[SGW] Hoe een paard overtuigen voor de waterbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_

Hoe een paard overtuigen voor de waterbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:14

Mijn pony heeft watervrees, is gebleken uit de laatste cross en crosstraningen.
Ik denk maar zo; oefening baart kunst. Maar telkens als deze pony bij een andere waterbak komt, staat ze weer stil. Logisch; het onbekende blijft eng.
Hoe pakken jullie dit aan? Hoe rijden jullie aan op een waterbak en geven jullie een paard de zekerheid dat deze niet eng is?
In Neede is ze uiteindelijk na 2 x weigeren er heel moeilijk in gegaan, stond ze stil in het water, en besloot toen dat het toch wel leuk was. Maar dat eerste gedeelte is en blijft het probleem.
Tips zijn welkom :)

zij

Re: Hoe een paard overtuigen voor de waterbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:16

achter een ander paard aan? achter jou aan? (dus aan de hand?)

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:18

Ja, maar dan doet ze het wel :) Het gaat er nu om dat ze zelf het vertrouwen krijgt om er in te gaan :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:20

als het aan het zelfvertrouwen is kun je daar in het algemeen wat aan proberen te doen... zijn wel oefeningen voor. schriktraining ofzo?

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:57

Gewoon heel veel oefenen!! En je pony goed overtuigen met je benen, ze moet leren vertrouwen op je been. Je pony mag best naar het water kijken (dus de neus mag wat naar beneden) maar je moet de pony wel recht voor het water proberen te houden. Veel gaan oefenen op veel verschillende plekken net zolang tot je pony het water in gaat omdat ze weet dat wanneer jij zegt dat het goed is het kan. Wanneer je pony het water in gaat moet je niet vergeten haar uitgebreid te belonen, stap lekker een paar rondjes door het water zodat ze er vertrouwen in krijgt. Naar mijn idee heeft het geen zin om dan direct het water weer uit te rijden, wanneer ze er in is eerst de tijd geven om veel vertrouwen te krijgen. Maar nogmaals het allerbelangrijkste is heel veel oefenen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:16

Inderdaad heel veel doen en zo min mogelijk stress. Als ze in het water is, niet meteen weer eruit, laat haar maar wat rondjes stappen en even stilstaan, snuffelen.. en vooral heeel veel belonen. Laat het paard het water vooral veel onderzoeken, snuffelen en kijken, en wees zelf overtuigend, zonder dwang. Het paard moet er op vertrouwen dat als jij het zegt dat het kan, dus is het belangrijk dat je altijd respectvol met je paard omgaat, zeker als er angst bij zit. Oefen voorlopig eerst even met een ander paard, dit kan je dan steeds minder vaak doen.. Wees heel geduldig en ik raad je echt aan hier goed de tijd voor te nemen :) .

Mijn paard heb ik voor de eerste keer het water in geleid aan de hand, longeerlijn aan het hoofdstel en achter een ander paard aan. Deze stonden er al in, 'te wachten' op mijn paard. Mijn merrie durfde niet het water in toen ik er nog op zat, dus de trainer zei ''kom er maar af, dan gaat ze achter je aan'' (bij teveel druk haakt mijn paard af) en zonder aarzelen liep ze er zo in, neus door het water, stampen en briesen!! Dus dat stukje begeleiding had ze echt nodig.. Kun je er niet doorheen, dan er omheen ;) , wees flexibel in het oefenen.
Vervolgens draafde ze er zo doorheen en de tweede training toen ze het water zag, moest ik haar nog zowat tegenhouden :) .
Afbeelding

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:22

Mijn vorige paard was ook heel bang op het water, daar ben ik met buitenrijden ook alle plassen mee op gaan zoeken. Elke plas, groot of klein, moest hij doorheen. Dit heeft hem uiteindelijk wel geholpen om vertrouwen te krijgen op elk water.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:19

Oefenen oefenen oefenen.
Ik heb ook een paard met watervrees, ik zoek net als Canter elke plas op in het bos, zoek verschillende crosstereinen op met water.

Mn pony kijkt er niet naar die baggert er wel doorheen.
Maar ook zij was eerst bang voor water.

Denk dat je gewoon lekker moet blijven rijden en uiteindelijk vertrouwt je paard je wel dat ie er zo ingaat!

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 09:22

Ok, veel oefenen dus :)
Maar hoe rijden jullie een paard aan voor de waterbak? Met teugels op druk, of juist iets lossere teugel? Galop, draf of stap?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:23

stap, geen druk op de teugels en blijven aanmoedigen. Zelf de keuze laten maken om erin te stappen, dan heb je nl echt iets gewonnen.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:43

mischien moet hij/zij nog wel leren zwemmen...ik zou het eens proberen met een zwembandje om... :+

alle gekheid op een stokje...ik ben nu ook met een jong paard bezig..en inderdaad voor mij werkt ook veel oefenen, maar niet 1x per 2 of 3 weken een heleboel keer dat water in...maar vooral zovaak mogelijk in de week en dan niet zoveel...en als hij dan na 2 of 3 keer per sessie goed erin gaat...stoppen en de dag daarna weer 2 tot 3 keer goed erin...en veel belonen en aanmoedigen met stem en been...met de teugel alleen alert zijn dat hij zich niet kan omdraaien...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:43

Toen we Oro pas hadden was hij gewoon overal bang voor. Zelfs voor een sprietje gras :o
We zijn toen begonnen om een binnenbak compleet vol te zetten met rare spullen (container, blauw zeiltje, kartonnen dozen, enz). Na 15 min. was hij zeiknat maar hij liep overal langsaf.

Volgende stap was buiten hem overal aan laten wennen. En toen kwam het moment dat het geregend had. Die waterplassen waren natuurlijk doodeng! Ik vroeg me toen nog af hoe we er een crosspaard van konden maken.
We kregen hem met geen mogelijkheid door een plasje water. Uiteindelijk is hij achter een andere pony aan gegaan. Vanaf die tijd zijn we elke keer als het geregend had buiten gaan rijden. En elk plasje water wat we tegen kwamen daar moest hij door.

Vervolgens heeft hij op crosstrainingen en in wedstrijden nog nooit problemem gegeven op de waterbak. Hij is er zelfs gek op! Ik moet hem echt tegenhouden voor de waterbak, anders stort hij zich er veel te hard in. Bij de trainingen krijg ik hem er soms niet meer uit, en dan moet ik zelfs de zweep gebruiken om hem eruit te krijgen :o

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:30

Ik heb mijn paard al vanaf het begin leren lopen door waterplassen. Wat bij haar het belangrijkste is, is dat ze haar aandacht op het water gaat richt eventueel even snuffelen en dan loopt ze er vanzelf in. Daarna opgebouwd en door een echte waterbak of beekje gaan stappen (met ander paard erbij). 1x vond ze het toch ff heel spannend en ben toen even afgestapt en toen ging ze wel. :)

delirious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:11

Je stem gebruiken! Helpt bij mij heel erg, die van mij rent door alle waterbakken zolang ik maar mijn stem flink gebruik. :) Krijgtie vertrouwen in je. En natuurlijk goed belonen als 'ie er door heen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 07:46

ooh dit probleem heeft mijn pony ook, en idd het enige wat kan helpen is veel dingen met water doen. Gewoon door alle plassen rijden die je tegen komt, en heel veel op andere terreinen de waterbak doen, en een strandrit doet wonderen! iig bij mij dan..
Als ik de waterbak in ga rij ik der in een drafje erheen, en als ze stil staat en achter uit gaat beloon in der zodat ze weet dat het niet eng is. En natuurlijk gebruik ik ook mn stem. Hierdoor had ik der de vorige cross wel in een halve minuut er doorheen gekregen, met maar 3 pasjes naar achter.. :+ Je kan ook gewoon wachten op de volgende, daar kan je dan mooi achteraan rijden! Dan loopt je pony er meestal ook gewoon door! Als ik ga slaan, of ga schoppen of ga krijsen tegen der krijg ik haar noooooit het water in..

Achteraf gezien was ik niet zo slim bezig geweest, ik had al vanaf ze jong was al moeten oefenen voor het water. Maarja, daar leer je ook wel weer wat van he!

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:32

Gisteren zo'n fijne cross gereden, totdat de waterbak kwam, uitgesloten!
Ik had deze week heel erg vele buitenritten gemaakt en echt door elke waterplas moest hij heen, zelfs nog een paar x door het water gegaan bij de motorcross baan, niks aan de hand. Maar op de cross dan komt hij geeneens tot het water, zou dat liggen aan dat je bij een cross meestal maar een smal stukje hebt waar je door moet als je het water in gaat?
Hoe kan ik dit trainen?
Zelfs de waterplas in de bak, met hindernis er midden in, springt hij gewoon alsof er niks aan de hand is..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:33

dat los je niet in een week op. Heel veel trainen, veel locaties, steeds weer een andere waterbak, zorgen dat ze onvoorwaardelijk voorwaarts aan je been is, en een grenzeloos vertrouwen heeft.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:35

Ja, maar dat is dus het rare, met een buitenrit en thuis loopt ie wel door alle plassen heen..
Weten jullie toevallig terreinen in de Achterhoek ( en omgeving) waar je zou kunnen oefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:40

Nikki_ schreef:
Ja, maar dat is dus het rare, met een buitenrit en thuis loopt ie wel door alle plassen heen..
Weten jullie toevallig terreinen in de Achterhoek ( en omgeving) waar je zou kunnen oefenen?

Door een plas loopt mijn pony ook gewoon, maar een waterbak niet.
daarom is het strand misschien wel een optie? dat had bij mijn pony toen best veel geholpen :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:42

ik bedoel idd een echte waterbak, niet regenplassen.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:53

__Marloes schreef:
Nikki_ schreef:

Door een plas loopt mijn pony ook gewoon, maar een waterbak niet.
daarom is het strand misschien wel een optie? dat had bij mijn pony toen best veel geholpen :j

Hmm, ik woon in de Achterhoek, dus het strand is wel erg ver weg.. Ik ga deze dagen eens opzoeken waar er allemaal echte waterbakken zijn en eens kijken welke beschikbaar zijn om ook echt te oefenen! ;)

Mijn volgende cross is dus in Barchem, waar twee waterbakken zijn, maar nou zag ik dat bij de eerste waterbak bij het instappen van de waterbak geen vlaggetjes stonden, alleen in het midden zegmaar, maar kun je dan wel een weigering krijgen als hij het water niet in wil lopen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:03

Dat is dan ws een verplichte doorgang (als er geen nummer bij de vlaggen staat) en daar kun je geen weigering op krijgen. Je moet er wel doorheen want een verplichte doorgang is zoals het woord al zegt "verplicht".
Sla je die over dan ben je gediskwalificeert/uitgesloten.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:22

oke:) dat is wel fijn! Want dan kan ik in de cross zelf al een x oefenen:) !
Hoe zit het eigenlijk, stel dat je 2 weigeringen hebt, zou je dan mogen wachten tot de volgende komt en daar achterna rijden? Behalve dat je daar dan veel strafpunten voor hebt ivm tijd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:32

Dat mag. Verstandig is om dat even aan de hindernisrechter(s) te melden zodat zij weten wat je gaat doen en je eventueel een plek aan kunnen wijzen waar je mag gaan staan wachten op de volgende zonder dat je in de weg staat. Zorg er wel voor dat je, als je achter je voorganger aan gaat, minimaal 30 meter afstand tussen jou en je voorganger houdt. Anders ben je alsnog uitgesloten wegens "hinderen".

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:33

oke:) Dus dat zou ik altijd nog kunnen doen onder de cross, om haar toch vertrouwt te laten raken.