[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 09:32

Ik heb dit reeds in het topic over stierenvechten gepost, om een beetje tegengas te geven t.o.v. diegenen die vinden dat wij onze paarden goed behandelen, maar aangezien het daar misschien als off topic zal beschoud worden, post ik het hier nog eens als een topic!
Ziehier een kleine bloemlezing uit mijn korte "opzoekingswerk" naar Eventing...
Oh ja, kan iemand mij vertellen met welke goeie reden wij nederelanders en belgen op die manier met onze paarden omgaan en ze aan dergelijke gevaren blootstellen? Bij de rejoneo (zogenaamd stierenvechten) was het geloof ik enkel omwille van traditie, geldgewin, ons eigen plezier en het plezier van het publiek? Wel, naar mijn bescheiden mening (maar wie ben ik...) is dit om exact dezelfde redenen, maar komt er bij ons geen traditie aan te pas...

Afbeelding

Afbeelding

http://i5.photobucket.com/albums/y162/Bonnie_Charlie/fh0071-13m.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y162/Bonnie_Charlie/horse_accident.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y162/Bonnie_Charlie/C001.jpg

En als afsluiter nog een videootje:
http://www.youtube.com/watch?v=F0jQ1SjFO1U
Laatst bijgewerkt door Vie op 08-12-07 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:35

Je pakt nu wel gelijk de meest extreme dingen die je kunt vinden..
De afgelopen jaren zijn de veiligheidsmaatregelen juist enorm aangescherpt, en het is een stuk veiliger geworden.
Ik beoefen het zelf niet, maar in de springsport gebeuren ook ongelukken, bij de rensport etc etc. Dat is het risico. En dat risico heb je bij iedere sport.

Op deze manier creeer je juist tegenwil. Laat dan ook foto's zien waarop het goed gaat Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:38

Stel er doen honderd combinaties mee in een wedstrijd en er komt er één lelijk ten val, dan herinnert iedereen zich die ene, niet die andere 99 waarbij het wel goed ging.

Als je zo gaat denken kan je je paard ook niet meer in de wei of op stal zetten, want daar gebeuren nog altijd de meeste ongelukken.

En waarom stap je dan zelf nog in de auto of op de fiets? Daarbij vallen ook doden.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 09:40

Cayenne schreef:
Je pakt nu wel gelijk de meest extreme dingen die je kunt vinden..
De afgelopen jaren zijn de veiligheidsmaatregelen juist enorm aangescherpt, en het is een stuk veiliger geworden.
Ik beoefen het zelf niet, maar in de springsport gebeuren ook ongelukken, bij de rensport etc etc. Dat is het risico. En dat risico heb je bij iedere sport.

Op deze manier creeer je juist tegenwil. Laat dan ook foto's zien waarop het goed gaat Lachen

Lees aub nog eens waarom ik net deze foto's plaatste...
Enneuh, de meest extreme dingen? Dan heb ik nog niet eens gezocht naar beelden van de laatste olympische spelen... Veiligheidsmaatregelen verscherpt en dus een stuk veiliger? Zijn het dan geen vaste hindernissen meer waarbij het paard op zijn limiet moet rijden en zelfs voorbij zijn limiet gepusht wordt? Laat me niet lachen, bij eventing en steeple-chases zijn so'n beelden schering en inslag.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 09:42

Lenneke_ schreef:
Stel er doen honderd combinaties mee in een wedstrijd en er komt er één lelijk ten val, dan herinnert iedereen zich die ene, niet die andere 99 waarbij het wel goed ging.

Als je zo gaat denken kan je je paard ook niet meer in de wei of op stal zetten, want daar gebeuren nog altijd de meeste ongelukken.

En waarom stap je dan zelf nog in de auto of op de fiets? Daarbij vallen ook doden.

Sorry, misschien was mijn topic niet echt duidelijk, maar het gaat niet om de ruiter, maar om het paard...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:53

Voltigeur schreef:
Enneuh, de meest extreme dingen? Dan heb ik nog niet eens gezocht naar beelden van de laatste olympische spelen... Veiligheidsmaatregelen verscherpt en dus een stuk veiliger? Zijn het dan geen vaste hindernissen meer waarbij het paard op zijn limiet moet rijden en zelfs voorbij zijn limiet gepusht wordt? Laat me niet lachen, bij eventing en steeple-chases zijn so'n beelden schering en inslag.

Ik doe het nieuws voor Bokt, en ik lees wekelijks hoe erg ze bij de FEI hameren op de veiligheidsmaatregelen bij Eventing. Er is de laatste jaren al een hele hoop verbeterd, en er wordt nog steeds aan gewerkt.

Cayenne @ [VN] FEI verklaring over veiligheid in Eventing
Cayenne @ [VN] Discussie over veiligheid Eventing tijdens meeting Dubai

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 09:59

Cayenne schreef:
Voltigeur schreef:

Ik doe het nieuws voor Bokt, en ik lees wekelijks hoe erg ze bij de FEI hameren op de veiligheidsmaatregelen bij Eventing. Er is de laatste jaren al een hele hoop verbeterd, en er wordt nog steeds aan gewerkt.

Cayenne @ [VN] FEI verklaring over veiligheid in Eventing
Cayenne @ [VN] Discussie over veiligheid Eventing tijdens meeting Dubai

Allemaal goed en wel, maar ik blijf de mening toegedaan dat, zolang er vaste, massieve hindernissen (boomstammen, boerenkarren, wagens, etc.) worden gebruikt én deze niet serieus worden aangepast aan het kunnen van de paarden, dit een ware hel blijft voor paarden die steeds maar weer naar en over hun top worden gedreven...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:02

Ik heb juist het idee dat de gemiddelde Eventer juist heel goed de grenzen van zijn paard kent. Het is ook niet "mijn" sport, maar het valt me wel op dat in verhouding er eigenlijk maar heel weinig ongelukken gebeuren tijdens de sport.

Maar goed, de Eventers zullen vast nog wel reageren Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:04

foto 1 kan ik niet zien wat er gebeurde
foto 2 springt een paard in het water, niks aan de hand
foto 3 is denk ik een jacht, geen eventing wedstrijd
foto 4 is een nare val
foto 5 gaat volgens mij ook gewoon goed

Ik snap best dat je het heftig vind, maar toch kan ik precies zo'n naar foto overzicht maken van dressuur (bloedende monden, kapotte sporengaten, kin op de borst getrokken) of van het springen (paard over de kop door balk tussen benen, paard miden in oxer) of van western of wat dan ook.

Ben je wel eens op een eventingwedstrijd geweest? Als je ziet hoe weining aanmoediging die paarden over het algemeen nodig hebben om hun werk te doen dan zal het je verbazen. Ik ben er echt van ovvertuigd dat veel eventingpaarden heel veel plezier hebben in hun werk en vertrouwen in hun ruiter. Dit is iets wat ik in andere takken van de paardensport vaak niet zo duidelijk zie.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 10:05

Cayenne schreef:
Ik heb juist het idee dat de gemiddelde Eventer juist heel goed de grenzen van zijn paard kent. Het is ook niet "mijn" sport, maar het valt me wel op dat in verhouding er eigenlijk maar heel weinig ongelukken gebeuren tijdens de sport.

Maar goed, de Eventers zullen vast nog wel reageren Haha!

Wat hun goeie recht is natuurlijk. Ik sta altijd open voor discussie en ook voor de mening van anderen, zolang ze hun stellingen maar kunnen onderbouwen en motiveren...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 10:15

miss_jumpy schreef:
foto 1 kan ik niet zien wat er gebeurde
foto 2 springt een paard in het water, niks aan de hand
foto 3 is denk ik een jacht, geen eventing wedstrijd
foto 4 is een nare val
foto 5 gaat volgens mij ook gewoon goed

Ik snap best dat je het heftig vind, maar toch kan ik precies zo'n naar foto overzicht maken van dressuur (bloedende monden, kapotte sporengaten, kin op de borst getrokken) of van het springen (paard over de kop door balk tussen benen, paard miden in oxer) of van western of wat dan ook.

Ben je wel eens op een eventingwedstrijd geweest? Als je ziet hoe weining aanmoediging die paarden over het algemeen nodig hebben om hun werk te doen dan zal het je verbazen. Ik ben er echt van ovvertuigd dat veel eventingpaarden heel veel plezier hebben in hun werk en vertrouwen in hun ruiter. Dit is iets wat ik in andere takken van de paardensport vaak niet zo duidelijk zie.

foto 1 zie ik ook niet wat er gebeurde, maar ik zie vrij duidelijk het gevolg van wat er gebeurde Clown
foto 2 naar mijn normen is dit een gevaarlijke sprong, waarbij het paard allesbehalve de mogelijkheid heeft om te zien waar en hoe diep het zal terecht komen na de sprong...
foto 3 is inderdaad een jacht (zo zie ik het toch ook), maar de hindernissen zijn niet zo verschillend met sommige in de eventing
foto 4 daar zijn we het over eens (het moet niet altijd discussie zijn, hé Knipoog )
foto 5 gaat op dat moment inderdaad gewoon goed, maar die plaatste ik om maar eens aan te tonen hoe nipt alles wel is, wat ik persoonlijk heel gevaarlijk vind voor het paard omdat bij contact met de hindernis deze blijft staan en niet valt zoals op jumping

Ik weet inderdaad dat je uit alle takken van de paardensport een aantal foto's kan verzamelen waarop je ziet dat het niet goed gaat. Maar, nemen we de Olympische Spelen als voorbeeld, hoeveel valpartijen en blessures zie je op een eventingwedstrijd? En hoeveel zie je er bij een dressuur- of springwedstrijd?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:19

Citaat:
foto 1 zie ik ook niet wat er gebeurde, maar ik zie vrij duidelijk het gevolg van wat er gebeurde Clown
foto 2 naar mijn normen is dit een gevaarlijke sprong, waarbij het paard allesbehalve de mogelijkheid heeft om te zien waar en hoe diep het zal terecht komen na de sprong...
foto 3 is inderdaad een jacht (zo zie ik het toch ook), maar de hindernissen zijn niet zo verschillend met sommige in de eventing
foto 4 daar zijn we het over eens (het moet niet altijd discussie zijn, hé Knipoog )
foto 5 gaat op dat moment inderdaad gewoon goed, maar die plaatste ik om maar eens aan te tonen hoe nipt alles wel is, wat ik persoonlijk heel gevaarlijk vind voor het paard omdat bij contact met de hindernis deze blijft staan en niet valt zoals op jumping

Ik weet inderdaad dat je uit alle takken van de paardensport een aantal foto's kan verzamelen waarop je ziet dat het niet goed gaat. Maar, nemen we de Olympische Spelen als voorbeeld, hoeveel valpartijen en blessures zie je op een eventingwedstrijd? En hoeveel zie je er bij een dressuur- of springwedstrijd?

Als ik kijk naar foto 5, wil ik er niet eens aan denken aan wat er zou gebeuren als deze hindernis los zou liggen.
Cross hindernissen liggen vast omdat er vanuit een hogere snelheid wordt gesprongen.
Als de hindernissen los zouden zijn, zouden er nog veel meer ongelukken gebeuren, door balken/bomen enz die tussen de benen van het paard kunnen komen.
Bij een vaste hindernis kunnen de paarden, bij een foutje, over de hindernis "vegen" zonder risico op vliegende balken.

Ben het met je eens dat op eventing wedstrijden soms heftige valpartijen zijn, die je in de dressuur of springen zelden ziet.
Maar als je niet alleen kijkt wat er op wedstrijd gebeurt, ben ik van mening dat het blessure leed bij bijvoorbeeld dressuur paarden veel hoger ligt.
Alleen die paarden verdwijnen door de achterdeur van een stal, en zal je dus bijna niet in het openbaar tegenkomen.
En dan heb je ook nog de geestelijke gesteldheid van het paard.....
Heb nog nooit een paard in de sgw gezien, die staartzwiepend, chagerijnig, oren in de nek, dus met tegenzin z'n parcours aflegt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:51

Jachten en eventing zijn twee volkomen verschillende
disciplines, en je zult mij ook nooit een jacht horen verdedigen.

Blessures met springen? In Athene twee serieuze blessures, waarvan 1 fataal.

Zo maar even wat losse kreten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:58

ik vind eventing op het hoge niveau eerlijk gezegt ook een beetje te...

op amateurniveau tm het Z vind ik het zeer goed te doen, maar daarna komen veel hindernissen die ik echt te vind.
en zeker in dat hoge tempo

paarden vinden eventing wel heel leuk, en menig eventing paard heeft het stukken beter als een dressuurcrack
een eventing paard traint vaak in het bos, komt veel buiten, komt vaak op de wei.
een dressuurpaard mag alleen bij hoge uitzondering, van top tot teen in gepakt een stukje buiten stappen.
de wei .. dat is zeldzaam voor ze.
en ze moeten elke dag maar weer trucjes doen tot in den treure
een eventingpaard word veelzijdig getraint.

stierenvechten is voor de stieren niet leuk om te doen, ze krijgen speren in hun lijf gespiest en worden opgejut , en eindigen alsnog in de worst

een paard na een cross word de dag erna extra goed verzorgt ....

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:58

Waar wil je heen met dit topic?

Als we alle takken van de paardensport eens gaan bekijken is het voor onze paarden veiliger dat we er nooit meer opstappen. Alle takken van de sport brengen nou eenmaal gevaar met zich mee. Er kunnen zoveel dingen mis gaan die fataal voor het paard worden.

De paardensport brengt nou eenmaal gevaar met zich mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:00

Ik vind deze sport levensgevaarlijk, als ze die hindernissen niet vast meer maken vind ik het een supersport!
Alleen die vaste hindernissen, dat is em nou juist!
tevens vind ik andere takken van de paardensport ook gevaarlijk, op de drafbaan kan het ook gruwelijk misgaan, in een springparcour ook... buitenrijden ook...
Dusjah... dan zou de titel moeten zijn : Paardrijden en ongevallen

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:02

Jolliegirl schreef:
Ik vind deze sport levensgevaarlijk, als ze die hindernissen niet vast meer maken vind ik het een supersport!
tevens vind ik andere takken van de paardensport ook gevaarlijk, op de drafbaan kan het ook gruwelijk misgaan, in een springparcour ook... buitenrijden ook...

En als een paard zo'n boomstam met zich mee neemt? Dat vind ik pas levengevaarlijk. Ik wil niet weten wat er dan kan gebeuren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:04

lotteluvah schreef:
Jolliegirl schreef:

En als een paard zo'n boomstam met zich mee neemt? Dat vind ik pas levengevaarlijk. Ik wil niet weten wat er dan kan gebeuren.

Lijkt me niet dat ze boomstammen moeten gaan gebruiken he Verward
Maar je kan ook iets dikkere balken verfen zodat het op echte boomstammen lijkt, of wat minder zwaar materiaal gebruiken.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:07

[/quote]Lijkt me niet dat ze boomstammen moeten gaan gebruiken he Verward
Maar je kan ook iets dikkere balken verfen zodat het op echte boomstammen lijkt, of wat minder zwaar materiaal gebruiken.[/quote]

blijkbaar weet je niet het nut van vaste hindernissen, ga dat maar eens zelf eerst uitzoeken..voordat je het plaatst..

en dit vind ik idd ook wel te..maar hoeveel mensen komen er zonder problemen door? of alleen een weigering? ik denk dat dat er meer zijn dan deze extreme ongelukken..
en idd de meeste eventing ruiters(in ieder geval die ik gezien heb) weten wel donders goed wanneer het echt te zwaar is voor hun paard..
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 08-12-07 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:08

Dan zou ik het geen eventingpacours meer noemen. Ik denk niet dat je veel aan de materialen kan doen. Ik ben wel van mening dat sommige sprongen erg gevaarlijk liggen. Als ze nou eens wat aan het zicht van de sprongen doen om het zo maar te zeggen. Dan kan een paard ook beter zien wat hij aan het doen is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:08

De bedoeling van dit topic is gewoon vuur met vuur verdoezelen. Iets anders minder erg maken omdat, ook al hebben ze beiden aandacht nodig. En bij eventing komt die aandacht bij het andere niet

en op de hoeveel het juist doen maakt niet uit, waar het verkeerd gaat dat is belangrijk en zou niet mogen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:09

A_n_n_e_ : Ik zie geen nut in vaste hindernissen, levensgevaarlijk..
en jij voelt je nu aangevallen ofniet? rij je zelf soms eventing?

Dan ga je mijn bericht nog maar eens begrijpend lezen en dan zie je dat je niet zo aangevallen hoeft te reageren en ik niet alleen zeg dat eventing gevaarlijk is Lachen
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 08-12-07 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:09

oeh daar ben ik het niet mee eens,

een paard springt vaak makkelijker over een boomstam dan over die felle balken
de eventing paarden hebben allemaal glijmiddel op hun benen (uiercreme of het echte spul uit engeland) als ze de boomstam raken , glijden ze gewoon door.
veel eventingpaarden zijn daar heel makkelijk in, een van mijn vorige paarden raakte ook altijd al die boomstammen, was echt gemakzucht van hem.

een hindernisbalk wordt geraakt, en kan door de klap rare dingen doen, zal niet de eerste keer zijn dat een paard valt door zo'n balk...

een boomstam die los zit.... kan wellicht veel meer schade aanrichten, gezien het hoge tempo waarin de cross word gereden

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:15

maar waarom plaats je iets terwijl je niet weet wat het nu er van is? Ziek Nors opkijken Ja
ps. het ws niet echt aanvallend bedoelt hoor!! Haha! , maar als je deze vraag ziet snap je het miss beter Tong uitsteken
crossmonster schreef:
oeh daar ben ik het niet mee eens,

een paard springt vaak makkelijker over een boomstam dan over die felle balken
de eventing paarden hebben allemaal glijmiddel op hun benen (uiercreme of het echte spul uit engeland) als ze de boomstam raken , glijden ze gewoon door.
veel eventingpaarden zijn daar heel makkelijk in, een van mijn vorige paarden raakte ook altijd al die boomstammen, was echt gemakzucht van hem.

een hindernisbalk wordt geraakt, en kan door de klap rare dingen doen, zal niet de eerste keer zijn dat een paard valt door zo'n balk...

een boomstam die los zit.... kan wellicht veel meer schade aanrichten, gezien het hoge tempo waarin de cross word gereden

helemaal mee eens!! Bloos

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:20

Heb je al opgezocht wat breekbomen zijn? Knipoog

Heb het filmpje ook even bekeken, bijna geen val te zien, bijna alleen van ruiters.
En veel weigerende paarden, waarmee ik dus op de volgende vraag kom:
Wat vind jij erg aan weigerende paarden?

Misschien moet je eens naar een eventing wedstrijd gaan, dan weet je hoe het er in het echt aan toe gaat en hoef je niet alleen je mening te vormen a.d.h.v. een paar foto's. Knipoog