[SGW] Beginnen met crossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonita84

Beginnen met crossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:52

Ik wil volgend jaar gaan beginnen met springwedstrijden en ook met trainingen voor de cross, ik zou het liefst in augustus de cross in wieringerwerf willen starten. Nou had ik een aantal vragen.

Hoe vaak hebben jullie een training gedaan toen jullie je eerste wedstijd reden??
Trainen jullie thuis nog speciale dingen voor de cross?
Is de cross in Wieringerwerf een goede cross om voor het eerste te doen??
En is het nodig om meteen goede (dalmar NEW) beenbeschermers te kopen??

Ik ben erg benieuwd :D

Sannnn

Re: Beginnen met crossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:13

Lees dit eerst eens door, worden veel van jouw vragen al wel redelijk beantwoord of zoek eens verder in het SGW forum. Staat veel informatie, bv. over SGW Wieringerwerf en beenbescherming.
[SGW] Veelgestelde vragen over SGW

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 10:43

Oke thnx zal er even kijken!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:11

Ik heb zelf 2 trainingen gehad. Maar ik had wel al veel wedstrijden gezien en ook bij trainingen wezen kijken. Dus ik denk als je begint dat meer trainingen wel handig zijn. Of je moet een hele geroutineerder springruiter al zijn (maar volgens mij ben jij dat nog niet ;) )

Thuis doen we vooral dressuur, soms een bosrit, en springlessen.

De cross in Wieringerwerf is goed te doen als eerste cross, al heb ik begrepen dat hij vorig jaar veel zwaarder gebouwd werd als de jaren er voor. Ik ben er toen zelf niet geweest, dus kan er nu niks over zeggen. Ik ben zelf ook begonnen in Wieringerwerf. Qua hindernissen was het toen heel goed te doen. Ik vond alleen de bodem heel zwaar, en daar had ik toen zelf ook moeite mee.

Qua beenbescherming zou ik (als je toch wil gaan crossen) wel goede beenbesschermers aanschaffen. Kijk gewoon welk merk jouw paard het beste zit.
Veel plezier alvast met springen en crossen.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:30

Hoi Scum!

Super bedankt voor je antwoord!
Ik ga gewoon lekker veel trainingen rijden en dan kijken hoe het gaat.
Ik heb al dressuur en springles dus dat zit dan ook goed :D

Oke super, die in Wieringerwerf is lekker dichtbij dus dat is erg fijn!
Ik ben dit jaar wezen kijken daar en vond het een leuke cross. Hij was inderdaad op stukken erg zwaar daar hadden ze nieuw grond en zand gegooit!

Ja inderdaad leek me ook gewoon het beste om meteen goed beenbescherming te kopen!

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:32

ik zou vooral veel trainingen doen en eerst niets bijzonders kopen goede peesbeschermers zijn goed genoeg
veel succes!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:53

Hmm, daar zijn de meningen over verdeeld petrea.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:55

_Sim_ schreef:
Hmm, daar zijn de meningen over verdeeld petrea.

Is dit je enige antwoord? Geen uitleg of reactie op mijn vragen?? :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:59

Wat voor uitleg wil je dan? Je hebt zelf al in je eerste post aangegeven dat je goede beenbescherming wilt, dus hoef ik je niet te "overtuigen" dat het beter is goede crossbeschermers aan te schaffen. Oke, zijn wat duurder, maar ga je niet door met crossen kun je ze zo weer voor een goede prijs verkopen. Dingen zijn erg gewild.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:12

Hoe vaak hebben jullie een training gedaan toen jullie je eerste wedstijd reden??

Dze vragen :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:22

bonita84 schreef:

2 keer, maar ik had al veel springervaring en een ervaren crosspaard.

Citaat:

Soms. Zeiltje, olievat, en wat ik maar kan bedenken om een gekke (maar veilige) hindernis te maken.
Maar ik train meestal alleen onder begeleiding.

Citaat:

Voorheen wel, alhoewel een echte boscross met slingerpaadjes niet lekker is (vind ik) om een juist galopritme te krijgen/houden met je paard als je net begint met crossen, maar afgelopen jaar vond ik 'm voor de B wel uitdagender gebouwd dan voorgaande jaren.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:29

Oke thnx voor je reactie :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:50

@ Bonita: leuk dat je wil beginnen met crossen. Ik zou meer dan 2 trainingen volgen (zoals hierboven al aangegeven), aangezien je nog niet veel springervaring hebt. Ga verder eens bij een SGW kijken om eens te zien hoe het er daaraan toegaat.
Zoals Sim al aangeeft, is goede crossbescherming erg belangrijk!! Bovendien een goede investering, want je doet er ook lang mee hoor (mits je ze goed onderhoudt uiteraard) :) .

WW was ook mijn eerste cross, ik woon daar ook vlakbij. Wel goed te doen, afgelopen jaar wel een stuk pitteriger dan de voorgaande jaren. Ik kan je in ieder geval aanraden begin augustus mee te doen met de oefencross. Verder kun je in N-H trainen bij V&M Stables in Ursem (Rom Vermunt of Chantal Megchelenbrink) of in Oudkarspel (bij Ronald Beukers).

Veel succes.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 08:21

Ik zou eens kijken wie er bij jou in de buurt crosst en eens vragen of je een SGW wedstrijd mee mag om te groomen. Dan zie je echt goed wat het allemaal inhoud.

Ik ga komend jaar starten met SGW wedstrijden, afgelopen jaar heb ik al 5 trainingen gereden. Komend jaar ga ik voor mijn eerste wedstrijd ook nog wat trainingen rijden. Verder heb ik al veel springervaring. Dus zou flink wat trainingen gaan volgen voordat je aan een echte cross begint.

Ik heb meteen goede crossbeschermers gekocht omdat ik vind dat gewone peesbeschermers niet de juiste bescherming bieden.

Wat ik thuis train is wat gekke hindernissen zoals zeiltjes, gft bak etc. Gewoon dingen die je veilig op kunt zetten. Ook hebben wij in de springwei een wal en een greppel dus dat is fijn om te trainen. En veel het bos in en galloptraining.

Maar ja, mijn eerste echte cross moet nog komen, haha.