[SGW] mini wei afzetten aan trailer tijdens SGW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esterb

mini wei afzetten aan trailer tijdens SGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:07

Ik wil graag een kleine wei afzetten tijdens het wachten tussen dressuur en springen tijdens de SGW. Is er iemand die dit ook heeft en welke palen kan ik het besten nemen ( hoogte, paal met dubbele pin of stijgbeugelpaal) en welke band moet ik gebruiken.
Graag tips.

maximiliano

Re: mini wei afzetten aan trailer tijdens SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:12

Ik weet dat iemand het hier ook indd doet! Volgens mij... Is dat splashislief!
Maar als ik het fout heb... Sorry!
Maar wat ik zie zijn van die witte ijzeren prikkers waar je een lijn doorheen spant!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:01

Je ziet het soms wel eens, let er wel op dat je anderen (en langsrijdende trailers) er niet mee hindert.
Plus; je moet zeker weten dat je paard tussen die paaltjes gaat blijven als er bijv een paard losrent over het terrein, kan wel eens gebeuren, als je paard uitbreekt.... :evaw:
Maar het beste kun je dan gewoon prikpaaltjes doen idd.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:04

Gallagher heeft van die oprollijnen, beetje het flexlijn idee van bij de honden, maar dan met paaltjes er aan. Iets duurder dan prikpalen en lint, maar geen gedoe met opruimen en in de knoop raken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:05

Ik denk dat je het endurance gedeelte van bokt eens door moet kijken, daar doen heel veel weitjes opzetten, wie weet staan er goede tips voor je bij! :j

esterb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 22:32

MelanieB schreef:
Ik denk dat je het endurance gedeelte van bokt eens door moet kijken, daar doen heel veel weitjes opzetten, wie weet staan er goede tips voor je bij! :j

Ah super, heb daar wat foto's gezien. Thanks.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 00:13

Ik snap wat je bedoelt maar denk dat de meeste cross-organisaties er niet blij mee zullen zijn en er ook geen rekening mee houden bij het parkeren. Op veel plekken is de ruimte beperkt en op de trailer kunnen ze ook rustig staan. Als je de stang ruim zet en het paard niet of lang vastbindt, hebben ze op de trailer ruimte genoeg. Het is nu eenmaal niet zo dat ze beweging tekort komen op een SGW :D
En als je een keertje lang moet wachten, kun je je paard altijd aan een longeertouw laten grazen terwijl je zelf in een stoel zit/hangt :j :D
Paarden alleen laten in een weitje is not done op een SGW, mede door wat al eerder aangehaald is, een loslopend paard is geen lolletje....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 00:38

Daar zijn complete setjes voor met zelf opwindende haspels ed, dan is het een kwestie van lint eruit trekken en je weide staat.

Maar ik denk ook dat organisatie's niet blij zijn met zelf opgezette weide's bij de trailer, zeker niet als je erbij wegloopt en als je er toch bij blijft kun je hem net zo goed aan een lang touw laten grazen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:31

Ik zet zelf vaak een weitje neer. Hiervoor gebruik ik simpele witte prikpaaltjes en een rol schrikdraad.
Het weitje maak ik niet veel groter dan een stal, ligt er eigenlijk aan hoeveel ruimte er is. Mijn paard kan niet goed vast staan en ik zie hoe hij lekker kan ontspannen en rondkijken, ookal is het maar een klein weitje. Het heeft voor mij meer voordelen. Omdat hij niet goed vast kan staan kan ik hem geen tel alleen laten. En ik ga vaak alleen op wedstrijd en dat betekent vaak een hele planning in welke volgorde ik alles doe omdat ik zodra het paard uit de trailer is, hem niet meer alleen kan laten om iets uit de auto te pakken. (gaat hangen) Proppen draaien doe ik niet op de trailer dus dat betekent dat ik dan in vol wedstrijdtenue proppen moet draaien. Dat witte tenue is daar niet voor gemaakt. :D Met het weitje kan ik eerst de proppen draaien, zadel erop. Dan mezelf verkleden, als laatste hoofdstel om en klaar.
Het is wel belangrijk dat je paard achter een simpel draadje blijft staan!

ZickZack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:54

Ik doe het ook indien de mogelijkheid er is zonder andere te hinderen. Wij hebben gewoon standaard prikpaaltjes 1,50 hoog denk ik. En dan boven en middendraadje. Die van mij blijft echt prima staan maar ik laat hem zeker niet alleen achter :n . Der blijft altijd iemand bij. Verder hang ik er altijd een hooinet in en een emmer water erbij. Voordeel vind ik wat extra beweging, wat meer contact met je paard. Ook hoef je de kalkoenen niet uit te draaien. Die van mij is wat lastig met laden en dan is dit een goede oplossing!

esterb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:51

Ik zou het inderdaad ook alleen doen als er ruimte voor is en altijd erbij blijven. Ik vraag het namelijk omdat het afgelopen weekend mis ging, mijn paard stond aan een lange lijn en hoe of wat hij deed, in een tel van een seconde draaide hij zich rond, raakte in paniek omdat hij het touw achter tegen zijn benen voelde en liet zich op de grond vallen...gevolg, snee aan de kroonrand door de kalkoenen die hij nog in had. Heeft zichzelf bezeerd bij het gaan liggen. Dus vandaar mijn nadenken over een kleine afzetting.

esterb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:54

anneliesdj schreef:
Daar zijn complete setjes voor met zelf opwindende haspels ed, dan is het een kwestie van lint eruit trekken en je weide staat.

Maar ik denk ook dat organisatie's niet blij zijn met zelf opgezette weide's bij de trailer, zeker niet als je erbij wegloopt en als je er toch bij blijft kun je hem net zo goed aan een lang touw laten grazen.

Enig idee waar ze complete setjes verkopen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:58

Die sets zijn behoorlijk duur (maar wel erg mooi).

Kijk op de website van Agradi, daar hebben ze meer dan genoeg keuze. Je kan met een beetje handigheid ook al voor €50,- klaar zijn. Ik heb lage paaltjes (8 stuks) en breed lint. Mijn merrie blijft er gewoon in staan: KLIK

In de endurance is het maken van een prikweitje/paddock heel gewoon, echter kan/mag het niet op alle wedstrijden en in sommige gevallen moet je ervoor betalen omdat paddocks behoorlijk wat ruimte kosten en de organisatie dan een extra parkeerweiland moet huren.

esterb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:06

Hilli schreef:
Die sets zijn behoorlijk duur (maar wel erg mooi).

Kijk op de website van Agradi, daar hebben ze meer dan genoeg keuze. Je kan met een beetje handigheid ook al voor €50,- klaar zijn. Ik heb lage paaltjes (8 stuks) en breed lint. Mijn merrie blijft er gewoon in staan: KLIK

In de endurance is het maken van een prikweitje/paddock heel gewoon, echter kan/mag het niet op alle wedstrijden en in sommige gevallen moet je ervoor betalen omdat paddocks behoorlijk wat ruimte kosten en de organisatie dan een extra parkeerweiland moet huren.

Dat is idd een mooi setje. Hoe breed is jouw lint?
Ga straks even bij de Boerenbond kijken en anders bestel ik het via Agradi. Thanks.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:08

Ik heb het ook wel eens gedaan op een dressuurwedstrijd :+ Ben het inderdaad gewend van endurance en TREC.
Afbeelding

Ik heb van die stijgbeugelpalen, doe normaal op twee hoogtes draad. Zo staat ze gerust een weekend in de paddock op TREC-wedstrijden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:47

Ik doe het eigenlijk ook altijd :j. Ligt wel aan de ruimte die er is, soms zet ik groot af en soms alleen wat kan :D. Ik gebruik 'normale' prikpaaltjes met wit lint, zonder stroom. Fjordy blijft altijd super braaf staan. Ik laat hem ook wel is alleen, kan makkelijk. Wel zit er aan zijn halster zo'n kaartje met 2 mobiele nummers erop!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:42

Ik doe het nooit, maar vind het systeem van Wendy hierboven wel erg mooi!

Overigens irriteer ik me wel eens aan mensen die het wel doen en wanneer er daar eigenlijk geen ruimte voor is. Zo heb ik dus al een gehad dat de trailers vrij kort op en achter elkaar stonden en degene achter ons ook leuk was weggelopen bij haar weitje. Waardoor wij met onze combinatie ( verlengde bus en trailer) met geen mogelijkheid uit onze parkeerplek kwamen. Kan je dus alle mogelijke moeite doen om de eigenaar te vinden. Hooguit irritant!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:45

tientjeh schreef:
Overigens irriteer ik me wel eens aan mensen die het wel doen en wanneer er daar eigenlijk geen ruimte voor is.

Tja dat lijkt me dan aan de organisatie om dat tegen de volgende wedstrijd eens op te lossen. Dit is toch vele en vele malen aangenamer voor de paarden als in een trailer staan wachten, of een hele dag aangebonden staan. Beetje meer plaats voorzien gewoon..

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:48

Bandida, soms heb je het te doen als organisatie, met de parkeerruimte die je hebt. Daarnaast denk ik dat de eigenaar gewoon niet weg mag lopen bij zo'n weitje. Ook voor het geval er wat gebeurd. Dan heb ik er geen moeite mee, want dan zou je kunnen vragen om het paard even weg te zetten omdat je weg wil. Of gewoon laten grazen aan een lijntje als je er zelf zit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:51

Bandida schreef:
Tja dat lijkt me dan aan de organisatie om dat tegen de volgende wedstrijd eens op te lossen. Dit is toch vele en vele malen aangenamer voor de paarden als in een trailer staan wachten, of een hele dag aangebonden staan. Beetje meer plaats voorzien gewoon..

|o
zie het al voor me dat ze voor altijd ruim over de honderd deelnemers elk van een plekje gaan voorzien, mag je wel fikse weides gaan afhuren.
Even logisch nadenken gaat dat natuurlijk echt niet lukken..

Mooi systeem Wendy idd, die van mij laat ik vaak aan de hand grazen, en verder op de ruime trailer en vaak checken, of lekker aan het lange touw.
Ben bang dat die van mij niet blijft staan tussen draadjes helaas

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:48

MelanieB schreef:
Even logisch nadenken gaat dat natuurlijk echt niet lukken..

Natuurlijk wel.. is maar een kwestie van de moeite te doen. Zo veel extra plaats heb je nl. niet nodig, reken maar eens uit.

En uiteraard moet er iemand bij dat weitje blijven. Maar er moet sowieso altijd iemand bij de paarden blijven, dus dat maakt geen verschil.

Dit kan ook:
http://enduranceridestuff.com/blog/wp-c ... _ties2.jpg
(trailer ties)

Of dit:
http://cdn.c.photoshelter.com/img-get/I ... 25-495.jpg
(tie line)

Of panel paddocks:
http://cdn.c.photoshelter.com/img-get/I ... 25-495.jpg

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:08

Ik zou niet willen dat iemand eentouw aan mijn trailer ging maken als een paard gaat hangen bijv. bovendien sta je vaak vlak naast elkaar, dan is dat allemaal echt niet mogelijk.
En niet iedereen heeft vrachtwagen want die mogen vaak wel opzij staan en hebben wat meer ruimtedan een trailer die vaak dichter op elkaar staan.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:42

Ibonn, ik vind het op de trailer staan niet vergelijkbaar met tussen de paaltjes staan. :n Ten eerste wordt een trailer met dit weer heel erg warm, ten tweede staat een paard toch in een klein hokje en dat is tijdens de sgw toch vaak een hele dag.
Aan een longeerlijn wil het paard toch vaak naar links als jij rechts zit :+
hennydehart schreef:
Ik weet dat iemand het hier ook indd doet! Volgens mij... Is dat splashislief!
Maar als ik het fout heb... Sorry!
Maar wat ik zie zijn van die witte ijzeren prikkers waar je een lijn doorheen spant!

Klopt :D
Ik heb bij Agradi paaltjes van 125 cm gekocht en 200 meter lint. Daar heb ik een stuk van afgeknipt en 2 handvaten aangemaakt.

Wij zorgen er ten alle tijden voor dat er iemand is voor het geval er iets aan de hand is (meestal blijft mijn moeder bij het paard als ik en mijn vader cross lopen). En we maken geen enorme wei, tenzij daar echt de ruimte voor is (maar dat is er meestal gewoon niet op een sgw terrein). Als we toch met z'n allen weg gaan, gaat ze wel de trailer op.

Van de week in Chaam was er genoeg plek en kon hij wat groter: http://img96.imageshack.us/img96/3863/150qk.jpg

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:39

Mooi hierboven! En daar heb je idd genoeg ruimte zo te zien das wel fijn. :j

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:43

Bij de ijslanderwedstrijden maakt iedereen prikweitjes. Het wordt zelfs vreemd gevonden als je het niet doet.
De standaard 1.20m stijgbeugelpalen zijn het meest makkelijk en verder een rol koord op een haspel. Poortgreepjes zijn ook erg handig