[SGW] Hoefijzers ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Hoefijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 08:11

Na mijn 1e prijs in Oefen Ede, zijn mijn ouders is serieus om de tafel gegaan. Ze willen vaker gaan rijden, en dus ik kan waarschijnlijk gaan starten Haha! !

Maar mijn Fjord loopt niet op IJzers, raden jullie mij dit wel aan ?
Of is een cross ook makkelijk te doen blootvoets (als het nat is)?

En dan nog iets, volgend jaar moet ik bij de Paarden starten, nu is mijn Fjordje niet hoger als 1.41 Nagelbijten / Gniffelen . Moet ik het B wel door komen, om welke hoogte gaat het in de cross? In springparcour komen wij de meter door, en met trainen hebben wij ook al wat M niveau sprongen gehad. Maar een heel parcour ? Wat kan ik verwachten aan sprongen ?

Lielle

Re: Hoefijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:21

Ik ken paarden die zonder ijzers crossen, zelf rijd ik M met een paard dat alleen voor ijzers heeft, al heeft dat niet mijn voorkeur.

B cross staat op 80/90 cm, springparcous idem. Ik denk dta je vooral wat problemen gaat krijgen met de afstanden, en Ede was in het B paarden niet representatief. Normaal is het B wel een stukje lastiger.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:23

Ik heb in Ede met Ungaro de 2e keer L gestart en hij loopt nog steeds zonder ijzers. Gaat op zich heel goed en heb niet meer of minder geglibberd dan met m'n M paard. Voor het najaar willen we hem waarschijnlijk wel op ijzers gaan zetten.

Wat bij de paarden starten betreft: als je al op M (pony neem ik aan) niveau getraind hebt zou B paarden echt geen probleem moeten zijn! Hij moet idd wel niet te kort lopen, dan zouden de afstanden inderdaad t probleem kunnen worden...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:27

Mijn mening is dat een paard zonder hoefijzers toch wel meer kans op uitglijers heeft dan met ijzers waar je stiften in kunt draaien. Ik spreek niet uit eigen ervaring, want ik heb altijd paarden gestart die rondom ijzers hadden/hebben.

Vwb het bij de paarden starten, daarin sluit ik me helemaal aan bij Lielle.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:28

Ik rijd wel met ijzers, voor en achter met kalkoenen, zowel bij dressuurwedstrijden als bij crossgevallen, gewoon omdat Bonny nog wel eens uitglijd, en lomp is Vork

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 08:35

Fjordy loopt erg kort, vooral in galop. Misschien wel zo kort dat hij bijna dubbel in een galop sprong van een paard past. Zit er in B Paarden al dubbels ? Is het moeilijk, ik heb gistern dan Ede gereden (en paar L - M paarden sprongen gedaan), maar kan ik zo iets verwachten in B paarden ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:36

Je moet zeker rekenen op combinaties in het B, en Ede was dit jaar (net als vorig jaar) heel erg makkelijk. Een normale cross voor B paarden staat heel wat moeilijker.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:38

Het komt niet heel veel voor, maar je kunt zeker wel een "dubbel" (in de cross spreek je van combinatie) tegenkomen. Ik denk dat je met het tempo wat je "moet" rijden in de cross toch wat hinder ondervindt bij die combinaties. Ook in het voorafgaande springparcours zal 1 dubbelsprong zitten. Maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen en dan merk je zelf wel hoe het gaat.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 08:40

Ok bedankt Ja. Eens kijken wat we dit jaar nog kunnen starten Pony's, en volgend jaar beginnen aan Paarden. We zien wel waar het schipt strand.
Is de dressuur B paarden, een normale B proef ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:43

Simmie schreef:
Het komt niet heel veel voor, maar je kunt zeker wel een "dubbel" (in de cross spreek je van combinatie) tegenkomen. Ik denk dat je met het tempo wat je "moet" rijden in de cross toch wat hinder ondervindt bij die combinaties. Ook in het voorafgaande springparcours zal 1 dubbelsprong zitten. Maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen en dan merk je zelf wel hoe het gaat.

vind je? Er zitten toch altijd wel wat combinaties in een cross, ook in het B.

B dressuur SGW is idd een gewone B proef.

/add
heb deze net voor iemand anders gezocht

http://foto.evenementenfoto.com/hoogemi ... 58_std.jpg
http://farm1.static.flickr.com/82/22908 ... 36.jpg?v=0
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... haam04.jpg

dit is allemaal B:
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/paarden/barchem/

de groene bordjes zijn de B hindernissen (paarden)
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/paarden/HM05/

/add 2
Ik wil je trouwens zeker niet ontmoedigen (absoluut niet) maar wees wel reeel, want Ede is niet representatief.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 09:06

Dat zijn idd pittige hindernissen ! Ja

Ik zie nog wel haha, Dit jaar in igg nog 3 oefencrossen. Als dat echt goed gaat, kan ik altijd nog wel besluiten. Het is ook wel jammer dat ik dan alweer 18 ben.. en zon kleine pony heb ! Hoe schitterend hij het ook vind, zonde ! Verdrietig

Edit: Maar zijn er wel crossen die bekend staan om makkelijk ? Zoals Ede?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:07

Lielle schreef:
vind je? Er zitten toch altijd wel wat combinaties in een cross, ook in het B.

Ja, zoveel combi's zitten er niet in de B (vind ik), maar het is idd per cross wel verschillend. Castenray had bv meer dan 1 combi.

Citaat:

Er zit wel wat B tussen, maar de meeste zijn L-sprongen (blauwe bordjes). Knipoog

Citaat:
/add 2
Ik wil je trouwens zeker niet ontmoedigen (absoluut niet) maar wees wel reeel, want Ede is niet representatief.

Daar moet ik je geheel gelijk in geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:10

Amber, wat ik zo als makkelijk weet, is Vrouwenpolder (die is al geweest) en van horen zeggen Heino en Lisse (najaar).

Sim, had alleen naar de 1e gekeken maar kan best dat ik van HM alleen L foto's *LOL*

Ik heb al een tijd geen B meer gereden, dus ik ga op jouw oordeel af maar Chaam, EL, HM, Maarsbergen, Gorssel, Barchem (!), Bathmen hebben toch allemaal combi's in het B?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 09:12

Lielle schreef:
Amber, wat ik zo als makkelijk weet, is Vrouwenpolder (die is al geweest) en van horen zeggen Heino en Lisse (najaar).

Dit jaar start ik Vlietlanden, Lisse (en Huissen) nog als oefencross. Als ik start doe ik dat begin volgend jaar, dus zodat ik vanaf cross 1 mee kan rijden (eventueel).

Klopt het dat je ook Indoor SGW hebt ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:17

Dat klopt, er is een officiele (in Wanroy), maar dat is wel een lastige. Verder heb je er iig een in Lisse, de rest weet ik zo niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:19

Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-07-07 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:20

Lielle schreef:
Sim, had alleen naar de 1e gekeken maar kan best dat ik van HM alleen L foto's *LOL*

Haha! Tis nog vroeg.

Citaat:
Ik heb al een tijd geen B meer gereden, dus ik ga op jouw oordeel af maar Chaam, EL, HM, Maarsbergen, Gorssel, Barchem (!), Bathmen hebben toch allemaal combi's in het B?

Jawel, maar niet veel vind ik. Het L daarentegen heeft al heel veel meer combies. Maar nogmaals, per cross verschilt dit wel.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 09:22

Lielle schreef:

Die topics heb ik toen gezien idd !
Ik moet zeggen dat ik Indoor veel makkerlijk 'zie' als een echte buiten cross Ja. Ik heb meegedaan 2 keer aan Rijpwetering, was ook zoiets en dat ging me heel goed af bij Paarden hoog (5de en 1e).
Maar is niet echt te vergelijken met een Outdoor cross of wel ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:24

Persoonlijk vond ik Wanroy veel moeilijker dan een outdoor cross, zeker als je net begint. Ik had met Pablo toen al een aantal crossen gereden (op de 1e na allemaal foutloos) en was hier toen uitgesloten.

Rijpwetering ken ik niet, maar wat ik van de foto's zo zie van dergelujke oefencrossen is dat echt een heel stuk makkelijker dan het B paarden.

Sim, I'll take your word *LOL*

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 09:30

Wanroy heeft dit jaar niks meer in Oefen (indoor) ? Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:32

Wanroy heeft nog nooit een oefencross indoor gehad, dat is een officiele wedstrijd.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:39

Maar vergeet niet dat B paarden hetzelfde is als L pony's en dat ze in de cross echt niet de hindernissen verslepen. Dus waar je met je paard 1 grote voorwaartse galopsprong maakt, maak je er met je fjord gewoon 2. En als ze een beetje handig zijn lukt je dat ook in het springparcours. Kwestie van je paard goed kennen of je op 2 of 3 terug gaat of op 1 of 2 voorwaarts.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 09:41

Okeh bedankt, dat wist ik niet.
Nu is mijn fjord erg handig, en redt hij zich er vaak wel uit ! Nu moet ik nog leren mee gaan daarin, maar met oefenen komt dat wel goed.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:44

Ik ga mee met wat de rest hier gezegd heeft. En ik denk dat je het ook gewoon een keer moet proberen om in de B bij de paarden mee te doen.

Wat ik bij de paarden tot nu toe gemerkt heb is dat Westerbork, Ede en Bathmen vrij laag en simpel gebouwd stonden. Neede, Vasse en Diepenheim vond ik zwaarder en hoger.

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:15

ik denk niet dat je perse hoefijzers nodig hebt maar ik denk dat het wel veiliger is want ze glijden minder snel uit.