[SGW] Wat wil een jury nu zien tijdens een dressuurproef op de sgw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vlooiebaal

Wat wil een jury nu zien tijdens een dressuurproef op de sgw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 12:43

Ik vraag me af wat een jury nu graag ziet oo een sgw wedstrijd tijdens de proef.
Net als normaal, of een wat hoger basis tempo.
Moet het paard voorwaarts neerwaarts, of toch iets meer oprichting.
Ik ben benieuwd.

Yolien

Re: Wat wil een jury nu zien tijdens een dressuurproef op de sgw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:56

Wat denk je zelf?
Gewoon een goede dressuurproef. Ik ben van mening dat jury's niet anders jureren dan normaal omdat het crosspaarden zijn. Zou ook niet mogen toch? Dressuur is een test voor de gehoorzaamheid. Dat verdient punten

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:05

Ik jureer gewone wedstrijden en SGW's en er is toch wel een verschil. Op de site van de KNHS staan richtlijnen voor jury's die SGW-wedstrijden jureren. Hierin wordt nadrukkelijk uitgelegd dat SGW-paarden niet voor de dressuur geselecteerd zijn maar voor hun kwaliteiten in het terrein.

Verzameling en oprichting worden niet nadrukkelijk gevraagd maar indien wel getoond, moet dit beloond worden. Oefeningen die correct uitgevoerd worden dienen ook hoog beloond te worden. Kortweg komt het erop neer dat een paard/pony die een oefening correct uitvoert, nageeflijk is en zonder kantelen door de oefening loopt een 7 krijgt en een paard/pony die daarbij ook in aanleuning (aan de teugel) gaat een 8 of hoger krijgt. Pas in de hogere proeven gaat de verzameling ook meespelen. Omdat in de SGW-dressuur de gehoorzaamheid wordt getest, wordt het tegen hand komen in overgangen en en kantelen beschouwd als grote fout en dus streng bestraft.

Het tempo dient voorwaarts te zijn, er wordt in alle proeven gesproken over "arbeids"-draf. Er moet dus ook in een tempo gereden worden dat er arbeid geleverd wordt. Dit geldt trouwens ook voor de normale dressuur, richtlijnen voor dresuurjury's zijn tegenwoordig dat een behouden en langzaam proefje niet hoger mag scoren dan een fijn voorwaartse proef. Rennerige pasjes en onregelmatige gangen vallen natuurlijk niet onder arbeidstempo.

Kortom een gehoorzaam paard/pony die op een gehoorzame manier en in een arbeidstempo de oefenigen correct en nageeflijk uitvoert.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:22

Sommige punten wel iets soepeler dan bij een 'echte' dressuurproef. Dat vind ik niet echt storend.

Ik zoek me rot naar een omschrijving hoe de dressuur beoordeeld zou moeten worden.. maar kan het niet vinden!
Heb het wel eens gelezen, er stond iets in als dat ontspanning, controle en gehoorzaamheid het belangrijkste is.

*edit; die richtlijnen bedoelde ik Ibonn!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:31

Uit eigen ervaring had ik tijdens gewone wedstrijden punten (oude telling= 156 = wp) van 150 tot 180. En op SGW's vaak boven de 200! Haha!
Eigenlijk noit na gevraagd hoe het zat. Bloos

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:33

Ik ben ook benieuwd. In Gorssel had ik 200 punten en in Vasse 179, terwijl het in Vasse echt niet slechter ging.
Vond dit ook behoorlijk tegenvallen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:32

Precies zoals Ibonn het zegt is het. Alleen is mijn ervaring dat veel jury's gewoon punten alsof ze op een reguliere dressuurwedstrijd zitten.
Je hoort ook voor spreiding te zorgen in je punten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:58

Ik sluit mij volledig bij Scum aan.
Vaak "vergeten" de juryleden dat ze een SGW-proef toch op een aantal punten anders moeten jureren dan een individuele dressuurproef.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:23

Is ook wel moeilijk hoor, loop in mijn hoofd iedere keer het hele riedeltje af en probeer er een lijn in te houden. Als ik niet oplet, wordt ik ook al gauw te streng voor de SGW-normen. Maar heb hou mezelf een aantal punten voor die ik wil zien in de SGW-proef en als ik die zie, beloon ik ze. Dat zijn dus nageeflijkheid, gehoorzaamheid en correct en nauwkeurig de oefeningen rijden. Betere combinaites scoren dus hogere punten, net als in de gewone dressuur.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:42

Ik snap best wel dat het moeilijk is om dat onderscheid te maken. Gewoon jureren is al moeilijk genoeg lijkt me.
Ik vind wel dat betere combinaties hoger mogen scoren; er moet toch ergens verschil gemaakt worden.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:57

Het blijft een jurysport, dus ook bij een SGW zal bij de ene wedstrijd de punten hoger of lager uitvallen dan een andere keer, maar mijn ervaring is dat dit ook bij de reguliere wedstrijd een enorm verschil kan zijn tussen de ene proef en de andere. Ik zeg weleens, nou mijn tweede proef ging een stuk beter, zie ik de resultaten is het voor de jury dus andersom ??? Dan vraag je je toch ook af......hoe kan dat nou Knipoog Knipoog
Moeten we allemaal maar weer eens gaan kijken op het NK !!!! wat een verschil in punten tussen beide jury's daar zullen gaan komen, vind ik altijd weer erg verrassend, zag het vorig jaar ook al gebeuren.
Ik zie het zelf ook al, heb in Ysselsteyn 218 gereden, maar een keer daarvoor 204 en Gorssel 184 ....... dus wie zal het zeggen, voor mijn gevoel rij ik alle keren redelijk constant dus wel wat verschil in punten zou kunnen maar zoveel .....??? Ik rij zelf regulier Z1, maar rij idd geen verzameling op de SGW zoals het Z, wel opgedragen en zoals Ibonn zegt, mooi ruim lopen neusje van de hand af en zo, mooi ontspannen houden (hahaha en dat is bij die van mij weleens lastig als ze de cross in de gaten heeft gehad)...en vooral gewoon ff genieten van je proefje, want daarna mag je crossen en daar gaat het toch om....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:33

Simmie schreef:
Ik snap best wel dat het moeilijk is om dat onderscheid te maken. Gewoon jureren is al moeilijk genoeg lijkt me.
Ik vind wel dat betere combinaties hoger mogen scoren; er moet toch ergens verschil gemaakt worden.

En de combinaties die echt minder zijn mogen wat mij betreft daarop ook extra afgestraft worden. Zo krijg je dus die spreiding. Je kunt het niet maken om degenen die heel slecht gaan maar een beetje af te straffen. Als je in een springparcours 2 balken eraf gooit wordt er tenslotte ook niet gezeggd: oh, dat is zielig, we tellen maar 1 balk.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:17

Maar ik ben ook tegen hele grote verschillen.
Dan wordt de uitslag alleen op de dressuur bepaald.
Bijv.: De eerste heeft 220 punten, en de laatste 140. Dat vind ik dus echt belachelijk!
Uitzonderingen daar gelaten..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:48

Toch moet dat kunnen (als die ene echt zo goed gereden heeft en die andere echt zo slecht). Dan ben je gewoon zo sterk in de dressuur dat je je daarmee wel wat strafpunten zou kunnen veroorloven. En als de cross daarna selectief genoeg is dan hoeft het niet perse een dressuurwedstrijd te worden.
Nogmaals; de dressuur moet selectief zijn, maar de cross moet dan ook selectief genoeg zijn (maar wel eerlijk gebouwd natuurlijk!).

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:56

Ja dat bedoel ik dus met uitzonderingen.
Maar het probleem is ook dat veel crossen helemaal niet selectief zijn..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:58

In welk opzicht moet de cross dan selectiever worden? Technischer gebouwd of zwaarder?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:03

De cross moet wel bij de klasse passen. Maar er zijn crossen bij waar gewoon iedereen foutloos binnen de tijd aan de finish komt (bijv. Vrouwenpolder). Op zo'n moment wordt een cross gewoon een dressuurwedstrijd. Springparcoursen worden toch ook zo gebouwd dat er een bepaald percentage naar de barrage gaat (althans, dat hoopt de parcoursbouwer dan, en dat kan natuurlijk altijd anders uitpakken). Dus ik vind dat er wel zo gebouwd moet worden dat de cross bij de betreffende klasse past, maar niet zo dat (bijna) iedereen foutloos binnen de tijd aan de finish staat. Dan mag er best iets technischer/zwaarder in en indien nodig een tijdrovend alternatief erbij.
Ik vond bijv. dit jaar op indoor Wanroy het water veel beter dan andere jaren. Als je het water niet wilde springen dan kostte het alternatief je enorm veel tijd. Zoveel tijd dat je bijna niet meer zonder tijdfouten aan de finish kon komen.

Maar zo gaan we een beetje off-topic Haha! Ik wilde gewoon duidelijk maken dat er met dressuur wel degelijk anders gepunt moet worden als op een gewone dressuur wedstrijd. Wat goed is moet extra beloond worden en wat slecht is extra afgestraft (samengevat uit de richtlijnen voor het jureren van de SGW dressuur). En daarbij vind ik een grote spreiding van de punten belangrijk. Ik zie dus graag dat de punten varieren van bijv. 150 tot 220 (indien er ook gespreid gereden is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:04

Soms snap ik er ook niets van, in W'werf reed ik na een man die 2 keer compleet verkeerd reed, daarna een mislukt figuur maakte omdat 3 keer verkeerd rijden uitsluiting is. Na zijn proef moets hij zich melden omdat de jury twijfels had over de zuiverheid van de gangen.

Op de uitslagenlijst zag ik dat hij maar 3 punten minder had dan ik. Ik reed misschien een te brave proef en mijn achterwaarts mislukte compleet. Maar mijn paard was zuiver, liep itt zijn paard nagefelijk en kwam in de overgangen ook niet tdh en ik reed geen 1 keer verkeerd.

Goede vraag simmie.

Ik merk wel dat een moeilijkere cross prettiger is voor mijn klassement niet altijd voor mijn gemoedsrust Clown . Mijn paard is een behoorlijk safe springer en crosst meestal foutloos (buiten de tijd Bloos ) Mijn dressuur is mijn minste onderdeel en na een moeilijke cross sta ik meestal hoger dan na een makkelijke.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:08

Dat heb ik ook GvdT. Maar ik vind dat eigenlijk alle onderdelen dan evenwijdig zouden moeten lopen. Meestal vind ik de cross dat te weinig doen. In Texel was dat wel anders, echt een goede cross

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:10

Die ervaring heb ik ook gehad GvdT. Iemand reed 3x fout, en de jury moest er een beetje mee lachen. 3x fout is normaalgesproken uitgesloten. Maar die persoon had maar een paar punten minder dan Bitwise die gewoon een fijne foutloze proef reed. Betreffende persoon reed een foutloos springparcours en cross en zat daarna ook nog in de prijzen. Als hij er in het springparcours 7 balken af had gegooid had de springjury vast niet gezegd: oh wat zielig, we tellen maar 5 balken mee zodat je toch mag crossen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:30

Ik heb het ook meegemaakt dat een meisje haar proef uit haar hoofd begon te rijden, haar voorleester was te laat en viel halverwege in. Ze is toen wel bij de jury geroepen en er is niks mee gedaan, wel -4 geloof ik.
"Gelukkig" zat zij niet in de prijzen, meisje wist niet dat het niet mocht en is zo geschrokken dat ze het volgens mij nooit meer zal doen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:55

Dat halverwege ingrijpen van vader gebeurde afgelopen zondag ook toen dochterlief een fout maakte bij het uit het hoofd rijden. Hij hielp haar terug naar het juiste onderdeel maar toen hij het daarop volgende punt ook voorlas, heb ik geroepen dat ik daarmee niet akkoord ging en heeft zij de proef uit het hoofd verder gereden.
Ik had ook erg zwakke combinaties in de ring en heb bij 2 nadrukkelijk naar de punten gekeken om niet onder de 4,5 uit te komen (viel wel mee, laagste score kwam op 163). Laag punten is ernorm gemakkelijk, zeker op B niveau als de betreffende ruiters eigenlijk geen zin hebben in de dressuur. Vind het ook weer onnodig om een ruiter zo laag te punten dat hij niet kan starten in de cross. Na verloop van tijd krijgen deze ruiters toch wel in de gaten dat ze aan de dressuur moeten werken om vooraan te komen. Alleen al daarom zou ik niet willen dat de dressuur aan belang zou verliezen.

En wat betreft de verschillen in jurering op kampioenschappen, ikzelf vind natuurlijk altijd dat ik op de best mogelijke manier en integer gejureerd heb maar als er dan een verschil van 20 ptn met je mede-jurylid schijnt te zijn, slik je toch even. Soms ligt de verklaring in de plaats waar je zit of dat je per onderdeel een 6 of 7 geeft. Dit scheelt soms al 20 ptn per proef. Heb daar trouwens minder moeite mee, heb meer moeite met een 5 en 7 voor hetzefde onderdeel. Een van de jury's heeft dan iets essentieels over het hoofd gezien, maar wie?

Jureren, eigenlijk moet je gewoon gek zijn om het te willen doen Haha! Haha!

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:58

Heel veel dingen gelezen. Ik heb moeite met de dressuur, train hard en veel en toch wil het niet beter gaan. Ik rijd in de l en dan moet je ook wijken ed. Ik merk toch vaak dat helaas de SGW's wel een dressuurwedstrijd worden. Alleen bij crossen zoals Barchem waarbij en veel techniek is maak ik "kans" op prijs. Ik heb vorig jaar in Barchem 169 punten gereden, paard was nageefelijk, maar gaf geen proef weg zoals een (met alle respect) Z-ruiter dat wel zou kunnen in een B-proef. Ik was een na laatste na de dresuur. Uiteindelijk ben ik toch 3e geworden omdat de cross zodoende gebouwd was dat het om de cross ging. Laatst heb ik een heel gesprek met een jury-lid gehad in Neede en vertelde ik hem ook dat ik het jammer vond dat je zo afgestraft wordt met de dressuur...en vertelde hij dat hij toch probeerde zo eerlijk mogelijk te zijn. Het komt natuurlijk ook door het feit dat je niet in je eigen klasse dressuur rijd. Iemand die M2 of Z start die haalt nu eenmaal hogere punten in een B of L proef....

Als ik het goed lees is de beoordeling van een SGW proef op andere gebieden (gehoorzaamheid ed) maar wordt deze richtlijn niet altijd nageleeft en dat is met alle respect voor de juryleden wel heel jammer voor de mensen met goede crosspaarden die toch moeite met de dressuur hebben..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:40

Ik heb persoonlijk juryleden gesproken die op een SGW moesten jureren en ook de instructies hadden gekregen hoe ze dienden te jureren. Zij vonden dit belachelijk en hadden zich beide voorgenomen om gewoon zoals normaal te gaan jureren. En zo zullen er meer zijn. Valt niet veel tegen te doen vermoed ik Knipoog

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:52

Citaat:
Ik heb persoonlijk juryleden gesproken die op een SGW moesten jureren en ook de instructies hadden gekregen hoe ze dienden te jureren. Zij vonden dit belachelijk en hadden zich beide voorgenomen om gewoon zoals normaal te gaan jureren. En zo zullen er meer zijn.

Die ervaring heb ik ook en dat is ook de reden waarom ik me begin dit jaar zelf gemeld heb in Wanroy om te jureren.