[SGW] Crossen met Dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLariss

Crossen met Dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 18:16

Binnenkort heb ik mijn 1e crosstrainingen met mijn pony Dark Sensation (Daisy).
Nu is er alleen 1 probleem; ik heb geen springzadel. Ik heb wel een dressuur zadel en een vz-zadel (wintec).
Maar mijn wintec ligt niet goed op Dais, hij schuift erg naar achter. Dan heb ik nu wel een borsttuig gekocht maar ik weet niet of het goed is om met een niet goed passend zadel te gaan springen. Scheve mond
Ze krijgt geen drukplekken ofzo, maar ze heeft een hoge schoft waardoor dat zadel naar achter schuift.
Mijn dressuurzadel ligt prima en ik zit er ook een heel stuk steviger op dan op mijn vz-zadel Ja

Zou ik gewoon kunnen trainen met een dressuurzadel of kan ik beter mijn vz-zadel er op leggen? Lachen

Anoniem

Re: Crossen met Dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:17

Tuurlijk kan dat met dressuur Ja
Het zit alleen niet zo geweldig Nagelbijten / Gniffelen
Maar kan je niet zadel laten aanpassen voor daisy ? de wintec

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 18:21

Yvank_ schreef:
Tuurlijk kan dat met dressuur Ja
Het zit alleen niet zo geweldig Nagelbijten / Gniffelen
Maar kan je niet zadel laten aanpassen voor daisy ? de wintec

Ik heb alle bomen al gehad voor Dais maar geen 1 past echt góed.
Maar al laat ik hem aanpassen dan kan het zadel ook niet meer op Palissa (het is eigenlijk haar zadel Nagelbijten / Gniffelen )

Ik merk wel dat ik na elke springles ontzettende zere knieën heb, want echt lekker zit het niet Tong uitsteken
Maar ik weet niet wat beter is voor Daisy ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:25

beter voor daisy is dressuur omdat dat die past Ja

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:27

Maar niet beter voor de ruiter. Ik zelf kan echt niet meekomen op een hindernis met een dressuurzadel. Kun je ook niet van iemand tijdelijk een vz of springzadel lenen die past? Dat lijkt me voor jou wel zo prettig, en voor je pony ook. Als jij niet in balans bent is dat ook niet lekker voor je pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:30

Rosalie123 schreef:
Maar niet beter voor de ruiter. Ik zelf kan echt niet meekomen op een hindernis met een dressuurzadel. Kun je ook niet van iemand tijdelijk een vz of springzadel lenen die past? Dat lijkt me voor jou wel zo prettig, en voor je pony ook. Als jij niet in balans bent is dat ook niet lekker voor je pony.

ik ga dan toch liever voor wat goed ligt op mijn pony Ja maargoed ik kan ook met dressuurzadel springen Knipoog

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:07

Zeker als het je eerste training is zou ik proberen iets te lenen van iemand. Had er niet aan moeten denken dat ik op een dressuurzadel had gezeten de eerste keer, had ik toch aardig wat keertjes eraf geknalt....
Springen kan misschien dan wel, maar vind zo'n crosstraining toch wat anders. Ze zijn vaak attenter omdat alles nieuw en anders is dus extra voorzichtig. Je moet wel mee kunnen komen en als jij constant op z'n rug terug in het zadel valt omdat je niet mee kon komen en je pony een keer een grote wapper maakt....natuurlijk eigen keus maar ik zou het niks vinden.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:39

Mijn dressuurzadel ligt prima en ik zit er ook een heel stuk steviger op dan op mijn vz-zadel. Ja

Maar al zou ik écht niks kunnen regelen? Bloos! Mijn vz-zadel kan op z'n plaats blijven liggen met mijn borsttuig?
Of toch maar dat dressuur zadel? Scheve mond
Ik heb er niet zo veel verstand van; maar ik vind het zonde om een springzadel aan te schaffen en het blijkt dat ik (of dais) crossen helemaal niet leuk vind.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:46

Ideaal is het niet, maar het is ook niet onmogelijk.
Heb zelf ruim een jaar met dressuurzadel gesprongen, tot en met de L, en echt veel hinder had ik niet hoor.
Gewoon kijken hoe het gaat, en als je besluit ermee door te gaan kan je altijd nog kijken naar een springzadel.

Waar ga je trouwens crosstrainen?

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:48

Om te proberen kan het ook wel. En ik zeg ook niet dat het onmogelijk is Knipoog
alleen als je de kans hebt om iets te regelen zou ik daar voor kiezen, maar kan het niet dan houdt het op. Neem wat jij fijn vind zitten en het ene zadel is het andere niet. Sommige dressuurzadels zit je super stevig op en kan je prima je beugels een gat of 2/3 korter maken zonder dat je met je knieen voor het zadel uitkomt dus kan je met een gekke sprong ook best nog mee komen!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:55

Oké bedankt Lachen.
Ik ga regelen of ik een zadel kan lenen van iemand en als het niet lukt dat ga ik denk ik met m'n dressuurzadel Ja

Ik ga trainen in Oudkarspel bij Beukers!
nu al zenuwwachtig Schijnheilig

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:29

Als jij steviger op je dressuurzadel zit met springen, dan op je VZH, is die VZH niet goed voor jou.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:58

Ik heb 2 jaar gecrosst op een dressuurzadel, en toen pas kreeg ik een springzadel. Nu rijd ik weer op het dressuurzadel, omdat het springzadel niet goed ligt. Een springzadel zit natuurlijk fijner, maar als je niets anders hebt lijkt het me duidelijk.
Zou iig niet de VZH erop gooien

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:16

ik moet er niet aan denken om te crossen met een springzadel (edit: tijd om te gaan slapen, ik bedoel natuurlijk dressurzadel Gestoord ), hoger springen dan 50 cm vind ik al een ramp. Ik zou toch iets anders proberen te regelen, en pas als allerlaatste alternatief voor je dressuurzadel kiezen.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 06:22

Ik moet er ook absoluut niet aan denken om met een dressuurzadel te gaan springen/crossen!! Heb laatst geprobeerd op een vriendin haar paard te gaan springen (met dressuurzadel).. Een ramp!!! Je hebt echt niks geen extra houdvast!! Geef mij maar VZ of springzadel!!!
Maar daarbij TS, je moet doen waar je het prettigst bij voelt en waar je het stevigst in zit!!!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 06:55

Het is ook maar net wat je gewend bent.. Ik heb altijd op een dressuurzadel gesprongen, ik wist niet beter. Een springzadel zit wel veel lekkerder, maar een dressuurzadel is voor een keer ook geen ramp hoor.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:08

je kunt het gerust proberen met DR zadel hoor. Zeker als je het voor de eerste keer gaat doen. Als je het echt veel vaker wil gaan doen, is een VZ of springzadel wel verstandiger

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:46

Ik moet er nog niet aan denken. Ik heb weleens 80 cm gesprongen op een dressuurzadel. Maar je kunt je beugels nooit kort genoeg doen omdat je over het zweetblad heen komt.
Dan heb je dus ook geen steun meer op je knieen.

Daardoor heb je minder balans. En als je bij het crossen eens wat lomp bij een hindernis uitkomt zit je dus echt niet stevig meer. Mogelijk stoor je je paard ermee.

Ik zou proberen een zadel van iemand te lenen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:28

Het ligt ook een beetje aan je dressuurzadel. heb je een zadel met diepe zit en dikke wrongen kun je onmogelijk voldoende meegaan om je paard niet te hinderen.
Heb je daarintegen een dressuurzadel wat wat meer bewegingvrijheid geeft, moeten hindernissen tot 80 cm nog wel lukken.
Vooropgesteld dat springen met een springzadel vele maken fijner is en ik mijn komende training niet graag met een dressuurzadel zou rijden.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:49

Scum schreef:
Ik moet er nog niet aan denken. Ik heb weleens 80 cm gesprongen op een dressuurzadel. Maar je kunt je beugels nooit kort genoeg doen omdat je over het zweetblad heen komt.
Dan heb je dus ook geen steun meer op je knieen.

Daardoor heb je minder balans. En als je bij het crossen eens wat lomp bij een hindernis uitkomt zit je dus echt niet stevig meer. Mogelijk stoor je je paard ermee.

Ik zou proberen een zadel van iemand te lenen.

zoals scum zegt,

een dressuurzadel = een dressuurzadel

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:07

Voor mij geen sprongetjes met een dressuurzadel

1 keer heel hard geland op een gevoelige plek, en die schade is emotinoeel nooit meer helemaal goed geworden Boos!
Ik kies voor springzadel / veelzijdigheidszadel, mét hele korte beugels Knipoog

Dus probeer ergens een vlz zadel te lenen, lijkt mij beste oplossing Ja

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:34

Heb ooit gesprongen met een western zadel, dat is echt de absolute no no (ja en ook verkeerd geland).

Mijn vrouw doet kleine sprongetjes met haar Gaston Mercier endurance zadel (Doline).
Dat gaat redelijk. Maar echt ver uit het zadel komen lukt ook daar niet mee.

Ik heb ook ooit met een vlz zadel gesprongen, maar dat is het ook net niet. En ook net niet om mee te dressuren.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:39

Jaa iedereen zegt nee. Maar bij mij gaat het springen met een dressuurzadel gewoon? Clown (dan heeft mijne dan wel geen diepe zit)
Alleen als ik van het zadel af kom heb ik enorme zere knieën Lips are sealed

Ik ben al een beetje op zoek naar een goedkoop maar goed springzadel Ja
Weet iemand hier toevallig niet een goed merk of heeft ie zelf een net zadeltje te koop? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:40

xLariss schreef:
Jaa iedereen zegt nee. Maar bij mij gaat het springen met een dressuurzadel gewoon? Clown (dan heeft mijne dan wel geen diepe zit)
Alleen als ik van het zadel af kom heb ik enorme zere knieën Lips are sealed

Ik ben al een beetje op zoek naar een goedkoop maar goed springzadel Ja
Weet iemand hier toevallig niet een goed merk of heeft ie zelf een net zadeltje te koop? Lachen

wintec springzadel Lachen ?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:41

Ik ben super blij met mijn wintec springzadel. Is nieuw iets van 650 euro.

*tegelijk*
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-04-08 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt