[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:52

P.s.: alsof jullie nooit naar de tegenstanders kijken? Gezonde competiviteit. ;) Ik blijf ze het allemaal gunnen hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:08

Winterwerking is vaak een oefenwedstrijd en geen officiële wedstrijd. Dan ben je normaal gezien niet gebonden aan de niveau-regel, en mag je inschrijven in het niveau dat je wil.
Ik heb deze winter ook de A6 gereden tegen mensen die het hele officiële zomerseizoen in niveau 1 gestart zijn, en niveau 2 startgerechtigd zijn. Zij kwamen dan de A rijden als opwarming en de L als oefening voor dit voorjaar. Kom ik aankakken met mijn geklungel... Tjah, jammer maar helaas. Best frustrerend dat je weet dat winst er sowieso niet in zit als ze meedoen, maar het is wel een boost als je na een tijdje wél bovenin kan beginnen meedraaien.

Waar ik me wel mateloos aan kan ergeren zijn ruiters die naar zo'n wedstrijden komen en zich bewust in lagere klasses inschrijven "want dat is makkelijk verdiend". Daarvan denk ik dan wel dat ze gerust mogen oprotten en het eerlijk houden voor de rest :o

Ik hou voor mezelf altijd aan dat ik in training minimaal 1 niveau hoger moet trainen dan wat ik daadwerkelijk start. Dan weet ik dat ik mee kan als ik effectief de overgang mag maken, maar dat wil niet zeggen dat ik ook direct voor winst ga (al is dat wel leuk natuurlijk :D )

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:11

Winst is totaaaaal niet belangrijk voor mij. :P Laatst was gewoon chance hebben. :P Mooi meegenomen dat wel. ;)
'k Ga gewoon genieten van mijn ritje en hoop dat mijn werkpunten verbeteren. :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:19

Andersom vind ik voor mezelf nog irritanter... Ik rij zelden HROV dressuur, maar pak dat ik Nyona nu eens in niveau 0 inschrijf, dan moet ik niveau 0 blijven rijden tot ik 15(?, vroeger toch 15) winstpunten heb. Terwijl ik mss 1x per jaar op wedstrijd ga, dus het jaar nadien allang niveau 1 kan rijden, maar dat mag dan niet...
Heb heel bewust gewacht om met Fi HROV dressuur te starten tot ze vorig jaar niveau 3 liep, zodat als ik dan eens ga, ik tenminste in de klasse kan rijden waar we thuis ook in trainen.
Als ik 15 juli nu HROV ga meedoen, laat ik Ny dan de 4-jaarse lopen, alhoewel die daar qua beweging ook niets te zoeken heeft tegen die dressuurbakken, want je krijgt punten op beweging en toekomst als dressuurpaard, wat zij niet is...
Maar heb geen zin om binnen 3 jaar nog steeds niveau 0 te moeten starten omdat ik ze nu gewoon de ervaring van de hekjes wil geven.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:27

Das idd wel het stomme... 'k Had da ook beetje met Shuddy. In de winter begon ik A-proeven te rijden. En zag da al niet zitten om die E-proeven weer te rijden in de zomer. Maarja hij heeft t niet gehaald spijtig genoeg... :n

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:45

Ben ik volledig mee eens. Die mensen zou ook liever op hun niveau rijden maar doordat ze nooit geen zomer wedstrijden rijden, enkel de manege wedstrijden MOETEN ze in de Sub rijden als ze willen mee rijden in de manege. Je zou kunnen zeggen dan rijden ze beter niet mee. maar al die mensen die mee rijden beschikken niet over vervoer en zijn blij als ze toch eens een wedstrijd kunnen mee rijden.
Ik denk ook dat het belangrijker is welk gevoel jij hebt bij het rijden en welke vooruit gang je maakt dan tegen wie of wat je moet rijden.
Heb onlangs ook nog ruiters gezien waarvan ze in LRV M1 rijden en toch op niveau 0 gestart zijn en gewonnen hebben :s daar heb ik het dan moeilijker mee. Maar dat is ook met het puntensysteem te maken. Al dat ik denk dat je in LRV M1 rijd wss kunt gelijk gesteld kunt worden in VLP. maar dat ben ik niet zeker.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:54

Hanne_SP schreef:
Ik focus daar nu totaal niet op ze. 't Maakt mij niet uit haha. :') 'k Vroeg mij dat gewoon af hoe dat kwam van degene die hoger niveau kunnen rijden dat die in de sub moesten. Normale vraag ze. :P

En met dat wat je zegt klopt niet over de superprestige. 01 licentie idd max. 3 wedstrijden en word je niet meegeteld in het klassement. 02 wel en mag je alle subs rijden. Enkel voor het kampioenschap moet je 8 wedstrijden gereden hebben maar daar heb ik geen ambitie voor. :)

Ik ken de regelgeving niet van die klassementen. Maar je hebt dus D02, aangezien je sprak over punten sprokkelen?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:57

Inderdaad. :) Allez eigenlijk J02 maar die letters maken toch niet veel uit.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:00

Jaah, dressuur en die niveuas is toch wel een frustratie bron bij velen denk ik. Ik ben nu al enkele niveau 1 wedstrijden gaan obsereveren (officiele) en er zitten daar dan enkele goeie ruiters tussen met een goed paard die wss elke wedstrijd vooraan staan en derest is er voor de hoop te vullen eerlijk gezegd en die gaan ook nooit meer kunnen dan dat, al rijden ze 5 jaar aan een stuk niveau 1. Die betere combinaties stromen door, maar dan zijn er altijd wel nieuwe andere combinaties. Jammer voor die andere ruiters. Tgaat niet altijd evenredig op heb ik al gemerkt. Als ik met canch op niveau 1 rijdt, ben ik er ook om de hoop te vullen. En rij ik de winterwedstrijden op niveau 1, dan kan ik wel eens vooraan in de groep eindigen. Dusja het is toch vanuit beide richtingen niet helemaal dat. Daarom vind ik eventing dressuur leuker :D.

conclusie, als je wil mee draaien in dressuur, zelfs niveau1, koopt u een echte dressurknol :P
Laatst bijgewerkt door PrietPraat op 04-07-17 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:02

Tuurlijk M_F! Zou ook liever willen dat ze kunnen meedoen! ;) Zo kunnen ze idd eens genieten van weer eens wedstrijd te rijden. En eerlijk vind ik het plezanter als er meer deelnemers meedoen in de subs. :P Tis wel spijtig dat het niet soepel is om te veranderen in bvb Antonius haar geval. Met dat puntensysteem ga ik dr ook lang over moeten doen om over te gaan. Wss niet overgaan haha :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:03

Das goed gezegd! :P en toch zou ik niet willen ruilen met een dressuurpaard :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:32

Als je Lrv L start mag je niveau 1 in VLP starten en andersom. En als je binnen LRV L1 start met 1 paard mag je met al je volgende ook direct in die klasse beginnen. Eens je M rijdt ben je denk ik zelfs verplicht met alle nieuwe paarden minimaal L1 te rijden. Wat dan als nadeel heeft dat je met een groen paard geen kilometers kan maken in de B, tenzij buiten wedstrijd.

Zou het niveau van eventing niet meetellen als je versneld wil promoveren? Dan kan je misschien wel elk jaar starten in bijhorende HROV dressuur.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 13:37

Als je mailt kan je klasse verhoging aanvragen. Dat heb ik gedaan (toen ik nog bij de lrv zat) en dirk ook.
Ben van B1 naar L2 gegaan en dirk van L1 naar Z2. Gewoon omdat we nooit lrv rijden en die wedstrijden enkel zien als training.
Zal bij VLP ook wel kunnen

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:43

dat dacht ik ook dat dat mogelijk was, dan zal zij bewust op dat niveau blijven rijden om prijzen te halen denk ik dan :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:16

Bij vlp mag je sowieso kiezen in welk niveau je instroomt. Dus ik had met Fi nooit HROV gereden en ben dan direct niveau 3 gestart.
In principe blijft je niveau 2 jaar geldig, dus als je niveau 0 start en dan 2 jaar niet rijdt, mag je nadien terug kiezen op welke niveau je herbegint.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:24

wist ik niet :) zo zie je maar hoeveel ik dressuur rij :D
Maar ik denk dat die waar ik het over heb wel gestart is en niveau 0 en mss elk jaar 1 of 2 wedstrijden mee gereden heeft een ook nog niet voldoende punten dan had en zo in niveau 0 moest starten. Maar ben niet zeker. anders zou het wel heel flauw zijn denk ik dan.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:41

Je verdient wel maar weinig punten hoor per wedstrijd.
Snel eens opgezocht:
70 % of meer - 5 positieve punten
68 % tot 69,99 % - 4 positieve punten
66 % tot 67,99 % - 3 positieve punten
64 % tot 65,99 % - 2 positieve punten
62 % tot 63,99 % - 1 positief punt
50 % tot 61,99 % - 0 punten

Moet je eens 66% proberen bij elkaar rijden, op eventing lukt dat nog, maar bij HROV zijn er soms maar 2 combinaties op 20 die dat kunnen, de meesten mogen blij zijn met 1 puntje. Maar dan moet je wel 15 wedstrijden rijden om over te kunnen gaan!
Vanaf 30 moet je verplicht overgaan.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:08

Bij de LRV moet je top 7 (in een ring van 25 deelnemers) kunnen rijden om overgangspunten te verdienen. Dat is ook niet ideaal! Want je kan met 10 heel goede combinaties zitten en dan krijgen er 3 geen punten. Je moet er ook 25 rijden tegen dat je kan overgaan :P In de zomer is dit vaak zo.

In de winter kan het vb. zijn dat je maar met 5 in een ring zit, dan krijgen ze alle 5 punten voor het eindklassement en op basis van het eindklassement worden de overgangspunten toegekend. Maar als je alle wedstrijden hebt gestart en de overige deelnemers maar 1 a 2x kan je alsnog voldoende punten hebben om in het eindklassement overgangspunten te krijgen. Wat ook niet altijd klopt :Y) Want dan heb je gewoon veel gereden, en daarvoor niet goed gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:19

Klopt. Ik sta nu 7e op 44 combinaties maar die hebben lang niet allemaal de 60% deelname norm van het criterium gehaald. En de punten worden per schijf van 15 verdeeld.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:40

Dat is idd zot die punten. Ik heb in waregem mijn beste resultaat gereden in 1e proef van al mijn wvur-proeven. Beetje meer dan een proef die ik eens in Moorsele heb gereden met Shuddy vroeger. Daar kreeg ik nog 3 punten voor. Nu maar 1... Nuja is 1e proef dus telt sowieso al niet. Maja als er belachelijk streng wordt gejureerd lijk 53% van m'n tweede proef met Luxor zal ik ook geen handicappunten kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:16

Ik reed altijd ergens tussen de 58% en 61%. Niks zo frustrerend als altijd zo nét te kort zitten voor een winstpunt. In totaal heb ik er 3 verzameld in de E. Nadien ben uit out gevallen ivm die castratie en dat najaar ben ik naar de LRV gegaan.
Nu bij de LRV heb ik nog maar 2 of 3x geen punten gereden, en nooit lager in de eindstand dan 10e. Meestal is dat tussen 4e en 7e. Kan daar prima mee leven. Zeker afgelopen criterium in de B2, was echt een sterke groep. Het heeft allebei voor- en nadelen en al bij al blijft het een jurysport.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:38

super florence!

in nederland moet je ook minimaal 10 winstpunten hebben om naar een hogere klasse te mogen gaan.
En ik zit dus ook met het feit dat ik maar heel weinig dressuur en spring wedstrijden rijd.
Ik doe nog steeds B springen (1.00) maar ik kan best nu een klasse hoger.
Maar in de B zit je ook nog met stijlpunten...en ik heb dus weer bij de springjury gezeten op de laatste wedstrijd van de vereniging....nou...dat is dus gewoon een grote gunfactor!
En als je ernaar vraagt dan zeggen ze gewoon niks...mocht ik me niet mee bemoeien :? :x
ligt aan je percentage stijlpunten of je 1 of 2 wp's krijgt.
In de L gaat het gewoon weer op foutloos, en snelste tijd in de barrage.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:46

Uren van diepenbeek staan online. :-)

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:49

Kzie het ook net! Kga laat thuis zijn...
En het springen is apart van de cross :p

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:51

Ja zag het ook wij hebben wel goeie uren 11u dressuur 13 u springen en 16 u crossen :-)