[SGW] eventing en cross SOMS gevaarlijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naboo

eventing en cross SOMS gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:25

mensen die aan eventing en cross doen, weten wel wat ze doen :list: . ik stel mijzelf moeilijke vragen. waarom is cross gevaarlijk? :? soms vallen de hindernissen niet om en blijft je paard haken en dan valt hij... |(

om dit te voorkomen doen ze natuurlijke hindernissen, die wel omvallen of bewegen. daardoor blijft je paard niet haken aan de hindernis. *\o/*

zijn er meer redenen waarom eventing of cross gevaarlijk is? willen jullie die mij vertellen? :j :#

alvast bedankt! als het goede redenen zijn ga ik ook met de GOEDE cross beginnen. +:)+
bedankt voor jullie hulp!

vriendelijke groet, marenpony /3

unihorses

Re: eventing en cross SOMS gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:26

juist dat omvallen is heeeeel gevaarlijk. op een vaste hindernis kunnen ze zich corrigeren, een hindernis tussen hun benen die mee gaat niet.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:59

De hindernissen vallen niet om en bewegen niet, wel wordt er gebruik gemaakt van zogeheten breekbomen en op internationaal niveau ook safety pins. De cross is zoveel veiliger geworden de laatste jaren. Lees voor de grap het disciplinereglement eventing even door, je zult je verbazen waar de crossbouwers over na moeten denken om het zo veilig mogelijk te maken.

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:06

Ik lees mee :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:22

Cross is niet gevaarlijk mits je goede lessen neemt, je hebt breekbomen ertussen, mocht het paard daarop terecht komem breekt deze zonder dat er scherpe delen vrijkomen.

Cross is echt leuk, geeft een kik! Echt een aanrader!
Als je een goede instructeur zoekt, Rob Janssen is erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:23

Heb ooit een paard met ruiter in de cross over de kop zien vliegen... Nou dan krab je jezelf wel even achter je oren of het wel zo mooi en leuk is als het eruit ziet.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:26

fresley schreef:
Heb ooit een paard met ruiter in de cross over de kop zien vliegen... Nou dan krab je jezelf wel even achter je oren of het wel zo mooi en leuk is als het eruit ziet.

Dat heb je bij elke discipline wel eens, dat je je afvraagt of het nou allemaal wel zo mooi en leuk is. Dat ligt niet per definitie aan crossen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:27

fresley schreef:

Heb ooit een paard tijdens een buitenrit over de kop zien slaan.... dan kan je je ook achter de oren gaan krabben of paardrijden op zich wel zo mooi en leuk is als het eruit ziet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:30

Nou nou, rustig maar. Zo bedoelde ik het niet..

Deze amazone kende ik toevallig en heeft er gelukkig ook niks aan over gehouden. Maar ik vind crossen wel meer risico dan een buitenrit. ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:32

Ik heb ook wel eens een paard en ruiter in het springen over de kop zien gaan. Zelfs in de dressuur.

Dit wordt vast weer zo'n topic met eindeloos welles-nietes gezemel. Voorstanders en tegenstanders. De tegenstanders zijn niet bereid om in te zien dat het wel degelijk zo veilig mogelijk wordt gemaakt en blijven gillen dat het een levensgevaarlijke sport is voor mens en dier, hoe goed de voorstanders hun best ook doen om het uit te leggen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:37

Of het zo veilig is.. cross brugge zijn laatst 2 paarden dood. De één overkop gegaan en moeten laten inslapen, de ander zat vast met zijn hoef en been gebroken oid.
3 jaar geleden ook 2 paarden op dezelfde sprong, op dezelfde manier overkop gegaan.
En ook in brugge

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:40

fresley schreef:

Ja ik ook. Mijn eigen dochter van toen 12 jaar. Vlak voor mijn neus, pony werd verblind Door de zon en zag gewoon de hele hindernis niet. Samen salto voorover eroverheen.
Ze begon pas te huilen toen de hindernis jury zei dat ze echt niet verder mocht rijden. Wat was ze boos haha. Het zal vast haar laatste val niet zijn. Inmiddels start ze L cross dus ze is er ook niet van geschrokken. Pony ook niet, die doet niets liever dan crossen en springen. Ze krijgen goede instructie en gaan beiden goed beschermd de cross in dus ik maak me inmiddels niet meer zo druk.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:45

xTitanic schreef:
Of het zo veilig is.. cross brugge zijn laatst 2 paarden dood. De één overkop gegaan en moeten laten inslapen, de ander zat vast met zijn hoef en been gebroken oid.
3 jaar geleden ook 2 paarden op dezelfde sprong, op dezelfde manier overkop gegaan.
En ook in brugge

Paardensport is in zijn geheel niet veilig :+

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:46

mistid schreef:
De hindernissen vallen niet om en bewegen niet, wel wordt er gebruik gemaakt van zogeheten breekbomen en op internationaal niveau ook safety pins. De cross is zoveel veiliger geworden de laatste jaren. Lees voor de grap het disciplinereglement eventing even door, je zult je verbazen waar de crossbouwers over na moeten denken om het zo veilig mogelijk te maken.

Helemaal mee eens. De cross wordt ook niet meer moeilijk gemaakt vanwege hele hoge/'gevaarlijke' sprongen.
De moeilijkheisdgraad zit m juist in de technische lijntjes.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:49

Bij alles kunnen ongelukken gebeuren, anders kun je beter gaan schaken ofzo :+
Cross geeft wel meer risico's maar veel paarden vinden het wel leuker dan dressuur.
Mijn paard vind het ook leuker, ik ook, dus wij zijn gewoon lekker aan het crossen.
Je moet natuurlijk wel weten wat je doet, anders is het gevaarlijk!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:52

Finliox schreef:
xTitanic schreef:
En ook in brugge

Weet ik ook wel :')
Maar cross is voor mij wel gewaagd :+

Waar ik trouwens wel niet tegen kan... zijn mensen die commentaar hebben op een gewoon springtopic waarbij de hindernis niet 100% veilig is 'oeehh de balk kan er niet afrollen' ed.
Wat moeten die mensen dan wel niet denken van cross ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:53

ponycrosserr schreef:
Cross geeft wel meer risico's maar veel paarden vinden het wel leuker dan dressuur.
Mijn paard vind het ook leuker, ik ook, dus wij zijn gewoon lekker aan het crossen.

Misschien krijg je wel een tegenstander met woede-aanvallen en wordt je knock-out geslagen door een paard :=

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:54

xTitanic schreef:
Finliox schreef:

Weet ik ook wel :')
Maar cross is voor mij wel gewaagd :+

Waar ik trouwens wel niet tegen kan... zijn mensen die commentaar hebben op een gewoon springtopic waarbij de hindernis niet 100% veilig is 'oeehh de balk kan er niet afrollen' ed.
Wat moeten die mensen dan wel niet denken van cross ;)

Ik denk dat als een beetje paard in zo'n balk springt dat eerder de balk overlijdt dan het paard :=

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:51

demo_love schreef:
ponycrosserr schreef:

Misschien krijg je wel een tegenstander met woede-aanvallen en wordt je knock-out geslagen door een paard :=

Ik dacht huh, paard? Maar nu snap ik hem Haha :')
knock out geslagen door een paard :=

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:03

tja...
cross is gevaarlijk maar dressur, springen gewoon de hele paardensport is een risico voor je leven :o

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:28

marenpony schreef:
mensen die aan eventing en cross doen, weten wel wat ze doen :/3

Dat dacht ik ook, tot ik op bezoek ging en een kerel zijn paard totaal niet onder controle had. Niet tijdens de wedstrijd, hij was aan het kletsen met de jury oid. Paard stapt hele tijd zijwaarts en achterwaarts en dan weer voorwaarts, tussen de mensen door. In plaats van dat de beste meneer afstapt, gaat ie vrolijk door. Paard stond ineens met zn kont richting een dame die tussen een hek en heuveltje op een stoel zat. Voordat de betreffende dame er erg in had walst dat paard zo over d'r heen en kon ze geen kant uit. In plaats van dat de ruiter de teugels laat vieren en hem een rotschop naar voren geeft, neemt ie de teugels nog strakker zodat het paard naar achteren blijft lopen -:(-

Toen iemand zei of het geen goed idee was om af te stappen voor er meer gewonden zouden vallen (paard was namelijk nog steeds aan het kloten) kreeg ze ook nog een grote bek van de ruiter.

Niet normaal gewoon -:(- -:(- De vrouw werd naar het ziekenhuis gebracht.

Ik weet dat dit niets heeft te maken met de algemene cross, maar toen ik jou zin las wilde ik toch even delen. Niet iedereen weet waar ie mee bezig is.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:37

Zorgen dat je paard heel goed op conditie is want vermoeidheid KAN gevaarlijke situaties opleveren! :j

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:45

Door dat soort verhalen krijgt sgw een slechte naam. Je moet met je verstand crossen en met je volle aandacht erbij zijn. Doormiddel van trainingen en oefenen weet je wat kan verwachten en wat je moet doen in bepaalde (nare) situaties.

Ruiters en amazones die niet weten en gewoon maar doen die maken het gevaarlijk voor zichzelf hun paard en omstanders. Helaas...

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:08

Ik heb heel wat paarden langzaam aan zien aftakelen in de dressuurring. Voor sommige paarden heet de sluipmoordenaar dressuurrijden.
Daar hoor ik niemand over.

Uiteraard brengt crossen wat acute risico's met zich mee. Maar wanneer je als combinatie dressuurmatig goed onderlegd bent, je regelmatig op de juiste manier traint en je paard en jezelf conditioneel goed te pas zijn dan worden de risico's aanmerkelijk kleiner.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:32

Ik ben over de kop gegaan in de cross, met zware hersenschudding en ben blij dat het in de cross is gebeurd.. body protector aan, goede helm op je hoofd.. Iets wat veel recreanten niet hebben met buitenrijden en dus de gevolgen veel groter kunnen zijn.

Mijn merrie heeft er niks aan over gehouden en kon niet wachten tot ze weer mocht.. Destijds reden we in het B, Nu nog 2 punten en dan zijn we M SGW startgerechtig.. Elke keer beleef ik er nog zoveel lol aan en mijn paarden ook, dat merk ik aan hun reactie, dat ik niks anders meer zou willen..

Eventing is niet een sport opzich, het is een levenstijl die je pas bevat als je het zelf mee maakt