[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:55

Hier thuis trouwens want het rioolwater uit het afvoerputje van het aanrecht en het wc water kwam ook nr boven! En onze houtschorsjes dreven buiten rond :+. Maar tis alweer weg getrokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:21

Welja, dat had ik toen met die discussie van de cross in Heusden met die auto. Op foto leek het ook alsof die gewoon door die straat kon (of toch erg dichtbij het parcours) terwijl de cross bezig was. Dus ook dat die straat niet afgesloten was, en dat de auto na passage van de combinatie mocht doorrijden. :)* Op zich acht ik dat niet onmogelijk, maar ook niet gebruikelijk. Met dat jullie nu melden dat de straat ook niet afgesloten was of 1 richting terwijl daar de parkeerplek was, zou het best wel eens kunnen. Dat zie je bij wielerwedstrijden toch ook? Als de groep eraan komt gaat iemand met zo'n plaatje even het verkeer tegenhouden.

Ik ga donderdag met een stalgenootje een wandeling doen van 20km met regelmatig stukken galop, variërend in lengte. Kortste is 500m, langste galopstuk is ongeveer 2km. Dat stuk is ook licht hellend. Regelmatig stapstukken tussen van 15 à 20 minuten. Dat langste stuk merk ik toch dat paardlief het tegen het einde wat moeilijker krijgt om goed door te galopperen, dus training naar conditie is op dat punt zeker aan de orde. De wil is er wel, nu de kracht nog. Hij is echter zelden bezweet en na een paar minuten stappen alweer op adem.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:49

Maie dat is best een steveige wandeling :D Ik doe niet echt conditietraining, voor die crossen van 2-2.5km nie echt nodig met mn paard. Soms galopeer ik wel eens rond de weide, dat is licht berg op, goed voor haar achterhand spiertjes :Y). Als jullie in anzegem rijden, daan staan jullie voor de cross geparkeerd op de weide van mn paard ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:03

Vind je? Ik deed er laatste keer 3,5u over. Er is 8km straat, de rest zijn veldwegen.
Van die 12km veldwegen kunnen we 8 à 9km in galop doen schat ik. De rest is ofwel te hoog gras (weet niet hoe de bodem eronder zit qua putten dus geen risico) oftewel grof steengruis oftewel iets teveel modder, maar wel ideaal om in stap doorheen te gaan.

Op zich kan ik vanaf mijn weiland naar stal te paard. Is zo'n 15km en deed er de eerste keer 2,5u over, inclusief galop. Helaas was het toen wel aardig warm, dus ook merendeel in stap gedaan. Op zich kan ik zelfs de route van 20km en die van 15km naar mijn weide combineren, met dus merendeel veldbaan die mooi recht is en bijna altijd goed ligt voor mooi rechte galopstukken.

Dik nadeel: ik moet sowieso altijd vanaf stal minstens 30 minuten stappen eer ik aan het eerste galoppaadje kom van 500m. Locaties genoeg voor galoptraining dus in feite, maar niet bij de deur. De langere banen waar galop kan zitten op makkelijk 45minuten à 1u stappen.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 17:58

Helaas niet zo goed nieuws voor casje,
Hoogstwaarschijnlijk geen blein. Waar hij reageerde op de tang, geen blein te vinden. Toen verdooft, nog steeds mank. Wat dus wilt zeggen dat ie geen blein had, nog eens verdooft mankte hem niet meer. War wilt zeggen wss iets in de hoef verwrongen zit/...
Nu staat hem in gips, en dan gaan we dinsdag misschien foto's moeten nemen als het niet verbeterd. Dus wss geen Deurle voor casje

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:20

|( geen leuk nieuws Daaphh! Paarden zijn toch tere beesten hoor!

Phoe wat een wandeling Varekaj! Mijn kont doet al pijn als ik eraan denk :P ik doe overigens geen conditietraining tot L, vind dat niet nodig. Ik rij wel intensief dressuur en af en toe wandelen of springen,maar dat hou ik bewust rustig.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:30

Och dju toch :(. Hopelijk valt het allemaal mee!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:46

Krijg nu een bod per mail voor Koko van 3500 terwijl ik 6 vraag.
Ik zou dat dus niet durven he, zoiets bieden. En ik vraag mij ook serieus af wat zulke mensen nu verwachten, een paard met mooie maat, goeie afstamming, correct aangereden en wedstrijdervaring, dat kan je toch niet krijgen voor die prijs? Dat is de prijs voor een onbeleerde.
Had het enkel een bod geweest, ik zou niet reageren, maar er zit wel een mailtje bij, dus denk dat ik ook ga reageren zoals ik het hier geschreven heb.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:52

Er zijn er altijd die durven :+

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:00

Maar dat is toch niet reëel? Ik ben hierdoor ook al in mijn gat gebeten, dus voor mij hoeven die zelfs al niet meer te komen, ook al zouden ze nog mijn vraagprijs geven.
Ik vind het iets anders als je het paard test en dat hij veel minder aanvoelt of correct geleerd is dan men verteld heeft, dat je dan een lager bod doet kan ik begrijpen maar nog vooraleer je hem gezien hebt? Zijn zo van die mensen die op de 1e rij willen zitten om een goedkoop paard te kopen kant en klaar zonder risico van zadelmak maken en al wedstrijdklaar...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 22:08

Niet in opjagen. Als ze dat niet willen betalen moeten ze voor die prijs maar een ander paard gaan zoeken.
Ik denk dat dit een zeer correcte prijs is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:27

Antonius, mag ik iets doms vragen? Een tijd terug zag ik op een ander forum iemand die twijfelde om een paard te kopen, met wat cross-ervaring, voor hetzelfde als jouw vraagprijs, maar die staat bij een handelaar (ofzoiets denk ik) en het paard werd er omschreven als "beetje lui". Nu voldoet dat laatste niet aan wat ik van jou lees, maar ze verzorgt dat paard en wou hem kopen maar de eigenaar wilde de exacte prijs niet zeggen "want aan haar verkoopt hij zo'n paard niet". Ze weet de prijs via iemand anders op stal.

Om 1 of andere reden moest ik bij dat verhaal aan de jouwe denken en nu ik hoor wat je vraagt opnieuw, omdat dat overeen stemt. Kan dit of is het gewoon dom toeval :+

Tegelijk heb ik nog een algemeen vraagje, hoewel ik wel denk dat ik het antwoord weet: is bitloos toegestaan in cross, en dan wel te verstaan onder de vorm van een hackamore, of niet? Of zitten daar bepaalde restricties aan? Voor de dressuur ben ik 100% zeker dat het niet zal mogen, springen en cross weet ik niet.
DA is vandaag geweest ter nacontrole van de wolfstandjes die eruit zijn gegaan in juli, en zowel hij als TA geven onafhankelijk van elkaar aan dat de kans relatief groot is dat ik een paard heb wat nooit een bit zal kunnen verdragen...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 22:33

Bitloos mag wel. Maar alleen als hackamore. Ik heb het geprobeerd, maar durf er toch niet echt mee in de cross te starten. Stuurt werkt niet 100% en ja this een beetje gek. Reed vroeger wel bitloos met een paard, maar voor op cross durf ik het toch niet

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:44

Varekaj, ik ben niet helemaal mee met je verhaal denk ik :+ mijn paard staat in ieder geval te koop met de prijs erbij, dat voorkomt 1000 mails van mensen die alleen de prijs willen weten. Ik heb ook geen verzorger en ben uiteraard geen handelaar. De mail komt ook van iemand die ik niet ken, ze stuurden een mail met bod zonder het paard gezien te hebben.
En een beetje lui is de mijne niet :D

Hackamore is idd toegelaten in cross en jumping ook voor zover ik weet. Heb er nog nooit mee gereden, dus kan er verder niets over vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:50

Antonius: dan zal het de jouwe niet zijn, maar eentje die per toeval deels aan de omschrijving van de jouwe voldoet en die evenveel zal moeten kosten :P

Daaphh: Ik heb de 1e stagedag cross-stage bij G*iel meegedaan met de hackamore en op zich viel dat heel goed mee, alleen het stuur inderdaad is niet 100%. Al is het dat met bit ook niet als hij echt niet wil. Bij het springen thuis kan ik hem er juist wél fijner mee rondsturen, raar genoeg. Dan hou ik 'm met hack probleemloos in het midden van een sprong of een lijntje, terwijl hij met bit alle macht zichzelf naar de kant trekt. Scheelt dat ik een paard heb, zelfs enthousiast buiten, heel eenvoudig terug te rijden is op zowel zit als stem.
Dus de cross en het springen mogen bitloos, maar het dressuurgedeelte niet vermoed ik? Dat zal aan dezelfde reglementen van de FEI moeten voldoen als een gewone optoming voor dressuur? In dat geval heeft het geen nut dat ik verder kijk om sgw te doen, dan beperk ik me gewoon voor de lol tot de vrije crossen en richt ik mijn pijlen alleen nog op springwedstrijden.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:59

Dressuur mag idd niet zonder bit.
Wat heeft je paard waardoor er geen bit in kan? Jammer genoeg zijn er niet veel vrije crossen, 2x Heusden, Zwijnaarde, Deurle en merendree, is alles volgens mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 23:12

Hij blokkeert gewoon. Stap, draf en galop lukt allemaal maar hij wil van achter naar voor niet laten afvloeien. Het voelt de hele tijd alsof je probeert een doosje dat al propvol zit, toch nog wat bij te proppen. En hoe meer je je best doet, hoe meer alles gaat wringen om toch maar weer uit dat doosje te kunnen. Ik moet 'm echt constant vooruit pushen en schoppen bijna met spoor om zelfs maar te schakelen binnen eenzelfde gang. 1mm nageven en hij trekt de hele neus eruit. Doorzitten? Amper uit te zitten omdat hij ofwel de neus omhoog en vooruit wil duwen ofwel de rug opspant en gaat opkroppen, komt zelfs niet eens in de buurt van instappen. Bij springen pakt hij boven de sprong vast wanneer je ruimte geeft voor halsvrijheid en vliegt er dan met regelmaat in contra of kruis vandoor, laat zich niet terugrijden, ik moet echt eraan rijden voor een vlot basistempo richting een hindernis... Stilstaan? Zo krom als een banaan en je moet volle druk houden zodat hij staat, maar tegelijk niet vol gas achteruit vlamt.

En met de hack, dan gaat het zowat vanzelf. Even zitten en aub, meneer staat netjes vierkant en blijft ook staan. Schakelen? Met plezier, hup met de beentjes en hij zet ruim 2 voeten over! voorwaarts neerwaarts? Ik trek zelfs sporen met mijn neus in het zand als je wil. Springen? Ik kan op 2 vingers zelf bepalen hoeveel passen ik wil, waar hij afzet en probleemloos terugrijden. Hij landt dan zelfs gewoon 95% van de tijd in de juiste galop. Ohja, sporen en zweep mogen dan in de kast blijven...

Zadel is nagekeken, osteo, DA, TA, verschillende bitten geprobeerd en altijd hetzelfde probleem. Nu dachten TA en DA dat het kon komen door die wolfstandjes, dus die eruit. Maar beiden vonden hem inderdaad erg gevoelig reageren, zelfs als ze met hun vingers druk zetten op lagen en gehemelte en gezien het fikse verschil in werkwil en lossigheid, is er dus vermoeden dat hij blokkeert op de druk in zijn mond.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 05:47

Dat probleem ken ik een beetje! Casje reageert ook super gevoelig.
De beste oplossing die ik op dit moment gevonden heb , lage neusriem met enkel gebroken bit met rubber er rond. Hij is al een pak verbetert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:08

Dat behoort nog tot de opties :) Voorlopig ga ik 'm dus nog 2-tal weken bitloos verder rijden zodat het uiteraard kan genezen. Hoofdstel met lage neusriem heb ik ook, maar die moet ik nog testen. Daarnaast heb ik nog een klassiek hoofdstel en rij nu met een rambo micklem multi maar die is niet wedstrijd-toegestaan. Of ik moet het neusringetje eraf knippen maar dat longeert wel handig. En heb nog een stuk of 3 bitten die ik nog kan combineren met bovenstaande optomingen.

Kan dus nog eventjes verder met uitproberen. Maar dan ben ik iig al zeker dat bitloos geen wedstrijdoptie is zeg maar.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 08:12

Voor dressuur is het inderdaad geen optie. De rest nogmaal wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:22

Wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aan loopt. Krijg zo vaak de commentaar "rij 'm er gewoon doorheen, doe er een slof om" of "hij loopt maar te klooien"... Beetje demotiverend. Zeker omdat hij het bitloos wel allemaal gewoon relatief netjes doet.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 09:36

Bij castor is het wel een beetje ook zijn karakter. Maar ook vooral ook zijn gevoeligheid.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:28

Jammer, Joris niet zo veel punten, hopelijk derest beter!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:43

Ik hoop erop dat Karin een hele nette proef kan rijden! Ik verwacht Lara ook wel goed, misschien bij de 1e 25?

Ik kon het niet laten om het meisje van het bod toch even een mailtje terug te sturen. Ze heeft zulk een bod gedaan omdat ze de filmpjes niet duidelijk vond, en dus gebaseerd heeft op foto's... Volgens mij gewoon nog een heel jong, naïef meisje, verder geen 'slechte' bedoelingen als je het mij vraagt. Heb haar toch maar advies gegeven om in de toekomst live te gaan kijken/proberen en dan eens te praten over een mogelijk bod.

Wat vonden jullie trouwens van de commotie omtrent C*onstant Van P*aeschen? Ik vind het ergens wel terecht dat hij zijn niet-selectie aanvecht, maar hij legt zichzelf toch wel hoge druk op. Stel dat hij nu toch had mogen gaan en hij zou een fout maken... Ook voor de toekomst, de komende wedstrijden zal er toch nauw op zijn rijden toegekeken worden denk ik zo.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:06

Ja jammer van Joris! Hopelijk de rest beter. Van Karin en Lara verwacht ik wel een nette dressuurproef.

Neem je trouwens een vlag mee? Mijne ligt al klaar

Van die ruiter.. Opzich vindt ik het een beetje belachelijk. De coach kiest en zal weten waarom hij niet mee gekozen werd. Als iedereen zijn resultaat gaat aanvechten... Want denk dat we toch nog wel hele goede springruiters hebben..
Maar langs de andere kant begrijp ik het del, ge traint zo hard en dan ben je er niet bij.. Maar gelijk ik ergens had gelezen, als ze zich enkel op de rankinglijst gaan baseren is er geen coach meer nodig..
Ik vind het heel dubbel maar gelijk ge zegt legt hij de druk op zichzelf nu vele malen hoger.
Als het fout gaat gazn ze zeggen ziet ge we hadden gelijk, als hij goed presteert dan kan hij zeggen ik had gelijk