[SGW] Crossen met Stang & Trens??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:47

Calimero_ schreef:
En waarom? Leg uit!

Waarom rijden mensen anders cross? Het is niet nodig hoor :P

Neem de moeite om even terug te lezen ipv een ander te commanderen.
Als je alles gelezen hebt kom je maar terug om je vragen te stellen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:53

Fred_Kroket schreef:
Omdat jij het eindeloos geklets vind hoef je er nog niet over op te houden. Het is gewoon geen excuus om als topsporter (ik herhaal mezelf nog maar een keer) of omdat het toppaarden zijn of kastelen van hindernissen om dan maar staand in de beugels aan teugels te gaan hangen.

Natuurlijk is het geen excuus om maar meteen als een blinde te gaan lopen rekken trekken rukken plukken etc, maar dat doen deze ruiters ook niet!
Over in de beugels staan; verlichte zit anders is een cross niet door te komen maar dat terzijde.

Natuurlijk zou het allemaal veel mooier zijn als we op een dubbel gebroken watertrensje met een lichte ophouding her en der en lichte kuitdruk zonder spoor of zweep gebruik foutloos een 3ster rond komen maar dat gaat gewoon niet gebeuren, face it. Daar zijn deze paarden ook gewoon niet geschikt voor en snappen ze het spelletje te goed en vinden ze het daarvoor te leuk.

Natuurlijk werken ruiters thuis aan controle, ik zie niet anders op topsport stallen maar deze ruiters willen topsport bedrijven en dat is gewoon niet meer te vergelijken met het hoge recreatie niveau hier.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:55

rowo schreef:
Calimero_ schreef:
En waarom? Leg uit!

Waarom rijden mensen anders cross? Het is niet nodig hoor :P

Ik zie dat jij alleen maar dressuurt en waarschijnlijk heb je nog nooit sgw's van dichtbij gezien. Ik ga dus maar niet de moeite te nemen om het uit te leggen.

En jij zegt dat het niet nodig is? Het is ook niet nodig om met je paard alleen maar te dressuren.

Nee is het ook niet. Maar ik hang er ook geen megabit in waar ik mijn paard pijn mee doe en ik trek hem niet zo in zijn mond dat het zeer doet.
Zo houden we er beide plezier aan zonder pijn..

En waarom zou ik niet snappen hoe het is? Ja die paarden worden heet en het is gevaarlijk als je ze niet onder controle houd. Maar dan moet je daar toch thuis aan werken? En als het echt niet lukt gewoon geen cross rijden? Jij kiest er bewust voor je paard pijn te doen!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:55

ik merk dat de meeste mensen hier wel vergeten dat we met levende dieren te maken hebben, die ook een eigen willetje kunnen ontwikkelen...
vooral als ze iets machtig mooi vinden :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:57

Calimero_ schreef:
rowo schreef:

Ik zie dat jij alleen maar dressuurt en waarschijnlijk heb je nog nooit sgw's van dichtbij gezien. Ik ga dus maar niet de moeite te nemen om het uit te leggen.

En jij zegt dat het niet nodig is? Het is ook niet nodig om met je paard alleen maar te dressuren.

Nee is het ook niet. Maar ik hang er ook geen megabit in waar ik mijn paard pijn mee doe en ik trek hem niet zo in zijn mond dat het zeer doet.
Zo houden we er beide plezier aan zonder pijn..

En waarom zou ik niet snappen hoe het is? Ja die paarden worden heet en het is gevaarlijk als je ze niet onder controle houd. Maar dan moet je daar toch thuis aan werken? En als het echt niet lukt gewoon geen cross rijden? Jij kiest er bewust voor je paard pijn te doen!

en jij weet duidelijk niet waar je het over hebt ;)
ik heb het al eens gezegd maar zeg het nog maar eens in dit topic :roll:
mischien is het beter te weten waar je over praat voor je je mening gaat verkondigen die kant nog wal slaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:58

Evony schreef:
Fred_Kroket schreef:
Omdat jij het eindeloos geklets vind hoef je er nog niet over op te houden. Het is gewoon geen excuus om als topsporter (ik herhaal mezelf nog maar een keer) of omdat het toppaarden zijn of kastelen van hindernissen om dan maar staand in de beugels aan teugels te gaan hangen.

Natuurlijk is het geen excuus om maar meteen als een blinde te gaan lopen rekken trekken rukken plukken etc, maar dat doen deze ruiters ook niet!
Over in de beugels staan; verlichte zit anders is een cross niet door te komen maar dat terzijde.

Natuurlijk zou het allemaal veel mooier zijn als we op een dubbel gebroken watertrensje met een lichte ophouding her en der en lichte kuitdruk zonder spoor of zweep gebruik foutloos een 3ster rond komen maar dat gaat gewoon niet gebeuren, face it. Daar zijn deze paarden ook gewoon niet geschikt voor en snappen ze het spelletje te goed en vinden ze het daarvoor te leuk.

Natuurlijk werken ruiters thuis aan controle, ik zie niet anders op topsport stallen maar deze ruiters willen topsport bedrijven en dat is gewoon niet meer te vergelijken met het hoge recreatie niveau hier
.

Waarom moeten wij ons daarbij neerleggen en niet de sport? Moet een paard ten nadele van de sport dan maar die rukken en rammels incasseren? Omdat WIJ het niet voor elkaar krijgen om ze op bovenstaande manier te rijden? Wie moet er hier dan achter zijn oren krabben?

MDH, paarden zijn reactiedieren, die kunnen geen eigen willetje ontwikkelen, die reageren op aangeleerd gedrag of op lichamelijke prikkels. DDie bedenken zich niet van te voren goh laat ik eens even lekker gaan rennen, ze weten niet beter...

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:58

M_D_H schreef:
ik merk dat de meeste mensen hier wel vergeten dat we met levende dieren te maken hebben, die ook een eigen willetje kunnen ontwikkelen...
vooral als ze iets machtig mooi vinden :)

We vergeten ook dat we met dieren bezig zijn die zo gevoelig zijn dat ze een vliegetje op hun buik kunnen voelen zitten..
Dus ja, ook niet echt een goed excuus.. En oke, geloof best dat er paarden bij zijn die echt niet luisteren en gewoon doordrammen..
Maar dan kun je toch beter kiezen om niet cross te rijden? Dan hang je er toch niet bewust zo'n scherp bit en en ga je er zo hard aan trekken dat hij door de pijn toch wel langzamer gaat?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:59

Calimero_ schreef:

Aangezien jij nooit gecrosst hebt, weet jij dus ook niet dat een paard crossen vaak érg leuk vind en daar dus extra opgewonden van word.
Thuis heb ik bijv die van mij heerlijk rustig hoor, lekker handgalopje, maar op de wedstrijd heb je toch een hogere snelheid, plus het paard die de hindernis ziet en er nog harder naartoe wilt. Als je je even indenkt is het dus LEVENSgevaarlijk als je dus niet direct reactie krijgt op je hulpen, en is de kans groot dat het mis gaat.
Als je daar niet tegen kunt, ga dan lekker op zo'n paard zitten, met je gewone bitje, en rij dan maar ff Boekelo.
Zal de ziekenwagen vast klaar zetten ;)
Ooit gehoord ook van Adrenaline? Die voelt dan een ruk echt niet hoor, die is zo aan het proberen harder over de hindernis te kunnen gaan.
Dressuur en Cross vergelijken is als appels en peren vergelijken.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 10-10-11 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:59

Dat vind ik zo grappig. Allemaal mensen die zeggen dat ik niet weet waar ik over praat terwijl ik mijn mening netjes onderbouw. Diegenen die het zeggen willen niet eens uitleggen waarom ik dan niet weet waar ik over praat.. Weten jullie zelf wel waarom je pijnlijke bitten in je mond van je paard hangt?

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:00

Calimero_ schreef:
Ik heb niet eens alles gelezen hier, alleen de eerste pagina's maar jeetje!

Ik vind eigenlijk deze sport heel egoïstisch. Ja het klopt dat als een paard als een idioot door de hindernissen vliegt het levensgevaarlijk is.
Maar om dan maar zo'n bit erin te hangen wat letterlijk verschrikkelijk pijn doet om hem maar af te remmen?
Of rijd thuis zover door dat je paard beter onder controle is, of ga geen cross rijden...

Het is toch egoïstisch om cross te gaan rijden omdat mensen dat zo nodig willen en leuk vinden. En ach, als er geen andere mogelijkheid is dan er hem een mega bit in te hangen en hem pijn te doen, wat geeft dat nou? Als mensen maar kunnen crossen!!

Gatver, ik vind het echt heel erg die theorie.

Ik ben het niet helemaal met je eens... :o
Mijn paard vind het heerlijk om te doen, een rondje in de bak is vergeleken met een cross een straf voor hem.
Thuis is mijn paard op stem en gewichtshulpen te rijden, maar als eenmaal de adrealine erin zit voor de cross erin zit, ben ik blij dat ik der een bit in heb zitten( kimblewick bitje ). We moeten niet vergeten dat het paarden blijven. Tóch ckr 500 kg :')
Ik ben er niet tegen dat iemand met een scherp bit rijd, licht eraan HOE je ermee rijd. Het paard opzich hoeft er geen last van te hebben. :)

Ik ben trouwens ook heilig van overtuigd dat als mijn paard het niet leuk vond, hij het ook ECHT NIET deed.
Ik zal hem er nooit doe dwingen.
Maaaaar, dat geld natuurlijk voor de mijne :P

Helaas zitten natuurlijk wel uitzonderingen tussen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:01

MelanieB schreef:
Calimero_ schreef:

Aangezien jij nooit gecrosst hebt, weet jij dus ook niet dat een paard crossen vaak érg leuk vind en daar dus extra opgewonden van word.
Thuis heb ik bijv die van mij heerlijk rustig hoor, lekker handgalopje, maar op de wedstrijd heb je toch een hogere snelheid, plus het paard die de hindernis ziet en er nog harder naartoe wilt. Als je je even indenkt is het dus LEVENSgevaarlijk als je dus niet direct reactie krijgt op je hulpen, en is de kans groot dat het mis gaat.
Als je daar niet tegen kunt, ga dan lekker op zo'n paard zitten, met je gewone bitje, en rij dan maar ff Boekelo.
Zal de ziekenwagen vast klaar zetten ;)
Ooit gehoord ook van Adrenaline? Die voelt dan een ruk echt niet hoor, die is zo aan het proberen harder over de hindernis te kunnen gaan.
Dressuur en Cross vergelijken is als appels en peren vergelijken.

Ik zeg toch in elk bericht dat ik me goed voor kan stellen dat er paarden zijn die zo doordrammen dat het gevaarlijk word?
Of niet?
Mijn vraag is, waarom leg je je er niet bij neer maar hang je met opzet zulke bitten in de mond van het paard dat het zo pijnlijk is dat ze wel langzamer gaan lopen? En op die vraag is er niemand die antwoord geeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:02

Calimero_ schreef:
Dat vind ik zo grappig. Allemaal mensen die zeggen dat ik niet weet waar ik over praat terwijl ik mijn mening netjes onderbouw. Diegenen die het zeggen willen niet eens uitleggen waarom ik dan niet weet waar ik over praat.. Weten jullie zelf wel waarom je pijnlijke bitten in je mond van je paard hangt?

Aub lees eerst het topic eens door.

Calimero_

108078 schreef:
Calimero_ schreef:
Ik heb niet eens alles gelezen hier, alleen de eerste pagina's maar jeetje!

Ik vind eigenlijk deze sport heel egoïstisch. Ja het klopt dat als een paard als een idioot door de hindernissen vliegt het levensgevaarlijk is.
Maar om dan maar zo'n bit erin te hangen wat letterlijk verschrikkelijk pijn doet om hem maar af te remmen?
Of rijd thuis zover door dat je paard beter onder controle is, of ga geen cross rijden...

Het is toch egoïstisch om cross te gaan rijden omdat mensen dat zo nodig willen en leuk vinden. En ach, als er geen andere mogelijkheid is dan er hem een mega bit in te hangen en hem pijn te doen, wat geeft dat nou? Als mensen maar kunnen crossen!!

Gatver, ik vind het echt heel erg die theorie.

Ik ben het niet helemaal met je eens... :o
Mijn paard vind het heerlijk om te doen, een rondje in de bak is vergeleken met een cross een straf voor hem.
Thuis is mijn paard op stem en gewichtshulpen te rijden, maar als eenmaal de adrealine erin zit voor de cross erin zit, ben ik blij dat ik der een bit in heb zitten( kimblewick bitje ). We moeten niet vergeten dat het paarden blijven. Tóch ckr 500 kg :')
Ik ben er niet tegen dat iemand met een scherp bit rijd, licht eraan HOE je ermee rijd. Het paard opzich hoeft er geen last van te hebben. :)

Ik ben trouwens ook heilig van overtuigd dat als mijn paard het niet leuk vond, hij het ook ECHT NIET deed.
Ik zal hem er nooit doe dwingen.
Maaaaar, dat geld natuurlijk voor de mijne :P

Helaas zitten natuurlijk wel uitzonderingen tussen.

Ik heb het ook niet over degenen die gewoon netjes met een bit omgaan! Zeker niet!
Ik heb het over de mensen die zo moeten hangen aan een scherp bit dat het echt pijn gaat doen.

Evony

Joolien schreef:
Waarom moeten wij ons daarbij neerleggen en niet de sport? Moet een paard ten nadele van de sport dan maar die rukken en rammels incasseren? Omdat WIJ het niet voor elkaar krijgen om ze op bovenstaande manier te rijden? Wie moet er hier dan achter zijn oren krabben?

MDH, paarden zijn reactiedieren, die kunnen geen eigen willetje ontwikkelen, die reageren op aangeleerd gedrag of op lichamelijke prikkels. DDie bedenken zich niet van te voren goh laat ik eens even lekker gaan rennen, ze weten niet beter...

Verbeter de wereld en begin bij jezelf ;)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:03

anneliesdj schreef:
Calimero_ schreef:

Aub lees eerst het topic eens door.

Heb ik gedaan, ben nergens het antwoord op mijn vraag tegen gekomen hoor.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:03

Waar bij neerleggen? Stoppen met de sport?
Gewoon bitje doet ook pijn in de mond en gaan ze ook wel langzamer lopen, en te laat waarder het gevaarlijk word.
Van mij mag dat ook wel met dressuur gebeuren, wel eens gezien hoe daar gereden word...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:04

Citaat:
Maar Evony, ik zie zaterdag toch echt met eigen ogen dat veel ruiters hun paard niet bepaald zachtzinnig terug rijden voor een sprong. Dus dat gaat ook niet altijd op. Zelfs vriendlief vond dat het er wel erg ruig aan toe ging soms.

Die paarden zitten bomvol adrenaline, heb je wel eens staan kijken bij het startpunt van een cross? De meeste staan echt te trappelen om te mogen beginnen :). Een paard wat zo vol adrenaline zit kun je echt niet tegenhouden met een lieve schattige kleine ophouding..!
Met zon bit weten ze waarschijnlijk zeker dat het paard reageerd. Stel je voor je heb net zon afschuwelijk hoge hindernis gesprongen en je bent op weg naar de volgende, paard moet wat terug komen. * kleine ophouding* paard denderde door, * grote ophouding* paard denderd nog door. *flinke ophouding* Oooh oliebol te laat, komen niet uit...met alle gevolgen van dien. Paard en ruiter kunnen hun nek breken als een paard niet reageerd of terugkomt wanneer hij zou moeten.

ps: ook gel*l dat een dubbel gebroken trens zachter is dan een enkel gebroken trens. Is ook helemaal niet waar :). Dubbel gebroken trens werkt veel meer op de tong en lagen dan een enkel gebroken. Enkel gebroken kan idd in het gehemelte prikken maar werkt veel minder krachtig op de lagen. Mijn paard is dus niet te rijden met een dubbel gebroken bit, gaat echt over de zeik.

pss:
Citaat:

dan weet ik niet wat voor robot achtige paarden jij hebt... nog nooit een karakter paard gereden?
Laatst bijgewerkt door vencedor op 10-10-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:05

Calimero_ schreef:

Jou onderbouwing slaat nergens op.

En aangezien jij nog nooit een cross hebt gereden (en misschienw el nooit een parcoursje) heb je geen idee waar je over praat.

Ik zou zeggen: ga lekker L1 proefjes rijden!

Calimero_

randie schreef:
Citaat:
Maar Evony, ik zie zaterdag toch echt met eigen ogen dat veel ruiters hun paard niet bepaald zachtzinnig terug rijden voor een sprong. Dus dat gaat ook niet altijd op. Zelfs vriendlief vond dat het er wel erg ruig aan toe ging soms.

Die paarden zitten bomvol adrenaline, heb je wel eens staan kijken bij het startpunt van een cross? De meeste staan echt te trappelen om te mogen beginnen :). Een paard wat zo vol adrenaline zit kun je echt niet tegenhouden met een lieve schattige kleine ophouding..!
Met zon bit weten ze waarschijnlijk zeker dat het paard reageerd. Stel je voor je heb net zon afschuwelijk hoge hindernis gesprongen en je bent op weg naar de volgende, paard moet wat terug komen. * kleine ophouding* paard denderde door, * grote ophouding* paard denderd nog door. *flinke ophouding* Oooh oliebol te laat, komen niet uit...met alle gevolgen van dien. Paard en ruiter kunnen hun nek breken als een paard niet reageerd of terugkomt wanneer hij zou moeten.

ps: ook gel*l dat een dubbel gebroken trens zachter is dan een enkel gebroken trens. Is ook helemaal niet waar :). Dubbel gebroken trens werkt veel meer op de tong en lagen dan een enkel gebroken. Enkel gebroken kan idd in het gehemelte prikken maar werkt veel minder krachtig op de lagen. Mijn paard is dus niet te rijden met een dubbel gebroken bit, gaat echt over de zeik.

Dan moet je toch gewoon geen cross gaan rijden als het zo gevaarlijk is?

Evony

Calimero_ schreef:
Ik zeg toch in elk bericht dat ik me goed voor kan stellen dat er paarden zijn die zo doordrammen dat het gevaarlijk word?
Of niet?
Mijn vraag is, waarom leg je je er niet bij neer maar hang je met opzet zulke bitten in de mond van het paard dat het zo pijnlijk is dat ze wel langzamer gaan lopen? En op die vraag is er niemand die antwoord geeft.

De paarden moeten niet langzamer gaan lopen maar de ruiters houden graag de controle in de cross vandaar die bitten.

Het ene paard heeft voldoende aan een watertrensje de andere pas aan een pessoa bijvoorbeeld.
En dat heeft niks met de ruiters te maken of manier van trainen want ik zie veel verschillende bitten voor elk paard dat gene waar zij het fijnst op lopen bij ruiters op stal en dan worden ze gewoon al jarenlang door dezelfde persoon getraind.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:06

rowo schreef:
Calimero_ schreef:

Jou onderbouwing slaat nergens op.

En aangezien jij nog nooit een cross hebt gereden (en misschienw el nooit een parcoursje) heb je geen idee waar je over praat.

Ik zou zeggen: ga lekker L1 proefjes rijden!

Waarom is er geen 1 cross ruiter die zijn mening onderbouwd?
Waarom slaat het nergens op wat ik zeg? En waarom geef je niet antwoord op mijn vraag?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:07

Calimero_ schreef:

Ik heb dat zelf niet, maar weet wel waarom op dat niveau gebeurt, wat we al constant zeggen, maarja, lezen is moeilijk.
En what about dressuur, verfijning met S&T in de dressuur?? Waarom gooien we er daar zulke bitten in :n word nou vaak niet bepaald vriendelijk mee gereden ook.

En springen is ook gevaarlijk, buitenrijden ook, moeten we daar ook maar mee stoppen? :roll:
Paard vind het onwijs leuk, en ik ook dus ga er zeker niet mee stoppen, ik kan dit paard gewoon rijden op een simpel bit ook in de cross, maar de pony die ik heb is meer een heethoofd dus die heeft wel wat scherpers in ja.

Hier is je antwoord calimero. Ga eens kijken bij een cross en leer.
Oh, en waarom weet je niet waar je over praat? Omdat je het nooit hebt meegemaakt, je kent die wil van de paarden niet, de adrenaline. Vandaar maar eens een keertje er een rijden of eens kijken.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 10-10-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:07

Citaat:
Die paarden zitten bomvol adrenaline, heb je wel eens staan kijken bij het startpunt van een cross? De meeste staan echt te trappelen om te mogen beginnen . Een paard wat zo vol adrenaline zit kun je echt niet tegenhouden met een lieve schattige kleine ophouding..!
Met zon bit weten ze waarschijnlijk zeker dat het paard reageerd. Stel je voor je heb net zon afschuwelijk hoge hindernis gesprongen en je bent op weg naar de volgende, paard moet wat terug komen. * kleine ophouding* paard denderde door, * grote ophouding* paard denderd nog door. *flinke ophouding* Oooh oliebol te laat, komen niet uit...met alle gevolgen van dien. Paard en ruiter kunnen hun nek breken als een paard niet reageert of terugkomt wanneer hij zou moeten

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:08

Calimero_ schreef:
Waarom is er geen 1 cross ruiter die zijn mening onderbouwd?
Waarom slaat het nergens op wat ik zeg? En waarom geef je niet antwoord op mijn vraag?

Volgens mij probeer ik niet anders dan mijn mening te onderbouwen?

Het is lastig om met mensen te discussiëren die niet het gevoel van crossen kennen, niet bij zichzelf en niet wat het doet met een paard en dat maakt het lastig om je in leven in onze argumenten (denk ik :) )

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:08

Evony schreef:
Calimero_ schreef:
Of niet?

De paarden moeten niet langzamer gaan lopen maar de ruiters houden graag de controle in de cross vandaar die bitten.

Het ene paard heeft voldoende aan een watertrensje de andere pas aan een pessoa bijvoorbeeld.
En dat heeft niks met de ruiters te maken of manier van trainen want ik zie veel verschillende bitten voor elk paard dat gene waar zij het fijnst op lopen bij ruiters op stal en dan worden ze gewoon al jarenlang door dezelfde persoon getraind.

Langzamer lopen of voorkomen dat hij sneller gaat (niet meer onder controle is) is voor mij ongeveer hetzelfde.
Als je cross gaat rijden, dan zoek je toch gewoon een geschikt paard die wel onder controle kan blijven zonder hem pijn te doen?
Waarom moet je dan beslist zo'n paard in de cross rijden?