[SGW] Dressuur schrappen uit B-SGW?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antonw646

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:03

texelse schreef:
Voor sommige paarden zou het een uitkomst zijn, maar de dressuur is 1 van de drie onderdelen van de cross, en hoort er gewoon bij. Wegparcours is ook geschrapt, dat vind ik niet zo erg, omdat het springen nu voor de cross is, maar de dressuur hoort er gewoon bij.

Je bedoeld denk ik voor sommige ruiters? B dressuur is voor een paard niet moeilijk, maar sommige ruiters kijken er wel moeilijk naar.

Gewoon toetsing van de gehoorzaamheid van je paard.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:59

Ik vind de dressuur niet het fijnste onderdeel, maar ik vind wel dat het er bij hoort :j

Zeker in de B vind ik dat je moet bewijzen dat je je paard beheerst, dus als je het af wilt schaffen zou ik het eerder in hogere klasses doen dan in de B (maar ook daar vind ik dat het er bij hoort). Ik zie in de B nog veel mensen in een springparcours rond gaan, dat ik me af vraag of ik op die manier nog wel de cross in zou durven :o

Overigens ben ik het wel met Lielle eens dat er naar mogelijkheden tot verbetering mag worden gekeken door de KNHS. Wat ik wel vreemd vind, is dat dit voor ons (sgw-bokkers, wat toch een groot deel van het startveld is incl organisatoren) geheel uit de lucht komt vallen. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar de ideeen erachter van de knhs!

Lielle schreef:
en is dat laatste erg en zo ja waarom? Mss eens de nadruk op goed en verantwoord crossen leggen en de toelatingseisen voor het B sgw verhogen naar L2 dressuur en L springen. Dan heb je ook al bewezen dat je in de andere disciplines uit de voeten kunt.

Dat vind ik wel erg hoog gegrepen en ik denk dat je daarmee de sport geen dienst bewijst. Zo ontstaat er een enorme drempel om te mogen crossen.
Als ik voor mezelf spreek vind ik de dressuurwedstrijden helemaal niet leuk (ik ga ze overigens wel meer rijden om de dressuur te verbeteren tijdens de sgw, maar dat terzijde) en zou ik ook een hele tijd bezig zijn voor ik uberhaupt sgw zou kunnen starten. Ik denk dat ik er tegen die tijd al helemaal klaar mee zou zijn en helemaal niet zou gaan crossen.
Ik denk dat de instap drempel prima is (winst in B dressuur en winst in B springen), maar dat het verkrijgen van winstpunten in de sgw best wel bekeken mag worden en de overstapdrempel daarbij.

Voor het lang op de trailer staan zijn ook andere oplossingen te bedenken (paddocks uitzetten). Dressuurringen na elkaar laten starten (ipv een combinatie in elke ring) zodat de afstand kleiner wordt tussen de dressuur en het springen) etc.

Caprilli proef vind ik helemaal een geniaal idee. Ik vond dat vroeger als pony ruitertje geweldig, maar ik vraag me af hoeveel mensen daar doorheen gaan komen. :o

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:05

Interessant dit.

Voor mij en me paardje was het een uitkomst geweest als het zo werd in alle klasses :+
Maar ik vind raar om de dressuur bij het B er wel uit te halen en dan bij het L er weer in te gooien.
Vanavond of morgen het toppic maar verder door spitten!
Helaas ben ik op vakantie als Ermelo is, dus dat is dan weer een tegenvaller!

Joki

Re: Dressuur schrappen uit B-SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:14

Voor mij ligt het geheel aan het idee erachter of ik het wat vind. De opties dat ze het doen om minder lange wachtlijsten te hebben en de paarden minder lang op de trailer te hebben staan vind ik positief.

Echter ben ik ook (ja conservatief) van mening dat sgw uit 3 onderdelen bestaat dus laat elke dan 3 onderdelen rijden.

Maar goed ik ben benieuwd hoe het wordt en zal het vanzelf in Ermelo merken

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:25

Vind het een bijzonder idee! Zal indd wel iets achter zitten maar vind het vreemd om het juist in de B af te schaffen! Eigenlijk moet je je in de B nog bewijzen dat je overal goed in bent!
Zodra je in het L zit heb je het al bewezen dus lijkt het me logischer dat het in de hogere klasses afgeschaft wordt!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:00

hennydehart schreef:
Vind het een bijzonder idee! Zal indd wel iets achter zitten maar vind het vreemd om het juist in de B af te schaffen! Eigenlijk moet je je in de B nog bewijzen dat je overal goed in bent!
Zodra je in het L zit heb je het al bewezen dus lijkt het me logischer dat het in de hogere klasses afgeschaft wordt!

Ik vind niet echt dat je er van uit kunt gaan dat je in de klasse L al 'bewezen hebt' dat je dressuur kunt rijden... Je mag namelijk met L springen direct naar de L SGW of je mag met twee keer 165 punten (en verder foutloos in de cross natuurlijk) al overstappen naar de L. Met 165 punten, vind ik nou niet echt dat je kunt zeggen dat je de dressuur lekker onder controle hebt ;) (scheer hierbij niet alle L SGWers over 1 kam hoor, en ook niet de B SGWer die een keer een slechte dag heeft en lage punten rijdt, dat kan iedereen overkomen... :P )

Verbaas me overigens een klein beetje dat veel SGWers vallen over het feit dat de paarden zo lang op de trailer moeten staan tussendoor, terwijl veel mensen toch ook wedstrijden uitzoeken die meer dan 150 km van stal zijn. Dan staat je paard toch ook al minimaal 4 uur op de trailer? Dat lijkt mij zwaarder dan met een hooinetje in een overdekte 'stand' staan wachten op het volgende onderdeel... Je hebt daar wel een makkelijk paard voor nodig natuurlijk. In MB heb ik de hele tijd met het paard aan de hand gestaan, omdat hij de trailer anders afbreekt. Ja, je moet er wat voor over hebben, en gelukkig was het goed weer :o Het is overigens geen verwijt hoor. Ik vind het namelijk ook wel sieluggg. Maar ik denk dan altijd maar dat ze de overige 350 dagen per jaar lekker op de wei kunnen lopen en ze kunnen doen waar ze zelf zin in hebben. :P

En die wachtlijsten? Is het nou werkelijk zoooooo'n groot probleem? Ik heb het idee dat het wel meevalt namelijk. Bij veel wedstrijden lost de wachtlijst zo goed als helemaal op. (Ok, wellicht is Chaam als openingswedstrijd een uitzondering, maar MB, die met 6 dagen 'vol' zat, had uiteindelijk geen wachtlijst meer?) En ja, als je laat opgeeft sta je wel eens op de wachtlijst, maar dat heb ik met dressuur en springen ook.

Vind dat dus allemaal niet echt goede motieven om de dressuur af te schaffen... -O-

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:30

Loetie84 schreef:
Vind dat dus allemaal niet echt goede motieven om de dressuur af te schaffen... -O-

Eens!!!

Zal het niet zo zijn dat ze de B net zo als het B springen geheel van stijl af willen laten hangen?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:16

hennydehart schreef:
Zal het niet zo zijn dat ze de B net zo als het B springen geheel van stijl af willen laten hangen?

Daar zou ik echt tegen zijn, geheel op stijl...Rare sprongen in de cross zijn niet altijd ruiterfouten. Als je paard lekker kijkt op een hindernis, gaat ie er niet altijd 'volgens het boekje' over heen! Kun je 'niks' aan doen...

En ook al zou dat de gedachte er achter zijn, dat staat niet in het VP toch? Ik ga er dus van uit dat tijdens die wedstrijd dezelfde regels gelden voor de uitslagberekening als tijdens een normale wedstrijd.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:46

Ik verbaas me wel over de B ruiters die een onvoldoende rijden. Die hebben dan net bij de jury's een k*tsprong, stout paard enz. Ik jureer zelf regelmatig en bij sommige crossen zie je de ruiter ook op andere plekken dan waar jij zit te jureren en ik denk dat het gros wat onvoldoende rijdt, ook elders niet netjes rijdt. Een boscross is lastiger te beoordelen, maar de wat openenere crossen geven echt wel een goed beeld. Bij een paard wat stout is in de dressuur of springparcours zie je dat ook in je punten terug.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:30

gr_roos schreef:
Ik verbaas me wel over de B ruiters die een onvoldoende rijden. Die hebben dan net bij de jury's een k*tsprong, stout paard enz. Ik jureer zelf regelmatig en bij sommige crossen zie je de ruiter ook op andere plekken dan waar jij zit te jureren en ik denk dat het gros wat onvoldoende rijdt, ook elders niet netjes rijdt. Een boscross is lastiger te beoordelen, maar de wat openenere crossen geven echt wel een goed beeld. Bij een paard wat stout is in de dressuur of springparcours zie je dat ook in je punten terug.

Dat ben ik met je eens. Er zitten daarom toch ook altijd 2 stijljuryleden per cross, zodat je niet afgepunt wordt op 1 enkele rotsprong? In MB had ik een 5 bij de eerste jury en ik weet ook waarom. Daar wilde mijn paard een andere hindernis springen, maar moesten we echt linksaf het veld op. De correctie ging niet subtiel, omdat paardlief echt erg overtuigd kan zijn van zijn gelijk. Ook na de dubbel wilde hij weer rechtsaf richting het water, maar hij moest echt de lus lopen en rechtdoor. Ook daar moest ik dus ingrijpen. Tja, dat moet netter en paard moet gehoorzamer zijn. Gelukkig ging het bij de volgende jury (die ook meerdere sprongen kon overzien, waaronder een dubbel) wel allemaal netjes en dat resulteerde in een 7,7. Kortom, ik kan mij best voorstellen dat de stijl zwaarder gaat wegen, maar dan zouden er per aantal sprongen een x-aantal juryleden moeten zijn. Dus bij een open cross kun je dan met wat minder juryleden volstaan dan in een boscross.

De KNHS zou er goed aan doen om te formuleren wat ze graag verbeterd zouden willen zien en dan kunnen aangeven welke wijzigen daarvoor noodzakelijk zijn. Simpelweg schrappen van de dressuur lijkt mij geen goed idee. Maar dan val ik in herhaling. Zo'n caprilliproef is trouwens ook een leuk idee. Maar dan zal ik toch echt heel goed moeten gaan oefenen op dressuurmatig rijden met korte beugels. Dat vind ik echt nog lastig.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:38

Caprilliproef vond ik vroeger 10x niks, alles in een drafje springen, veel dingen in verlichte zit rijden.
Word vaak in maneges gedaan. (FNRS)

En tsja, stijljury's moeten meer algemeen kijken, over de gehele cross, niet bij 2 hindernissen.
Maar het mag ook doorgevoerd worden naar andere klasses, want pfoe ik zie in de L ook nog genoeg stuntelaars, terwijl juist goed rijden belangrijk is.

Ik heb eigs altijd voldoende voor stijl, 1 keer niet (ene jury ruim voldoende, andere een 3 (en volgens mij 6,6) vanwege te lange beugels wat erg vreemd was want juist ik heb ze altijd flink kort, en daarn nagevraagd aan gert boonzaaijer en die zei ook kan niet eens korter zit super zo) maar was toen niet de enige, terwijl de andere jury gewoon 2 7ens en 6 had.
Dus is fijner als ze het over langere stukken controleren (en sommige doen dat gelukkig ook met open crossen).

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:12

Kijk vanuit de deelnemers is het heel leuk gezegd, langere stukken bekijken. In de B heb je vaker ruiters die elkaar inhalen en als je een cross hebt die meerdere lussen heeft dan is het ook niet te doen om een ruiter bv op hindernis 5,6 en dan nog op 13 en 14 te beoordelen. Als ruiter 1 bij 13 en 14 is, heb je ruiter 2 misschien net op hindernis 5 en 6. Allebei de ruiters willen een eerlijke beoordeling.

In Oudkarspel zat ik vorig jaar bij de 3 laatste hindernissen, ik kon de ruiters echter ook op de hindernissen 4 t/m 8 zien. Alleen kwamen er soms meerdere ruiters tegelijk en dan beoordeel ik de ruiters op hun rijderij bij mijn hindernissen en dan kijk ik daarna naar de ruiters die bij de andere hindernissen zijn.

De meest voorkomende dingen zijn, te lange beugels, bochten op 1 teugel waardoor het paard over "buiten"schouder wegdweilt, veel te hard op een hindernis af zodat een paard wordt overvallen met de hindernis, geen verlichte zit op de rechte stukken, niet in verlichte zit na de hindernis en het zal je ook verbazen hoeveel mensen kunnen lichtrijden in de verlichte zit.
Het dikgedrukte gebeurt echt heel veel en er is verschil tussen terug blijven zitten met een ril paard of een minder handige ruiter.
En ik blijf erbij, als jij een jong paard mee hebt die je wat wilt leren en daardoor rustiger rijdt, hindernissen in draf neemt (water niet meegenomen) dan kan je gewoon geen voldoende voor tempo krijgen.

Heel bot gezegd, mensen moeten eens goed het rijstijlformulier lezen, zodat men ook werkelijk weet wat er van hun verwacht wordt, hun lijsten na de cross ophalen en de roze bril afzetten.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:14

gr_roos schreef:
Kijk vanuit de deelnemers is het heel leuk gezegd, langere stukken bekijken. In de B heb je vaker ruiters die elkaar inhalen en als je een cross hebt die meerdere lussen heeft dan is het ook niet te doen om een ruiter bv op hindernis 5,6 en dan nog op 13 en 14 te beoordelen. Als ruiter 1 bij 13 en 14 is, heb je ruiter 2 misschien net op hindernis 5 en 6. Allebei de ruiters willen een eerlijke beoordeling.

In Oudkarspel zat ik vorig jaar bij de 3 laatste hindernissen, ik kon de ruiters echter ook op de hindernissen 4 t/m 8 zien. Alleen kwamen er soms meerdere ruiters tegelijk en dan beoordeel ik de ruiters op hun rijderij bij mijn hindernissen en dan kijk ik daarna naar de ruiters die bij de andere hindernissen zijn.

De meest voorkomende dingen zijn, te lange beugels, bochten op 1 teugel waardoor het paard over "buiten"schouder wegdweilt, veel te hard op een hindernis af zodat een paard wordt overvallen met de hindernis, geen verlichte zit op de rechte stukken, niet in verlichte zit na de hindernis en het zal je ook verbazen hoeveel mensen kunnen lichtrijden in de verlichte zit.
Het dikgedrukte gebeurt echt heel veel en er is verschil tussen terug blijven zitten met een ril paard of een minder handige ruiter.
En ik blijf erbij, als jij een jong paard mee hebt die je wat wilt leren en daardoor rustiger rijdt, hindernissen in draf neemt (water niet meegenomen) dan kan je gewoon geen voldoende voor tempo krijgen.

Heel bot gezegd, mensen moeten eens goed het rijstijlformulier lezen, zodat men ook werkelijk weet wat er van hun verwacht wordt, hun lijsten na de cross ophalen en de roze bril afzetten.

Volledig mee eens! _/-\o_

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:15

Roos, dat heb je heel mooi gezegd!
Ik verbaas me ook vooral erover dat mensen hun stijlformulieren niet ophalen.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:16

@ Mirthe Dat is de kop in het zand steken, om daarna heerlijk tegen iedereen te kunnen zeuren dat ze niet snappen waarom ze nu een onvoldoende hadden |o

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:22

Ik ben altijd erg geinteresseerd in de stijlformulieren :j maar soms is het allemaal toch wat vaag.
WB en MB allebei goede voldoendes. Markelo een 5.7 bij het dalletje naar beneden. Daar belandde ik tegen een boom met mijn been. Niets aan de hand, niet echt uit ritme geraakt. Toch een 5.7, omdat ik minder moet mopperen :? Ging juist zo mooi daar.
Dus wat dat betreft kijken juryoeden nog vaak teveel op de allerkleinste dingen. Iemand die echt te lange beugels heeft kan ik me wat bij voorstellen, maar in Markelo hadden heel veel mensen onvoldoendes voor stijl...

Misschien een idee voor Ermelo om dan meer stijljury's neer te zetten, zodat je een mooier gemiddelde kan krijgen en meer (of minder) aftrek op het totaal kan krijgen. En deze jury's ook meegeven dat ze moeten durven te punten! Dus eens een 4 geven als iets slecht is maar ook een 8 voor iets goeds. Zie nu nog heel vaak veel 6en op de uitslagenlijst, maar bij de andere jury dan vaak andere cijfers.

Denk dat je dan uiteindelijk wel een redelijke uitslag op kunnen maken en het dan nog interessant wordt voor de mensen die in de dressuur vaak minder presteren :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:32

Meer stijljury's is echt geen optie. Het is uberhaubt een zeer kleine groep mensen en komen uit heel NL. Sommige organisaties zijn uberhaubt te beroerd om de reglementaire 2 stijljury's te regelen cq. betalen naar KNHS standaard!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:34

muts_marijke schreef:
@ Mirthe Dat is de kop in het zand steken, om daarna heerlijk tegen iedereen te kunnen zeuren dat ze niet snappen waarom ze nu een onvoldoende hadden |o

En dat vind ik nou zo stom. Bekijk het stijlformulier, en benader de stijljury zelfs als je er niets van snapt. Dat heb ik een keer gedaan, had toevallig de dag erna crossles van de stijljury met een andere pony. Heb toen gevraagd hoe en wat en na afloop van de les zei ze dat ik met die pony van de les wel gewoon een voldoende had gehad omdat ik er veel makkelijker en netter op zat.

Afgelopen weekend heb ik van te voren gegokt wat er op zou komen te staan, had express mijn beugels een gaatje langer dan crossmaat gehouden. Er stond inderdaad op het ene formulier dat mijn beugels wel een gaatje korter konden, maar op deze manier kon ik iets makkelijker doordrukken omdat het toch Beau haar eerste cross was. Volgende keer gaan ze dus ook gewoon een gaatje korter.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:36

Roxxiej, misschien is er voor het oog wel meer mis dan dat jij met de adrenaline in het lijf voelt ;)

Citaat:
Dus wat dat betreft kijken juryoeden nog vaak teveel op de allerkleinste dingen. Iemand die echt te lange beugels heeft kan ik me wat bij voorstellen, maar in Markelo hadden heel veel mensen onvoldoendes voor stijl...

Het kan niet zo zijn dat er gewoon niet zo goed gereden is? Bij dressuur en springen heb je ook strengere en minder strenge juryleden. Markelo is met die heuvels niet de makkelijkste cross voor mensen die niet zo stabiel zitten. Maar dit is dus wel wat ik bedoel met een roze bril.

Mootje inderdaad, kan erover mee praten. Waarom meer juryleden? Gaat een B cross een dure grap worden, ze ze dan maar meteen bij iedere hindernis, scheelt weer posters alleen kost het je dan wel 40€ per dag per hindernis aan juryvergoeding, tel daar nog eens reiskosten bij op en een organisatie krijgt even een kostenpostje van 800€ te verweken alleen voor de B. Mag het startgeld ook wel met 10 tot 15€ omhoog en dan nog heb je ruiters die zeggen dat het overal goed ging behalve bij de hindernis waar de jury staat :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:17

mistid schreef:

Hier ben ik er (helaas) ook een van, maar ik ga niet een hele dag zitten wachten op mijn stijlformulieren als ik weet dat ik niet in de prijzen heb gereden. Ik bekijk wel altijd mijn stijlpunten op de uitslagenlijst online. Tot nu toe kan ik me vinden in mijn cijfers (ook de onvoldoendes), maar op zich zou ik graag willen weten wat het precieze commentaar is.
Dressuurprotecollen lees ik ook altijd na een wedstrijd. 9 van de 10 keer ben ik het er wel mee eens. Heb niet zo'n last van het roze-bril-syndroom! Wel wordt ik een beetje moe van het 'je beugels zijn te lang' commentaar. Ik heb een veelzijdigheidszadel en zit daar op het kortste standje op. Kortere beugels betekend knieen over de rand... Lijkt me ook weer niet de bedoeling.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:23

ik vind mijn houding aller belabberst vooral op frits. Op alle foto's heb ik wel een raar been of arm en anders zit ik wel scheef

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:26

Loetie84 schreef:
mistid schreef:

Hier ben ik er (helaas) ook een van, maar ik ga niet een hele dag zitten wachten op mijn stijlformulieren als ik weet dat ik niet in de prijzen heb gereden. Ik bekijk wel altijd mijn stijlpunten op de uitslagenlijst online. Tot nu toe kan ik me vinden in mijn cijfers (ook de onvoldoendes), maar op zich zou ik graag willen weten wat het precieze commentaar is.
Dressuurprotecollen lees ik ook altijd na een wedstrijd. 9 van de 10 keer ben ik het er wel mee eens. Heb niet zo'n last van het roze-bril-syndroom! Wel wordt ik een beetje moe van het 'je beugels zijn te lang' commentaar. Ik heb een veelzijdigheidszadel en zit daar op het kortste standje op. Kortere beugels betekend knieen over de rand... Lijkt me ook weer niet de bedoeling.

En hier heeft een jury dus niets mee van doen. Dat jij crosst met een veelzijdigheidszadel is jouw keus, jouw beugels kunnen daardoor niet korter, begrijpelijk, maar voor een cross is een bepaalde lengte van beugels/uitvoering van de verlichte zit gewenst. Dat jouw harnachement daar een beperkende factor in is, is niet de oorzaak van de jury. Die schrijft op wat ze zien, in jou geval de te lange beugels.

BVW, op het ene paard zit je ook netter dan op het andere paard. Op het ene paard is ook makkelijker om netjes te zitten dan op het andere paard.

Als jury wordt je ook wel eens moe van de reacties als de jouwe, ik kan met dit zadel niet korter zitten. Er zijn zelfs mensen die naar me toe komen als ze me zien zitten en het van te voor al gaan aangeven. Willen dan ook dat je het startnummer noteert. De mindere helden gaan met kennissen hard praten, springzadel ligt dan net dat weekend bij de zadelmaker, ander zadel moeten regelen en daarom niet kort kunnen zitten. Terloops wordt nog even het startnummer "gebruld". Helaas voor iedereen die dit probeert, ik wis deze informatie zodra de ruiter doorloopt. Dus niet meer bij mij proberen, werkt niet :D

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:28

Roos: Dat mensen dat ook echt zo sneaky nog even doorgeven aan een hindernisjury :')

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:35

Haha :') Ik heb zelf nog nooit gehad dat ik van tevoren wist waar de stijljury's zaten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:36

:') Ik weet ook nooit waar ze zitten tot na de wedstrijd dat ik mn formulier heb :')