[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 15:28

Lielle schreef:
Maar mijn opmerking negeer je voor het gemak maar? Die lees je nl ook niet.

En ik zou graag een paar concrete voorbeelden zien van hindernissen waar je vragen bij hebt, op dit moment heb ik vooral de indruk dat je loopt te roepen nav de 1e foto's en als je dan met een jachtfoto komt aanzetten, verlies je bij mij heelk wat geloofwaardigheid.

Overigens vind ik je toon ook erg onplezierig, ik heb hiervoor al een keer term aanmatigend gebruikt.

Ik heb het bijvoorbeeld over "blinde sprongen", sprongen "kort uit de bocht", een waterbak die oneffen van ondergrond kan zijn.
Dat mijn toon nu enigzins onaardig klinkt ligt er vooral aan dat er mij voortdurend "verweten" wordt dat ik de sport veroordeel, afbreek enzo. Dat is geen waar, en ik zal het blijkbaar toch tot in het oneindige moeten blijven herhalen dat ik mij enkel vragen stel bij bepaalde hindernissen.
Dat ik nog niet op jouw opmerking had gereageerd heeft er alles mee te maken dat ik niet enkel in dit topic (nee zelfs niet enkel op deze site) bezig ben...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 15:31

Lielle schreef:
Citaat:
Dus aan alle crossers: doe maar waar je zin in hebt, maar probeer om je paard niet in een nare situatie terecht te laten komen.

deze dus.

Oh, maar als dit aanmatigend klinkt voor jou, dan heb je 't bij het verkeerde eind...
Enneuh... kan je de zinnen die ik formuleer in hun context laten staan? Deze zin komt heel anders over als je de reactie waaruit ze komt volledig leest...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 15:41

Lielle schreef:
Je boodschap is wel helder, maar ik verwacht nog wel reactie op mijn opmerking over stierenvechten. Dat was de aanzet van je discussie en bovendien verderop herhaald dat je verwacht dat ruiters zuinig op hun paard zijn (oid). Beetje aanmatigend IMO, wat dacht je dan dat we doen? Wb hindernissen e.d., lees het wiki artikel over SGW er eens op na, dat is grotendeels van mijn hand en daar staat al behoorlijk wat in, ook over hoe je het veilig kunt maken.

Een reactie op jouw opmerking over het stierenvechten? Daar laat ik mij niet mee in. Mijn mening daaromtrent is te lezen in het desbetreffende topic. Jouw opmerking over stierenvechten in dit topic is bij mij bepaalde uitspraken uit te lokken, en daar trap ik al lang niet meer in. MIJN opmerking over eventing in het stierenvechten-topic was om aan te tonen dat er in andere takken van de paardensport (jaja, jij vind rejoneo geen sport, ik weet 't) ook soms paarden overlijden of zwaar geblesseerd geraken. En zoals iemand hierboven reeds zei: in bepaalde disciplines is 't makkelijker "bezwarend" beeldmateriaal te vinden als in andere. Ik pikte er toevallig eventing uit, terwijl ik evengoed wedrennen had kunnen kiezen... (F°ck, hoeveel keer heb ik dat nu al niet moeten herhalen...)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:45

Alleen had je de reactie na de mijne wel al gezien Knipoog

En om er nu even inhoudelijk op in te gaan, dan komen we mss eindelijk eens tot een discussie:

- blinde sprongen, als in een landing die ze niet kunnen zien? Die zien ze altijd bij de afzet, en geloof maar gerust dat ze dan nog altijd kunnen stoppen *LOL* De ruiter kan dan wel de landing persoonlijk bekijken. Dus oneeerlijk, nee; moreelsprong, ja.
- Sprongen kort uit een bocht? ik weet niet wat jij kort uit een bocht noemt, maar je hebt altijd nog 1 a 2 galopsprongen voor de hindernis en voor een goed getraind paard is dat ruim voldoende voorbereiding. En vergis je ook niet, een paard voelt heel goed aan een ruiter wanneer die zich voorbereidt op een hindernis. En die ruiter kent het parcours en weet dus dat er een hindernis komt na de bocht, zodat hij dus het tempo kan terug brengen en zijn paard kan voorbereiden.
- waterbak met ongelijke grond? Je zegt terecht, kan zijn. Dat is als het goed is niet het geval, en de meeste waterbakken worden pas kort voor de cross gevuld en kunnen dus grondig geinspecteerd worden. Maar ik heb wel een paar keer een waterbak met mindere bodem gehad, en daar was ik zeker niet blij mee.

'Mijn' wiki-artikel geeft verder veel info.

Ik weet trouwens wel wat ik oneerlijke hindenrissen vind. Dat zijn vaste hindernissen die niet echt goed vast staan zodat ze omvallen als je ze raakt, want daar rekent je paard niet op. Sfranken is juist op die manier heel lelijk gevallen. Verder houd ik niet van crosshindernissen met een slechte grondlijn, of, zoals in Wieringerwerf, te weinig vulling, alleen een dikke boom op springhoogte.

En zoals ik al eerder zei, wat ik 4 jaar geleden een veel te moeilijke hindernis vond, ziet er nu toch heel anders uit.

/add
Hoe kun jij nu beweren dat ik het aan het verkeerde eind heb als ik zeg dat het voor mij aanmatigend klinkt? Lijkt me stug dat jij weet wat ik hoor *LOL* Het kan hooguit zijn dat jij het niet zo bedoelt.
En de context is heel simpel, je bent geen tegenstander van sgw maar je vindt dat er risco's aan verbonden zijn. Nou, die mening deel ik volkomen en dan meen ik. Maar ik vind het nogal aanmatigend om dan te horen dat ik mijn paard niet in een nare situatie terecht moet laten komen. Dacht je dat ik dat zonder jouw advies wel zou laten gebeuren? Juist daarom heb ik die zin eruit gehaald, want die stoorde me enorm, juist in zijn context.

/add 2
ik wil je helemaal geen uitspraak over stierenvechten ontlokken, ik vind alleen dat als jij hier begint met een vergelijking tussen eventing en stierenvechten je dan niet zomaar wegkomt met dat vervolgens 'out of scope' te bepalen. Ik heb me te weinig in stierenvechten verdiept om er een inhoudelijke discussie over te voeren mss geldt dat ook wel voor jou en eventing Knipoog, ik vind het alleen een essentieel verschil of je een sport bedrijft (heb ik ergens beweerd dat stierenvechten geen sport is? geen woorden in mijn mond leggen aub Knipoog ) om een dier met opzet te doden of dat dat een helaas soms onvermijdelijk gevolg is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:51

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 15:59

Lielle schreef:
Alleen had je de reactie na de mijne wel al gezien Knipoog

En om er nu even inhoudelijk op in te gaan, dan komen we mss eindelijk eens tot een discussie:

- blinde sprongen, als in een landing die ze niet kunnen zien? Die zien ze altijd bij de afzet, en geloof maar gerust dat ze dan nog altijd kunnen stoppen *LOL* De ruiter kan dan wel de landing persoonlijk bekijken. Dus oneeerlijk, nee; moreelsprong, ja.
- Sprongen kort uit een bocht? ik weet niet wat jij kort uit een bocht noemt, maar je hebt altijd nog 1 a 2 galopsprongen voor de hindernis en voor een goed getraind paard is dat ruim voldoende voorbereiding. En vergis je ook niet, een paard voelt heel goed aan een ruiter wanneer die zich voorbereidt op een hindernis. En die ruiter kent het parcours en weet dus dat er een hindernis komt na de bocht, zodat hij dus het tempo kan terug brengen en zijn paard kan voorbereiden.
- waterbak met ongelijke grond? Je zegt terecht, kan zijn. Dat is als het goed is niet het geval, en de meeste waterbakken worden pas kort voor de cross gevuld en kunnen dus grondig geinspecteerd worden. Maar ik heb wel een paar keer een waterbak met mindere bodem gehad, en daar was ik zeker niet blij mee.

'Mijn' wiki-artikel geeft verder veel info.

Ik weet trouwens wel wat ik oneerlijke hindenrissen vind. Dat zijn vaste hindernissen die niet echt goed vast staan zodat ze omvallen als je ze raakt, want daar rekent je paard niet op. Sfranken is juist op die manier heel lelijk gevallen. Verder houd ik niet van crosshindernissen met een slechte grondlijn, of, zoals in Wieringerwerf, te weinig vulling, alleen een dikke boom op springhoogte.

En zoals ik al eerder zei, wat ik 4 jaar geleden een veel te moeilijke hindernis vond, ziet er nu toch heel anders uit.

/add
Hoe kun jij nu beweren dat ik het aan het verkeerde eind heb als ik zeg dat het voor mij aanmatigend klinkt? Lijkt me stug dat jij weet wat ik hoor *LOL* Het kan hooguit zijn dat jij het niet zo bedoelt.
En de context is heel simpel, je bent geen tegenstander van sgw maar je vindt dat er risco's aan verbonden zijn. Nou, die mening deel ik volkomen en dan meen ik. Maar ik vind het nogal aanmatigend om dan te horen dat ik mijn paard niet in een nare situatie terecht moet laten komen. Dacht je dat ik dat zonder jouw advies wel zou laten gebeuren? Juist daarom heb ik die zin eruit gehaald, want die stoorde me enorm, juist in zijn context.

/add 2
ik wil je helemaal geen uitspraak over stierenvechten ontlokken, ik vind alleen dat als jij hier begint met een vergelijking tussen eventing en stierenvechten je dan niet zomaar wegkomt met dat vervolgens 'out of scope' te bepalen. Ik heb me te weinig in stierenvechten verdiept om er een inhoudelijke discussie over te voeren mss geldt dat ook wel voor jou en eventing Knipoog, ik vind het alleen een essentieel verschil of je een sport bedrijft (heb ik ergens beweerd dat stierenvechten geen sport is? geen woorden in mijn mond leggen aub Knipoog ) om een dier met opzet te doden of dat dat een helaas soms onvermijdelijk gevolg is.

Voila, da's inhoudelijk en vrij objectief!
Die opmerking was niet speciaal naar jou bedoeld (al vat je 't blijkbaar wel zo op). Er stond duidelijk "aan alle crossers"... Dus voor diegene die het goed doet, geen probleem, aan alle anderen: probeer er aan te denken.
Dat ik hier dat stierenvechten aanhaalde was enkel en alleen een verduidelijking over hoe dit topic tot stand was gekomen. Niet om in dit topic eventing en rejoneo met elkaar te vergelijken. Maar misschien toch een kleine verduidelijking: er wordt inderdaad een dier gedood in de rejoneo, maar het is de stier. Dat een paard zwaar gewond, gedood of afgemaakt moet worden is ook geenszins de bedoeling (jij snapt het wel, maar voor sommige mensen kan het misschien anders overkomen na het lezen van jou mening Clown )

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:01

Allereerst wil ik aangeven dat ik zelf in het verleden cross trainingen heb gereden en zowel mijn pony als paard in deze sport heb uitgebracht.

De hindernissen zijn goed doordacht en heb nooit mijn paardjes overnomen, heb zelfs bij de cross in nijmege een deel van het parcour niet gereden omdat ik dit niet veilig genoeg vond om te springen. Zelf ben ik geheel van mening dat er in elke tak van sport wel een zwart schaap is, zo heb ik eens op een cross in ambt delden een paard gezien dat met losrijden van de dressuur in het prikkeldraad was blijven hangen en die ruiter wou gewoon doorrijden terwijl het bloed eruit spoot als het paard zijn been neerzette, deze is overigens van deelname uitgesloten.

Verder rijd een kennis van mij mee in de top en toen zij zich had gekwalificeert voor de kwilificaties van de olympische spelen besloot zij niet te gaan omdat ze ervan overtuigd was dat haar paard er niet beter van zou worden, omdat het paard de snelheid die gevergt werd niet aan zou kunnen en daardoor de fout in zou kunnen gaan en blesures zou kunnen krijgen.

Ik wil er graag aandacht op vestigen als ik op een cross terein kom wordt mijn paard 2 keer zo groot en geeft hij bij het losrijden een paar vreugte bokken zo leuk vind hij het. En de meeste ruiters gaan erg goed om met de paarden, na de cross uitdraven, lang stappen en de vetrinair is er voor te verplichte controle. En persoonlijk vind ik het volk veel fijner als bij de dressuur, iedereen helpt elkaar, kennen elkaar meestal en is gezellig onder elkaar.

Ik vind deze tak van sport een eerlijke sport mits de ruiter de goede instelling heeft.

Verder wil ik nog even de draf en rensport nog heel even verdedigen, niet bij alle trainers hebben de paarden het slecht, op een stal waar ik vaak over de vloer kwam werden ze netjes getraint en altijd in het bos getraint. Alleen op de renbaan raken de paarden meestal geheel gestoord als ze daar getraint worden door het eentonige werk, en met de wedstrijden is het erg duidelijk dat mensen over lijken gaan om te winnen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:03

Ik ben toch een crosser, dan is het toch ook aan mij gericht? Knipoog En ja, helaas komen we allemaal wel eens in gevaarlijke situaties terecht, zo ik nog afgelopen mei, en geloof me, daar heb ik nachten wakker van gelegen.

En ik snap je stierenvechten verhaal echt wel, maar het grote verschil zit er daar voor mij in dat het wel het doel is om de stier te doden, ik vind de paarden daar in feite secundair want in dat opzicht is het inderdaad met eventing te vergelijken.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 16:17

sammie18 schreef:
Allereerst wil ik aangeven dat ik zelf in het verleden cross trainingen heb gereden en zowel mijn pony als paard in deze sport heb uitgebracht.

De hindernissen zijn goed doordacht en heb nooit mijn paardjes overnomen, heb zelfs bij de cross in nijmege een deel van het parcour niet gereden omdat ik dit niet veilig genoeg vond om te springen. Zelf ben ik geheel van mening dat er in elke tak van sport wel een zwart schaap is, zo heb ik eens op een cross in ambt delden een paard gezien dat met losrijden van de dressuur in het prikkeldraad was blijven hangen en die ruiter wou gewoon doorrijden terwijl het bloed eruit spoot als het paard zijn been neerzette, deze is overigens van deelname uitgesloten.

Verder rijd een kennis van mij mee in de top en toen zij zich had gekwalificeert voor de kwilificaties van de olympische spelen besloot zij niet te gaan omdat ze ervan overtuigd was dat haar paard er niet beter van zou worden, omdat het paard de snelheid die gevergt werd niet aan zou kunnen en daardoor de fout in zou kunnen gaan en blesures zou kunnen krijgen.

Ik wil er graag aandacht op vestigen als ik op een cross terein kom wordt mijn paard 2 keer zo groot en geeft hij bij het losrijden een paar vreugte bokken zo leuk vind hij het. En de meeste ruiters gaan erg goed om met de paarden, na de cross uitdraven, lang stappen en de vetrinair is er voor te verplichte controle. En persoonlijk vind ik het volk veel fijner als bij de dressuur, iedereen helpt elkaar, kennen elkaar meestal en is gezellig onder elkaar.

Ik vind deze tak van sport een eerlijke sport mits de ruiter de goede instelling heeft.

Verder wil ik nog even de draf en rensport nog heel even verdedigen, niet bij alle trainers hebben de paarden het slecht, op een stal waar ik vaak over de vloer kwam werden ze netjes getraint en altijd in het bos getraint. Alleen op de renbaan raken de paarden meestal geheel gestoord als ze daar getraint worden door het eentonige werk, en met de wedstrijden is het erg duidelijk dat mensen over lijken gaan om te winnen.

Laat mij nog eens duidelijk stellen dat ik niet de bedoeling had om noch de eventingruiter, noch de sport teveroordelen. Ik denk dat ook niet gedaan te hebben? Het ging mij enkel om bepaalde hindernissen.
Ik heb ook niet de draf- en rensport veroordeeld, ik zei enkel dat ik evengoed 1 van die 2 kon genomen hebben als voorbeeld.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:39

Voltigeur schreef:
Ik woon vlak bij Waregem en ook niet zo vreselijk ver van Nokere, waar ook eventings worden georganiseerd en ben dus al wel eens gaan kijken. Ik weet wel dat het overgrote deel van de paarden het leuk vind om te crossen. Maar dat neemt niet weg dat ik bepaalde hindernissen echt onverantwoord vind.
Dus aan alle crossers: doe maar waar je zin in hebt, maar probeer om je paard niet in een nare situatie terecht te laten komen.

ik ken beide crossen. zowel die in waregem als in nokere. ik vind ze beide erg goed gebouwd en de organisatie had dit jaar ondanks de regenval erg veel aan de bodem gedaan en die was ook super!! (waregem ben ik dit jaar alleen in april geweest, niet in sept) Dus ik vroeg me eigenlijk af, welke sprongen je van die crossen onverantwoord vindt. In nokere heb ik in de 2** gereden. het hoogste niveau daar zeg maar, en ik vond de cross echt goed te doen!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:10

Jiska schreef:
Voltigeur schreef:
Ik woon vlak bij Waregem en ook niet zo vreselijk ver van Nokere, waar ook eventings worden georganiseerd en ben dus al wel eens gaan kijken. Ik weet wel dat het overgrote deel van de paarden het leuk vind om te crossen. Maar dat neemt niet weg dat ik bepaalde hindernissen echt onverantwoord vind.

ik ken beide crossen. zowel die in waregem als in nokere. ik vind ze beide erg goed gebouwd en de organisatie had dit jaar ondanks de regenval erg veel aan de bodem gedaan en die was ook super!! (waregem ben ik dit jaar alleen in april geweest, niet in sept) Dus ik vroeg me eigenlijk af, welke sprongen je van die crossen onverantwoord vindt. In nokere heb ik in de 2** gereden. het hoogste niveau daar zeg maar, en ik vond de cross echt goed te doen!

Het is intussen al een 2 of 3-tal jaar geleden dat ik nog gaan kijken ben. Ik heb 't zelf iets te druk tijdens "het zomerseizoen" met shows.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:34

De vragen die je stelt bij sommige hindernissen, daar kan ik me wat bij voorstellen. Deze staan dan ook in de hogere klassen en sommige zijn moreelsprongen zoals Lielle al aangaf.

De blinde sprong is idd een moreelsprong voor ruiter en paard. Ruiter moet heel goed weten wat hij doet en hoe hij de hindernis aan wil rijden. Paard zal moeten vertrouwen op de ruiter. Doet hij dat niet, dan stopt hij.

Sprongen kort uit een bocht, alles ligt aan de voorbereiding van de ruiter.

Het is een taak van iedereen bij de een cross dat ruiter en paard veilig aan de finish komen. Zoals bij een waterbak, daar staan bij de hogere niveau's mensen met laarzen bij de waterbak die na iedere combinatie de bodem in de waterbak harken. Maar dan kan een paard alsnog struikelen in de landing (heb er enkele gezien in Boekelo dit jaar). De ruiter die dan het paard onvoldoende steunt (lees: met de neus op de hals van het paard valt) zal een nat pak krijgen. De ruiter die ondanks een struikeling van het paard in balans blijft zitten en het paard blijft ondersteunen komt alsnog foutloos door de waterbak.

En idd oneerlijke hindernissen zijn er ook. Slechte of geen grondlijn, hindernissen met losse elementen (denk aan strobalen). Een molenwiek waarbij je door het midden kunt springen, maar dan staan de wieken haaks op elkaar. Je paard moet dan echt heel safe door het midden springen wil je niet op een van de wieken landen. (bij deze hindernissen is vaak een alternatief en die zal door veel ruiters genomen worden). Niet juiste afstanden bij een combinatie, maar goed dat is aan de crossbouwer en de TA die de cross heeft goedgekeurd.... En hier is men in Nederland gelukkig heel druk mee bezig om de kwaliteit aan te scherpen en kwalitatief goede en veilige crossen te bouwen.

Als ruiter heb je in deze tak van sport een zeer grote verantwoording. Je moet reeel blijven kijken naar je eigen kunnen en vermogen van jou en je paard. En dat is denk ik het belangrijkste van het hele cross rijden.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:39

Jiska schreef:

Ik zit inderdaad met dezelfde vraag als jij Jiska. Dan wil ik bovendien weten (niet alleen van jou of Lielle of Bart maar ook van andere deelnemers aan deze discussie) waarom je die hindernissen of hinderniscombinaties oneerlijk of te gevaarlijk vindt. Lielle gaf een aantal voorbeelden waaronder sprongen zonder goede grondlijn en sprongen met onverwachte losse onderdelen; Bart had het onder meer over waterbakken met slechte bodems. Daar gaat het om slecht gebouwde of slecht ontworpen sprongen (daar zit het waarom) waar je het vertrouwen van ruiter en paard in elkaar schaadt.

Ik herhaal maar even wat ik hierboven al heb gezegd: hoe hoger het africhtings- en wedstrijd niveau is, des te imposanter de hindernissen zijn. Ik voeg daaraan toe: ik heb bij mijn volle verstand en met mijn hele hart de SGW omarmd. Mijn paard en ik rijden wat we aankunnen en eerlijk vinden. Als gezegd: met een gevoel van ontzag voor wat we voorgezet krijgen. Als crossen niet jouw sport is, kijk je toch anders tegen de opgaven aan die crossruiters min of meer vanzelfsprekend vinden.

Groeten, Paul

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:59

sorry maar ik ga nu hard zijn. kan echt kwaad worden als mensen die niet weten waar ze het over hebben meteen conclusies gaan trekken

ik vind dat je achterlijke conclusies trekt aan de hand van wat foto's en persberichten (want alleen slechte dingen komen naar boven) Ten eerste moet je je onderzoek beter doen SGW heet van oorsprong Military. O nee! ja het komt uit het leger!! god we hebben traditie.. En als je zo over gevaar en alles gaat beginnen. We zijn zuinig op onze paarden. Paard kapot = mens kapot = geen sport. En een goede eventer vind je niet zo om de hoek. Daarnaast kan je als je zo gaat beginnen elke paardensport of sport met dieren of wat dan ook verbieden. En ik heb je profiel bekeken. Leuk die voltige en leuke stunts op de paarden, maar wie zegt dat je daar de rug niet kapot mee maakt met dat gebonk en gespring eroverheen?

en onthoudt als laatste 1 ding, Mensen doen 90% van de dingen voor geld en vertier! Zo zijn we nou eenmaal een stel gierige gebruikers op aarde.

discussieer lekker door misschien kom ik later met een beter humeur even wat lievers zeggen Slapen

x_kiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:09

Ik sta eigelijk voledig achter je ! iedereen zegt dat dressuur en springen ook zonder risico is en ja dat is zo!
maar over super gevaarlijke sprongen gaan waarna je paard dan nog moet merken dat hij heel diep naar beneden moet sorry hoor en dan nog eens vaste sprongen dat is vragen voor je paard zijn nek te laten breken!
en niet alleen die van je paard .. bij jumping als je daar door een sprong gaat .. oké alles valt mee omver dus dan kunnen ze zo al niks breken maar het risico van de ruiter blijft hetzelfde!
Dressuur .. sommige vinden het erg hoe die paarden zo veel werk moeten verichten door strak aan de teugel pasje hier pasje daar maar daar gaan ze heus niet vanbreken en als ze goed aan de teugel lopen dan doet het juist helemaal geen pijn!
en die pasjes .. ja het is moeilijk maar een paard dat het niet graag doet ofzo zal het ook laten merken!!
en ik heb ook al eens op een jumping gezien iemand met een lange zweep en spore van bijna 5 cm op een JUMPING!! die hielt het paard in en zat er op te stampen met die sporen enz.. en ik riep : ' waarom stampt ge daar zo op dat paard doet niks verkeerd ' en ze riep dat ze niet vooruit wouw en ik riep trug niet moeilijk als je er zo in trekt! en toen liet ze los en het paard ging verder .. soms ligt het dus ook niet altijd aan onze lieve paardjes! dus als je zoveel van je paardje vraagt en je bent lief dan doen ze alles voor je maar vanaf je wat dikke nek krijgt en je gaat zo beginnen met sporen en al .. dan zouw ik er ook niet te veel van verwachten ..

oke ik dwaal mss wat af van het topic maarja Tong uitsteken

xx

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:16

Heb je ooit een paard in een sprinparcours met een balk tussen de benen zien landen? Zo ja dan praten we verder.. want dat ziet er ook niet schattig uit..

En wat dressuur betreft veel gewrichten van de paarden (vooral op top niveau) lijden zeer erge slijtage..

vertel me eens hoe het komt dat gemiddeld in Eventing (ik bedoelde: actief in de sport) de paarden ouder zijn?

-----

Btw ik ben een paardensport mens houd van elk onderdeel van paardensport van ponyraces tot 4 span.. En elk deel van de sport heeft zijn positieve en negatieve punten. Dat heb je nu eenmaal daar moet je mee leren leven!
Laatst bijgewerkt door Miky0 op 11-12-07 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:21

hoeveel starts en hoeveel incidenten zijn er jaarlijks???

x_kiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:23

ja oke .. maar ik zeg toch ook niet dat het geen risico's heeft dat springen en dressuur .. de risico's liggen bij jumping en eventing wel hoger dan bij dressuur!
trouwens bonfire van anky en darco van ludo philipearts enz zijn toch ook niet zo jong niet meer ..
en dan nog je zegt ouder da wilt niks zeggen als ze ze op hun 15 op pensioen zetten ik ken paarden die al zo oud zijn en nog het zwaar springen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:30

In mijn crosslesje dit jaar zat een 6 jarige, een 10 jarige en verder een 14, 15 en 18 jarige Haha!.

(leeftijd van de paarden dan Schijnheilig )

x_kiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:32

ja dat kan Lachen maar dat kan ook bij springen enz even goed ! Lachen

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:33

Nouja kortweg wat we proberen duidelijk te maken. Eventing is een duidelijke sport. De paarden weten dat het vast zit. Dat zien ze, als je anders denkt oke, maar ik denk niet dat mijn paar achtelijk is en toch echt wel het verschil ziet tussen balkjes hindernissen en vaste hindernissen. Het is een ingecalculeerd risico waar je met beleid mee om moet gaan. Dingen gaan wel eens mis (dat kan altijd), door inschattingsfout, menselijke fout of dergelijke. Fouten in de sprong zijn aan mensen te verwijten niet aan de sport, net als je een kromme lijn in het springparcours heb. Toch zie ik in een springparcours vaker dat een paard toch nog springt en er dwars door kwakt. In de cross stoppen ze in 99% van de gevallen gewoon met een dikke doei spring lekker zelf gedachte. Even terug op kromme lijnen, een cross word door afgevaardigen (van KNHS) gecontroleerd voor de wedstrijd deze moet fouten eruit halen, dit gaat ook wel eens mis want: Kan me dit jaar trouwens een cross herinneren waar 90% van de (Z combinaties) zich terugtrok tot er wat was aangepast in de cross omdat ze het niet safe vonden. We gaan met beleid om, net zoals iedereen in de sport dat zou moeten doen. Alleen worden wij als het mis gaat, omdat het vaste hindernissen zijn over lange trajecten, strenger afgekeurd! Daar moeten wij nu eenmaal mee leven.

Maar wat ik mensen mee wil geven is ga eerst goed kijken met mensen in het echt praten. Kwak niet aannames en dingen op openbare fora die voor iedereen te zien zijn. Want dingen gaan snel mensen trekken snel conclusies zien dit weer gaan bla bla weer negatieve gedachten/publiciteit terwijl ze eigenlijk niet eens weten hoe dingen in elkaar steken. Als je zegt dat je het niet doet om een tak van de sport negatief te belichten laat dit soort dingen dan?

x_kiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:44

ja maar ik denk niet dat je paard ziet dat hij ineens naar beneden moet ? :S einde discussie

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:58

x_kiimy schreef:
ja maar ik denk niet dat je paard ziet dat hij ineens naar beneden moet ? :S einde discussie

Het o zo mooie boktwiki http://www.bokt.nl/wiki/Zintuigen
Quote: "Alleen recht vooruit overlapt het gezichtsveld van beide ogen en kan een paard diepte zien"

Een paard kan diepte zien net als jij (nouja wij iets beter). Dus als jij die sprong recht aanrijd kan hij waarnemen dat de grond die hij daarachter ziet toch een aanzienlijk stuk lager is. Dus ja ik denk dat een paard dat wel kan zien, iig gedeeltelijk. Daarom moet jij hem ook als ruiter begeleiden zodat hij de tijd krijgt om te kijken. En anders > dan stopt ie gewoon ROFL

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:01

Een paard ziet dat echt wel. Daarnaast zijn de afsprongen voor een paard gemakkelijker dan voor een ruiter.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 23:04

Miky0 schreef:
sorry maar ik ga nu hard zijn. kan echt kwaad worden als mensen die niet weten waar ze het over hebben meteen conclusies gaan trekken

ik vind dat je achterlijke conclusies trekt aan de hand van wat foto's en persberichten (want alleen slechte dingen komen naar boven) Ten eerste moet je je onderzoek beter doen SGW heet van oorsprong Military. O nee! ja het komt uit het leger!! god we hebben traditie.. En als je zo over gevaar en alles gaat beginnen. We zijn zuinig op onze paarden. Paard kapot = mens kapot = geen sport. En een goede eventer vind je niet zo om de hoek. Daarnaast kan je als je zo gaat beginnen elke paardensport of sport met dieren of wat dan ook verbieden. En ik heb je profiel bekeken. Leuk die voltige en leuke stunts op de paarden, maar wie zegt dat je daar de rug niet kapot mee maakt met dat gebonk en gespring eroverheen?

en onthoudt als laatste 1 ding, Mensen doen 90% van de dingen voor geld en vertier! Zo zijn we nou eenmaal een stel gierige gebruikers op aarde.

discussieer lekker door misschien kom ik later met een beter humeur even wat lievers zeggen Slapen

Kom misschien inderdaad eens langs met een beter humeur, en vooral met een beetje meer tijd, zodat je 't hele topic kan doorlezen.
Ik denk dat de meesten die hier al meer als 1 reactie gepost hebben (en misschien diegenen die er maar 1 gepost hebben ook) kunnen getuigen dat ik geen conclusies trek. Ik herhaal mezelf nogmaals (verdomd, stop me in een kooi en ik ben precies een papegaai): ik stel me bij sommige hindernissen vragen. Dat is niet hetzelfde als een sport veroordelen. En een beetje beleefdheid zou ook geen kwaad kunnen, iemand achterlijk noemen (of toch tenminste zijn/haar zogenaamde conclusies) vind ik niet echt aan de orde. Je hoeft me niet te vertellen dat eventing vroeger military was, dat wist ik. Het overkoepelend orgaan heeft trouwens die naamsverandering doorgevoerd om van een negatief imago af te geraken. Jullie hebben traditie? Welk gebruik, gebaar, ritueel, of wat dan ook verwijst nog rechtstreeks of onrechtstreeks naar het leger dan? Jij hebt het over elke paardensport of sport met dieren of wat dan ook verbieden... Had je de moeite gedaan om het hele topic door te lezen (zoals ik al eerder aanhaalde en zoals het eigenlijk zou moeten voor je een beschuldigende reactie post), dan zou je geweten hebben dat ik het woord verbod of verbieden nooit in de mond heb genomen en dat dit ook niet de bedoeling van mijn topic was.
En tot slot wat mijn voltige betreft: ik DENK dat dat gebonk en gespring eroverheen met veel meer souplesse en veel zachter gebeurt als menig onervaren ruiter terug in het zadel komt na een sprong, of zelfs maar tijdens het opstijgen.
Dit gezegd zijnde verblijf ik hoopvol op een iets beleefdere en doordachtere reactie als je eerste post hier.

Bart.