[SGW] De Cross: waarom geen zelfstandige discipline?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcovA

De Cross: waarom geen zelfstandige discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:47

Ik heb al gezocht, maar kan het nergens terugvinden. Ik lees echter alleen maar over oefencrossen!!!

Gr. Marco

Sanny_lief

Re: De Cross: waarom geen zelfstandige discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:52

Zo ver ik weet is dat gedaan om de sport mee inhoud te geven. Dus niet alleen maar ruw over hindernissen springen maar ook laten zien, dmv springen en dressuren, dat je totale controle hebt over jouw paard!

Ik ben het er nog steeds mee eens dat ze het zo doen! Tijdens het springen wordt al snel duidelijk wie wel en wie niet goed genoeg zijn voor de cross! Zo worden er volgens mij ook minder paarden 'kapot' gereden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:25

Het heet Samengestelde Wedstrijdsport. En dat woord zegt al dat het samengesteld is uit meedere onderdelen. Je moet gewoon overall de beste in zijn.

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:27

Hoi Scum,

Volgens mij begrijp je mijn vraag niet! Dat is nou net het probleem, de cross is alleen een onderdeel van de SGW!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:34

Omdat crossen niet bedoeld is om over hindernissen te razen.
Daarom lat je eerst dmv een dressuurpoef zien dat je paard netjes is opgeleid en door een springparcours af te leggen ook in staat is om de hindernissen op een verantwoorde manier te nemen.
ALs je in alledrie de onderdelen het beste bent, dan heb je gewonnen.
Dan luisterd je paard goed naar de hulpen, is hij netjes afgericht en kan ook goed springen over natuurlijke hindernissen.

Alleen een cross, zou ik bloedlink vinden. Ik geloof dat het nooit goedgekeurd zou worden ook.
Oefencrossen gaan er (gelukkig) ook uit en worden vervangen door het BB crossen.
Veel veiliger!

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:41

Leuke discussie!! Waarom wordt dan bij een groot gedeelte van de SGW wedstrijden de cross eerder gereden dan het springparkoers?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:42

Oja, welke wedstrijden zijn dat dan???

Ben het jaar op een behoorlijk aantal wedstrijden geweest om te kijken en te jureren, maar daar heb ik nog nooit van gehoord??
Maar waarom wil je dit weten???

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:43

MarcovA schreef:
Leuke discussie!! Waarom wordt dan bij een groot gedeelte van de SGW wedstrijden de cross eerder gereden dan het springparkoers?

Da's al tijden niet meer zo. Met het verdwijnen van het wegparcours wordt springen altijd voor de cross gereden.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:49

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:50

Idd is het springen tegenwoordig voor de cross, om er zeker van te zijn dat er geen koude paarden de cross ingaan.
Vroegah had je het wegparcours, dat vlak voor de cross verreden moest worden.

Idd is het ook zo dat de dressuur en het springparcours er nu voor zijn dat de echte knudderuiters niet de cross ingaan.
Je moet laten zien dat je idd een fatsoenlijke dressuurproef moet kunnen laten zien en dat je controle kunt houden in het parcours.

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:53

Ik pretendeer absoluut niet dat ik er verstand van heb, als dat zo gelezen wordt! Ik heb er juist geen verstand van vandaar de vraag.

Als ik het over wedstrijden heb, dan bedoel ik eigelijk wedstrijden op nationaal en internationaal niveau. Ik haal het dan ook alleen maar van het internet en zie bij regelmaat, als je naar het programma van zo'n wedstrijd kijkt, dat de cross eerder gereden wordt dan het springparkoers.

Kennelijk gaat men er op dit niveau vanuit dat men het kan! Bij wedstrijden op een lager niveau doet men dus eerst dressuur en het springparkoers, om te kijken of men het wel aan kan de cross??!!

De cross als zelfstandige discipline bestaat dus niet met het oog op paardenwelzijn????????????

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:00

Nee, dat klopt.
En er is ook veel te doen geweest over de oefencrossen.
Daar gebeurde nog weleens enge dingen omdat de ruiters geen dressuurproef hoefden af te leggen of een springparcours.
Dan zaten er weleens combinaties bij die echt te gevaarlijk voor woorden waren.
Nu met het BB is dat dus teruggedraaid en dat is wel fijn.
Als je bijv verlies rijd in de dressuur mag je niet eens starten.

Ik weet nog steeds niet welke wedstrijden je bedoeld.
Ook internationaal is het vlgs mij eerst dressuur, dan springen en dan cross.

Ik vroeg me af, waarom je de vraag stelde, was vrij kort en ik vroeg me af wat je er mee wilde, of jezelf wilde gaan crossen oa.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:02

Niet alleen ivm paardwelzijn maar ook ivm menswelzijn.
Crossen wordt idd vaak door leken veel te letterlijk genomen, het is namelijk niet crossen/ scheuren. Het woord crossen is een afkorting van de term cross country, wat ikzelf al een stuk vriendelijker vind klinken. Om een cross goed te kunnen rijden is het juist van essentieel belang dat je veel controle over je paard hebt, wanneer er wedstrijden zouden worden uitgeschreven zonder dressuur en springen dan zouden er veel te veel mensen aan mee doen die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Er zijn idd internationale wedstrijden waar het springen na de cross wordt verreden, er wordt wel altijd met de dressuur begonnen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:13

Alleen in Belgie is de volgorde nog weleens anders. Daar hebben wij weleens eerst moeten crossen, daarna springen en daarna dressuur.

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:17

raket: Boekelo en Kentucky bv.

Ik ben voorlopig niet van plan te gaan "crossen", ik zit pas sinds januari op een paard. Ik pak alles wel redelijk snel op, al zeg ik het zelf, en ga dan ook al zelfstanding het bos in voor een ritje. Mocht het er ooit van komen, dan zou ik heel graag een cross gaan doen!! Het zal wel blijven bij een oefencross, en dan bedoel ik geen wedstrijd, maar gewoon zo'n avondje bij bijv. Alice Naber-lozeman.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:17

Oke, kan best hoor, ben zelf te krakkemikkig voor eventing, maar ik jureer er nog weleens bij de dressuur en ik ga ook nog weleens fanclubje spelen. ;)
In Brugge was het wel eerst dressuur, springen en dan de cross. Maar daar was vlg mij dressuur en springen op zaterdag.

Ach ik zou stiekem ook wel willen crossen, maar dat zit er helaas niet in.

Een crosslesje lijkt me een goed begin.
Als je ooit voor het echie wil moet je eerst een winstpunt in de dressuur halen en daarna 1 in het springen

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:22

Hoe zit het dan met de BB cross? Moet je dan ook eerst dressuur en dan springen doen? Of alleen de cross?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:41

BB cross is geen dressuur, wel eerst springparcours, en als je daarbij gediskwalifceerd wordt mag je niet crossen

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:43

Evie_Bandido schreef:
BB cross is geen dressuur, wel eerst springparcours, en als je daarbij gediskwalifceerd wordt mag je niet crossen

Lastig, Spirit wil in het springen nog weleens moeilijk doen maar de cross vindt hij altijd wel leuk.
Dat wordt dus extra oefen op het springen op ander terrein.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:00

Ererder was het tijdens een cross country zo dat er na de cross werd gesprongen om te kijken of de paarden na een zwaar crossparcours nog in staat waren een springparcours te springen. Toen werd er voor de cross een wegparcours gereden. Enkele jaren geleden hebben ze in NL een reglementswijziging doorgevoerd dat bij nationale wedstrijden het springen voor de cross moest. Ten eerstse om de slechte springers er uit te halen zodat die niet de cross in mochten. Dit in het kader van de veiligheid. Toen hebben ze ook het wegparcours eruit gehaald en werd er bepaald dat er maximaal een half uur tussen het springen en de cross mocht zitten zodat het springen als opwarming voor de cross gezien kon worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:07

En toch vond ik zo'n wegparcours ook wel wat hebben :x
Snap de veranderingen wel, alleen zie ik nu ook wel eens paarden de cross uit komen waarvan ik zeker weet dat die niet met een 1/2 uur weer een springparcours kunnen rijden. Daar wordt imo nog wel eens iets te weinig naar gekeken.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:22

vind het ook heel goed dat je voldoende moet presteren in de dressuur en springen voor je de cross in mag. Ik zie soms ruiters in de springring die weinig ervaring hebben in het springen...
Vind het ook een goede zaak dat je sinds dit jaar ook een bepaald resultaat moet halen in de dressuur en springen voordat je wp's krijgt!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:37

Als ik heel eerlijk ben, zou ik alleen puur cross leuker vinden haha :+

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:35

gr_roos schreef:
En toch vond ik zo'n wegparcours ook wel wat hebben :x

Mee eens.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:55

Ik heb het nog nooit meegemaakt, wat moest je bij een wegparcours doen?