[SGW] Spierpijn na cross (paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Spierpijn na cross (paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:18

Mijn 5-jarige merrie heeft ondanks alle voorzorgsmaatregelen die we nemen toch steeds flink wat last van spierpijn na een cross. Ze loopt dan aardig stijf de twee dagen na de cross (of de training), meestal de tweede dag nog wat erger dan de eerste dag.

Na de finish draaf ik goed uit, lang en laag, en stap daarna zeker 20-30 minuten aan de hand. Terug op stal gaat ze nog aardig wat uren in het weiland, en dan 's nachts op stal. Meestal longeerde ik haar de dag na de cross of de training, maar op aanraden van mijn dressuurinstructrice heb ik haar vandaag (ik heb gisteren Maarsbergen gereden) 15-20 minuten lang en laag gereden in alle gangen. (Nou moet ik zeggen dat haar spierpijn vandaag een stuk minder leek dan andere keren, morgen nog maar even afwachten). De rest van de dag heeft ze weer in het weiland gestaan.

Ik begrijp dat spierpijn er ook bij hoort, dat ze natuurlijk nog erg in ontwikkeling is qua spieropbouw, maar ik was benieuwd of iemand nog tips heeft wat ik nog meer kan doen. Of misschien is er een supplement oid waarbij iemand veel baat heeft gehad!

CM_

Re: Spierpijn na cross (paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:19

Supplementen zoals elektrolyten en vitE met Selenium kunnen zeker geen kwaad.
Ik reed ook altijd mijn paard de dag na de cross, omdat je dan toch iets meer spieren losmaakt dan alleen met longeren.
Vaak maakte ik een bosrit in alle gangen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:20

Vitamine E!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:23

Ik zou eens kijken naar producten van Back on Track, kan een goede aanvulling zijn om spierpijn te verminderen. Je hebt oa dekens (zweet/mesh/regen) en dekjes voor onder je zadel. De keramische vezel die in de stof verwerkt zit verbeterd de bloedsomloop en houdt spieren warmer. Ik gebruik zelf producten van Back on Track, zowel tijdens als na het sporten en ik ervaar absoluut verschil! :)

Magnesium kan dacht ik ook helpen bij spierpijn maar dan moet je wel eerst weten of er een tekort is (bloedonderzoek).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:25

Mette schreef:
Ik zou eens kijken naar producten van Back on Track, kan een goede aanvulling zijn om spierpijn te verminderen. Je hebt oa dekens (zweet/mesh/regen) en dekjes voor onder je zadel. De keramische vezel die in de stof verwerkt zit verbeterd de bloedsomloop en houdt spieren warmer. Ik gebruik zelf producten van Back on Track, zowel tijdens als na het sporten en ik ervaar absoluut verschil! :)

Magnesium kan dacht ik ook helpen bij spierpijn maar dan moet je wel eerst weten of er een tekort is (bloedonderzoek).

Teveel magnesium kan geen kwaad hoor. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:25

Electrolyten zijn goed. Mijn dochter stap de dag erna altijd op het harde maar de verzorging na de cross is heel belangrijk.

Spuit je goed en langdurig af? Spieren en pezen koelen na de cross is heel belangrijk. Verder zetten wij de paarden die wat hoger crossen bij thuiskomst in de cooling klei met natte kranten daarna om de benen en bandages.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:26

moonfish13 schreef:
Mette schreef:

Teveel magnesium kan geen kwaad hoor. :)

Nee maar dan is het wel een dure hobby als het niks toevoegt toch? :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:31

Dat zijn die producten van back on track denk ik ook. Ik geloof daar nooit zo in en wij gebruiken het niet. Ik ken het niet eens.

Koelen, koelen en nog eens koelen werkt gewoon. Moeten wij voor onszelf ook van de huisarts ;) Als het enigszins kan doe we grote icepack's om de benen direct na het afspuiten. Moet je wel een ijskast bij je hebben en wij kunnen dat alleen maar doen als we met een vrachtwagen meerijden helaas. Anders is een koelbox wel een optie maar dan zijn ze wel een heel stuk ontdooit helaas.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:37

Bedankt voor alle snelle reacties!

Ik had inderdaad al wel wat gehoord over vitamine E en selenium, maar toen ik het de dierenarts vroeg, zei die dat de kwaliteit van het hooi bij ons op stal zo hoog is, dat dat niet nodig is. Maargoed, ik kan het altijd proberen!

Koelen doe ik heel uitgebreid, was ik vergeten er bij te vermelden, zo mogelijk op de wedstrijdlocatie zelf, maar anders thuis. Maar helpt dat ook tegen spierpijn in het lijf?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:42

Nick had ook altijd tot ongeveer drie dagen na een cross spierpijn, vooral bij degenen waar ze nog lang op de trailer moest op weg naar huis.
Thuis nogmaals afspuiten, droog stappen en het
Land op. Dit haar eten deed ik tot drie dagen na een cross E' lyte van pavo en als het even mogelijk was de dag na cross een stap rit naar het strand en lekker de zee in. Dan was ze er het snelste vanaf.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:43

Je kunt je paard ook (laten) masseren, dat is het beste tegen spierpijn. Koelen is vooral goed voor de pezen, tegen spierpijn helpt dat niet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:47

Koelen op het lichaam zelf wel in elk geval. Het ene paard heeft meer last van spierpijn dan het andere paard, net zoals mensen. Maar goed koelen helpt wel en verder kijken hoe je trainingsschema in elkaar steekt. Goed trainen is vele malen belangrijker dan al die supplementen.

Magnesium kan zeker geen kwaad, gebruik ik voor mezelf terwijl ik zelf ook goed eet :D

Wij voeren muesli waar magnesium extra in zit.

Koelen helpt wel degelijk tegen spierpijn, ook al is het goed voor de pezen. Waarom zou dat bij paarden anders zijn dan bij mensen?

Masseren is uiteraard ook goed. Zit nu zelf midden in een cursus sportmassage maar het is belangrijker dat het paard zo goed in conditie komt dat die spierpijn niet te heftig is.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:13

Ik koel zelf juist niet heel veel, alleen na de cross afspuiten, omdat ik wil zien wat er met zijn benen/ lichaam gebeurd en geen blessures o.i.d. over het hoofd wil zien. Vorig jaar in Renswoude was het snikheet en toen heb ik wel zijn benen in het ijs gedaan. Ik gebruik om die reden ook geen klei. Ik denk ook niet dat het aan het koelen ligt. Koelen helpt niet tegen spierpijn in die zin, een goede warming up en cooling down helpt tegen spierpijn en een goede trainingsopbouw. Maar in principe zou elk paard wel een B cross moeten lopen zonder 3 dagen last van spierpijn te hebben.

Als ik alles zo lees wat jij doet ligt het aan je voor- en nabereiding niet. :) De doorbloeding word na de cross en de trailer rit ook nog gestimuleerd door zijn weidegang en je stapt ook heel lang uit zodat de afvalstoffen weg kunnen gaan deels voor de trailer rit.
Ik zou met zo'n paard denk ik zijn bloedwaarden eens laten controleren, na de cross en/ of gewoon.
Die verzuring moet ergens vandaan komen..... Straks voer je allemaal dure supplementen terwijl het helemaal niet nodig is en er bepaalde bloedwaarden te hoog zijn die op een andere manier op te lossen zijn. :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:26

Ik heb geen tips om na de cross anders te doen, maar ik "moet" van mn instructrice altijd op buitenrit de dag na de cross(les).
vaak voelt ie het eerste stukje wat stijfjes, maar al snel word dat dan beter.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:33

Magnesium. Ook al heeft hij geen te kort hij heeft het blijkbaar toch nodig voor het herstel van de spieren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:49

Wij gebruiken het koelen en de klei op advies van de bondscoach maar ik moet heel eerlijk bekennen dat nog nooit een paard van ons stijf is geweest na een cross en ik niet met zekerheid kan zeggen of het daar aan ligt.

Als het een b-cross was en het paard zo stijf is de dag daarna, dan zou ik ook verder gaan zoeken want dat zou niet mogen gebeuren.

Electrolylten vind ik heel belangrijk na een zware inspanning maar dat is een B-cross eigenlijk helemaal niet.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:12

Onze pony krijgt standaard vitamine E en selenium. Hij zit snel vast in zijn lijf en is na een sgw altijd wat stijf. Hij loopt de cross met 2 hoeven in zijn neus en komt er met een hartslag lager dan 60 weer uit. Maar toch, heeft hij altijd wat last de dag erna. Lang op de trailer (wat absoluut niet zijn hobby is), toch altijd gespannen op zo'n wedstrijdterrein, 3 keer op een dag je kunstje moeten vertonen, het is alles bij elkaar ook best wat, wat je van het dier vraagt. Die van ons doet het prima op de poedertjes!

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:19

Mijn paarden krijgen allemaal Liquihorse, dit is een suplement ( vloeibaar dus beter opneembaar) ik raad dit erg aan je geeft dit suplement 3 dagen voor de wedstrijden en 3 dagen erna. Je merkt al vrij snel verschil! Paarden herstellen sneller en hebben veel minder spierpijn.
Voor meer info kan je op de site kijken www.liquihorse.nl
Het gaat dan om de Liquihorse sport, en verder krijgen mijn paarden voor de andere vitamine en mineralen Liquihorse basis (365) ik ben zeer tevreden over dit suplement!!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:23

iets voeren als soul mate nutision 2g. daar zit gewoon alles in ook magnesium electrolyte enz

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:25

Zo stijf na een B cross zou echt niet mogen.

Ik zou inderdaad ook een bloedonderzoek laten doen want dit moet ergens vandaan komen en als je straks hoger komt heb je kans dat hij echt verzuurd.

Verder wordt vitamine E en selenium genoemd. Dat is altijd goed om te geven.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:29

Ouderwets misschien maar een donker bierje na de cross over de brok

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:29

Dat bruine biertje is een fabeltje :)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:32

Laat je paard eens een aantal keren masseren ( voor de cross) en dan de dag na de cross. Grote kans dat hij wat moeite heeft met afvalstoffen kwijtraken.. Massage kan dit helpen verbeteren waarna alleen een preventieve massage 1 keer in de zoveel tijd ( afhankelijk van hoe fanatiek je bent) voldoende kan zijn. Steeds spierpijn hebben (= verzuren) is uiteindelijk heel slecht voor je paard...

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:43

Ons paard had dit ook bij simpele cross, bleek erg veel aanleg te hebben voor spierbevangenheid. Doe alsjeblieft bloedonderzoek om tekorten en spierenzymen, magnesium, calsium etc te controleren voor je lukraak dingen gaat voeren. Bloedonderzoek zijn de kosten niet en dan kun je gericht voeren!
Massage is leuk maar geen blijvende oplossing.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:46

Geen tips voor je Martine, maar ik zou het advies van bloedonderzoek zeker ter harte nemen. Zeker gezien je ook een stapje hoger gaat en L gaat starten.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk of ze het na een crosstraining ook heeft of alleen na een wedstrijd?