[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:32

Moest even tussendoor iets doen voor mijn werk, sorry... Mag om een uurtje of 6 weer uit mijn bedje kruipen daarvoor, maarja, verdient lekker...

Ik ben op zich niet zo handig, maar ik let meestal wel op... Alleen al door naar parcours te gaan pik je al best veel op

Maar, ik ga nog even slapen... Kijken wat ik nog mee krijg vanacht

Bedankt alvast....

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 01:11

Slapen? Wat is dat ook alweer

Ik ben nog steeds bezig om te gaan leren voor mijn tentamen. Schiet heel hard op vanavond Heb gewoon echt geen zin meer, maar moet nu toch echt eens wat gaan doen...

Morgen kan ik nog leren('s avonds), vrijdag moet ik werken, zaterdag eerst werken en dan op concours en zondag moet ik ook werken. En dan is het ineens wel heel rap maandag

Slaap lekker allemaal, ik denk dat mijn bed nog wel even op me moet wachten...

Canter

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 01:22

Fijn toch altijd, die springexperts hier in dit topic! Ik vind het altijd erg leuk om de meningen van BT en Gomir of springproblemen te lezen, steek er altijd wel wat van op.

Mas is weer zeer vereerd met de aandacht, en wilde jullie alvast waarschuwen dat hij, zodra hij bij de beugels kan en de teugels vast kan houden, hij hard gaat trainen om jullie van het podium te kunnen rijden. Hij heeft op dit moment alleen nog wel een beetje moeite om de dressuurletters en de hindernisnummers te lezen maar daar gaan we ook op trainen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:23

Kom Canter, dan moet je toch een beetje meer trainen hoor, kan ook wel twee keer per dag!
Stamp die letters erin!!

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:46

Hej Manic dat probleem ken ik! Met een galopbalkje ervoor gaat het eigenlijk altijd goed, maar zonder die hint weet ik gewoon niet wanneer ik af moet en doen we altijd maar wat, Tal gaat dan ook vaak te vroeg af. Ze luistert eigenlijk wel altijd naar wat ik zeg, ook al zeg ik het verkeerd. Vandaar dat ik 60 cm ook hoog zat vind, mocht het eens fout gaan. Van mijn lesgeefmens moet ik altijd " wachtenwachten sprong komt vanzelf naar je toe" dus dit is mijn tantra tijdens het rijden.

Alleen nu kreeg ik notabene van mn vriendje op mn kop dat ik met de crossles dat ik dr veelste veel tegen hield en te langzaam ging en dat ze daarom van die noodsprongen maakte. Maar als ik fanatiek door ga rijden zijn we net een op hol geslagen stoommachine en dan zoeven we gewoon overal langs ipv dat we eroverheen gaan. Ziehier mijn verwarring!
Kunnen ze dat paardrijden niet wat makkelijker maken??

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:10

gomir schreef:
Biertabje schreef:
ik denk dat de meeste nu denken...had ik maar zon paard

Volgens mij niet

Ik vind iig niets irritanter dan een paard dat steeds wegtrekt en alles op groot wil springen. Dan ga ik echt niet met een safe gevoel de ring in

volkomen mee eens. Ik heb er liever een die er kort onder loopt, dat vind ik makkelijker oplossen.

Manic, wat ik van mijn instructeurs moet doen als ze zo onbehoorlijk gaan lopen stieren is zodra je voelt dat ze versnellen een volte indraaien. Niet trekken, gewoon volte galopperen kort voor de sprong en pas als dat rustig en zonder druk worden gebeurt, galoppeer je weer naar de hindernis. De hele kunst van het springen is zorgen dat je een constant ritme hebt; alleen door verlengen en verkorten, maak je je afstand passend. Maar daar zou ik me nu nog even niet mee bezig houden, op lage sprongetjes (tot ca 1.10) kun je met een goed basisritme eigenlijk niet fout gaan. Daarnaast moet ik bij Rob nog wel eens kriskras over het terrein rijden en alleen springen als Raimaer het niet verwacht. Dus zodra ze denkt dat we het bruine steiltje doen, draai links naar de rode oxer, dat idee. Ze moeten hun aandacht bij jou hebben, en niet - alleen - bij de hindernis.

En idd, wachten, wachten, wachten. Wat je niet ziet kun je niet oplossen en als je met een zachte hand naar de sprong rijdt, zul je nooit extreem achter blijven.

Ik ga verder met gomir mee voor de galopbalkjes ervoor en erachter, dan leert hij maar opletten

Talida schreef:
Hej Manic dat probleem ken ik! Met een galopbalkje ervoor gaat het eigenlijk altijd goed, maar zonder die hint weet ik gewoon niet wanneer ik af moet en doen we altijd maar wat, Tal gaat dan ook vaak te vroeg af. Ze luistert eigenlijk wel altijd naar wat ik zeg, ook al zeg ik het verkeerd. Vandaar dat ik 60 cm ook hoog zat vind, mocht het eens fout gaan. Van mijn lesgeefmens moet ik altijd " wachtenwachten sprong komt vanzelf naar je toe" dus dit is mijn tantra tijdens het rijden.

Alleen nu kreeg ik notabene van mn vriendje op mn kop dat ik met de crossles dat ik dr veelste veel tegen hield en te langzaam ging en dat ze daarom van die noodsprongen maakte. Maar als ik fanatiek door ga rijden zijn we net een op hol geslagen stoommachine en dan zoeven we gewoon overal langs ipv dat we eroverheen gaan. Ziehier mijn verwarring!

Wachten betekent niet alle impuls en snelheid eruit halen Je houdt wel licht je been aan en je blijft zelf voorwaarts denken

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:14

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:19

Talida schreef:

Ik stem vóór

Ik ben absoluut geen spring-expert, maar ik kom toch weer even met het lijntje dat ik hier ook al eerder had neergezet. je moet dit van rechts naar links zien en puntjes stellen niets voor, maar ik kreeg het anders niet mooi getekend.

/
....I I I I
\

Balkjes en dan kunnen kiezen tussen twee sprongen. Als hij begint te rennen ga je gewoon rechtdoor. Zorg ervoor dat de afstanden goed kloppen, zodat hij er niet te dicht onder kan komen.

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:22

ik snap hum! Dit zijn galopbalkjes toch?
echt, ik heb zo de schurft aan galopperen (handig he)

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:26

Dan begin je toch met draf?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:29

Klopt missmuts, dat vind ik ook een geweldige tip van je.

Ik zou trouwens met jouw Oeste eens kijken wat er gebeurt als je eens gaat springen in het enge deel van de bak. Kan goed zijn dat hij dan zo met zijn hoofd bij de hindernissen is, dat het ineens niet meer eng is daar

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:31

Dat had ik idd al geprobeerd en je hebt helemaal gelijk

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:35

Mosterd na de maaltijd dus, maar dan weet je meteen dat het dus gez**k is

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:39

missmuts schreef:
Dan begin je toch met draf?

kan, maar ik moet juist mn ritme en controle zien te vinden met de galop. Liefst doe ik alles uit draf, dat kunnen we

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:43

Dat heb ik nou met de cross

Ja Lielle, het is momenteel heel wisselend (geeft ook al aan dat het gezeur is). De ene dag voorbeeldig en net als ik denk ....hoop... dat het goed gaat is het weer helemaal mis. Nou ja, goede training voor mijn zelfbeheersing zullen we maar zeggen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:11

Hm, ik zou daar ook heeeeel slecht tegen kunnen

Talida, dan toch over galopbalkjes rijden

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:46

Hey, al weer heel wat tips. Ben vrij vandaag en ga springzadeltjes passen om 11 uur. Werkt vannacht is gelukkig goed gegaan (al zag het er heel even heel slecht uit), dus kan lekker genieten van mijn vrije dag.

Dat tekeningetje van missmuts vind ik heel mooi, en dat zal ik zeker iets proberen. Eigenlijk is hoe meer ik van jullie lees eigenlijk heel typerend voor mijn paard. Hij denkt altijd dat hij alles al weet en begint dan maar alvast. Als 'ie een beetje aan de gang is trekt hij echt ontzettend naar de sprong toe, ook als ik niet wil springen... En er zijn al tig momenten geweest in mijn dressuur proefjes waar ik netjes bij AX-C weegreed en ik hem zo gigantisch op de hekjes voelde trekken dat ik hem echt bijna om moest trekken. Vind het stiekem wel lief

Probleem wat we een tijdje gehad hebben met galopbalkjes is dat hij die ook nog wel eens mee wil nemen... en als hij dan maar gewoon eens een paar keer midden in de sprong landde en zijn benen stoten... Maar nee, die muppet rekt zich gewoon op en redt het dan ook nog...

Dat met die voltetjes is ook een goede en hebben we voorheen ook nog wel geprobeerd.

Ik moet er bij zeggen dat ik zo een 3 4 maanden terug er wel ineens verbetering in voelde en ik het idee kreeg dat hij netjes bleef wachten... Alleen was gister dus pas de eerste keer dat ik weer sprong, dus hopelijk kunnen we dat punt vlot weer terug vinden...

Bedankt voor de tips in ieder geval... Erg blij mee

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:54

Lielle schreef:
Talida, dan toch over galopbalkjes rijden

wasteralbangvoor

Ben ik wat fanatieker aan het worden, wordt mn springles voor vanavond afgezegd!

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:24

Talida, maar onder het tempo naar de hindernis gaan galloperen is ook niet goed. Daar krijg je ook nare sprongen van.
Lucky was ook altijd erg moeilijk op de sprong. Ik zag de afstand wel, maar Lucky ging vaak als volgt op de hindernis af:
- Of te hard, waardoor ze de rug weg drukte en niet lekker kon springen
- Of te langzaam, waarbij het ritme te veel weg viel, weer kon ze niet lekker springen.
Met Lucky heb ik héél veel in-uitjes gesprongen én lijntjes.
En die lijntjes zagen er vaak als volgt uit:
drafbalkje - kruisje- 1 galopsprong - oxer, en eventueel dit nog verder uitbreiden.
Dat heeft Lucky erg geholpen.
Zoals met die lijntjes is het niet zo heel erg als je zelf de afstand nog niet zo snel ziet. Je komt in draf in en daarna weet je gewoon hoeveel galopsprongen tussen de hindernissen moeten.

Heeft iemand van jullie toevallig de Ariat chaps? Wie kan mij vertellen of deze nog een beetje elastiek hebben?

Ik heb mijn nieuwe paardje gister een zadel opgegeld en hoofdstel omgedaan, en dat ging goed! Ze vond het wel eng, maar liet alles gebeuren. Daarna heb ik haar nog een paar sprongetjes laten maken in de bak. Ze is heel erg voorzichtig en wil niet graag het hout aan raken. Ik ben benieuwd wat dit voorn rijpaard wordt!

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:37

Sjaan schreef:
Talida, maar onder het tempo naar de hindernis gaan galloperen is ook niet goed.

Kon ik maar ondertempo galopperen! Ik kan hard en ik kan draf! goed he

maar ik zie genoeg dingen voorbij komen, ik ga, alstie weer beter is, eens in overleg met lespersoon. thnx allemaal.

Zetten jullie gewoon thuis dingen (lijntjes/sprongen neer)? Bij ons is dat eigenlijk not done, dus ik moet het echt van mn springlesje 1x in de 2 weken hebben. Tja en alstie niet doorgaat, is het maar 1x per maand

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:41

Ik heb normaal eens in de 2 weken springles, daar hebben we eigenlijk altijd lijntjes staan.
En thuis spring ik vaak ook nog 1 keer, of neem een priveles, waar ik de door mij omschreven lijntjes vaak neet zet.
Maar sinds kort is mijn verenigingsles iedere week springles geworden, voor mij zit er dus zeer weinig thuis springen meer in voor de komende tijd.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:41

Ik wel Talida. En nu staat er zelfs een springparcours in de buitenbak, voordeel van een springruiter op stal

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:54

Sjaan, ik heb hele goedkope chaps van Canter gekocht en ik ben er ZO blij mee!! Deze zitten mij beter dan alle andere (dure) die ik tot nu toe heb gehad. Ze zijn met elastiek erin.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:55

Oeeehhh, wat is het lekker weer Ga vanmiddag maar even naar het meer hier Helaas niet echt weer om intensief te gaan rijden, ik denk dat ik dat maar uitstel tot vanavond

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:01

missmuts --> Zijn die van leer??? Ik zal is even op de site van Canter spieken...
Die ariat chaps begon ik ook alleen maar over omdat ze bij Piaffe in de aanbieding zijn hoor... haha