[SGW] Ijzers echt nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Ijzers echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:25

Dilemma!
Mijn paard staat niet op ijzers, en ik zit erg te dubben of ik er ijzers onder moet laten slaan.
Hij heeft super goede voetjes, dus daar is het echt niet voor nodig. Het gaat me ook een klein beetje aan het hart om er nu ijzers onder te laten slaan, zeker als het dus niet nodig blijkt.
Het gaat me echt om de eventuele noodzaak van kalkoenen. We rijden nu alleen nog oefen crossen, maar het doel is komende zomer officieel in de B SGW te gaan starten.
Wat denken jullie, zou het gaan op blote voeten? Of zijn ijzers met kalkoenen echt noodzaak? Het gaat me dan zowel om de oefen terreinen als de officiële terreinen.

Thirza_99

Re: Ijzers echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:28

Kun je in hoefschoenen ook niet kalkoenen doen? Ik weet het niet meer zeker maar geloof het wel.
Is misschien ook een optie?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:30

Hoefschoenen zouden een goede oplossing kunnen zijn. Die gebruik je dan alleen als je ze nodig hebt.
In de hoefschoenen kan je studs zetten. Die hebben hetzelfde effect als kalkoenen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:34

Ik zal als je wel officieel gaat crossen.
wel ijzers onder laten zetten hebben ze toch meer grip.
en dan rij je toch vaak in het bos?
of hier in de buurt heb je wel vaak cross in het bos.
en zal erg wezen als er wat gebeurd wat voorkomen kon worden Door een ijzer.
Ik vind zelf al als je dressuur moet rijden op het gras dat ze soms al glijden zonder ijzers.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:34

Dressuur is op dat nivo super te doen op gras, maar springen zou ik alleen op zand doen. Soms zie je iemand zonder ijzers op springwedstrijden en die maken vaak lelijke schuivers of een paard wordt onzeker met afzetten. In de springsport is het tegenwoordig geen probleem om elke week een wedstrijd op een zandbodem te vinden, maar bij de cross weet ik niet of je veel keus hebt. Wedstrijden op gras zou ik zonder ijzers overslaan.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:36

ik heb altijd het gevoel dat hoefijzers(met kalkoenen) toch gladder zijn als blote voeten. (geen idee of het echt zo is) En als het echt ooit glad is op wedstrijd dan is dat voor iedereen gevaarlijk met of zonder ijzers
Hoe het paard zijn voeten neerzet zal er ook mee te maken hebben. mijn pony is een grote kluns. die glijd snel uit. de andere pony die zal niet snel uitglijden of vallen. die zet zn benen goed neer, is heel wendbaar en weet zich altijd te redden bij een slechte sprong. (wat echt ideaal is. de ander moet je wat meer helpen)

hoefschoenen klinken wel als een goede oplossing

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:38

Hoefschoenen in een cross? Jullie willen echt van je paard af.

Voor een b parcours kun je zonder ijzers starten als je safe rijd, echter is met ijzers en kalkoenen toch een stuk fijner en dat zou ik ook absoluut aanraden.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:39

Hoefschoenen mag je daar wel officieel mee starten?
maar ik had het zelf niet gedaan.
gewoon ijzertjes onder doen als je echt officieel wil.gaan starten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:39

smurffie schreef:
Hoefschoenen in een cross? Jullie willen echt van je paard af.

Want...??? Wat is daar zo gevaarlijk aan dan?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:40

ralphtdw schreef:
Hoefschoenen mag je daar wel officieel mee starten?
maar ik had het zelf niet gedaan.
gewoon ijzertjes onder doen als je echt officieel wil.gaan starten

Ja, je mag officieel met hoefschoenen starten. Er zijn er veel die het doen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:41

Wij hebben ook wel eens gehad.
Dat er toch 1 af ging.als je fanatiek bezig bent.
met rustig stappen en drafje gaat dit wel hoor.
ondanks dst ze goed pasten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:41

ralphtdw schreef:
Wij hebben ook wel eens gehad.
Dat er toch 1 af ging.als je fanatiek bezig bent.
met rustig stappen en drafje gaat dit wel hoor.
ondanks dst ze goed pasten

Dan passen ze toch niet. Als ze uit vallen zijn ze te groot ;)

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:43

Als ik jou was zou ik voor hoefschoenen gaan. Je zegt zelf dat je paard goede hoeven heeft, ijzers kunnen dat nog wel eens gaan verpesten. Heb die van mij op ijzers gehad, toen hij weer van ijzers af kwam was het een drama met zijn hoeven. Elk steentje die we tegen kwamen sprong die 10 meter de lucht in. Voordat hij ijzers had was dit geen enkel probleem...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:44

Omdat werkelijk alle dierenartsen die dingen afraden om mee te galopperen laat staan springen. Mijn dierenarts (op bodegraven) gaf aan zeer regelmatig peesblessures te hebben van paarden door de hoefschoenen. Doordat het lopen van het paard ineens anders is kunnen ze hier niet voldoende aan wennen om de benen optimaal te kunnen gebruiken.

Ik met een peesproblemen paard werd verboden om met die "ondingen" te rijden omdat ze veel te veel beperken.
Beter ijzers dan hoefschoenen pleit de dierenarts.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:44

Volgende de kenners moesten ze perfect passen.
en ging ook hele tijd goed met rijden.
en toen viel er in eens 1 uit.
en dit risico had ik liever nooit willen lopen in een cross

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:44

Wow wat een reacties! Thanks!

Idd bij officieel starten kom ik er denk ik niet onderuit. Maar voor nu laat ik hem dan nog even blootsvoets staan. Volgens mij zijn de regiotrainingen allemaal wel te doen zonder ijzers, en idd spring wedstrijden uitzoeken op zand ;)

Op de een of andere manier spreken hoef schoenen me niet aan, maar misschien moet ik me er eerst meer in verdiepen

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:46

smurffie schreef:
Omdat werkelijk alle dierenartsen die dingen afraden om mee te galopperen laat staan springen. Mijn dierenarts (op bodegraven) gaf aan zeer regelmatig peesblessures te hebben van paarden door de hoefschoenen. Doordat het lopen van het paard ineens anders is kunnen ze hier niet voldoende aan wennen om de benen optimaal te kunnen gebruiken.

Ik met een peesproblemen paard werd verboden om met die "ondingen" te rijden omdat ze veel te veel beperken.
Beter ijzers dan hoefschoenen pleit de dierenarts.

O dat klinkt niet oké idd! Kan me we wel iets bij voorstellen. Ijzers hebben ze natuurlijk continue om.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:47

Op zich kan het in de B SGW prima zonder ijzers, de springparcoursen zijn in de SGW niet hoog en ook niet super technisch. Hangt natuurlijk wel een beetje van je paard af maar normaal gesproken is het geen probleem.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:47

Helaas zijn er veel vooroordelen over hoefschoenen.
Zoals ik al zei kan je er studs in zetten die hetzelfde effect hebben als kalkoenen.

Je kan dan de hoefschoenen alleen gebruiken als je meer grip nodig hebt zoals dus in de Cross.

Op dit moment zijn hoefschoenen toegestaan in de disciplines: Mennen, Springen Endurance en Eventing (tijdens de Cross en het Springen)

Ikzelf rij al jaren met hoefschoenen. Nog nooit 1 uitgevallen. Geen problemen op het gras. Boomstammen springen gaat prima.

Jammer dat er zoveel vooroordelen over zijn van mensen die er zelf 0,0 ervaring mee hebben.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:32

Heb hoefschoenen liggen hier, no way dat ik daarmee ga crossen hoor. Een cross is iets anders dan wat boomstammen springen.

Maar goed, die discussie is ergens anders beter op zijn plaats.
Wel of geen ijzers voor je officieel B gaat crossen?
Als jouw paard nu al oefencrossjes loopt zonder ijzers, en glijdt niet uit, etc. dan zou ik als ik jou was gewoon zonder ijzers houden. Ik heb met een E pony ook zonder ijzers bij de paarden gecrosst (ook op gras). En dus ook gesprongen. Pony is stabiel op zijn benen en dit merkte ik thuis natuurlijk al. Mijn reus van 1,75m is het een minder goed idee bij.

De kans is er wel dat het een keer gladder is, dan moet je misschien tandje terug doen qua snelheid, maar dat is het dan in het ergste geval. Je kunt in ieder geval geen ijzers kwijt raken ;)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:37

aadburg schreef:
Op zich kan het in de B SGW prima zonder ijzers, de springparcoursen zijn in de SGW niet hoog en ook niet super technisch. Hangt natuurlijk wel een beetje van je paard af maar normaal gesproken is het geen probleem.

mee eens. In de B SGW is blootsvoets geen probleem.

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:51

Hoefschoenen! Ons ene paard doet er alles, inclusief springen, mee. Wij rijden Trec. Waarom de hoef 24 uur per dag in goed functioneren belemmeren voor die paar uurtjes cross. Koester de goede hoeven van je paard!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:54

Persoonlijk zou heb ik meer vertrouwen in de blote voeten dan in hoefschoenen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:59

Ook hier ooit advies gekregen van zowel dierenarts als hoefsmid om nooit te beginnen aan hoefschoenen.

Ik heb destijds de pony maar op ijzers gezet en dat gaat prima.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:26

Ik rij mijn B paard zonder ijzers. Nog geen problemen mee gehad.