[SGW] Internationale */**/*** wedstrijden, hoe zit dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eventinggek

Internationale */**/*** wedstrijden, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:26

Volgend jaar is het de bedoeling dat ik met Pasjha Z ga starten. Ik weet dat als je Z startgerechtigd bent, je ook al aan * Eventing wedstrijden mee mag doen en dat lijkt me wel een heel erg gaaf doel! Ik heb al geprobeerd op de KNHS site meer info hierover te vinden; wat ik kan vinden staat hieronder.... Ik zou bijvoorbeeld in Kamp Lintfort (Duitsland), Ede en misschien Varsseveld mee willen doen. Verder dan Nederland, Duitsland en België zal ik ook wel niet komen. Maarrrrrrrr:

Wat voor eisen/regels gelden er nog meer om aan zulke internationale wedstrijden mee te doen?
Zo heb ik bijv. van SabineF gehoord dat je paard dan ook een FEI paspoort moet hebben? Maar wat komt er nog meer bij kijken? ??
-Is stalling op het terrein ALTIJD verplicht?
-Welke westrijden zijn echte aanraders?
Verder weet ik dat het inschrijfgeld n stuk hoger is; tussen de €100,-/€150,-. Het prijzengeld is dan blijkbaar gelukkig ook hoger (niet dat ik daar verwacht wat van te zien Bloos ). Ik heb ook al van verschillende mensen gehoord dat een * westrijd vaak fijner is te rijden dan een normale Z wedstrijd. Wat vinden jullie? Alle tips zijn welkom!!! *LOL*

En hoe zit het dan met de Belgische wedstrijden? Daar betaal je toch €30,- inschrijfgeld, dus ook voor de klasse M wat dus gelijk is aan Z/* in NL??

Op http://www.knhs.nl vind ik het volgende:
Citaat:
Eventingwedstrijden in het buitenland 4 september 2007

Om deel te mogen nemen aan internationale wedstrijden moet je voldoen aan de volgende criteria:

- CIC* of CCI* moet men startgerechtigd zijn in de klasse Z samengesteld
- CIC** 1x kwalificatie in CIC* of 1x kwalificatie in CNC**
- CCI** 1x kwalificatie in CCI* of CIC** plus 1x kwalificatie in CIC** of 2x kwalificatie CNC**
- CIC*** 1x kwalificatie in CIC** plus 2x kwalificatie in CIC** of 1x kwalificatie in CNC***
- CCI*** 1x kwalificatie in CCI** plus 1x CIC*** plus 1x CIC*** of CNC***

Deze kwalificaties dienen in de voorafgaande twee jaar behaald te zijn en minimaal 2 weken voor de eerste dressuurdag van de desbetreffende wedstrijd, anders zijn de kwalificaties niet geldig en kun je als combinatie niet deelnemen.

Wanneer je wilt deelnemen aan een internationale FEI-wedstrijd, dan moet deze inschrijving altijd worden goedgekeurd door de KNHS. De KNHS kan voor het deelnemen aan internationale wedstrijden altijd aanvullende eisen stellen. Het is deelnemers verboden zich rechtstreeks bij wedstrijdgevende organisaties van internationale FEI-wedstrijden in binnen- en buitenland in te schrijven.

Citaat:
FEI Paspoort 16 augustus 2007

Om deel te nemen aan internationale wedstrijden moet voor een paard/pony een FEI-paspoort worden aangevraagd. Bij de eerste afgifte gaat het om een FEI-recognition card. Dit wil zeggen dat het bestaande nationale Paardenpaspoort van het paard/de pony uitgegeven door de KNHS, één van de erkende stamboeken of een buitenlandse organisatie wordt voorzien van een FEI omslag met een aantal voor FEI-wedstrijden bedoelde pagina’s. Hier wordt onder andere tijdens iedere wedstrijd in geregistreerd waaraan met het paard/de pony wordt deelgenomen en worden de veterinaire keuringen geregistreerd.

Een FEI recognition card/paspoort is altijd vier jaar geldig. Daarna (of liever net vóór het verlopen van het paspoort) moet verlenging worden aangevraagd. Wanneer het paard/de pony niet langer op internationale wedstrijden wordt uitgebracht is dit natuurlijk niet nodig. Wanneer de regels in het paspoort ‘vol’ zijn, dan moet een duplicaatpaspoort (in Nederland een vervolgpaspoort genoemd) worden aangevraagd. Wanneer een duplicaat of verlenging wordt aangevraagd wordt door de KNHS een geheel nieuw FEI-paspoort gemaakt. Dit geldt ook wanneer het nationale paspoort niet door de KNHS is uitgegeven, maar door één van de stamboeken. Hiervoor wordt het leeg FEI-paspoort aan de aanvrager opgestuurd met het verzoek de kentekenen van het paard/de pony te schetsen op de hiervoor bestemde pagina. Ben je op zoek een bevoegde dierenarts bij jouw in de buurt, neem dan contact op met de KNHS.

Om aanvragen snel te kunnen verwerken, vragen wij je gebruik te maken van het formulier “FEI-documenten”. Met dit formulier kan een FEI-document (recognition card of (duplicaat)paspoort) worden aangevraagd of je kan dit formulier gebruiken om een wijziging door laten voeren in een bestaand FEI-paspoort of FEI-recognition card, zoals eigenaarwijzigingen en/of naamswijzigingen.

Je kunt de gegevens digitaal invoeren (dat komt de leesbaarheid een snelle verwerking ten goede) en daarna het formulier printen om het vervolgens ondertekend op te sturen naar de KNHS met het nationale of FEI-paspoort dat reeds bij het paard/de pony hoort.

Voor een spoedbehandeling of wanneer je bij de KNHS langskomt om een (duplicaat)paspoort aan te vragen wordt een spoedtarief berekend. Wanneer het enkel om een wijziging of verlenging gaat wordt dit tarief niet in rekening gebracht.

Citaat:
Wanneer de regels in het paspoort ‘vol’ zijn, dan moet een duplicaatpaspoort (in Nederland een vervolgpaspoort genoemd) worden aangevraagd.
Hoeveel regels zijn dat??
Citaat:
FEI-paspoorten (vooraf te voldoen):
Nieuwe paarden 277,00
Nieuwe pony’s 139,50
Omslagen inclusief recognition card paarden 277,00 dit zou het dus kosten voor het 'reguliere' wedstrijdpaard?
Omslagen inclusief recognition card pony’s 139,50
Verlenging paarden 187,50
Verlenging pony’s 79,00
Duplicaat FEI paarden 182,00
Duplicaat FEI pony’s 114,50
Naamswijziging FEI-paspoort 764,50
Overschrijving (eigenaren) paarden en pony’s 31,25
Spoedtarief behandeling / afgifte FEI-paspoort 55,00

Sim

Re: Internationale */**/*** wedstrijden, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:29

Je hebt al veel info verzameld Suus.
Zelf heb ik nog geen ervaring op dit niveau, maar ik denk dat je al een heel eind bent.
Wellicht zou je Jiska het eea kunnen vragen; zij weet vast wel hoe het werkt allemaal.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:31

€ 277, alleen voor een startkaart Geld, geld! Wow! zou er zelf toch even over denken om eerst een seizoen gewoon Z te starten Clown

Hoorde van een lid van onze club die meerijdt met de junioren springen, dat zij de paarden altijd verplicht op het terrein moeten stallen aan vrij hoog stalgeld. Dit zou zijn omdat er zo meer controle is over de deelnemende paarden. Kan me voorstellen dat dit ook bij */**/***crossen zo is.

Wel leuk dat je deze wedstrijden zou kunnen gaan rijden Go jij! Go jij!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:34

He suus,
om even kort maar krachtig te zijn.
Voor FEI wedstrijden is paspoort verplicht (behalve in Nederland, dus Ede en Varsseveld zouden kunnen)
Stalling is ook verplicht dus logeren moet, gezellig toch?!?!
Stuur Patsmu anders een krabbel of een PM, zij weet daar meer van als ik, maar deze dingen weet ik zeker.....
Succes dr mee,
Jolien

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:02

Die overnachting heeft er ook iets mee te maken dat er paarden uit het buitenland komen en quarantaine enzo.

277 Euro?!?!?! Voor alleen een extra kaft met wat losse blaadjes? Da's makkelijk verdienen voor de KNHS. En ik vraag me ook af waarom die startkaart voor paarden zoveel duurder moet zijn als voor pony's.

Maar toch heel gaaf dat je het gaat proberen Suus!

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 11:14

Yolien schreef:
He suus,
om even kort maar krachtig te zijn.
Voor FEI wedstrijden is paspoort verplicht (behalve in Nederland, dus Ede en Varsseveld zouden kunnen)
Stalling is ook verplicht dus logeren moet, gezellig toch?!?!
Stuur Patsmu anders een krabbel of een PM, zij weet daar meer van als ik, maar deze dingen weet ik zeker.....
Succes dr mee,
Jolien

Bedankt Yolien! Dat is wel erg fijn om te weten! Dus de Nederlandse * zou ik wel zonder FEI paspoort kunnen starten! Volgend jaar hebben we dan toch Ede, Varsseveld en Helvoirt?! Zijn er toch al 3 Knipoog Plus nog wat gewone Z starts is eigenlijk ook al heel wat Bloos Dan zou ik denk ik echt niet alleen voor Kamp Lintfort zo'n FEI paspoort aanvragen.....

En in België dan? Voor Nokere enz.... Daar schrijf je je natuurlijk wel gewoon voor de M in, dus dan zal t wel niet nodig zijn hé? Ik zal Patries ook wel effe pb'en!

Ibonn & Scum: ik vind €277 ook belachelijk, maar wanneer zal ik nog eens de kans krijgen om * te gaan starten? Haha! En ik heb bovendien al diverse keren gehoord dat * beter te rijden is dan Z in Nederland. De crossen zijn blijkbaar eerlijker gebouwd (lees niet zo kronkelig Clown ).

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:25

Dan maar een kronkeltje meer hoor Haha! Clown

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:37

In Varsseveld heb ik ook zonder FEI paspoort gereden, geen probleem. Destijds heb ik mijn knollie daar ook niet gestald (woonde er een half uurtje vandaan). Heb ik niets over gehoord dat het niet mocht.

Wat de wedstrijden betreft... Het is inderdaad prettiger rijden omdat deze wedstrijden uitgaan van een Z of ZZ wedstrijd. In de basis wedstrijden gaat men uit van een L- M cross. en dan wordt er wat aangepast voor de B of de Z, dus inderdaad een lusje erbij om wat meer meters te maken.
De opzet van een * is zowiezo anders.

Idd volgend jaar heb je er al 3 (Helvoirt, Ede en Varsseveld) en de reguliere Z wedstrijden en dan kun je daarna nog weer kijken wat je voor 2009 kunt gaan doen.

Wel super tof Go jij! Go jij! natuurlijk!

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 12:00

Ibonn schreef:
Dan maar een kronkeltje meer hoor Haha! Clown

én 3 Nederlandse * wedstrijden Haha!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:13

Klinkt in ieder geval super gaaf Suus! Misschien zijn de crossen in België sowieso wat technischer in de Z? (dus aantrekkelijker om te rijden).. Je hoort iig vaak dat de Z in Nederland te makkelijk staat...

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:21

Stoer hoor, Suzanne!
Ik vind 277 euro wel erg veel geld voor een startkaart voor een amateur. het is gewoon hobby en een startkaart is alleen maar een papiertje. best vreemd!

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:43

het is niet altijd zo dat je verplicht bent om je paard te stallen.
op een 'korte' wedstrijd een cic dus, is het niet verplciht, tenzij het anders in het vraagprogramma vermeld staat.
voor andere landen als nederland heb je een FEI paspoort nodig.
idd voor Nokere enz (belgie) niet, zolang je dan de CNC wedstrijden start en niet de CCI of CIC.
als je meer wilt weten kun je altijd ff een berichtje doen.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:08

Bedankt voor alle info!!

Als je dan in Nederland start zonder FEI paspoort, tellen je Qualifying Results tijdens een * wedstrijd dan wel gewoon mee?

Ik wacht nog maar geduldig de kalenders af voor volgend jaar Schijnheilig Maar grote kans dat ik dan een paar Z wedstrijden wil gaan starten en dan probeer de Nederlandse * mee te kunnen rijden! Dat is eigenlijk ook al best veel voor één seizoen..... (vooral in Geld, geld! Bloos )

Wil dan volgend jaar idd misschien ook naar Tongeren, Nokere, Minderhout, Arendonk in België. Geloof dat dat volgens de meesten wel erg fijne wedstrijden zijn. Gup mag nu tenminste ook mee omdat ie hier nu L loopt Bloos Wel zo fijn!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:47

Die 277 euro is natuurlijk niet voor een startkaart naar voor het FEI paspoort. Voor 1* en 2* wedstrijden in Nederland hoef je idd nog geen FEI paspoort te hebben, voor wedstijden in het buitenland wel. Het inschrijfgeld is idd meer, in Ede is het prijzengeld zelfs lager dan het inschrijfgeld, het kost 200 euro om mee te doen en de volgprijzen zijn ongeveer 50 euro.

Waar je ook nog rekening mee moet houden is als je internationaal wil gaan rijden en in het buitenland gaat starten is dat je bij de RVV en gezondheidsverklaring voor je paard moet aanvragen. als je dit niet hebt mag je de grens niet over en mag je niet aan de wedsrtijde deelenemen, schrik niet maar dit kost ook tussen de 50 en 100 euro, de gezondheidsverklaring is 10 dagen geldig. Meer informatie hierover kan je vinden op http://www.knhs.nl dan naar eventing - internationaal.

Je moet je inchrijven via de KNHS hiervoor brengen ze ok nog eens 30 euro in rekening.

Dus al met al kost het best veel, je bent al snel 250 euro kwijt en dan ben je er nog niet eens!!

Maar het is het zeker waard, het zijn echt super wedstrijden!! Kamp Lintfort is mij erg tegengevallen, dus daar zou ik niet heen gaan. Hunxe en Sahrendorf zijn wel super!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:48

Oja als je in Nederland start zonder FEI paspoort tellen je QR gewoon mee hoor Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:03

De gezondheidsverklaring is niet meer nodig voor de Benelux sinds een half jaar.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 13:58

Wordt op FEI wedstrijden ook daadwerkelijk gecontroleerd op die gezondheidsverklaringen? 'Normale' wedstrijden namelijk niet... En voor België is het gelukkig idd zowieso niet meer nodig. Scheelt ook weer.

Dat de KNHS trouwens €30,- inschrijfkosten vraagt! Ik neem aan dat ik zelf toch alle benodigde informatie moet aanleveren.....

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:53

Ja er wordt in het buitenland gevraagd naar de gezondheidsverklaring, soms moet je het al laten zien voordat je je paard op stal mag zetten. Dit doen ze om ziektes te voorkomen.

Ja de administratiekosten van de KNHS zijn belachelijk hoog maar ja de rekening komt wel.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 17:05

Okay. Bedankt voor de info Blilly1!! Ja wie ben jij eigenlijk? kan in je profiel niks vinden. Rijdt je zelf ook int. eventing wedstrijden?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:17

Zie je pb Suus. Knipoog

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 09:26

Effe nog n leuk nieuwtje voor de geïnteresseerden: ik heb gisteren van n zeer betrouwbare bron gehoord dat Maarsbergen volgend jaar een * organiseert! Dan zijn het al 5 * wedstrijden in Nederland voor 2008! De wedstrijd zal medio juni plaatsvinden. Knipoog Mooi *LOL*

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:58

Dat is goed nieuws voor de Nederlandse sport lijkt me!

Er zullen best veel ruiters zijn zoals EG, die wel sterren willen rijden maar de buitenlandtripjes wat duur vinden voor een niet-prof met 1 paard op dat niveau. Als er meer * wedstrijden in Nederland zijn zal Nederland ook meer ruiters op * niveau krijgen!!

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:21

miss_jumpy schreef:
Dat is goed nieuws voor de Nederlandse sport lijkt me!

Er zullen best veel ruiters zijn zoals EG, die wel sterren willen rijden maar de buitenlandtripjes wat duur vinden voor een niet-prof met 1 paard op dat niveau. Als er meer * wedstrijden in Nederland zijn zal Nederland ook meer ruiters op * niveau krijgen!!

Ik vraag me af of het zo werkt. Mij lijkt het juist voor de nederlandse Z ruiter (die niet van plan is om naar 2* of hoger op te klimmen) dat het minder intressant wordt.
1* wedstrijden zijn erg duur om aan mee te doen. Sowiezo het geld dat je betaald aan startgeld, stalgeld, overnachten eten ed en daarnaast de vrije dagen die je er voor op moet nemen.

Daarnaast zal het betekenen dat de organiserende verenigingen geen gewone Z klasse meer uitschrijven als ze 1* organiseren en dat je op een gewone Z wedstrijd bijna geen starters meer hebt en dus als ruiter geen concurentie.

De nederlandse Z is qua niveau vergelijkbaar met 1*. Dus waarom dan 1* starten als het goedkoper en met minder vrije dagen kan?
Overigens denk ik dat het voor de topsport wel goed is.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:25

Hm zo had ik het dan weer niet bekeken...

Maar is er zoveel interesse in het rijden van een Z-cross? In vlietland komen we over het algemeen niet verder dan 5 deelnemers, omdat de rest in het buitenland * aan het rijden is.

Ik denk dat Z-ruiters het misschien gewoon leuk vinden om * te rijden?

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:35

De * in Maarsbergen wordt trouwens maar op 1 dag verreden; die mevrouw zei dat we niet hoeven te overnachten. Stalgeld & logieskosten komen er dus niet meer bij... Ben idd wel benieuwd hoe hoog het inschrijfgeld zal zijn. Ik moet het natuurlijk ook nog allemaal kunnen betalen Clown

Verder is het voor ruiters die géén * willen starten natuurlijk nadelig, zij kunnen weer minder gewone Z wedstrijden starten!