[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:32

Leuk topic! Ik heb een vierjarige Wonderboy x Caritas. Hij is inmiddels een paar keer gelongeerd en wordt binnenkort zadelmak gemaakt. Een tijdje terug hebben we hem laten vrijspringen en dat leek goed! Hij kan fijn bewegen en heeft een fijn karakter en ik hoop dat dit mijn toekomstige crosser wordt. :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:06

Hoi! Ik meld me hier ook weer is, ik ga nu proberen meer te reageren en mee te lezen!

Gretoes: Wat een mooi paard heb je! Springen komt vast goed! :))
Oliefanter: Wachten is nooit leuk nee! Ik rijd alleen mijn eigen paard :)
MizzMontana: Wat fijn dat jou jonkie zo makkelijk is. Daar denk ik bij die van mij wel is anders over. Hij heeft het echt nodig om vaker te rijden merk ik.. Gaaf, ook nog een 5 jarige, die doet het dus ook wel goed zo te horen! Balen van de scherpe rand, hoe was het bij de tandarts?
reeskees: Dat ziet er lekker uit zeg!! Jeetje, die heeft er veel zin in. Heerlijk enthousiast!! :D
Percy: Fijn dat het goed gaat! Inderdaad wel jammer dat het niet helemaal mee zit qua locatie
Tiahastrona: Jou jonkie is zo gaaf! Heerlijk dat het allemaal zo goed gaat!! :j
Thoushie: Hoi! Fijn dat jou jonkie ook zo braaf is! Hij ziet er leuk uit :)
Neesa: Gaaf zo'n plekje! Lijkt me heerlijk. En natuurlijk fijn zo'n springpaard :D
Hilde_: Die kan mooi bewegen! Succes met het zadelmak maken!

Met Edje gaat het best goed, hebben er nog wel mindere dagen tussen zitten dat hij echt gemeen is.. Dan weet ik echt even niet meer wat ik er mee aan moet hihi.. := Gelukkig heb ik goed les en is mijn instructrice altijd erg positief en dat helpt mij goed. Hij gaat als wij op vakantie gaan 2 weken naar haar toe, wat ik wel erg fijn vind! Ook neem ik af en toe wat kleine sprongentjes mee en ik geloof dat hij het best leuk vind!

Iets te enthousiast, deze zag ik niet aankomen :')
Afbeelding

Maar daarna ging het wel normaal :D
Afbeelding

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:35

Neesa, wat fijn dat je dicht bij huis lekker een beetje kan oefenen en door het water kan.
Marije, ik moet eigenlijk ook aan de studie, maar las af en toe lekker een pauze in. Is het bij jou gelukt?
MizzMontana en Caro, Duitsland is voor mij echt te ver weg.
Gretoes, in het bos bij Amersfoort staan wel wat hindernissen. Dan moet je het bos in aan de kant van de weg van Soestdijk naar doorn. (worden ook gebruikt voor de jacht)
Reeskees, ziet er makkelijk uit op filmpje, paard heeft genoeg GO
Neesa, ben nog steeds benieuwd naar foto :D
Oliefanter, ook druk aan de studie. Succes!!
Percy, fijn dat het zo goed gaat met Daimler en je dochter.
Hilde, welkom!!! Leuk paard. Ga je zelf zadelmak maken of het laten doen?
Flooredking, leuk dat je er weer bent en fijn dat Edje goed gaat. Puberen hoort erbij, ze zijn allemaal soms vervelend.

Ik ga vanmiddag voor het eerst samen met stalgenoot rondje naar buiten. Ben benieuwd :)

gemma92

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:40

Hallooo wat een leuk onderwerp :D..
Ik heb sinds kort ook een nieuw paardje. Is een 5 jarige merrie van Vaillant x Graaf Grande
Zijn nu vooral de basis dressuur aan het oefenen en wat kleine technische oeffeningen met het springen maar wil uiteindelijk ook met haar gaan crossen 8-) .. Heb dit jaar alleen nog geen vervoer dus denk dat ik daar helaas pas volgend jaar mee begin :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:34

Hilde, welkom hier. Kan wel lekker bewegen die van jou :)

Tia, hoe ging je eerste buitenrit??

Flooredking, ik heb met de jonge paarden ook wel eens dat ik met mijn handen in het haar zit. Hoe gaat deze het ooit leren denk ik dan. Meestal ga ik dan een paar dagen in het bos rijden en daarna opnieuw aan de slag. Merk bij de meeste paarden dat een paar dagen ontspannen heel goed werkt. Even alles verwerken en dan opnieuw aan de slag.
Fijn dat je in ieder geval een instructrice hebt die je goed kan helpen.

Gemma, ook welkom hier. Even gespiekt in je profiel, je hebt een leuk paard, en wat een mooie stal staat ze in!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:16

Gemma, welkom
Mijn buitenrit ging goed!!! Lekker gereden, gestapt, gedraafd en gegaloppeerd (terwijl we in de bak pas allebei de kanten 2 rondjes hebben gegaloppeerd.) Vanaf stal is het 500 meter naar het ruiterpad, daar konden we lekker rechtuit naast elkaar. Heb zelfs stukje voorop gedraafd (rem doet het nog niet echt).
Ben trots op mijn kind _/-\o_

Wil eigenlijk zolang het weer goed blijft elke week een keer in de bak, een keer naar buiten en een keer aan de longe.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:49

Mooi dat de buitenrit zo goed ging, kan me helemaal voorstellen dat je trots bent :)
Ik hou daar ook wel van om op korte termijn met een ander paard naar het bos te gaan, zo goed voor die jonkies als ze snel veel zien, voordat ze brutaal worden zeg maar. Dan zijn ze nog mooi onder de indruk en durven ze niet zo veel en daarna vinden ze het normaal om door het bos te lopen.
Oudere paarden mee naar buiten nemen die altijd maar in de manege hebben gelopen is echt veel minder tof dan jonkies!
Hier is de frequentie ook 3 keer in de week aan het werk, waarbij bos en thuis wat springen of dressuur rijden wordt afgewisseld, longeren doe ik niet zo vaak.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:25

MissMontana, Dankjewel :D.. is inderdaad ook een super stal, moet helaas een nieuwe stal zoeken maar dat komt wel goed!.. Al zou het nooit meer zon mooie stal worden denk ik :')..

Ik probeer ook regelmatig buiten te rijden, ze vind het super leuk alleen ze wil echt niet alleeen -O-

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:32

longeren vind ik eigenlijk ook niet leuk, maar vond het wel makkelijk om haar in balans te leren lopen. Longeerton is wel weer alleen maar draaien, dus in dat opzicht niet top. Heb alleen nog wel even hulp nodig bij opstappen en het eerste rondje, dan heeft ze nog erg veel spanning. En wil ook niet rijden als ik alleen op stal ben, dus longeren dan maar.
Nog maandje denk en dan kan ik ook wel rijden als ik alleen ben.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:40

@ MM: hoe is het met je nieuwe?! Oefencross meegevallen? Nog geen fototje? :D Goede tip van je als het even niet mee gaat, ik doe exact hetzelfde :)
@Neesa: leuk zo'n plek in het bos om te trainen... Spelenderwijs zoiets kunnen meenemen is toch altijd beter dan dat je je meteen inschrijft voor een BB ofzo en je toch niet alles kan doen hoe je het wil... In België hier zijn er in de buurt echt belachelijk weinig oefenterreinen met wat hindernissen, dus je kan alleen maar hopen dat je hier en daar op wandeling wat tegen komt over over/af/op en door te lopen. Balen, want als ik die NL crossterreinen ziet, is ideaal en zeker voor jonkies!! Top van je ex-trailerprobleem, zoiets leren ze vaak snel he!!
Examens nog niet gedaan trouwens, nog tot de 24e juni. Gelukkig valt deze periode heel goed mee!

@ Marije: succes met je scriptie!! Waar gaat hij over?
@Caro: lijkt fijn zo in Duitsland starten, waarom niet als je aan de grens woont en je veel keuze hebt... Wou dat dat hier ook kon :j
@ Hilde: welkom! Groot paard heb je daar, ziet er zeker niet slecht uit! Met die galop kan je in de cross binnenkort ook wat!
@Gemma: ook welkom!
@ flooredking, ook welkom terug haha. Leuk als je paard je zo wat foutjes vergeeft he :-) Komt bij iedereen wel eens voor!
@Tiastrona: Super van je buitenrit, dat is heerlijk genieten he! Met een ruiterpad in de buurt ook altijd een voordeel, hier is er weinig goed voor op te wandelen (hoewel dat op beton stappen ze wel sterke pezen van krijgen, heeft ook zijn voordelen natuurlijk).
Ik heb trouwens hetzelfde voor met longeren, ik heb de indruk dat ik niet goed kan bijsturen soms en dat vind ik niet gemakkelijk. Alhoewel dat ik van de dubbele longe wel veel goeds hoor, binnenkort eens bekijken of ik dat kan fixen met mijn jonkie eens. Ze staat 24/24 buiten op een weide met een andere 3jarige en een jaarling, en als ik ze dan eens erbij neem, wat rondjes laat lopen of erop gaan zitten: ze vindt alles prima en trekt zich ook niet aan van de rest.

Vraagje:ik heb een liksteen gehangen in de weide nu, zouden jullie nog wet extra's geven naast gras en liksteen?

28 juni ga ik met haar naar de keuring en wordt ze normaal gezien opgenomen in het stamboek. Ik hoor die dag ook of ze in aanmerking komt voor het Ex terieur-label, wat de tweede stap is naar Elite merrie toe. Hopelijk lukt dit!!! Ik ben echt benieuwd. Weet verder ook niet goed hoe ik haar meer zou moeten voorbereiden. Ze kent ondertussen een hoofdstel en bit, en loopt goed mee aan de hand...
Foto spammen (beetje lome foto haha!)
Afbeelding
Afbeelding

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:51

Bedankt voor het warme welkom. :D

Leuke merrie Oliefanter! Succes op de keuring alvast. :-)
Fijn dat je buitenrit goed ging Tiahastrona!

Tiahastrona schreef:
Hilde, welkom!!! Leuk paard. Ga je zelf zadelmak maken of het laten doen?

Het zadelmak maken laat ik doen. :Y) Ik maak hem zo ver klaar dat degene die hem zadelmak maakt gelijk aan de slag kan gaan met hangen etc.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:45

@Gemma, Hilde en flooredking Welkom! Leuke paarden
@Oliefanter: succes met de keuring! De foto laat mij zo aan mijn roots denken Belgie... Leuk land.
@Tiastrona super dat buitenrit goed ging, hoe je het al beschreef je kunt er zo trots om zijn als het goed gaat. smaakt naar meer :D

Gisteren weer een goeie dressuur les gehad, ze is wat scheef waardoor we hier goed aan moeten werken. Lastig klus. Maar ik heb vertrouwen ze pakt de dingen snel op, einde van de les zatten er vele goeie stukken bij.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:57

Zo, weer thuis na een avondje oefencross met de twee vierjarigen.
De donkerbruine was weer heel fijn, had haar bijna te lui in het begin waardoor ze niet voorwaarts genoeg meer is op de sprong. Even goed rond galopperen en van daaruit weer terug maar achter actief houden en toen ging het heel goed.
De nieuwe vos was eerst een beetje stout. Zag op het voorterrein de hindernissen en wilde meteen omdraaien en naar de uitgang, daar ook omhoog komen en niet meer weg willen. Toen was ik een beetje boos want ik hou niet van steigeren }:) Dan maar het crossterrein op en eens flink voorwaarts rijden, overal tussendoor gereden door de waterbak gestapt en daarna aan het parcours begonnen. Bij H1 en H2 heeft hij nog een keer stilgestaan en daarna toch echt alles gesprongen inclusief greppel, water, op en afsprong en een plastic hooibaal. Zijn brutaliteit werkt dus ook voor je als je hem aan de gang hebt.
Al met al niet slecht maar niet gefilmd dat komt wel als het allemaal wat soepeler gaat.

Neesa fijn dat de les goed ging en dat je paard het snel op pakt.

Olifanter, ik vind dat altijd lastig met voer. Je merrie ziet er goed uit dus je zou denken dat het zo goed is, eventueel kun je aanvullen met van die koeken waar de nodige voedingstoffen in zitten. Zelf voer ik brok, haver en lucerne, maar die van mij zijn ook al meer aan het werk. Moeten ze bij jullie op de keuring ook vrijspringen?
Dubbele longe doe ik wel eens met mijn 5 jarige, en dan ook er achter aan de lange lijn een beetje stap draf halt, veel overgangen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:04

Vandaag voor de 11e keer op mijn kanjer gezeten, ben er blij mee :)

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt net een echt dressuurpaard :D

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:59

Prachtig paard! wat loopt die netjes voor zo kort er op. Dressuur heb je al binnen ;)

Tiahastrona het gaat helemaal goed komen met jullie, mooie combinatie om te zien. Je laarzen heb je al passend mooi!

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:50

Woh netjes Tia!

Verdi vandaag 3e in GCT, ik ben al heel erg blij als mijn paard er een vierde van heeft haha!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:43

ben blij met haar <3

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:26

Tiahastrona schreef:
ben blij met haar <3

Dat kan ik me voorstellen, het ziet er echt keurig netjes uit terwijl je er nog maar kort mee bezig bent.
Petje af!

Vandaag crosstraining gehad met de 5 jarige, ze liep echt fantastisch!! Na een goed uur dan ook gestopt terwijl de les eigenlijk anderhalf uur is, instructeur was het er helemaal mee eens.
4 jarige vos ook nog mee gehad, na de les even 20 min mee op het terrein gereden, hij was heel braaf deze keer en heel dapper :) filmpje moet ik nog op de laptop zetten.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:49

Ben benieuwd naar het filmje :D

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:07

Fijn zo MM!! Beter stoppen als het goed gaat, voor iedereen leuk :-) Benieuwd naar de filmpjes!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:29

http://m.youtube.com/#/watch?v=ncSd7niA ... cSd7niAQw8

Het vosje voor de tweede keer mee.
Hij heeft het te goed gedaan, vandaag is hij vertrokken naar klanten op proef, ben benieuwd of hij mag blijven of weer terug komt.
Was wel leuk geweest om met hem in Ermelo te rijden bij de 4 jarigen, maar het is ook altijd leuk als iemand blij is met een paard dat ik gereden heb.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:44

Wo MM, dat ziet erg simpel uit voor de tweede keer, zo makkelijke dat hij overal naartoe loopt! Kan ik begrijpen dat mensen hem wel willen proberen :-). Nooit leuk maar met eentje blijven zitten is ook niet fijn!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:20

Ziet er netjes uit MM!!! Springt alles al, doe je goed.
Zo eentje is vaak snel weer weg, maar ook omdat ze dan fijn gereden zijn

Mag je trots op zijn

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:33

Afgelopen zaterdag met puppy lekker rondgehupst in de speeltuin van Rutger in Lelystad olv Roxana.
Was nog best pittig ( in de zin van technisch) voor puppypaard, maar ze pakte hel allemaal weer heerlijk onbevangen op.
Foto's mogelijk dankzij Bonny_CT.

Zapkes houden van hoogspringen :P
Afbeelding
Check voorbeentje ben blij dat de martingaal vrij strak zit daar... O:)
Afbeelding

samlletjesdubbelsprong heuvelopwaarts is nog best moeilijk met een zwabberend jonkie, maar na een paar keer gaat ie helemaal in een strakke lijn :D
Afbeelding

smalletje boven op heuveltje.
Afbeelding

als beloning lekker in bad :P
Afbeelding

en er weer uit
Afbeelding

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:35

Zier er netjes uit ReesKees :)