sfranken schreef:Ik ben het er mee eens dat je op een andere manier moet gaan trainen maar ben het er niet helemaal mee ens dat je vooral andere hindernissen moet trainen.
Als je op een goede manier rijdt (voldoende ritme, goed verlicht kunnen zitten en toch je paard ondersteunen, controle houden enz) kun je in principe ook de moeilijkere hindernissen. Natuurlijk is het wel fijn om dit zo af en toe te oefenen om te weten of je paard dapper genoeg is en je het zelf aandurft maar daar ligt naar mijn idee niet de hoofdzaak. En als het goed is heb je in het L al wat vaker de moeilijkere weg gekozen hebt als voorbereiding op het M.
Ben ik persoonlijk gedeeltelijk met je eens. Degene bij wie ik train heeft het motto dat je over het algemeen wat zwaarder traint dan je wedstrijdniveau, zodat de cross makkelijker is. Ik kan me daar goed in vinden (wil natuurlijk niet zeggen dat dat de enige manier is en andere manieren niet mogelijk/niet goed zijn!!)
Citaat:
Het lijkt mij juist belangrijk om te trainen op:
- eigen balans
- je paard goed ondersteunen
- ritme houden
- controle
- Conditie
- Soms een wat moeilijkere sprong of combinatie, vooral datgene waar je zelf tegenop ziet.
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar het lijkt me dat je die dingen (muv aangepaste conditietraining) al voor elkaar hebt voor je M wilt gaan starten. Zeker de controle is in het M, waar je toch veel combinatie-sprongen tegenkomt van essentieel belang om voor elkaar te hebben.
Juist in de lagere klassen waar vaak onervaren paarden lopen zijn de dingen die jij noemt van belang om een paard safe door de cross te loodsen.
(interessant onderwerp eigenlijk als je er vanuit verschillende invalshoeken naar kijkt)