[SGW] voorstel regel:SGW? eerst L springen zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:58

donnathebest schreef:
voor sommige combinatie kan het heel nuttig zijn

Nou, dit is wel een waardevolle, inhoudelijke aanvulling op de discussie. Onderbouw je mening eens?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:03

Ik vind het onzin. Ik wil dolgraag gaan crossen, maar vind een compleet parcours van min. 1.10 echt te hoog (oftewel, eng! haha). Ik ben B springen met winstpunten en vind dat echt genoeg om te gaan crossen.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:33

Ik blijf (met iets andere woorden 8-) ) zeggen dat prestaties in andere disciplines (dressuur of springen) als selectiemechanisme op z'n best een benadering zijn van of je voldoende in je mars hebt om te mogen crossen. Het idee van een terreinproef spreekt me steeds meer aan omdat je dan niet "bij benadering" hoeft te bepalen of een combinatie in wedstrijden mag starten.

Apple

Re: voorstel regel:SGW? eerst L springen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:44

Ja precies. Je ziet ook met enige regelmaat dat paarden/combinaties die het prima doen in de dressuur danwel springen in de cross niet rondkomen. Een goed springparcours is geen garantie voor een goed crossparcours.

In Engeland werkt dat iets anders, dan heb je je terreinproef in de vorm van de Hunt en de Huntertrials. Je doet gewoon mee met je paard met een Hunt, als dat goed gaat (ter beoordeling van de ruiter) dan kun je je inschrijven voor de Huntertrials in de zomer (niveau vergelijkbaar met BB/B/L niveau hier). Er is ook geen kwalificatie nodig om te beginnen met Eventing, maar aangezien het laagste officiele Eventing niveau vergelijkbaar is met M-niveau hier verschijnen daar dus over het algemeen alleen mensen aan de start die zeker weten dat ze rond kunnen komen (wellicht door eerst de Hunter trials gereden te hebben).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:21

Zo dat zou voor mij echt een maatregel zijn waar ik echt moeite mee zou hebben. Ben nog niet gewend aan hoogtes met springen, ben gewoon echt een beginner en die meter vind ik al heel wat. Heb nu springles waarmee ik hoop die meter wel dit jaar te gaan halen!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:25

Ik vindt het op zich wel een goede regel, bij zommige combinaties heb ik zo iets van als dat maar goed gaat!]

Maar als die regel eerder was ingegaan, had mijn zusje met 1 pony nooit kunnen starten! die pony kan geen normale dresssuur proef rijden, omdat de pony loopt te stuiteren, maar wel Z springen is!

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:30

@ Apple: zo'n Engels systeem vind ik ook wel charmant. Het past ook wel in de traditie daar om de toegang zo te regelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

Dat past daar wat meer in de traditie ja, maar daar wordt ook veel meer in het terrein gereden en af en toe een natuurlijk sprongetje gedaan :-)

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:22

Ik denk dat als je de regels aanscherpt het voor iedereen een hogere drempel wordt. Wel zou je bv verplicht kunnen stellen dat je eerst een crosstraining moet volgen. Heb je dat goed afgelegd krijg je een certificaat of zoiets. Om daarna bv verplicht een aantal BB te moeten rijden voor dat je B mag starten. Dit combinatie met de regels voor nu.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:12

een hunt vind ik echt absoluut helemaal niets, althans niet op basis van het Nl systeem. IK heb 1 jacht gereden, en dat doe ik nooit meer. Hunter trials, wat wij zeg maar als oefencross kennen, vind ik wel een beter idee, maar ook daar zou ik toegangseisen aan stellen.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:22

Ik ben er ontzettend tegen. Buiten dat ik dressuur ontzettend saai vind, heeft mijn pony gewoon niet de wil en de vaardigheden om het L in te kunnen. Dat terwijl ze in een parcours zich helemaal thuisvoelt. En met de cross is ze helemaal op haar best en heeft ze duidelijk meer zin dan in de bak, of dat nou met springen of dressuur is.
Ik kan me best voorstellen dat ze als eis stellen dat je meerdere winstpunten in de B moet hebben, maar de L? Nee sorry, daar kan ik me niet in vinden.

en ik denk niet dat ik de enige ben :n

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:51

Toch jammer dat er zoveel ponyruiters zijn die het belang van goede dressuur zo erg onderschatten........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:55

ja, en alleen daarom zou het wel een goede maatregel zijn. Geldt trouwens ook voor veel paardenruiters.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:32

Ik vind het spijtig dat Kino geen dressuur wil, maar dat is wel de reden dat ik Yoeri in de SGW heb gestart. En niet zonder enig resultaat, meteen foutloos en een 4 (eigenlijk 1e) prijs in het L SGW (natuurlijk na enige training en een oefencross).
Omdat Kino haar dressuur niet voldoende is, zal ik haar alleen nog maar sgw trainingen laten lopen, geen sgw's zelf (of Yoeri moet de dag tevoren kreupel zijn en het kan verruild worden, maar laten we daar niet vanuit gaan). Met haar ben ik wel ZZ springen. De standen zeggen niets, maar B+5 in het springen vind ik zeker een goed idee.
Maar dan zit ik met iets. Kijk, ik ben Kino vorig jaar meteen L springen gestart. Stel, ik had geen wp's, en het weekend erop zou ik naar een sgw gaan. Hoe zit dat dan? Ik denk dan zelfs eerder dat de combinatie 5 winstpunten in het springen moet hebben behaald, geldend van de B t/m M. De mensen die meteen Z mogen zullen het verstand wel niet in de kont hebben denk ik, en wp's in het Z willen wel eens wat langer duren.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:53

spekkiejnfu schreef:
Ik ben er ontzettend tegen. Buiten dat ik dressuur ontzettend saai vind, heeft mijn pony gewoon niet de wil en de vaardigheden om het L in te kunnen. ...

Volgens mij zeg je zelf al precies waar 'm de kneep zit. Dan moet je - vind ik - niet de pony de schuld geven van wat jij doet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:29

billy1 schreef:
Toch jammer dat er zoveel ponyruiters zijn die het belang van goede dressuur zo erg onderschatten........

En niet alleen pony ruiters. Tijdens mijn laatste crossen heb ik mij er wederom om verbaasd hoe sommigen hun paard voor elkaar hadden met dressuur en springen :x Echt om je voor te schamen, zo zou ik niet aan de start durve te verschijnen. Je hoeft echt geen topproef te kunnen rijden, maar controle en gehoorzaamheid zijn toch wel de minste punten waar je aan moet voldoen in mijn ogen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:50

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Het nivo is soms diepdroevig. Kijk misschien wil het paard niet altijd gehoorzamen, maar dan gaat het imo nog steeds om hoe de problemen opgelost worden, dat is in mijn ogen soms nog droeviger |(