[SGW] Hoe leer je ze hagen te vegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Hoe leer je ze hagen te vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 13:09

Nav een vraag van Oscar op HAW kwam mijn antwoord

lielle op HAW schreef:
Mo, goeie vraag Gek genoeg weet ik het niet eens precies, Pablo (en Raimaer) sprong de eerste keren zo'n haag echt met lappen lucht en nu doet hij dat eigenlijk gewoon niet meer. Volgens mij gewoon een kwestie van veel doen en als ze dan eens een keer licht aanraken, merken ze vanzelf dat dat geen kwaad kan. En het verschil met een vaste hindernis is heel simpel, die laatste doet idd au Wat ook zal schelen is dat zo'n haag er lang niet zo massaal uitziet als een berkenoxer (om maar wat te noemen).

maar wat denken jullie?

MJ_

Re: Hoe leer je ze hagen te vegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:12

ja, ik ben het er wel mee eens hoe jij het schrijft! Ik denk dat ze het ook wel een beetje "zien/herkennen" op een gegeven moment. Maar die eerste keer moeten ze toch zelf uitvinden.

Je zou kunnen beginnen met een hele kale haag, met maar een paar sprieten, dat ze echt goed zien dat ze er doorheen kunnen, en dan steeds meer vulling ofzo??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 13:15

wat ook zou kunnen, maar dat vind ik niet zo eerlijk, is ze een keer erg kort eronder rijden en zo dus het vegen uitlokken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:30

Ik denk dat ze het vanzelf moeten leren. Op een gewone springhindernis heeft elk paard zijn benen wel eens gestoten. En als ze hier hun benen 'stoten' merken ze dat het niet zo pijnlijk is. Dat moeten ze op een gegeven moment leren herkennen door het veel te doen.

Rob??????????????

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:52

Ben totaal geen eventingkenner, maar waarom moeten ze over hagen vegen (vergeef me als dit een domme vraag is).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 14:03

Domme vragen bestaan niet toch

erdoor vegen. Het bovenste deel van een haag bestaat uit takken die meegeven als je ze aanraakt. Het is dus niet nodig om er helemaal overheen te springen, dat is in feite zonde van de energie. 10 cm lager kan ook, omdat ze dan met hun voeten door de takken gaan, het zogenoemde vegen dus Daarom mag een haag ook hoger staan dan de normale hoogte van een cross.

in dit topic zie je een detailopname waarin Pablo idd keurig de haag (die op een dikke 1.20 staat) veegt.
viewtopic.php?f=10&t=472125&hilit=

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:19

Oke dank je, tis me nu duidelijk, maar op zich is het gewoon geen probleem als ze wat hoger springen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 14:21

nee, totdat die haag op 1.30 staat en ze wel met 20 cm lucht willen springen Dan wordt het toch jammer van de tijd en die energie die het kost.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:04

Tegen die tijd snappen ze het waarschijnlijk wel gok ik zo.
Tenzij je er eentje hebt die ultravoorzichtig is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:09

hagen vanaf 1.30 zijn er vanaf het Z heb ik net opgezocht

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:18

Ik ben ook van mening dat paarden het leren door veel te doen. De paarden krijgen gauw genoeg een moment dat ze die haag aantikken en merken dat het meegeeft.
Ik denk niet dat je het ze echt kunt leren, alhoewel ik de optie van MissJumpy ook niet zo gek vind voor bv de jonge paarden die net gaan crossen.
En de optie om ze dicht te rijden en het vegen uitlokken, daar ben ik absoluut geen voorstander van. Het kan misschien voor sommige paarden wel averechts werken en angst krijgen voor hagen. Nee hoor, mij niet gezien.
Djinny snapt het hagen-principe heel goed, maar Killea wil er vaak nog wel helemaal overheen springen. Komt met veel doen heus wel goed; daar heb ik voor haar wel het vertrouwen in. (muurtjes met een greppel zijn weer een ander verhaal)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:23

Ik denk ook dat dit de meest logische verklaring is. Eigenlijk dacht ik ongeveer hetzelfde, maar bedacht al snel dat dit waarschijnlijk te simpel voor woorden zou zijn
Ik denk ook dat naarmate ze meer routine krijgen, door ervaring het onderscheid tussen 'vast' en 'te vegen' wel zullen leren kennen.

Bovendien denk ik dat een paard ook in dit geval voor een deel op z'n instinct af zal gaan. Ik bedoel, je zult in de wei ook niet snel een paard dwars door een hek zien lopen (uitzonderingen daargelaten ) maar een stuikje funguurt niet als weide-afrastering. Dat verschil kennen ze wel. Ik denk dat omdat de hindernissen zo natuurlijk zijn, een paard ook al heel snel in de gaten heeft wat wel of niet kan en/of pijn doet. Ze lopen in de natuur immers ook niet helemaal om een boom of stuik heen, daar vegen ze uit zichzelf ook al langs

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:23

Hoef je niet te leren, ze weten het na een paar keer wel

En ze herkennen hagen daarna ook feilloos. Uiteraard, want dat doen we zelf ook

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:40

Romkabouter schreef:
Hoef je niet te leren, ze weten het na een paar keer wel

Dan heb ik een stom paard, want ze springt er nog steeds over heen, terwijl ze al best wat hagen heeft gesprongen met trainingen en wedstrijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:10

Tja, niet alle paarden zijn even nozel

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:33

Wat ik me afvraag, zal een paard nooit te makkelijk worden en bv. 20 cm door de haag springen, om dan het houten latje tegen te komen wat de heg bij elkaar houdt...????

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:42

miss_jumpy schreef:
Wat ik me afvraag, zal een paard nooit te makkelijk worden en bv. 20 cm door de haag springen, om dan het houten latje tegen te komen wat de heg bij elkaar houdt...????

Dat is op zich wel een goede vraag. Soms zijn de latten (maar meestal zijn het breekbomen) goed verborgen en zie je ze amper, ik hoop dan maar dat mijn paard hoog genoeg springt.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:47

Simmie schreef:
miss_jumpy schreef:

Dat is op zich wel een goede vraag. Soms zijn de latten (maar meestal zijn het breekbomen) goed verborgen en zie je ze amper, ik hoop dan maar dat mijn paard hoog genoeg springt.

Ja, meer kan je niet echt doen...

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:45

miss_jumpy schreef:

Ja inderdaad. Vorig jaar in Nijeberkoop hadden ze een stro hindernis, met daarachter een balk om de boel bij elkaar te houden. Die van mij ging er dus vegend doorheen, vond het best eng omdat ik wist dat die balk erachter zat! Ging gelukkig wel goed

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:08

Prodeo kan heel goed vegen haha, maar mijn springpaard Martino Utopia begrijpt nog steeds niet dat cross hindernissen nauwelijks kappot kunnen.
Hij loopt bij de gehele L cross (incl de hagen dus)alsof het een Zspringparcour is.
Ik hoop dat hij het gaat leren, zoveel ervaring heeft ie nog niet, want het zit niet echt makkelijk in de cross moet ik zeggen. zo'n paard dat zich zo uitslooft!!
gr margo

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:59

ik denk gewoon door het heel vaak te oefenen..
meestal komen ze dan vanzelf een keer tegen de haag aan en dan merken ze wel dat dat geen zeer doet..
haha Margo, ik kan me wel voorstellen dat dat niet zo fijn zit voor jou in de cross..

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:10

Ik ga met Lielle mee, volgensmij is het een paard niet echt te leren maar moeten ze het zelf ondervinden.

Als ik naar mijn paarden kijk is er dan 1 super dom...

Cheval veegt altijd netjes bij hagen en borstels. Lucky niet die gaat er met grote lappen lucht overheen en dat noemt zich dan M...

Lucky gaat het vast ook nog wel is leren, ik weet nog dat ik in Putten een keer op een erg hoge haag af reed. Ik dacht nog, zou ze het dan nu eindelijk door hebben, maar nee hoor Lucky maakte er een vlieglesje van...

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:14

Edit:
Ik zag net de foto's van NK Bathmen vorig jaar en daar lijkt Lucky toch aardig te vegen.
Bedenk overigens wel dat er een grote sloot voor deze sprong zat hoor..
Afbeelding
Afbeelding

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:21

Gave foto's Chantal!!
En ik ben ook druk aan het oefenen, en nu maar hopen dat ie ooit inziet dat hij in de cross als crosspaard moet denken en niet als springpaard.\
Je kan ook wel raden hoe mijn crossfotos met dit paard er uit zien, haha , niet zo mooi als die van jou !!;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:03

Die van mij hebben het ook nog niet zo door. Als die maar iets zacht aanraken springen ze de rest van de hindernissen gigantisch. Maar goed, ze springen wel altijd foutloos. Ook weer meegenomen.