[SGW] Wel of geen stiften (ijzers)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruud_O

Wel of geen stiften (ijzers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:21

Ik zit een beetje in dubio.
Aan de ene kant heb ik graag m'n paard zonder ijzers. Hij heeft goede hoeven en red het tot nu toe zonder ijzers prima.
Echter ik krijg regelmatig te horen dat Oasis zou kunnen weigeren omdat hij te weinig grip heeft en dus beter met stiften aan de slag moet.
Dit jaar zal ik hoofdzakelijk nog B rijden, is het noodzakelijk/verstandiger/beter om hem op ijzers met stiften te zetten?
En dan rondom of alleen voor?

Gelieve geen reactie tav het feit dat ijzerloos beter is voor de hoeven, want dat weet ik wel. Gaat me nu puur om de inzet in de SGW sport.

Maartje1990

Re: Wel of geen stiften (ijzers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:23

Ik weet niet zeker, maar ik meen dat er ook hoefschoenen zijn die meer grip geven? (omdat ze niet zo glad zijn) misschien is dat ook een optie anders?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:31

hmm ik heb easyboots, maar met een crossparcours en veel blubber vind ik ze niet prettig

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:57

Ik zet de mijne in het cross seizoen altijd op ijzers en na de laatste wedstrijd gaan ze eraf.
Chaam is meestal alleen maar zand, dus dat zou ik nog overwegen, voor de rest niet op blote voetjes. Durf er zelf ook minder aan te rijden als ze geen stiften heeft en dat wordt het wel een beetje spannend in het M Knipoog

Als ie goede voeten heeft kan je het altijd proberen, bevalt het beter dan haal je ze er na je laatste cross onder vandaan. Merk je geen verschil dan kan je ook blootvoets verder gaan. B zonder ijzers is nog niet zo heel onoverkomelijk.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:08

Persoonlijk kies ik ervoor om het paard 4 kant op ijzers te hebben met stiften.
Dan hebben ze toch net wat meer grip, zeker omdat het in nederland niet altijd even droog is.
Je komt dan toch wat vaker natte plekken oid tegen.

Het gevaar wat er bestaat bij geen ijzers of alleen voor ijzers is dat ze dus kunnen glijden. Op het moment dat dat in de buurt van een hindernis is of bij de afzet van een hindernis krijg je dus of een weigering of een valpartij. In beide gevallen is het niet goed voor het vertrouwen van het paard en ook niet van jezelf. Laat staan als een valpartij wat minder prettig afloopt!

Er zijn zeker ook genoeg mensen die zonder problemen crossen met een paard op blote voeten of alleen voor ijzers. En dit kan heel goed gaan, maar dat ligt ook wel een beetje aan het type paard wat je hebt. Het ene paard kan heel goed op blote voeten door het leven zonder ook maar een keer te glijden en een ander paard heeft er wat meer last van.

Destijds met mijn Epony attendeerde een jury ons erop dat we het paardje op ijzers moesten zetten omdat de galop in kwaliteit achteruit ging omdat ze door de gladheid minder goed durfde te galopperen (ik had die jury 2 wedstrijden achter elkaar).

In jouw situatie zou ik er dan toch voor kiezen om het paardje vierkant op ijzers te zetten met stiften omdat Oasis dit schijnbaar toch nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Crosskip op 06-02-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:25

Ik heb Raimaer net weer op ijzers gezet, voor de crossen. Uit ervaring weet ik dat ze toch eens wat glijden op nat gras (ook zonder ijzers) en dat risico wil ik absoluut niet lopen. Met Vos heb ik t/m het M gecrosst met alleen ijzers voor, maar dat durfde ik op den duur niet meer, hij begon echt te glijden.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:33

Mijn paard zet ik voor het cross seizoen ook vierkant op ijzers.
Zonder ijzers gaan ze toch veel sneller aan het glijden.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:43

Mijn E 1.51 heeft de B SGW bij de paarden zonder gelopen, In het L heb ik haar rondom gezet, inderdaad voor meer grip , in de B ging het uitstekend zonder, zelfs in Vlietland 2006 en Westerbork waar de hemel naar beneden kwam. Ik heb nooit enig gevoel van onzekerheid gehad bij mijn pony, maar voor de L (wat voor haar M is ) wilde ik haar niet beschadigen om het op blote voeten te moeten doen, ik heb haar de winter ook laten beslaan, maar dat kwam omdat ze vlak voor Hatten al beslagen was en nu laatst weer, dus voor Chaam heeft het niet zoveel zin om de ijzers er voor die paar weken uit te halen.
toch zal de beslissing voor een ieder anders zijn waarschijnlijk ook voor het paard.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:12

Bedankt voor de antwoorden.
In zowel Vasse als Barchem heeft hij in de cross niet gegleden.
Echter in het springenparcours voelde ik hem wel eens glijden.
Denk dat ik het dan toch maar doe.

Vervolg vraag: hoe, wat en welke stiften? Heb daar geen enkele ervaring mee.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:37

Voor een harde bodem gebruik je punten voor een zachtere (gras)bodem zijn vierkante (12mm) het fijnst.
En de cross in Chaam heeft zeker wel stukken met gras er in!
Het stuk met de picknicktafels waar je die lus naar de waterbak rijdt is gras en nog een stuk gras na de bosuitsprong (sprong na het ooievaarsnest).

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:21

Nick gaat binnenkort ook weer op ijzers. Als ze niet te kort zijn durf in Chaam nog wel zonder te doen, Nick is enorm bodemvast en laat zich ook niet uit het veld slaan als ze een beetje glijdt. Maar de crossen die er na komen, wil ik voor alle zekerheid tegen de risico's die hier boven staan toch rondom ijzers hebben.

Ik rij wel gewoon altijd met dezelfde stiften. Ik heb maar 1 set en eigenlijk nooit enig gevoel gehad dat het niet goed zou gaan met wat ik heb.
Ik heb met zo'n verharde punt er in (widia ofzo) van Tacx en dan korte.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:10

Wij hebben ook Tacx.
Het springparcours in Chaam is volgens mij ook op gras. En soms de dressuur ook weleens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:12

ik rijd met tacx schroeven, echt ideaal. Binnenkant vierkante, buitenkant punten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:13

Ik rij trainingen en (totnutoe nog) oefencrossen met inderdaad aan de binnenkant vierkante en aan de buitenkant punten.

Gewone stiften, grote maat.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:49

Ik start met Fjordy blootvoets Ja.
Heb vorig jaar dan oefencrossen gereden zoals Ede, Vlietlanden, Lisse, Maarsbergen enso. Ging goed.

Hij glibbert wel is, maar dan neem ik hem gewoon even terug in draf ofzo als te erg wordt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:58

Ik rij zoveel mogelijk met kleine stiften. Trainen altijd, springen ook en dressuur doen we niet aan Haha! ,met de cross wel en dan zo kort mogelijk.
Mijn paard loopt gewoon het fijnst met kleine stiften, zeg maar de pony stiften. In de crossen zelf wel altijd op scherp (widea punt)

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:15

Mijn pony's staan heel het jaar door op ijzers..
De ene heeft ook ijzers doordat anders zijn hoeven makelijk schilferen... Wij hebben thuis enkel een wei om in te trainen,
dus dan heb ik er bijna altijd wel stiften onderstaan in de winter...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 13:46

Hij glijd eigenlijk alleen in krappe bochten.
Buiten in het bos maakt het hem allemaal niet uit, dan loopt hij tredzekerder dan de arabier.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:37

ik ga de mijne om de zelfde reden op ijzers zetten Ruudjw
Mijn weigerd ook vaak in het parcours en denk (wil het iig uitsluiten)dat het komt doordat hij teweinig grip heeft en daarom verankert (lees: soms dwars door de hindernis heen schuift)
Verder heeft hij ook erg goede voeten maar laat hem toch rond om op ijzers zetten met stift gaten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:38

Ruudjw schreef:
Hij glijd eigenlijk alleen in krappe bochten.
Buiten in het bos maakt het hem allemaal niet uit, dan loopt hij tredzekerder dan de arabier.

Fjordy ook,
Maar dan kan je toch even terug nemen ? Lachen

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 16:55

Ik heb hem graag in een constant tempo, maar ook Alice gaf me de tip al om hem toch maar op stiften te gaan zetten.
Zeker om te voorkomen dat hij toch twijfelachtig gaat worden op de hindernissen. Dat wil ik ten alle tijden voorkomen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:57

mars komt straks ook weer rondom op ijzers, nu alleen voor
zou het niet aandurven zonder

ik rijd ook met tacx schroeven (punten)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:59

Ja dat is ook weer zo, gelijk tempo Ja.
Maar ik heb momenteel niet de luxe om hem op ijzers te zetten. Maar wie weet *LOL*

Maar schilt dat Fjordy niet twijfelachtig word, ik ben eerder de scheiterd.
Logisch, na mijn hersenschudding.. (toen ik met Fjordy onderuit ging in het gras)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:02

ja we betalen om en om de hoefsmid ( eigenaresse en ik)
gelukkig wel, moet er niet aandenken dat ik het vertrouwen van me paard wegneem als die wegglijd omdat die niet op ijzers staat

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:06

Nee idd, schilt dat Fjordy er geen last van heeft, ondanks al zijn glibbers Tong uitsteken.
Maar ik betaal het zelf, dus ik ga toch zolang het nog gaat blootvoets starten.

Ze kunnen er altijd nog onder.