[SGW] Naverzorging na de training/cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Naverzorging na de training/cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:11

Ik heb hier op het forum al een en ander gelezen over naverzorging na de training of cross. Klei en coolinggel kwamen vrij veel voor, al dan niet in combinatie.

Nu vraag ik me even heel praktisch af: hoe doen jullie dat?

Als je nl op het terrein zelf met gel of klei gaat smeren dan kun je volgens mij je transportbeschermers niet meer gebruiken.

Als je wacht totdat je thuis bent, dan ben je weer een goed uur verder.

Hoe doen jullie dat dus praktisch?

Miriam

Re: Naverzorging na de training/cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:33

Ik neem water mee om de benen en bij redelijk weer mijn hele paard af te spoelen. Dan klei op de benen, natte kranten erom, lappen erom en stalbandages er omheen. Zo gaat-ie op de trailer en de bandages haal ik er pas de volgende morgen af. Beentjes afspoelen en klaar is klara.
Coolinggel kun je trouwens beter niet bedekken, sommige paarden zijn daar gevoelig voor en dat kan gaan branden...

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:34

Ik spuit meestal de benen af na de cross en stap goed uit. Dan gaat ie thuis de wei in en dan voor de nacht als ie stil op stal moet staan, klei op de benen. Benen worden nl pas warm en dik als ze stilstaan. Sommigen doen het ook voordat ze de vrachtwagen opgaan, maar dan klei met kranten er omheen, zodat de transportbeschermers daar weer overheen kunnen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:36

Klei met kranten en dan transportbeschermers Pling dat is ook een idee Lachen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:42

Ik denk dat je transportbeschermers nog redelijk onder de klei zitten als je dat doet of niet? Ik bedoel eigenlijk bijna hetzelfde maar dan met bandages en lappen.... Vind Wuppies idee eigenlijk ook wel handig.....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:45

Voordeel van bandages en lappen is dat je die makkelijk in de wasmachine gooit Lachen.

Nu heeft knollie een set stevige poten dus op zich ben ik nergens bang voor.

Maar goed, bandages, onderlappen, klei en kranten mee naar de training Haha!.

*gaat op zoek in paardenkast naar doos met bandages*

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:26

Ik heb van die coldpacks bij me in de koelbox, die doe ik met uitstappen een kwartiertje om. Als die af gaan zijn de pezen mooi koel en doe ik verder niks meer. Os gaat thuis ook altijd nog de wei op, liefst de hele nacht. Heb nog nooit opgelopen pezen gezien bij Os!!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:29

Ik stap eerst heel lang na de cross. We nemen altijd een jerrycan met water mee, ik spons dan z'n benen en z'n rug. Thuis spuit ik de benen dan nog een keer af.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:40

Ik heb ook klei met natte kranten en lappen. Mijn lappen zijn die dunne vilten dingen, die gaan heel makkelijk in de wasmachine.
Thuis gaat ze altijd nog het land op, al is het maar een halfuur en daarna spoel ik de klei eraf en gaat ze op stal.
Soms haal ik de klei er de volgende dag pas af. Bij voorkeur houd ik er na een cross 's nachts buiten. Dit is van begin mei tot september. Wel afhankelijk van het weer.

Na het afsponsen smeer ik der rug in met cole's linement, is doping maar fles moet leeg Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:31

ik neem coolpacks en zet die vast met bandages. Dan thuis in de klei, zonder iets verder. En idd eest thuis nog een half uurtje in de stapmolen, en de volgende dag de hele dag de wei op.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:15

ik stap altijd uit tot hij droog is,
dan spoelen we hem af, dan op de trailer en voor we weg rijden doen we bandages om met onderlappen
thuis als het nog kan de wei op en dan 's avonds stalbandages om de achterbenen
en de volgende dag heeft hij super droge benen. Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:06

Ik heb nog nooit klei of iets dergelijks gebruikt na de cross en ook nog nooit last gehad van dikke of opgelopen pezen. Na de cross goed stappen en dan goed afsponzen. Eventueel thuis nog eens, als het weer er na is gaat ie op de wei. En de dag er na sowieso ook... De dag na de cross stap ik eigenlijk alleen maar, niet rijden of iets dergelijks.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:27

ja idd, ik gebruik ook nooit iets alleen water
thuis de wei op of de volgende dag en nooit wat aan de hand.
goed stappen na de cross

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:36

Na de cross stap ik goed uit, en als het weer goed is spuiten we hem af. Als het weer te koud ik alleen de benen. Daarna smeer ik zijn hele lichaam in met Cole's Liniment. Als we thuis zijn ook even op de wei of weer stappen. De dag erop ga ik meestal even naar buiten en stap ik alleen. Nooit las van dikke benen of pezen.. Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:19

Wij spuiten de benen eerst af. Dan op de wedstrijd klei erop, natte kranten er overheen. En daar overheen bandages. Transportbeschermers worden dus niet smerig.

Als de dag nog lang duurt halen we 's avonds thuis de bandages eraf. De volgende morgen klei afspuiten. Als we pas laat thuiskomen dan gaan de volgende dag de bandages eraf en afspuiten. Ik laat hem wel altijd even naar buiten om lekker te rollen enzo.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:36

Na de cros laat ik hem lang uitstappen, daarna altijd benen afspuiten of afsponzen zodat ik kan zien of hij geen wondjes heeft. Daarna masseer ik ze met cooling gel, dit moet op een vochtige huid. Zit menthol in dus mag niet in wondjes komen.
Dan gaat hij zonder bandages of transportbeschermers op de trailer zodat de cooling gel z'n werk kan doen.
Heb geen goed gevoel over bandages na het rijden, pezen worden warm tijdens rijden en door te koelen met water of gel voer je die warmte af.
Door bandages hou je de warmte juist in de pezen. Vaak dienen die bandages om dikke benen te voorkomen maar om dikke benen te vermijden laat ik Plato s'nachts na een wedstrijd altijd op de wei. Dit voorkomt trouwens ook stijfheid.
Beweging is de beste remedie tegen vocht in de benen omdat alleen door beweging het vocht in de benen afgevoerd kan worden.

De beste naverzorging is waarschijnlijk die waar je zelf het meest in gelooft.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:58

Ik stap vooral veel na een cross. Als ze van de wagen afkomen thuis gaan ze meestal meteen door naar het weiland en de dag erna een buitenritje stappen. Nog nooit last gehad van dikke benen, maar heb alleen nog maar L-crossjes gereden. Toen mijn vader in de Z reed, was die merrie al 15. Ik deed haar altijd 's avonds een koelende zalf op de benen en dan ook bandages er omheen. Ze was de volgende ochtend vaak wel wat stijf, maar nooit dikke benen. Die stijfheid kwam waarschijnlijk ook door haar leeftijd.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:43

hey
Na het springen doe ik vaak de benen afsponzen met water met wat Cavalor Cooling Wash in. Dat verfrist ook, maar is niet zoals coolinggel dat eraan blijft plakken.
Daarna nog even stappen enzo, en wat later weer transportbeschermers aan.
Blijkbaar is klei hier een grote favoriet Lachen
xxx

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:44

Ach, ik heb vanalles hier in huis, dus ik ga gewoon wat experimenteren Haha!

Eens kijken wat mij het beste bevalt Lachen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:02

klei lijkt me wel een onwijs gedoe zeg.. word volgens mij echt een vies boeltje.. dat cavalor cooling wash van FYN lijkt me handiger..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:12

Klei werkt super, droogt mooi op. Handschoenen zijn wel heel fijn met het opsmeren Ja

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:31

Pasjha heeft gelukkig super droge benen en heeft eigenlijk (afkloppen) nog nooit ergens last van gehad. Ik stap ze altijd goed uit, wel doen we na de cross zo snel mogelijk de beenbeschermers af omdat deze idd de benen té warm houden na de flinke inspanning (klopt Ibonn). Daarna dus nog goed droogstappen. Afsponzen doen we eigenlijk ook zelfs alleen als t wat warmer is, omdat Pasjha wel eens is gaan hoesten toen ie dus door t water te snel is afgekoeld.... Liefste de dag na de cross een rondje om rijden over grotendeels verharde weg, houd de benen ook droog. Eigenlijk liever niet stil laten staan, beweging is idd altijd t beste voor n paard!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:36

GvdT schreef:
Ik heb ook klei met natte kranten en lappen. Mijn lappen zijn die dunne vilten dingen, die gaan heel makkelijk in de wasmachine.
Thuis gaat ze altijd nog het land op, al is het maar een halfuur en daarna spoel ik de klei eraf en gaat ze op stal.
Soms haal ik de klei er de volgende dag pas af. Bij voorkeur houd ik er na een cross 's nachts buiten. Dit is van begin mei tot september. Wel afhankelijk van het weer.

Na het afsponsen smeer ik der rug in met cole's linement, is doping maar fles moet leeg Clown

is dat doping????goh dat wist ik niet..gebruik dat spul ook altijd

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:37

Mijn volledige naverzorging na een echte cross ziet er als volgt uit:
- dagen ervoor al wat electrolyten en Vitamine E/selenium bijvoeren
- lang stuk uitdraven na de finish
- stappen aan de hand, neusriem en singel los
- nakeuren bij de DA
- afzadelen etc
- afsponzen benen en als het niet te koud is het hele lijf met Cavalor coolwash (had altijd Cole's maar niet meer ivm doping)
- uitstappen aan de hand
- coolpacks met bandages om
- muesli met vit E/selenium en zouten
- op stal nog een half uurtje in de molen en even los laten draven om naar de gangen te kijken
- benen in de klei
- volgende dag molen en hele dag wei, eind van de dag even longeren tegen de stijfheid

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:59

Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan het begin van mijn cross avontuur ook druk was met klei en suppelementen e.d.
Ik deed het wel, maar waarom?? Daar begon ik eigenlijk wel aan te twijfelen.

Nadat ik een tijdje in Engeland heb gewerkt op een military stal heb ik het eea aangepast in de naverzorging.
Na de cross uitdraven op een laag tempo (helaas is hier niet altijd evenveel ruimte voor Boos! )
Neusriem los, singel los en beenbeschermers af en stappen.
Beenbeschermers af omdat de paarden aan de benen vrij snel warmte kwijt kunnen
Bij de wagen lekker afspoelen en weer stappen, inspuiten met sensi spray (pezen en rug)
Eventueel nog even lekker laten grazen
Op de wagen zonder beschermers.
Voordat we naar huis gaan nog even uit de trailer, even stappen, daarna beschermers om en weer in de trailer.
Als we thuiskomen even lekker in de wei.
In de avond op stal met een lekkere laag stro zodat ze heerlijk warm kunnen slapen (heb Beau, mijn vorige paardje vaak in diepe rust heerlijk languit zien liggen..)
Volgende ochtend ga ik even naar stal om te checken hoe ze erbij staat en even laten draven om te zien of alles goed is. Verder lekker in de wei en in de avond of even wandelen of even stappen onder het zadel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit geen problemen heb gehad na een wedstrijd. Niet in de tijd met klei en suppelementen, maar ook niet in de tijd met water, sensi en rust.