Achter de loodlijn in de B.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippalex

Achter de loodlijn in de B.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:57

Hallo,

Ik ben met mijn Arabische Volbloed voor het eerst tussen de paarden gestart in de B.
Hij loopt braaf maar kreeg als commentaar dat hij te veel achter de loodlijn liep, en niet heel erg voorwaarts. (Waar ik me wel in kan vinden.) en daarom bijna overal een 5 of een 6 kreeg.

En ook nog eens bij punt 28 een 5 of 6 ook ivm die loodlijn. En bij impuls ook een 5 of 6 ivm te langzaam..

Moet dit appart van elkaar worden beoordeeld, en is dit echt een 5 of 6 in de klasse b?

Alvast bedankt!!

Storm

Re: Achter de loodlijn in de B.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:09

Het jurylid wat je beoordeeld heeft, heeft helemaal gelijk met die punten.
Omdat je paard steeds achter de loodlijn liep en dat zonder impuls, leek het waarschijnlijk dat je hem in aan het houden was, en dat terwijl een B proefje lekker vlot naar voor gereden mag worden.
Je schrijft ook dat je voor punt 28 én voor de impuls een 5 of een 6 hebt gekregen. Als je bij mij in de ring had gereden had je er zeker een 5 voor gehad en geen 6.

Ga aan het werk dat je paard met meer impuls aan het werk gaat, ik weet bijna zeker dat -als je je paard van achter naar voor gaat rijden- hij met zijn neusje ook bij de loodlijn uit gaat komen.
Vergeet niet dat nageeflijkheid nóóit ten koste van de impuls mag gaan!!

Succes Lachen

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:28

Helemaal met Storm76 eens!
Het rijden met de neus achter de loodlijn en impulsverlies mag zelfs in elk onderdeel meegerekend worden door de jury.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:10

en vergeet niet dat een 5 zelfs nog een voldoende is en een zes bevredigend. Vind het hele fatsoenlijk punten, ook in het B zijn dat basisfouten, en dan mn nog de impuls.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:47

ik heb het zelfde probleem, ze loopt dan wel niet achter de loodlijn maar er is zeker te weinig impuls. En dat komt eigenlijk in elk onderdeel terug, een oefening moet met dezelfde regelmaat en impuls gereden worden, is dat niet het geval is het gewoon een 5 of 6.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:45

Het is een beetje een banketstaaf probleempje, hij heeft er nooit last van gehad.
Hij is tot zijn 8e hengst geweest, en is vorig jaar gecastereerd, omdat ik hem graag wou starten.

Hij is er erg traag van geworden, hij krijgt haver extra, we gaan nu dravers brok proberen..

Ophet land gek zat, maar niet lekker wakker te houden..

Wij gaan flink aan de slag, en we gaan voor betere punten..

Dank jullie wel voor hetr duidelijke jury oordeel op afstand!!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:47

Hm bij extreem weinig impuls kom je bij mij op een 4... Zonder impuls kun je een paard toch ook nooit los door het lijf en over de rug naar de hand toe rijden?

Om een paard actiever te maken kun je veel overgangen en tempowisselingen rijden. Vaak is een traag paard ook niet erg scherp aan het been.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:54

Hij is normaal erg goed aan het been, maar op wedstrijd niet echt lekker..

Misschien was het gewoon omdat het de 1e keer was hoor, toch allemaal wat spannend, ook voor mij, en dan ook nog eens in een hoosbui..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:04

Ik snap echt niet waarom je hier zelfs nog een topic over opent terwijl je je eigen fout weet, wat verwacht je?? 8e?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:46

De vraag was of de cijfers die ze gekregen had in de ogen van andere juryleden kloppen. Volgens mij ging het er niet om of TS haar eigen fout wel of niet weet...

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 19:46

Karoliefje_ schreef:
Ik snap echt niet waarom je hier zelfs nog een topic over opent terwijl je je eigen fout weet, wat verwacht je?? 8e?

Wel grappig dat de paarden in je profiel ook niet voor de loodlijn lopen.. Maar goed..

Ik heb al een paar keer gezegt dat ik weet wat er mis is, maar vroeg me vooral af of de proeven niet vooral zijn veranderd om die punten te geven bij de onderste punten op het coupon..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:55

nee, absoluut niet. De algemene indruk is nu meer uit elkaar getrokken maar dat betekent niet dat het in de onderdelen niet meer wordt beoordeeld. Kijk maar eens voorin he boekje hoe de cijfers voor iedere oefening worden gebaseerd op het skala.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 20:06

Hier had ik andere mensen over gehoord, maar goed..

Mijn paardje en ik gaan hard aan de slag, ook met het commentaar hier, en gaan voor de volgende keer voor mooiere puntjes!!

Iedereen bedankt hier voor de reacties!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:46

pippalex schreef:
Karoliefje_ schreef:

Wel grappig dat de paarden in je profiel ook niet voor de loodlijn lopen.. Maar goed..

ROFL

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:31

pippalex schreef:
Karoliefje_ schreef:

Ik heb al een paar keer gezegt dat ik weet wat er mis is, maar vroeg me vooral af of de proeven niet vooral zijn veranderd om die punten te geven bij de onderste punten op het coupon..

Begin ik er een topic over? Ik weet waar mijn fout zit en ik werk eraan. Dus ik verwacht geen 8e, en overigens loopt mijn paard momenteel al veel beter en zie ik dat ook terug in mijn cijfers. Had overigens nooit alleen 5e en 6e

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 06:27

volgens mij is die discussie helemaal niet aan de orde en wel van een heel hoog jijbak-gehalte

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:06

Ik wil haar er alleen op attenderen dat in de B ze daar ook op letten omdat de B het begin is, ze kunnen geen combinaties over laten gaan naar de L1 waarvan er gen impuls is, achter de loodlijn, geen aanleuning etc.

En dat ze dan gelijk begint dat mijn paard ook niet voor de loodlijn loopt, zegt meer over haar dan over mij. Want ik weet mijn eigen fouten en heb goed les, ik werk er elke dag aan.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:46

Ik ben nogmaals erg blij dat er mensen mijn vraag goed begrepen hebben en mijn een goed advies hebben kunnen geven waar ik en met paardje wat mee kunnen.
Dank jullie wel..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:49

Karoliefje_ schreef:
Ik wil haar er alleen op attenderen dat in de B ze daar ook op letten omdat de B het begin is, ze kunnen geen combinaties over laten gaan naar de L1 waarvan er gen impuls is, achter de loodlijn, geen aanleuning etc.

En dat ze dan gelijk begint dat mijn paard ook niet voor de loodlijn loopt, zegt meer over haar dan over mij. Want ik weet mijn eigen fouten en heb goed les, ik werk er elke dag aan.

maar om dan meteen te gaan roepen dat jij geen 5-en en 6en haalde is van exact hetzelfde niveau KnipoogEn je toon in dit bericht is iets anders dan het eerste bericht dat je plaatste, daar zit nl helemaal geen toelichting of wat dan ook in, in tegenstelling tot reacties van anderen.

Maar de boodschap naar TS is wel helder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:18

Even in het algemeen, dus niet persée aan TS:

Een van de basisproblemen is dat veel veel ruiters ontzettend bezig zijn met dat koppie van het paard en er soms zelfs helemaal naar gaan zitten (met schuin hoofd om te zien of het paard de neus wel goed heeft). Men vergeet te RIJDEN.
Als de voorwaarden er zijn dat een paard goed (aan de hulpen staande) GAAT, is het hoofd al bij (en dan bedoel ik iets voor) of op (wat me in de B niet nodig lijkt) de loodlijn. Daar hoef je niet apart mee bezig te zijn.

De boodschap is dus:GAAAAAAN en niet zitten houden, niet proberen het hoofd te controleren, maar de benen- en dan met name de achterbenen. Daar hoort opvangen bij, maar niet "houden".
Als de motor niet werkt, zie je dat terug in alle onderdelen en is zelfs een simpele wending flut.
Je hoeft in de B niet te verzamelen, men wil alles in de ARBEIDS gangen zien en dat is een stuk vlotter dan veel denken.

De trap door de dressuur van begin naar hoog niveau is van vlot (op eigen benen) naar sterk verzameld (op de achterhand)
en niet van geremd (op de voorhand) naar nog geremder (op de voorhand)...
En gaat door fases, vandaar dat er verschillende klasses zijn...
Wees bewuster van wat je met tonen in je klasse!!!!!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:18

Eerlijk gezegd herken ik me wel in het bovenstaande. Mijn paard loopt wel netjes net voor de loodlijn. Ik ga ook niet eerder starten in de B dan dat niet meer aan de orde is.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:28

Hmm lusitana, ben het HELEMAAL met je eens.
blijk baar niet de jury van onze dochter gisteren
in de B proef 1 (b pony) een hele nette proef genoeg impuls en kreeg veel 5 en waarom
- niet nageefelijk genoeg en te weinig stelling
- ze had 174 punten (was diepte punt van haar scores tot nu toe)

meestal rijd ze 185 en hoger. Tja heb het naast ons neer gelegd ben geen discussie aangegaan.
Is en blijft een jury sport.!!! Het compleet plaatje was ontspanning zonder impuls verlies en blijkbaar is in de "krul"voor sommigen toch belangrijker jammer..... Koe

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:37

Ik zie honderd keer liever een paard/pony in de ring met het neusje er iets uit maar lopend in een heerlijk vlot tempo, goed onder controle dan een zwaar onder het tempo kruipend ding met de hals in een krul waar je U tegen zegt.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:44

Nageeflijk kan een paard met veel hoofdstanden zijn, dit is immers een stukje ontspanning in de kaak en het onmiddelijk reageren op de hulpen. Wat men ook wel het hebben van een "smakelijke" mond noemt.
Nageeflijk is niet, wat men helaas veel aanneemt, hetzelfde als afbuigen. (Wel kan het natuurlijk samengaan)
Het kan dus zijn dat deze jury wat spanning (in kaak en of mond zelf) ontdekte, die er anders niet is of anderen minder meenemen in het plaatje.
Geen stelling kunnen krijgen is een gevolg van een te starre kaak, dus met elkaar in verband klopt het wel.

Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat sommige juries ongebegrijpelijke en hopeloze verkeerde ideeën hebben. Er is daarvan wel eens een schokkend voorbeeld gegeven door iemand die een jury bijscholing bijwoonde....
Maar we moeten proberen niet te veel uit te gaan van die helaas wel bestaande vreemde juries, maar van de regels der dressuur als door de FEI opgesteld.

Tijd voor computer jurering...

Als je de proeven filmt kun je op je gemak dingen nog eens bekijken en vergelijken.

daffodil schreef:
Ik zie honderd keer liever een paard/pony in de ring met het neusje er iets uit maar lopend in een heerlijk vlot tempo, goed onder controle dan een zwaar onder het tempo kruipend ding met de hals in een krul waar je U tegen zegt.....

Probleem is dat ruiters zichzélf graag zien op een paard dat sloft (wat ze verwarren met verzamelen) en in de krul loopt (wat ze verwarren met nageeflijk zijn).
Dit komt vaak door een vals beeld van idolen. Wat ze zien in de top wordt gefilterd door een roze bril en anders gezien omdat ze nog niet verder kunnen denken. Die hals moet in de krul en het paard moet langzaam gaan. Dat dit een proces van jaren (door andere stappen heen) is, en dat het niet gaat om in de krul en langzaam, maar om oprichting en verzameling, zien/begrijpen beginners niet altijd.
Men wil meteen dat bereiken, en niet door dressuur, maar met dwang.
Dat er al drie jarige paarden in de competitie moeten/kunnen (zie verschillende competities vanuit stamboeken georganiseerd*) en in de top hopeloos tegen de regels dingen worden vertoont (voorbenen die echt niet wijzen naar waar ze moeten landen, achterbenen die niet meekomen, piaffes waarbij de achterhoeven niet van de grond komen en de voorbenen onder de massa worden geplaatst, neuzen zwaar acher de loodlijn, om maar de meest opvallende te noemen), komt het beeld van dressuur ook niet echt ten goede.

* Omdat men wil dat eigen paard beter uit de verf komt dan de tegenstanders, zul je dan toch zien dat de paarden of te vroeg, of te snel worden ingereden en er vrijwel meteen verzameling en krul wordt gevraagd.
Dit is niet de bedoeling het stamboek, en men mag een paard gewoon in zijn groene doen presenteren, maar heeft alles te doen met drang om te winnen. Maar feitelijk zou men dat dus af moeten straffen.

Even erbij zeggen dat dit dus om een bepaalde groep gaat, ik wil zeker niet alle ruiters over een kam scheren!

Ik krijg wel eens commentaar van leken (neem ik dan maar aan) op films van jonge paarden. Dan vind men dat de ruiter "hem maar laat lopen". Dan denk ik *LOL* , dat paard is groen en we verzamelen paarden niet eerder dan dat ze in evenwicht zijn! Ze worden gewoon naar de regels van de dressuur opgeleid en men moet helemaal niet wíllen zien dat een ruiter zo´n paard gaat zitten houden!
Ik krijg ook de vraag van "wat kan hij allemaal?" Nou: stap, draf en galop onder de ruiter. Wat zou hij "allemaal" nog meer moeten kunnen als groen paard?

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:07

in de B had ik mijn pony zijn hoofd er altijd een beetje uit, maar dat kwam wel door mij.
maar ik zie niet in waarom jouw probleem niet in de B kan?
het is niet zo dat je in de B gelijk perfect moet rijden toch?
naar mijn mening zouden die 5en pas in de L1 gegeven worden zodat je nog een beetje kan wennen aan wedstrijdjes en jouw paard.

alsjeblieft, ga dit niet afkraken!
het is maar een mening!