[SGW] Hoe verken jij de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Hoe verken jij de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 14:07

Wij doen het meestal zo: een keer te voet. Zodat je alles rustig kunt bekijken. Dan letten we vooral ook op kuilen in de bodem of slechte plekken. En zo kun je ook afstanden meten bij combinaties.

De tweede keer het liefst op de fiets. Omdat je dan iets sneller gaat krijg je een beter beeld hoe het er op een paard uit zal zien.

En daarna nog een keer, of een paar keer in mijn hoofd om alles goed te onthouden.

AnneMieKe_89

Re: Hoe verken jij de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:13

Wij doen de eerste keer lopen sowieso altijd te voet.
Wij lopen ook bijna altijd twee keer, als er genoeg tijd is weer te voet. Als er weinig tijd is, en het is mogelijk, fietsen we de tweede keer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:32

Wij lopen de cross 1 keer.
Meer tijd nemen we er niet voor.
Wel heb ik me voorgenomen Bathmen 2 keer te lopen, die wedstrijd weegt even heel veel voor me...
Toch heb ik voor mezelf eigenlijk niet het gevoel dat ik met de ene keer die we normaal lopen, niet toe kom. Ik heb er eigenlijk wel genoeg aan...

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:29

ik loop de cross altijd zeker 1 keer... en als het nodig is ga ik hem nog een 2de keer rond,altijd te voet eigenlijk...

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:28

ik loop de cross meestal 1x en als ik tijd genoeg heb 2x. Beide keren te voet omdat ik geen fiets mee heb.

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:08

Ik loop de cross eigenlijk altijd 2 keer, beide keren lopend omdat we geen plaats hebben om fietsen mee te nemen!
Meestal lopen we hem de 1e keer globaal en de 2e keer nog goed kijkend naar de bodem, waar kuilen zitten enz.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:16

Ik heb een twinny load voorop de trailer dus als ik alleen ben ga ik fietsen, dat doe ik altijd eenmaal, maar ik kon altijd na dressuur de cross fietsen en dan zat het goed in mijn hoofd, echter in Ysselsteyn was de tijd zo krap heb ik voor dressuur gelopen, een vriendin van mij was mee dus ging ik niet fietsen, we hebben er ruim een uuur over gedaan en alles op mijn gemak bekeken, echter tijdens de cross ging het al fout na hindernis 4 daar miste ik al de afslag naar links en dat gebeurde me daarna eigenlijk bijna overal dat ik niet zeker was over het links- en rechts gaan wat resulteerde in slecht rijden en slecht voorbereid hindernissen aanreed ( wist niet wat ik kreeg totdat ik de hinderrnis zag Bloos Bloos ) resultaat een weigering en foutief een hindernis pakken Bloos Bloos diskwalificatie, vanaf dat moment neem ik tijdens het cross lopen een blaadje mee, hier schrijf ik mijn eigen aantekeningen op wat er komt en welke bocht dit kan ik dan lekker bestuderen en blijf ik weten wat er komt, ik zet de hindernissen (desnoods) op de fotocamera (digi) en dan kan ik ze nog als in een filmpje terug zien, twee keer lopen hoeft voor mij dan niet. Na de cross verwijder ik de foto's dan, in diepenheim heb ik eenmaal gelopen en wist ik weer wat ik deed Haha!

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:19

Bianca: Ik maak inderdaad ook altijd foto's van de hindernissen! Dat werkt echt fijn! Lachen
Denk dat ik de volgende keer ook eens aantekeningen op een blaadje maak! Twijfel ook nog wel eens over welke bocht er komt!! Tong uitsteken

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:44

in de landelijke eendaagse wedstrijden eigenlijk altijd maar een keer. probeer wel lopend, maar soms kan het echt niet anders qua tijd en dan moet het wel op de fiets.
Internationaal loop ik wel meerdere keren. en dan zorg ik ervoor dat ik ook minutenpunten weet van iemand die met een wiel gelopen heeft. In varsseveld laatst hebben we m eerst snel een keer gefietst zodat we al een beetje een idee hadden van de cross. toen we wat meer tijd hadden hebben we m een paar keer rustig gelopen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:37

Ik heb pas 3 crossen gereden en ik heb alleen de eerste cross 2 keer gelopen. Een dag van te voren en nog na de dressuur.

Verder maak ik altijd foto's, leuk voor de familie maar dan kan ik thuis in mn hoofd ook nog alle hindernissen nalopen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 23:25

Bianca, wat is een twinny load? Is dat een fietsendrager voor 2 fietsen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:12

als het kan 2 * en altijd te voet. Lukt alleen niet als ik twee klasses moet verkennen om beide klasses twee keer te doen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:44

Als ik al eens eerder op die locatie ben geweest loop ik de cross een keer. Route weet ik dan wel, alleen even opletten met de hindernissen.
Als ik er nog nooit ben geweest probeer ik 2 x te lopen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:46

Ik verken eigenlijk altijd maar 1x, maar soms heb je de dag zelf veel tijd tussen beide en dan verken ik 2x. Ik verken 1x heel goed, als ik het de 2e keer doe ga ik me meestal alleen maar druk maken...
Ik ga overigens altijd lopend...

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:05

Ik loop altijd minimaal 1x, vaak voor de dressuur of de dag ervoor. Het liefst daarna nog een keer als ze al gestart zijn zodat ik kan zien hoe eventuele moeilijke hindernissen genomen worden. Toch best prettig ook voor bepaalde afstanden of lijntjes.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:49

meestal loop ik hem 1 keer te voet.
als ik tijd over heb loop ik hem 2 keer.

toevallig dit jaar ook 1 keer rond gefiets en verder niks, omdat iik krap in tijd zat. ik onthoud de weg zeker en verder komt het wel goed. lijntjes enz. kijk ik even hoe ik ze rijd, en klaar

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:53

beide keren lopend omdat we geen plaats hebben om fietsen mee te nemen

als wij geen plaats hadden in de trailer of de auto, bonden we de fiets op het rechterspatbord van de trailer. Nooit een probleem mee gehad. Zorgen dat ie goed vastgeboden staat en dat ook het voorwiel niet kan gaan draaien. Een cross zonder fiets is een conditieslag, niet zozeer voor de deelnemer, maar wel voor de groom........

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:41

In Vasse heb ik hem 1 keer gelopen. En kon hem eigenlijk nog helemaal als een filmpje in m'n hoofd afspelen.
Maar bij iedere hindernis probeer ik het parcours ervoor nog even in m'n hoofd te herhalen.
Maar dit was dan ook m'n eerste cross. Ervaring zal het verder wel leren.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:19

Hoe vaak: meestal heb ik niet meer tijd (neem ik niet meer tijd) dan om het parcours één keer te lopen. Afhankelijk van de starttijden en hoe ver de wedstrijd is, loop ik de dag daarvoor, vóór de dressuur of tussen dressuur en springen.

Hoe: ik loop altijd de lijnen die ik met het paard wil of kan rijden. Ik wil weten / zien / voelen hoe ik bij iedere hindernis aankom, welke obstakels ik moet vermijden, langs welke route ik van de hindernis wegrijd en zo voort. Dat doe ik ook met de alternatieven. Voor een goede verkenning heb ik dan ook veel tijd nodig, want ik loop rondom de hindernissen veel heen en terug.

Met wie: een verkenning samen met collega-ruiters vind ik heel plezierig. Dan kan je ook met elkaar van gedachten wisselen over wat wel of niet kan, over wat je opvalt, over manieren om deze of die hindernis "aan te pakken". Je behoedt elkaar voor fouten, je brengt elkaar op ideeën. En het gebeurt me vaak genoeg dat we samen geen antwoord vinden en dat we dus met een vraag voor de wedstrijdleider of parcoursbouwer terug komen (voorbeeld: de greppel met twee smalle sprongen daarna in Ysselsteyn, voor de Z 7-abc en op papier voor de M óók 7-abc; maarrrr op de derde sprong zat alleen een zwart (= Z) bordje ... vragen, dus, aan de wedstrijdleider).

Dat is zo'n beetje mijn verhaal. Groeten, Paul

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:40

Caatje1986 schreef:
Ik loop altijd minimaal 1x, vaak voor de dressuur of de dag ervoor. Het liefst daarna nog een keer als ze al gestart zijn zodat ik kan zien hoe eventuele moeilijke hindernissen genomen worden. Toch best prettig ook voor bepaalde afstanden of lijntjes.

Klopt! is inderdaad fijn om te kijken bij bepaalde sprongen hoe ze gereden worden.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:36

Ik loop de cross het liefst twee keer. Op de fiets vind ik het niet fijn.
Ik vind het net als Paul fijn om samen met andere ruiters te lopen. Met mijn vader lopen is ook fijn, want die zegt altijd dat het makkelijk is Tong uitsteken

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:04

Het meest ideale vind ik om het een dag voor de wedstrijd te lopen zodat ik het nog eens goed kan overdenken 's avonds, en dan op de wedstrijddag nog een keer. (Dan lijkt het vaak ineens een stuk minder moeilijk Tong uitsteken ) Natuurlijk luk dit meestal niet. Op nieuw terrein loop ik het liefst 2 keer. Op bekend terrein ook het liefst 2 keer maar als dat erg veel moeite kost doe ik het 1 keer. Als het kan wil ik de hindernissen graag gesprongen zien worden. Soms fiets ik dan op de wedstrijddag naar een bepaalde hindernis die al gesprongen wordt.
In tegenstelling tot de meeste hierboven loop ik de cross niet graag met mederuiters. Ten eerste klets ik dan te veel en ben dus teveel afgeleid en ten tweede heeft iedereen zijn eigen mening en bestaat de kans dat ik ga twijfelen als anderen het anders zou gaan doen. Ik heb er ook een hekel aan om met losrijden van de cross nog met mederuiters de hindernissen door te nemen, ik wil graag mijn plan trekken tijdens het lopen en er niet meer over discussieren.
Ik loop het liefst met mijn vader. Op een of andere manier heb ik daar 100% vertrouwen in en het gebeurd niet snel dat ik een ander idee heb. Als ik iets moeilijk vind en pap zegt dat dat makkelijk lukt dan vertrouw ik daar op. Als hij zegt dat iets moeilijk is en hij voor het alternatief zou kiezen dan zal ik niet snel iets anders doen.
Wel grappig want met dressuur kunnen we niet echt samen, ik neem niet echt iets aan van hem zeg maar Bloos

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:00

1x lopends, we kunnen geen fiets mee nemen want meestal gaat er iemand mee met haar/zijn paard in de trailer dus...

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:37

Scum, een twinny load is idd een fietsdrager voor 2 fietsen, ik heb bij de caravan winkel een speciale verhoogde standaard gekocht, deze gaat op de dissel van de trailer ( normaal ook op caravans ) deze was 60 euro, en op marktplaats heb ik de twinny load gekocht voor 35 euro, lichtbalk eraf en zo op de trailer, geen geklungel met vast binden aan de klep van de trailer of wat dan ook, je hebt zicht vanuit je auto daar verandert niets aan en de fiets steekt niet buiten je combinatie uit. Ik ben er heel blij mee, want ik heb maar 1,5 paardstrailer.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:04

sfranken schreef:
...
In tegenstelling tot de meeste hierboven loop ik de cross niet graag met mederuiters. Ten eerste klets ik dan te veel en ben dus teveel afgeleid en ten tweede heeft iedereen zijn eigen mening en bestaat de kans dat ik ga twijfelen als anderen het anders zou gaan doen. Ik heb er ook een hekel aan om met losrijden van de cross nog met mederuiters de hindernissen door te nemen, ik wil graag mijn plan trekken tijdens het lopen en er niet meer over discussieren.
...

Net als jij en je vader: de een vertrouw ik meer dan de ander en het is dus niet een willekeurige collega met wie ik graag samen loop. Je moet ook voor jezelf een mentaal zeefje hebben om de belangrijke dingen te filteren uit wat je meekrijgt van anderen. Groeten, Paul