gr_roos schreef:Kijk vanuit de deelnemers is het heel leuk gezegd, langere stukken bekijken. In de B heb je vaker ruiters die elkaar inhalen en als je een cross hebt die meerdere lussen heeft dan is het ook niet te doen om een ruiter bv op hindernis 5,6 en dan nog op 13 en 14 te beoordelen. Als ruiter 1 bij 13 en 14 is, heb je ruiter 2 misschien net op hindernis 5 en 6. Allebei de ruiters willen een eerlijke beoordeling.
In Oudkarspel zat ik vorig jaar bij de 3 laatste hindernissen, ik kon de ruiters echter ook op de hindernissen 4 t/m 8 zien. Alleen kwamen er soms meerdere ruiters tegelijk en dan beoordeel ik de ruiters op hun rijderij bij mijn hindernissen en dan kijk ik daarna naar de ruiters die bij de andere hindernissen zijn.
De meest voorkomende dingen zijn, te lange beugels, bochten op 1 teugel waardoor het paard over "buiten"schouder wegdweilt, veel te hard op een hindernis af zodat een paard wordt overvallen met de hindernis, geen verlichte zit op de rechte stukken, niet in verlichte zit na de hindernis en het zal je ook verbazen hoeveel mensen kunnen lichtrijden in de verlichte zit.
Het dikgedrukte gebeurt echt heel veel en er is verschil tussen terug blijven zitten met een ril paard of een minder handige ruiter.
En ik blijf erbij, als jij een jong paard mee hebt die je wat wilt leren en daardoor rustiger rijdt, hindernissen in draf neemt (water niet meegenomen) dan kan je gewoon geen voldoende voor tempo krijgen.
Heel bot gezegd, mensen moeten eens goed het rijstijlformulier lezen, zodat men ook werkelijk weet wat er van hun verwacht wordt, hun lijsten na de cross ophalen en de roze bril afzetten.
Volledig mee eens!