benen of mijn gewone van BR. Hoger dan 90 gaat het toch niet.

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 13:40

De cross van Aken is al gedaan :)

Schroeven sowieso zetten als je op gras rijdt... En als je crossgetten hebt, waarom niet gebruiken? Voor in de kast te laten liggen moest je ze niet kopen he :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:46

Ik heb tot nu toe nog nooit vijzen gezet, ik ben alleen nog maar dressuur gestart op gras en dat is altijd prima gegaan. Voor springen en zeker cross oefeningen gaan de vijzen er in uiteraard. Wordt de eerste keer dat we ermee gaan rijden.
En dan pakken we de crossgetten ook maar in :D

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:07

beter mee verlegen, dan om verlegen.
en als er wat gebeurt heb je spijt achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:15

Klopt. Ben echt benieuwd hoe hij het gaat doen. Als dit vlot gaat ga ik weer meer gerichter gaan werken en kijken om dit najaar eventueel een A-crossje mee te pakken.

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:33

Jaa idd veel weigeringen in millstreet :( maar heb gehoord dat de cross wel dik staat, natuurlijk wel normaal als het een EK is! Wel echt spijtig... Alleen J.asper had foutloze rit met wat tijd, maar hij is de individuele ruiter. En ook zo spijtig voor dat ander meisje, waar het al gedaan was voor de keuring...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:22

Cross les was weer leuk maar er is nog héél veel werk aan de winkel! Eerste obstakel was de locatie vinden haha. Wel hele vriendelijke mensen en heel leuk terrein.
Voor het eerst met vijzen gereden, ging prima. Na de les zaten sommige wat los, ik gok dat ik ze dan in het vervolg nog iets steviger moet indraaien? Al kreeg ik ze nu al met geen mogelijkheid meer vaster.

Het inrijden en de eerste hindernis gingen goed, vanaf hindernis 2 was het mis. Dat was een poepsimpele boomstam van misschien 70cm hoog. Icaro wou er NIET overheen, op geen enkele manier. Hij ging ook tevens op elke mogelijke manier tegen het been in: staken, tegenduwen, zijwaarts lopen, proberen bokken... Elke keer aanspringen in galop was een gevecht. Was het relatief snel spuugzat en een fikse twijg erbij gepakt als zweep. Hij bleef onnozel doen, maar nu kreeg ik hem iig al in galop.
Alle andere hindernissen heeft hij wel prima gesprongen: een oxer van stammetjes, een rechte met een stammetje en zo'n speciale plank eronder met motief. Op zich basishindernissen.

Toen naar het grachtje. Dat was vorige keer drama, niet in de buurt te krijgen. Nu vond meneer het niet eens de moeite om zijn voeten op te tillen en ging er overheen alsof het drafbalken waren, ook in galop :roll: na een paar keer ging het lampje wel branden en sprong hij er netjes overheen. De kleine trakhener ging supervlot. De eerste afsprong nam hij een sprong naar voor ipv zich te laten zakken, nadien ging ook dat relatief goed.

De waterbak... inlopen, erdoor draven, allemaal easy. En dan inspringen. Ook hier hebben we vorige keer ontzettend mee staan vechten, dat instapje van 5cm wou hij toen ab-so-luut niet doen. En nu zonder blikken of blozen huppakee, erin, erdoor en de kleine opsprong eruit alsof het niks was.

Onze werkpunten zitten er dus vooral in om hem aan het been te krijgen en vooral te houden. Het was op een bepaald punt gewoon vechten tegen elkaar (ik heb gewonnen) en dat ging relatief hard voor ons doen. Hij blokkeert, weigert elke beweging voorwaarts en hoe meer je doorduwt hoe meer hij tegenduwt.
Van daaruit dan ook dat we ELKE lijn schots en scheef gereden hebben. Echt schaamtelijk eigenlijk, hoe we alles zwalpend hebben doorlopen.

Thuis doet het blokkeer-probleem zich vooral voor bij dressuur als ik hem dingen vraag die nog lastig zijn en waarbij hij moet gaan zitten. Zwalpen is dan ook voortkomend uit dat protest. In het springen gaat alles wel relatief vlot, en kan ik hele mooie constante lijnen rijden.

Maar goed, hij was wél goed voorwaarts eens hij vertrokken was, altijd oortjes erop en overal overheen/doorheen. We kunnen weer tijdje voort :D

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:23

Tof varekaj dat hij de moeilijke dingen dan toch gemakkelijk neemt en dat het protest meer op u is dan op de hindernis zelf.

Wij hadden met vozzie een goed weekend in genk. Hij had Naar zijn normen een goede dressuur. Meestal staat hij bij de laatste na de dressuur nu stond hij 26 van de 36. Toch ietsje beter :-p cross was foutloos met4 sec tijd en een foutloze jumping. Hij is 12 de geëindigd. Wij hebben overigens beslist om dit jaren geen Midden meer te starten. Rest van het seizoen op vertrouwen uitrijden in de L.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:01

Beter op die manier het seizoen positief afsluiten inderdaad :)

Ja ben op zich tevreden dat hij de hindernissen zo goed aanpakte, maar veel minder over zijn apengedrag. Wel stom natuurlijk dat hij op 1 van de meest eenvoudige hindernissen steevast ging weigeren/uitbreken en dan de rest doet alsof het niks is. Het apengedrag heeft vooral te maken met hem meer gesloten houden en de motor achterin actiever maken. Hij maakt zich nog graag lang, en als ik dat wil inperken levert dat nog regelmatig strijd op.
Tijd en boterhammen en consequent zijn. Als hij mettertijd meer kracht ontwikkeld achterin zal hij het makkelijker krijgen om zich meer te dragen en dan lost zich dat normaal wel vanzelf op.

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:04

@daaphh: weet jij hoe dat zit met dat zestal tijdens het EK? Moeten ze dan ook nog individuele dressuur doen en hoe worden die punten dan meegerekend? Wist niet dat dat met een zestal erbij was!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 18:12

Ja die moeten ook individual dressuurrijden. Je kan EK worden individueel of met het land. Voor het land telt die groepsdrrssuur en voor individueel ja het individueel Haha.

Dus als je in het team zit moet je
6tal rijden, individueel dressuur, cross en springen .

Als je reserve bent dus individueel rijdt, rij je
Individueel deessuur, cross en springen.

Iemand die komt kijken? Wij zijn al hietmr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:12

Als er nog mensen gaan wil ik ook wel overwegen om zaterdag of zondag af te komen :) Alleen zie ik dat niet zo zitten, daarvoor is het best een eind rijden om in mijn uppie rond te hossen.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:24

Zaterdag is de cross dus het leukste om te zien (vind ik). Maar zondag is het het spannends met de jumping

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:25

Ik hoor het wel wat de planning wordt :)

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:20

nee ik ga naar vrouwenpolder. Wel vroeg weg, maar ze hebben geweldig rekening met verre reizigers gehouden qua tijden.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:46

Ik zou wel graag gaan! :)
nog vrijwilligers? Zou wel leuk zijn als we een bokt meeting kunnen organiseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:48

:wave: hier alvast eentje :)

Wou eigenlijk afwachten hoe de crosslessen in augustus/september gaan, maar stiekem heb ik onwijs veel zin om me in te schrijven voor de vrije cross in Deurle...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 08:52

Zou wel leuk zijn wat bokkers te zien! Dan nodig ik jullie uit in de belgentent om een pintje te komen drinken!

Gewoon inschrijven! Km maken

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:59

Doen Varekaj! Ik ga met iskander meedoen in de 60cm, normaal ging ik niet crossen met hem maar hij is zoooo leuk op het crossterrein dat ik niet anders kan.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:03

Ik was wel graag gegaan, maar weet niet of het gaat lukken :/...

Gewoon doen idd varekaj! Je hebt uiteindelijk goeie training gehad. Nog 1 tip, nooit zonder wapens naar de oorlog :D. Wil zeggen dat je altijd zweepje moet bijhebben, zodat je niet een takje moet gaan zoeken :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:35

@ PP: Ik had geen zweep bij omdat hij dat normaal helemaal niet nodig heeft bij springen. Het was enkel en alleen aanspringen in galop wat problemen gaf, eens vertrokken ging hij wel vlot. Zwalpend als een straalbezopen zatlap, maar in elk geval wel met een goed tempo. Dat ligt dan weer aan mij, dat ik hem beter tussen been en teugel moet houden. En hem "over een hindernis meppen" heeft een geheel averechts effect.

Het is zoals Giel zegt: zijn handje vasthouden, vertrouwen geven en algemeen weer meer voorwaarts rijden. Dat is er inderdaad wel ingeslopen. We werken aan schakelen naar middenstap, middendraf en middengalop, aan meer sprong in de galop, buiging, zijgangen... maar echt dat voorwaartse, dat actieve en directe reageren op het been is er bij in gaan schieten. Dit jaar heb ik nog maar 1 of 2x een buitenrit gemaakt door omstandigheden. Dat zijn normaal de momenten dat ik hem echt vooruit laat gaan, vlot doordraven, vlotte galop. We hebben nu eventjes geen wedstrijd tot de 6e en dan pas de 20e. Die 3 weken ga ik 2x/week een buitenrit voorzien, zodat we dat ook weer op punt kunnen stellen :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:06

Ik rij altijd met zweep mr gebruik ze mss 5% vd keren ;). Zweep mee wil niet zeggen dat je ze er over mept :P.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:45

Ik rij ook meestal met zweep. Normaal nooit nodig, maar soms als ze net te laat reageren op de been, kunde effe bijtikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:49

Eens bekijken dan in de toekomst :) ik rij enkel dressuurmatig soms met een lange zweep om bij te tikken (of voor fikse correctie als hij echt het varken uit hangt).

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:17

Ik rij ook altijd met zweep. :) Idd voor een tikje als ze wat te laat reageren op been. M'n springlesgever zegt al rap dat 'k niet m'n zweep moet gebruiken. :P Nuja 'k rij met spoortjes nu, véééél beter. Anders geef ik mr lomp been als hij niet reageert. Hij luistert nu ook beter. :P
Vorige week dressuurles en daarna behandeling van de osteo. Gisteren gelongeerd, lekker relaxed. Vandaag gereden en amai dat was top! Hij voelde zo goed aan! Het vele werk blijft maar hij voelt zooo goed aan! Osteo heeft top werk verricht. :j

Veel plezier en succes op het EK! *\o/*