[SGW] afsprong: voorover of achterover zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

afsprong: voorover of achterover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 10:04

Nav het topic op RT waarin het voor- of achterover zitten op helling wordt besproken, kwam een discussie op over de manier van zitten op een sprong., zie viewtopic.php?f=8&t=462815&hilit=&start=75 Ik heb (net als de meesten hier volgens mij) geleerd om terug te zitten en je teugels te laten vieren zodat je paard de gelegenheid heeft om zijn hals lang te maken en weer 'omhoog' te komen voor zonder dat je al je eigen gewicht op de voorhand gooit.

Ik zal gebruiker 'professor' vragen zijn standpunt hier toe te lichten.

/edit
link toegevoegd

missnynke

Re: afsprong: voorover of achterover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:06

ik heb tijdens de sprong de nijgang rechtop te komen maar moet van mn instructrice voorover blijven zitten

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:54

Ik moet altijd achterover gaan zitten. Er is mij geleerd dat als je voorover gaat zitten er te veel gewicht op de voorhand bij het neerkomen komt en dat het paard dan dus makkelijker uit evenwicht raakt. Dus precies als Lielle.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:54

Dat achterover hangen, het is n.l. niet zitten.

De goed geleerde verlichtezit zegt ons dat we ons gewicht dicht bij het paard brengen, ons opvangen kunnen met knie en benen.

Tijdens de hele bewegings afloop bij een sprong naar beneden (afsprong is hoger dan de landing) ga ik met m´n paard mee als ik in de juiste verlichte zit ben. handen diep, je hebt je paard tussen de benen, je schouders aanpassend op de situatie diep.Je handen met kontakt met de mond van het paard, je heupen gebogen voor het onderhouden van het zwaartepunt driehoek (driehoek voet in de beugels,schouder, Heup).

Wanneer een valpartij onomkoombaar is, dan kan je beter van uit de verlichte zit vallen omdat je de mogelijkheid hebt om zeer ver van je paard tekomen. Als je de Safety-first zit hebt dan ben je teneerste iets later op de grond en je blijft te dicht bij je paard liggen want je bent zelf niet meer in de voorwaarts beweging.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 13:01

Professor, heb je daar wat foto's van? Ik kan niet concreet uit je bericht halen hoe je nu daadwerkelijk zit.
Ik heb het overigens over een afsprong, niet een sprong met lagere landing.

Als ik een afsprong spring, blijf ik met mijn bovenlichaam licht terug en laat de teugels vieren zodat mijn paard zijn hoofd naar voren kan brengen. In de landing zelf blij ik terug in mijn schouders totdat mijn paard de 1e galopsprong inzet (en dus weer omhoog komt voor). Dan ga ik terug in de verlichte zit, en maak mijn teugels weer korter. Als ik dat eerder doe, maak ik juist de voorhand zwaar en belemmer ik hem om zich weer op te richten.

Hier wat foto's (die overigens zeker geen perfect beeld laten zien maar wel een idee geven). viewtopic.php?f=10&t=472131&hilit=

*dit alles natuurlijk idealiter, in de praktijk pakt het wel eens wat anders uit*.

Overigens ben ik wel eens door mijn paard ver weg gegooid (landing na een gewone oxer, gevolgd door een gigantische bok) en ook dat was bepaald geen pretje.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:23

Dan doet elke "grote" eventingruiter het dus fout.
Ik ga regelmatig kijken bij grote wedstrijden waar 1, 2, 3 en 4 sterren wordt verreden en elke ruiter/amazone zit toch echt wel behoorlijk terug, zelfs achterover op een afsprong. Sommige ruiters zie je nog 1 arm in de lucht en achterover brengen om hun evenwicht goed te houden.

Zeker op een afsprong het water in, moet ik er niet aan denken om licht voorover te zitten. Het water heeft een remmende werking en geheid dat je een duik maakt als je paard de landing een keer verkeerd taxeert.

Ik ben het wel met professor eens dat je, als je in de verlichte zit zit, bij een val beter weg zou kunnen komen. Maar mi voorkom je een val toch wel beter als je terug blijft zitten in een afsprong.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:42

Lielle schreef:
link toegevoegd

Deze is ook nog wel handig. (hoef je niet te zoeken en ik niet het hele verhaal weer te doen )

viewtopic.php?f=8&t=314684

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 14:43

ik hoef die niet eens op te zoeken om te weten welke het is Maar ik ben wel benieuwd naar wat beelden van Professor, kan me er weinig bij voorstellen nl.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:40

ik heb ook altijd geleerd om met een afsprong wat achterover te leunen en je teugels wat langer te laten..
net als lielle dus..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:46

Lielle schreef:
ik hoef die niet eens op te zoeken om te weten welke het is Maar ik ben wel benieuwd naar wat beelden van Professor, kan me er weinig bij voorstellen nl.
http://photobucket.com/http://photobucket.com/albums/a307/Klopt/?action=view&current=PICT4384.jpg
http://photobucket.com/albums/a307/Klop ... CT4385.jpg
Hier wat fotoshttp://photobucket.com/albums/a307 ... CT4383.jpg
http://photobucket.com/albums/a307/Klop ... CT4383.jpg

Dit is een afsprong van ca 125 cm, met ruiters die voor het eerst in training zijn.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:48

laatst met de les bij Alice Naber werd mij eropgewezen dat ik het paard alle vrijheid moest geven om een afsprong te nemen en dus het hoofd naar voren te brengen terwijl ik naar achteren leun

Afbeelding

een skijump is een iets ander verhaal, dan ga je mee naar voren en na de sprong...in de langding(val naa rbenee) ga je licht achterover zitten!

ligt er natuurlijk aan hoe steil deze helling is!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:51

Kan ook wel een water insprong laten zien, maar ik vindt hem nog niet zo snel.
Ik ben al trots erop dat ik de fotos heb kunnen verzenden.

de laatste foto is geen afsprong, maar gewoon een slootje. Was uit een tempo van 550 meter per minuut aangereden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:01

Professor schreef:
Lielle schreef:
http://photobucket.com/http://photobucket.com/albums/a307/Klopt/?action=view&current=PICT4384.jpg
Hier wat fotoshttp://photobucket.com/albums/a307 ... CT4383.jpg
http://photobucket.com/albums/a307/Klop ... CT4383.jpg

Dit is een afsprong van ca 125 cm, met ruiters die voor het eerst in training zijn.

Ze zitten idd licht voorover, maar dat is ook alles. Ik zou (als ik het verhaal er achter niet wist) zeggen dat die ruiters een beginnersfout maken.
Ben benieuwd wie de "trainer" dan is die les gaf aan de mensen op de foto's.

Op foto's van SGW/Eventingwedstrijden zie ik toch geen enkele ruiter voorover zitten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:02

Professor schreef:
Kan ook wel een water insprong laten zien, maar ik vindt hem nog niet zo snel.
Ik ben al trots erop dat ik de fotos heb kunnen verzenden.

de laatste foto is geen afsprong, maar gewoon een slootje. Was uit een tempo van 550 meter per minuut aangereden.

Je hebt 2 keer dezelfde foto's geplaatst. Ik zie alleen maar de foto's van de wal.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:03

ik ook!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 16:10

even foto's ervan gemaakt voor de professor

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:36

Ziet er eerlijk gezegd niet fijn uit, de houding van Lielle op de afsprong oogt imo veel prettiger voor het paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:40

Sorry, maar mijns inziens zijn de foto's van professor absoluut foto's van hoe het niet moet

Zoals deze ruiters zitten gaat bij de landing het ruitergewicht vol op de voorhand van het paard steunen.
Je paard wordt het onnodig moeilijk gemaakt om snel de galop weer op te pakken, een iets verkeerde landing van het paard waardoor hij moet corrigeren zal heel snel in een val resulteren.

Bovendien zal de ruiter bij de landing niet in evenwicht kunnen blijven zitten, omdat je de landing met de knie opvangt. Dit is bij deze houding absoluut niet mogelijk.

Hele mooie plaatjes van hoe het niet moet dus vind ik.

Simmie schreef:
Ik zou (als ik het verhaal er achter niet wist) zeggen dat die ruiters een beginnersfout maken.

Klopt helemaal

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:47

Nou als ik zo ga zitten bij een afsprong donder ik er vast af! Je hebt totaal geen steun meer!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:52

ik heb altijd geleerd dat je achterover moest hangen omdat je dan je paardje vanvoor minder belast en omdat als hij bij het neerkomen struikelt je hem dan kunt opvangen...
maar iemand die ik ken heeft volgens mij ook wel een beetje gelijk... als er een hindernis (direct) na de afsprong komt en je zit volledig achterover en je moet je teugels volledig lossen,is het moeilijker de hindernis te springen die erna komt...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:57

Daarom kun je je teugels dus in 1 hand pakken
Dan kun je gelijk na de landing als het paard opspringt met de voorbenen meteen met de andere hand je teugels weer op maat pakken.
Zorg dat je knopen hebt in de linker en rechter teugel op de maat die je wilt.

*deja-vu*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:58

Uit het andere topic:

Romkabouter schreef:
Scum schreef:
Tenslotte moet je daarna de teugels wel weer heel snel kunnen oppakken en wat nou als er kort na die afsprong nog een hindernis staat (evt. als gebroken lijn)?

Dat kan ook heel snel. Pak de teugels in 1 hand op het midden (waar de sluiting zit) En als je dan knopen hebt, kun je in 1 greep je hand op de goede plek pakken. Dus 1 knoop in elke teugel, niet de teugels aan elkaar knopen op die plek

Ow ja, nog ff erbij: Als je landt en het paard springt weer omhoog/naar voren, dan haal je de hand waar je de teugels in hebt naar je schouder. (welke kant mag je zelf weten )
Op die manier hou je contact met de mond.
Dus:
*rechtop gaan zitten
*hand met teugel (daarom pak je die in het midden) richting je schouder
*pak met je andere hand de plek van de knopen (voor die maat zul je ff moeten zoeken. Op de plek waar je je hand hebt als je rond galopeert is het best)
*laat de hand bij de schouder los, je hebt nu nog steeds de teugels in 1 hand, maar nu in de andere en op maat.
*pak ook de andere teugel erbij.
*doe dit allemaal binnen een seconde

Lielle had toen een animatie waar het behoorlijk ging zoals het hierboven staat

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:11

wat raar, voor over zitten bij een afsprong. dat lijkt me juist helemaal niet fijn en volgens mij val ik er dan ook wel af...

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:11

ik doe dat altijd hoor voorover zitten dan;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:15

Ook hebben de ruiters de beugels veel te lang, maar dat is niet het onderwerp van deze discussie