[SGW] Wondjes van crossbeschermers? Wat denken jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Wondjes van crossbeschermers? Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:00

Afgelopen zaterdag was ik de benen van mijn paard aan het wassen en vielen mij twee gelijke witte streepjes op aan de binnenkant van haar been. Dit had ze eerder niet. Het viel me zo op omdat ze het aan beide benen heeft en op dezelfde hoogte en ook vrijwel dezelfde plek. Het is naar mijn weten niet kapot geweest (ik spuit de beentjes bij thuiskomst altijd nog af en er is me nooit iets opgevallen) en het is nu ook duidelijk niet kapot. Zou dit van de crossbeschermers kunnen komen?
Afbeelding Afbeelding
Wat denken jullie?!

Miekemuis_

Re: Wondjes van crossbeschermers? Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:03

Ja, dat kan. En waarschijnlijk zal het haar wit terugkomen. Dat heeft mijn paard ook dankzij een vriendin die hem persee met bescherming in de stapmolen wou zetten. Daar was ik echt zo pissed over... :S

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:14

Er zit nu al wit haar. Dat dat wit is, vind ik op zich niet zo'n heel groot probleem (schoonheid zit vanbinnen toch? ;) ), maar als het van de beschermers komt, zitten ze toch blijkbaar niet helemaal goed (of doe ik iets niet goed misschien: te los/te strak). Zou het vrij jammer vinden als ze er op den duur een blessure aan over zou houden of iets... Dat is nou net niet de bedoeling van de beschermers!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:16

Wat voor beschermers heb je?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:16

Dalmar , zowel voor als achter.

Voor is natuurlijk wel een ander systeem als achter, waardoor er wel makkelijker een drukpunt ontstaat (aan de binnenkant van het been): voor 'overlapt' de beschermer zeg maar. Achter zit ie 'enkel' om het been. Daar heb ik dan ook nog niets gezien tot nu toe... Achter is ook makkelijker strak te trekken dan voor, waardoor die minder makkelijk kan schuren.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:20

Paarden krijgen dit soort "littekens" van redelijk strakke beschermers die te lang worden omgelaten, vaak als mensen ze bijvoorbeeld vergeten af te doen en ze een nacht om blijven zitten, daarvoor hoeven ze nog niet eens erg strak te zitten of te knellen (al is het logisch dat als je ze erg strak doet dit nog veel sneller voorkomt).

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:24

Dus de beschermers losser proberen te doen? (Al zitten ze voor nooit echt strak naar mijn gevoel hoor, want dat lukt juist niet zo goed met deze beschermers. Achter wel, want die 'singel ik juist goed aan') Misschien moet ik die dan ook maar wat losser laten in het vervolg...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:32

Hoelang laat je ze altijd om? Want ik denk totaal dat je ze altijd een halfuurtje/driekwartier omhebt inclusief springen, keuring en cross.
Overlappen de dalmars zich op de benen, dat net op die plek gaat drukken? Misschien zijn ze dan net ietsje te groot? Lastig... ik volg even. :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:06

De dalmars voor overlappen, maar dat heeft niet te maken mat de grootte hoor. Het is gewoon het design van de beschermer. Ik heb er de laatste keer anderhalf uur mee gereden tijdens een les (niks geraakt, dus dat kan het haast niet zijn). Daarna gaan ze altijd gelijk af, want ze is niet zo dol op die dingen aan dr achterbenen. Na het rijden borstel ik ze af onder de kraan dus vuil kan het eigenlijk ook niet zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:10

Eef_Bam schreef:
Paarden krijgen dit soort "littekens" van redelijk strakke beschermers die te lang worden omgelaten, vaak als mensen ze bijvoorbeeld vergeten af te doen en ze een nacht om blijven zitten, daarvoor hoeven ze nog niet eens erg strak te zitten of te knellen (al is het logisch dat als je ze erg strak doet dit nog veel sneller voorkomt).

Ik kan hier alleen maar in meegaan :j

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:16

Maar je moet er toch wel een crosstraining mee kunnen rijden? Ik laat ze er niet langer om zitten dan nodig in ieder geval. (Het vermeende drukpunt door de overlap zit overigens aan de buitenkant zie ik net op n foto)
ik ken dit soort witte plekken verder ook alleen van drukplekken bv op de schoft of singel (gelukkig niet bij mn eigen beestje hoor) of van steeds terugkerende wondjes, maar het is naar mijn weten helemaal niet kapot geweest.

Maar jullie doen je beschermers zo los mogelijk om? Niet dat ze afzakken natuurlijk, vast is vast?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:43

Ik doe mn peesjes altijd vrij los, maar crossbeschermers toch wel wat strakker. :j
Maar mijn beschermers overlappen elkaar niet, waardoor het minder snel kan drukken.

En idd, na een uur crosstraining hoort dit ook niet te komen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:48

Misschien zijn de crossbeschermers qua pasvorm niet gemaakt voor jouw paard.
Ik heb de crossbeschermers altijd vrij los zitten...

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:22

Ik trek ze juist altijd heeeeel strak aan, dan gaan ze niet zakken of draaien. In tegenstelling tot gewone beschermers zit in dit klittenband geen elastiek dus je zal imo crossbeschermers niet snel te strak aan trekken.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:47

Zou idd eerder verwachten dat achter te strak zit omdat je die goed aan kunt trekken.
Voor kán haast niet te strak!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:07

Ik heb dit soort witte plekken ook gezien van simpele peesbeschermertjes die een nachtje "vergeten" waren.

Anoukss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:55

Mijn paard heeft echt precies hetzelfde soort plekjes. Ik had ook al het vermoeden dat het van de beschermers komt. Ik ga ze komend weekend aan de voorkant er iets losser omheen doen. Hij heeft het namelijk alleen voor, terwijl ik ze achter strakker aantrek want daar draaien ze meer.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:32

Anoukspitzen schreef:
Mijn paard heeft echt precies hetzelfde soort plekjes.

En heb jij toevallig ook "precies dezelfde soort beschermers" ?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:43

Het lastige is dat ik nu aan de ene kant het idee heb dat het een soort drukplekken kunnen zijn (van de beschermers) en dat ik ze dus te strak heb zitten. Maar omdat ik ze achter veel strakker aan trek, en daar geen plekken heb, twijfel ik aan de andere kant of het niet komt doordat de beschermers voor te los zitten en daardoor juist gaan schuren.
Dat ik ze te lang om heb gehouden lijkt me in mijn geval niet aan de orde, want anderhalf uur moet gewoon kunnen lijkt mij en ben ze gelukkig nog nooit vergeten af te doen. Maar ik geloof graag dat je dit soort plekken ook daardoor zou kunnen krijgen...
Anoukspitzen schreef:
Ik ga ze komend weekend aan de voorkant er iets losser omheen doen.

Als jij dat doet, doe ik ze juist wat strakker van voor, misschien komen we dan proefondervindelijk tot de juiste oplossing...

Anoukss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:42

Ik heb beschermers van cso? Die letters staan erop iig. Ik heb ze gister losser gehad, maar toen ik ze omdeed besefte ik me dat het kan komen van de overlap, want die zit aan de buitenkant van zijn been en de wondjes aan de binnenkant...

GFans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:57

ik had ook Dalmar's, maat M. ik gebruikte ze voor me d-pony, dit is een heel gevoelige pony en kreeg er korstjes van ik dacht ze zullen wel te hard voor d'r zijn dus gebruikte ik ze maar voor me E-pony, deze kreeg er een dikke poot en korstjes van. ik dacht ondanks dat het een groot beest, ze zullen wel te groot voor pony's zijn. dus heb ik ze maaar gebrukt voor een paard, 1 keer mee gereden, en deze had dus hetzelfde als de E-pony :(. dus ik terug naar de winkel, heb nieuwe gekregen van een ander merk. alles opgelost. maar ik koop geen Dalmars meer. alleen de springschoenen want die zijn wel super!

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:04

De Dalmar beschermers zijn inderdaad aan de binnenkant iets minder zacht dan de meeste andere crossbeschermers waardoor deze wel eens (vooral bij iets gevoeligere paarden) schuurplekjes kunnen veroorzaken. Dit is heel jammer want verder zijn het echt super beschermers. Ik rij er zelf ook mee en mijn paard heeft gelukkig nergens last van, maar ik hoor het dus wel eens vaker van klanten.

Oplossing hiervoor is het gebruik van Tendon Grip van Kentucky, dit is een soort steunkous die je onder de beschermers doet. Dit wordt door prof ruiters die paarden veel met crossbeschermers in de modder rijden al heel lang gedaan, en Kentucky maakt ze nu eenvoudiger verkrijgbaar voor de normale ruiter. Andere optie is dus inderdaad nieuwe/andere beschermers kopen....

Ga trouwens vooral niet je crossbeschermers minder strak omdoen, want dan gaan ze afzakken en dan kan je pony/paard gaan struikelen!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:14

Eventinggek schreef:
Oplossing hiervoor is het gebruik van Tendon Grip van Kentucky

Mijn paardje heeft inderdaad een beetje dun huidje en is misschien daardoor wel wat gevoeliger wat dat betreft dan het gemiddelde paard met dikkere vacht en dikkere huid. Ik ga dus even op zoek naar de steunkous ;) (thanx voor de tip) Ik ga even kijken hoe het daar mee gaat. Hopelijk wordt het 'probleem' dan niet erger.

Eventinggek schreef:
Andere optie is dus inderdaad nieuwe/andere beschermers kopen....

Is even geen optie :$ Juist hard voor mn Dalmars gespaard! En ik ben verder ook erg tevreden over de beschermers in het gebruik en over de bescherming die ze bieden. Dus tenzij het echt niet anders meer kan blijf ik graag met deze beschermers rijden. (Al zijn de styles ook wel heel gaaf met al die kleurtjes :o )

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:47

Graag gedaan! Ik verkoop de Tendon Grip best veel, maar veel mensen kennen t nog helemaal niet. Ik heb er laatst ook mensen mee geholpen die zo'n moeilijk paard hadden en die was er zover ik weet goed mee geholpen . De Tendon Grip kun je in mijn webshop vinden :j . Er komen trouwens waarschijnlijk ook nog kleinere rolletjes, nu is t nog enkel in een rol van 5 mt. te verkrijgen. Weet nog niet wanneer.... :)

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:08