[SGW] Crossen met Stang & Trens??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:47

Yolien schreef:
Nee het paard ongecontroleerd zonder stuur en rem laten rond gaan, dat is eerlijk. Heb je ook op andere bitten gelet vandaag. Je wilt niet weten wat er nodig is om het veilig te houden bij sommige paarden voor mens en dier.
Sorry, maar zo'n discussies vind ik zo kansloos.

Ja en ook die bitten word ik niet zo blij van...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:57

Je moet het niet zo z/w bekijken. Hulp verfijnen? Dat heeft Bokt je zeker geleerd? Prima. Maar in dit geval respecteert het paard wrs de stang en trens beter. De kinketting bepaalt voor een groot deel de scherpte van de inwerking van de stang en dit is niet te zien vanaf de foto.

Uit je posts laat je steeds weer blijken alsof het een stel cavia's zijn waar ze op rijden. Het is lévensgevaarlijk als je in deze tak van de sport je paard niet onder controle hebt. Als je als een dolleman over die hindernissen heen ragt, ga je binnen de kortste keren over de kop, met alle gevolgen van dien. En ja, als een stangetje een remmende werking heeft, beter dan een trens of ieder ander bit, dan doe je dat ja. Nogmaals: ga zelf eens een cross rijden of ga er eentje bezoeken, dan weet ik zeker dat je er anders tegenaan kijkt.

Dus laten we nou niet gaan zitten mutsen over het wel of niet gebruiken van een stang tijdens de cross als je ziet hoe gevaarlijk het kan zijn als de communicatie tussen ruiter en paard niet goed gaat. Een foutje hier is zo gemaakt en de consequenties daarvan zijn iets anders dan in de dressuursport. ;)

Schemerdier

Re: Crossen met Stang & Trens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:00

misschien moeten we dan gewoon maar stoppen met cross,
als we zulke zware bitten in paarden moeten hangen om toch maar de controle te behouden...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:01

Maar het bit is niet zwaar, behalve als de ruiter er niet mee om kan gaan...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:02

Je doet nou net alsof er prikkeldraad in hangt ofzo... Overdrijven is ook een vak.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:03

als de ruiter er niet mee kan omgaan dan, wat maakt het uit? je begrijpt wat ik bedoel toch

ik heb een artikel gelezen over stang en trens, en nou ja, erg mooi kwam het daar niet over!
maar op zich heb ik ook niets tegen s&t trens, maar ik vind niet dat het gebruikt moet worden als remmiddel/controlemiddel

als jullie op HAW een foto zien met een iets te strakke stang, begint iedereen te roepen 'wat een dierenmishandeling!' maar als een bekende ruiter de stang ook hard gebruikt , dan 'heeft ze er wel een goede reden voor' of 'het is nodig om de controle te bewaren' --'

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:11

Joolien schreef:
Yolien schreef:
Nee het paard ongecontroleerd zonder stuur en rem laten rond gaan, dat is eerlijk. Heb je ook op andere bitten gelet vandaag. Je wilt niet weten wat er nodig is om het veilig te houden bij sommige paarden voor mens en dier.
Sorry, maar zo'n discussies vind ik zo kansloos.

Ja en ook die bitten word ik niet zo blij van...

Zulke bitten hangen er dan ook niet voor niets in. Zelfs in de laagste klasses zie je het al hoor, puur voor de veiligheid.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:16

Nou, gaan jullie lekker bitloos rijden, want dat is o zo prettig voor het paard. Succes op een dergelijke cross. Jullie geven nu zelf echt het goede voorbeeld van hoe je lekker gaat verongelukken, top +:)+

Amina: waar zie jij dan een onrechtmatig stanggebruik bij de crossers? Nergens. En wat dan nog? Liever even doorkomen dan dat je straks allebei op je rug ligt.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:26

smeetjoew schreef:
Nou sorry hoor, volgens mij heeft de paardensport geen opvoedende rol. En die kleine kinderkes lezen de penny en niet de paardensport...
En sorry Joolien, maar als jij zegt dat ze 'achterover in de teugels hangen', dan heb jij de discipline eventing niet begrepen. Ga ze nog maar eens nauwkeuriger bestuderen en pik voor de gein eens een oefencrossje mee. Dan begrijp je waarschijnlijk meteen dat je niet op een cavia zit, maar op een gierend paard van 600kg waarmee je over behoorlijk riskante hindernissen heen moet en ze dus enigszins in bedwang moet houden. En wie weet is dat de reden hiervan helemaal niet, elk paard loopt fijn op iets anders. De een op trens, de ander bitloos, weer een ander met een stang en trens. So what? Dit paard is meer een happy athlete dan het gemiddelde paard, geloof mij maar.

Ophouden met dat betuttelen van de paarden(sport). Word er echt niet goed van.

Jij bent mijn held _/-\o_

Een bit is zo scherp als dat je ermee rijd.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:30

ik heb het ook gezien, en ik vind het zelf niet passen bij de teugelvoering van Brugman. ik zie haar toch meer dan eens te rukken en plukken aan haar paard in de cross. Dan kan je wel zeggen: ja jij weet er niets van, je rijdt niet op dat niveau, maar ik vind het rukken en plukken aan een scherpe optoming op elk niveau problematisch. En Ja, ik heb ook al een aantal cross parcoursen achter de rug, en ja ook ik weet dat het enthousiasme van een paard best lastig in te tomen kan zijn. Maar pak dan een pelham of een pessoa, aangezien daar niet een super dunnen onderlegtrens achter zit.

In de dressuur is een S&T voor een verfijning van de hulpen, om subtiel erg gedifferentieerde hulpen te kunnen geven, maar als ik Brugman in de cross zie rijden vrees ik dat ze de optoming daar niet voor gebruikt.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:34

smeetjoew schreef:
Nou, gaan jullie lekker bitloos rijden, want dat is o zo prettig voor het paard. Succes op een dergelijke cross. Jullie geven nu zelf echt het goede voorbeeld van hoe je lekker gaat verongelukken, top +:)+

Je gaat van het ene uiterste naar het andere, is er geen tussenweg meer?
Overdrijven is inderdaad een vak.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:48

Wat een flauwekul dat een pelham of pessoa vriendelijker is dan s&t, ze hebben allemaal hefboom werking. En per paard zal het ene beter passen dan het andere. Zegt niks over de scherpte. De dikte van een bit zegt imo ook niks over de scherpte. Een dik bit zal bij een paard met weinig ruimte meer pijn doen dan een dun bit. Verder vind ik de teugelvoering van Madeleine op de foto's in ieder geval prima. Die ene foto door de bocht vind ik een beetje flauw.
Verder gaat het hier ook nog eens om een paard van bijna 1.80 met een grietje van zo'n 55 kilo (goed een beetje gegokt).
Daarbij is het in de eventing ook niet ongebruikelijk om met dubbele teugels te rijden voor de veiligheid. Je bent maar wat blij met je stangteugel mocht je trensteugel knappen en je gaat vol door een combinatie.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:58

Uiteindelijk gebruikt Brugman de S&T ook ter verfijning van hulpen. Want dit paard zal met een ander bit niet zo fijn de bochten nemen en of kunnen remmen. Dus gebruikt ze hem toch voor het zelfde doel.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:03

Joolien schreef:
Ik niet, jij waarschijnlijk ook niet. Maar kan je me vertellen waarom je zo grof materiaal nodig hebt om een paard op dat niveau zo rond te sturen? Met afsprongen hangen ze zo ver achterover aan de teugels, dat ik het zwaar onfair vind om er dan heras hekwerken in te hangen.

Als ze met die afsprongen niet genoeg 'achterover hangen' dan gaan ze voorover onderuit. Dat zag je ook een aantal keer in de waterbak vandaag.
Ik heb er vandaag de hele dag rond gelopen en heb fijne sport gezien. Ja, soms grijpen ze wat harder in maar ze belonen hun paard ook heel duidelijk tijdens de cross en na afloop. Ze kunnen dan beter wat harder in grijpen dan dat ze hun paard maar door laten rennen uit enthousiasme en midden op de hindernis springen. In de dressuur- en/ of springring wordt ook wel eens harder ingegrepen. Dat is zo nu en dan nou nodig. Dressuur wordt vanaf de Z ook met S&T gereden, waarom hier dan niet?
Als je op dit niveau rijdt weet je dondersgoed waar je mee bezig bent, je hangt er juist zo'n bit in voor de veiligheid van ruiter en paard.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:06

QueenE schreef:
het lijkt mij toch niet dat je in een cross je hulpen zo moet/wilt verfijnen dat je daar een stang & trens voor wilt gebruiken.. Maar misschien heb ik het wel totaal mis :Y)

Verfijning is niet alleen in de dressuur nodig, ook om precies te zorgen dat de hulp/ophouding die je geeft per direct doorkomt, want een foutje kan je fataal worden.

En dat achteroverhangen Joolien, is gewoon nodig, tenzij je een gezellig rondje koppeltje duikelen wilt.. ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:08

Amina22 schreef:
misschien moeten we dan gewoon maar stoppen met cross,
als we zulke zware bitten in paarden moeten hangen om toch maar de controle te behouden...

Misschien ook maar stoppen met dressuur, heb je gezien hoe daar mee om word gegaan om het paard te trainen ed? En stoppen met springen, en western.
Je kunt ook overdrijven.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:09

Het lijkt mij toch dat Madeleine heel goed weet waar ze mee bezig is, de foto toont prima ST gebruik, dus ik zie ook niet zo wat er mis is?
En ja tuurlijk wordt er ook wel eens gerukt en geplukt in het heetst van de strijd. Je kan me niet wijsmaken dan de gemiddelde B ruiter dat in een parcours niet doet ;)

Dat hangen bij afsprongen wordt btw gedaan om het paard tijdens de afsprong te ondersteunen en is dus gewoon nodig

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:12

Ik heb in de eventing nooit een stang en trens gebruikt maar in het springen wel en kan in ieder geval uitleggen waarom ik dat deed.
Bij sommige paarden loop je er tegenaan dat ze met een bit waar je ze goed mee kunt remmen niet meer (of onvoldoende) je hand willen volgen op de sprong. Met een stang en trens of een pelham met dubbele teugel kun je dus veel beter doseren wat je op welk moment nodig hebt.
Voor er een verkeerd beeld ontstaat, sommige paarden willen met een heel simpel pessoabit de hand niet meer volgen en op stang en trens wel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:14

Als je zoveel gevoel hebt dat je zo'n parcours kunt en mag starten, maakt het geen hol uit wat je erin flikkert, het is altijd zachter dan een dubbel gebroken trensje in de hand van de doorsnee bokker..
En als je nog niet eens weet dat het niet handig is om voorover te zitten tijdens een afsprong dan kun je je beter wijselijk stil houden.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:50

kamsel schreef:
Als je zoveel gevoel hebt dat je zo'n parcours kunt en mag starten, maakt het geen hol uit wat je erin flikkert, het is altijd zachter dan een dubbel gebroken trensje in de hand van de doorsnee bokker..En als je nog niet eens weet dat het niet handig is om voorover te zitten tijdens een afsprong dan kun je je beter wijselijk stil houden.

helemaal mee eens... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:18

Ik weet heus wel waarom er achterover wordt gehangen hoor, ik ben niet dom, wel blond. Maar goed, ik voer wel vaker discussie op bokt waarin mensen mij niet willen begrijpen dus ik geef het wel op. Ik blijf erbij dat het rijden van een cross niet altijd even netjes gaat, ze rijden soms gewoon te grof. Als je op topniveau rijdt zou je denken dat ze de hulpen beter voor elkaar hebben, ipv af en toe zo'n rammel in de mond te moeten geven.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:35

Ja joh en die wielrenners die hun fiets het ravijn in rijden tijdens de Tour de France zouden toch ook hun fietsje wel wat beter onder controle moeten hebben. En die gasten die crashen bij Formule 1 snappen er duidelijk ook geen ruk van.

Zeur dan tenminste over iets waar je wel verstand van hebt ipv naar slakken zoeken om zout op te leggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:40

Jolien: die paarden worden zo heet dat een rammel in de bek af en toe gewoon nodig is. In het heetst van de strijd heb je gewoon niet de tijd om zoiets netjes op te lossen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:44

manic schreef:
Ja joh en die wielrenners die hun fiets het ravijn in rijden tijdens de Tour de France zouden toch ook hun fietsje wel wat beter onder controle moeten hebben. En die gasten die crashen bij Formule 1 snappen er duidelijk ook geen ruk van.

Zeur dan tenminste over iets waar je wel verstand van hebt ipv naar slakken zoeken om zout op te leggen.

:=

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:44

daar gaan we weer . .......