Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Simmie schreef:peanutbutter schreef:Als de bodem heel hard is moet je zo klein mogelijke stiften draaien. Grote gaan de grond niet in dan lopen ze cross op 'hakken'.
In ieder geval moeten ze een punt hebben! Vierkante (groot of klein) zonder punt gaan ook de grond niet in.
(renaldo is echt vreselijk nonchalant in het springen en tilt vaak zn benen niet op) in de cross gingen we goed van start,, bij hindernis 11 reed ik er niet goed aan en hij weigert (hij weigert bijna nooit) en ik ben daardoor er niet op berekent en ik val eraf... echt op zo'n simpel hindernisje... echt heel erg jammer..
dit gun je niemand
pol013 schreef:sim: grofweg welke kalkoenen op welke bodem horen. Puntjes snap ik (nu) nog wel maar dan hoor ik mensen over andere kalkoenen aan binnen een buitenzijde....

van andere ruiters zag ik de paarden toch flink glijden.. Simmie schreef:pol013 schreef:sim: grofweg welke kalkoenen op welke bodem horen. Puntjes snap ik (nu) nog wel maar dan hoor ik mensen over andere kalkoenen aan binnen een buitenzijde....
In het boek van Karin Doncker staat het volgende:
Harde grond: kleine scherpere stiften
Natte grond: grotere stiften
Zachte grond: geen stiften
Bij gras: altijd stiften.
Ik zelf doe nooit verschillende stiften in een ijzer draaien. Als ik voor kleine met punt kies, dan zitten er 8 dezelfde in. Ik zie zelf het nut niet echt van 2 verschillende stiften per ijzer. Sommigen doen dat wel, maar dat is ieders eigen keuze. Tis ook een beetje aftasten waar je paard prettig mee loopt.