[SGW] Oefencross in Nootdorp (1 september) Wie gaan ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Oefencross in Nootdorp (1 september) Wie gaan ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 00:51

Hoihoi,

Zo spannend! Dit gaat mijn alles eerste cross worden. En ook de aller eerste van mijn pony.

Ik vind het nu al helemaal spannend. Maar als ik het op 1 durf dan is het wel mijn pony en ze zit nog zo lekker in haar vel, dus waarom niet? We maken regelmatig buitenritten waarbij we ook lekker galloperen en ze is altijd enthousiast met springen.

Ik ben wel heeeel nieuwsgierig naar tips en meer informatie.

Mijn pony is 1,47, we hebben ons ingeschreven voor het 60 cm parcours.
We hebben samen wel eens een oxer van 1,20 gesprongen, maar meestal springen we thuis 70-90 cm.
Ze heeft een goede conditie, we rijden dressuurwedstrijden en gaan vaak onder het zadel naar de wedstrijdlocatie (3 kwartier heen, dan losrijden en 2 proefjes en dan nog 3 kwartier terug, op de terugweg is ze altijd nog vrolijk en voorwaarts).
We hebben in het bos wel eens boomstammen gesprongen (die waren bedoeld om te springen en lagen op de ruiterpaden) en we hebben wel eens over strobalen, pionnen en takken heen gesprongen.
Ook gaan we regelmatig het water in, dit vind ze leuk!

Zal mijn pony dan geschikt zijn voor zo'n oefencross? Ik heb zelf het idee van wel, maar ik ben helemaal niet thuis in SGW
Ik heb het altijd al heel gaaf gevonden, maar ik heb niet de ambitie om het officieel te doen, ik wil er gewoon heel graag eens aan proeven.

Uiteraard ga ik goed oefenen. Zondag gaan we een bosrit maken van 20 km, dan ga ik lekker wat aan de galop werken. Springen doen we al met enige regelmaat maar ik wil binnenkort ook weer oefenen met het springen van bijzondere voorwerpen. Iemand leuke ideeen?
Ik dacht wat autobanden, pionnen, een zeiltje, wat balonnen..

Ik zal natuurlijk ook ijzers moeten laten zetten en kalkoenen moeten regelen. Moet je dan ook zo'n singel met een buikflap? en is een martingaal aan te raden? (stel dat je valt ofzo? ik gebruik eigenlijk nooit hulpteugels)

Nog meer bokkers die naar Nootdorp gaan?
Nog meer deelnemers waarvoor dit de aller eerste keer is?
Ervaren SGW-ers die mij een gouden tip kunnen geven?

Is het bijvoorbeeld verplicht om het hele parcours in galop te doen net zoals bij springen? Of mag je gerust af en toe een drafje doen?

Ik heb er veel zin in!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:20

*\o/* IK IK IK *\o/* (althans moet me nog even inschrijven, weet iemand hoeveel mensen zich al ingeschreven hebben?)

Ik ga me opgeven voor 2x laag (60cm). Hiervoor heb ik een aantal crosslessen gehad in Moordrecht. Mijn paard heeft met vorige eigenaar Nootdorp al gedaan. Wij als combi hebben alleen nog maar een mini oefencross gedaan.

Ben heel benieuwd maar volgens oude eigenaar van mijn paard is Nootdorp errrrug leuk!

Ik had overigens bij onze eerste mini oefencross ook geen stiften en weet ook niet hoe noodzakelijk dat is voor Nootdorp?! Hulpteugels doen wij niet aan en ik heb ook maar een simpele singel....
Voor de rest heb ik niet echt tips aangezien ik zelf ook nog maar een dummy ben :) Misschien een keer een crosslesje volgen in de buurt ter voorbereiding?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 07:12

Wat leuk! Ooew dus jou paard is ervaren :P succes alvast!

Ja ik zit er inderdaad aan te denken om eens naar zo'n crossterrein gaan om wat te oefenen of les te krijgen.
Gisteren naar het bos geweest en daar een flinke galop intervaltraining gedaan voor haar conditie, maar als er iets vreemds op de weg lag zoals een gevallen takje dan week mijn pony gelijk uit, dus ik hoop niet dat het een slecht voorteken is haha.

Ze springt wel gewoon over die houten balken die altijd aan het begin van een ruiterpad/bospad staan.

mamamier

Re: Oefencross in Nootdorp (1 september) Wie gaan ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:17

Gewoon zo gaan zoals je thuis rijdt. Denk alleen wel aan goede beenbescherming en uiteraard een bodyprotector. Mijn dochter heeft daar ook één van haar eerste crosjes gereden. Pony stond nog niet op ijzers toen, maar het was prima te doen op blote voeten. Parcours is vriendelijk gebouwd en je mag twee keer starten. Erg leuk om daar te beginnen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 21:06

Bedankt voor je reactie, dus ijzers met kalkoenen zijn niet noodzakelijk? (Ik heb mijn pony echt al jarenlang van de ijzers af, dus als ijzers niet nodig zijn dan liever niet, maar ik wil natuurlijk wel veilig kunnen springen)

een bodyprotector heb ik en ook peeskappen met springschoenen :D

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:32

Ik rij ook oefencrossen en crosslessen zonder ijzers. Dat gaat bij mij prima, tenzij het regent en/of het terrein erg nat is. Dan is het wel opletten. Ik ben zelf ook nog nooit in Nootdorp geweest, dus ik kan niet goed oordelen over het terrein daar en hoe noodzakelijk het is om ijzers met stiften te hebben. Als je ijzers neemt, dan zou ik ook zeker stiften indraaien! IJzers zonder stiften lijkt me niet zo'n goed idee.

Verder gewoon lekker gaan rijden. Draf of galop maakt niet uit, net wat jij prettig vindt. Natuurlijk moet je doorgallopperen om de ideale tijd te kunnen halen, maar voor jou voor de eerste keer lijkt me dat niet het doel. Eerst maar eens ervaring op doen en hindernissen springen. Tempo komt later wel als jullie wat meer ervaring hebben!

Als je in de gelegenheid bent, zou ik wel alvast een keer ergens een crossles nemen. Dan ben je net wat beter voorbereid op wat er komen gaat en weet je ook hoe je pony reageert op een parcours met natuurlijke hindernissen.

Ik zit er zelf ook aan te denken om mee te doen, maar ik heb me nog niet opgegeven. Ik moet nog even kijken of ik die dag vervoer kan regelen.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:27

Leuk is vlakbij dus voor ons een extra training, dus ga me ook inschrijven!

Zodra je normaal springt met je pony komt hij dan hoog met zijn hoofd voor de sprong of niet? Zodra hij dat niet doet is een martingaal niet nodig. Zelf rij ik wel met. Een borsttuig dan. Zelfde principe.

Singel met buikflap heb ik omdat paard zichzelf aantikt op de borst met springen en ik ijzers en stiften heb.
Ik zou er pas 1 aanschaffen als je vaker gaat springen. Ze zijn erg prijzig!

Verder mag je draven of galopperen. Het is oefenen dus mag. Wel kost het je tijd dus kans op prijs. Al zal ik me daar de 1ste keer echt geen zorgen om maken.

Ja kan tonnen, een vuilcontainer, picknicktafeltje, omgekeerde badkuip, omgekeerde roeiboot enz gebruiken om te oefenen.
Keuze zat!! Succes.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:38

Ik heb 2 keer meegedaan, maar dit jaar niet. Mijn pony vond het losrijden niet zo'n feest. Erg druk en mijn pony kan daar niet zo goed tegen. Ik geef je wel de tip om echt op tijd te gaan losrijden. Meestal loopt het erg in. Het is wel een mooi parcours met een waterbak en vorig jaar zaten er ook 2 heuvels in. Stiften vind ik wel noodzakelijk als je paard op ijzers staat. Afgelopen jaar was het spekglad en zonder stiften niet te.doen. Heel veel succes! Bodyprotector is trouwens verplicht tijdens de cross :)

steP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:37

Ik heb me ook ingeschreven! Ben vorig jaar begonnen met crosstrainingen en dit jaar met oefencrosswedstrijden :-) Inmiddels hebben we indoor Lisse, cross berestein, cross ripse ruiters, cross voorhout en cross vlietlanden achter de rug! Nu komen nootdorp, stompwijk, moordrecht en outdoor lisse er nog aan :-)

Ik heb overigens alles zonder ijzers gereden en heb 1x gehad dat ie bijna uitgleed. Was overigens mn eigen schuld, want ik nam een veel te krappe bocht.

Verder zeg ik gewoon doen! Als het kan is een crosstraining vooraf wel aan te raden, aangezien je bij een oefencross niet echt extreem veel hulp hebt.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:27

Heeft iemand toevallig een website voor me waar je meer info hierover kan vinden? Ik kan het zelf niet vinden op het internet :o

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:49

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:05

Dank je! :)

Ik heb me ook net ingeschreven. Wil 2 rondjes proberen op 60 cm met mijn jonge paard :)

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:57

Jammer maar wanneer de oefencross is, is er KNHS springen op mijn stal.
Heb ik geen reiskosten enz dus kies daarvoor.

mvmmlj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:50

Ik heb me ook opgegeven 2 x rondje hoog. Heb alleen geen reactie terug gekregen dat ik op de lijst sta?
Hoop dat t goed is aangekomen

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:57

Ik heb net mijn inschrijving verzonden!
Super veel zin in en een mooie voorbereiding op de cross in lisse!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:40

Ik heb me ook opgegeven. 2x rondje laag. Wordt onze eerste cross. Paard waarmee ik kom is niet van mij, maar rijd ik nu mijn eigen paard geblesseerd is. We hebben samen nog geen ervaring. Alleen een keer of drie crosstraining gevolgd. Ze is heel braaf en kijkt nergens naar dus verwacht geen problemen.

LisaIts264

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:44

Lijkt me leuk!
Maar ik kan bij algemeen-activiteiten- geen cross vinden?

Ik wil graag even lezen welke hoogtes kunnen en de regels.

hoe hebben jullie dat gedaan?

LisaIts264

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:44

LisaIts264 schreef:
Lijkt me leuk!
Maar ik kan bij algemeen-activiteiten- geen cross vinden?

Ik wil graag even lezen welke hoogtes kunnen en de regels.

hoe hebben jullie dat gedaan?

Al gevonden :D

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:54

Misschien wil ik ook wel een rondje laag doen! :)
Moet nog even kijken, wordt dan mijn eerste cross maar het is 55 minuten rijden.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:49

dyoka schreef:
Moet nog even kijken, wordt dan mijn eerste cross maar het is 55 minuten rijden.

Is niks!!! Ik rijd soms wel eens 2 uur voor een cross!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:19

Wat leuk!! Ik ga mij waarschijnlijk ook inschrijven samen met een vriendin, wij komen uit 't gooi dus voor ons is het ook ongeveer een uur rijden met de trailer.

We hebben vorige maand beide onze eerste crossles gehad in Lelystad en dat ging goed, a.s. zondag de tweede dus wij zijn ook beginners op dit gebied.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:22

maximiliano schreef:
dyoka schreef:

Ook voor een oefencrossje?

mvmmlj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:28

Ik rij voor een oefencross soms ook 2 uur!!! Je moet wat als er weinig in de buurt is :-)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:43

Rubio_lover schreef:
Het is wel een mooi parcours met een waterbak en vorig jaar zaten er ook 2 heuvels in. Stiften vind ik wel noodzakelijk als je paard op ijzers staat. Afgelopen jaar was het spekglad en zonder stiften niet te.doen. Heel veel succes! Bodyprotector is trouwens verplicht tijdens de cross :)

Klopt, ik sta op HCN en was vorig jaar vrijwilliger. Als het een beetje hetzelfde parcours wordt, begint het in de weilanden, gaat het nog een stukje door door andere weilanden het crossterrein met heuvels op (waar nu ook een waterbak ligt) en weer via de weilanden de ene 20x60 bak onder water in en door naar de finish in de andere dressuurbak (waar over het algemeen ook nog een stammetje ligt).

Het eerste stuk door de weilanden volgt de looproute naar de individuele weitjes, dus als het flink gaat regenen, kan dat vrij snel glad worden en is dit wel even iets om rekening mee te houden.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:04

maximiliano schreef:
dyoka schreef:

Het is inderdaad niet superlang maar voor een oefencrossje (die hier overigens ook dichterbij zijn) vind ik een uur heen en terug toch wel lang.