Tijd tussen inenting - wedstr. onvoldoende - laten starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Tijd tussen inenting - wedstr. onvoldoende - laten starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:32

Ik kon even geen betere titel dan deze bedenken, maar hij is in ieder geval redelijk duidelijk (hoop ik ) Lachen.
Ik wist overigens niet zeker of ik het bij bij discussies of hier moest neerzetten, maar ik aangezien dit meer een vraag aan de jury's is, heb ik het hier gepost.

Goed, het verhaal zit zo. Een vriendin van mij wil wedstrijden starten, en heeft hiervoor alles goed geregeld, waaronder ook de inentingen.
Omdat het paard geen goede basisinenting had moest ze deze opnieuw laten doen. Dit heeft ze dan ook gedaan, en de dierenarts vertelde haar dat ze zes dagen moest wachten voordat ze een wedstrijd kon rijden.
Nu weet ik dat ze graag een wedstrijd binnenkort wil starten, alleen is deze wedstrijd vijf dagen na de laatste inenting.

De entingen zijn verder in orde zoals gezegd, alleen de tijd tussen de inentingen en de wedstrijd zelf zou te kort zijn.
Mijn vraag aan de juryleden en anderen op bokt: zouden jullie deze combinatie laten starten?

Ik ben benieuwd, in ieder geval bedankt voor het lezen! Lachen

valori

Re: Tijd tussen inenting - wedstr. onvoldoende - laten starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:39

Je vraagt naar de bekende weg, als er tussen de laatste enting en de wedstrijd niet genoeg tijd tussen zit, zal de jury je uitsluiten als ze het paspoort controleren.
Logisch, regels zijn regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:40

Idd, vragen naar de bekende weg.
Bij controle wordt je geweigerd en mag je niet starten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:41

als ze controleren, sluiten ze je waarschijnlijk uit...
maaaaar, paspoortcontrole komt nauwelijks voor, ik heb het iig nog maar 1 keer meegemaakt in een jaar of 5 concoursen rijden.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:43

Tja, groot risico, sommige jury's zijn er blind voor.. Maar iemand die bij ons op stal staat, is meerdere keren gestart met een enting niet in orde was. (Wist ze overigens zelf niet, was verkeerd geinformeerd.) Maar pas na 5? wedstrijden ofzo had een jury het pas ontdekt..

De jury mág je uitsluiten.. Maargoed eigen risico..

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:44

LiSSy schreef:
als ze controleren, sluiten ze je waarschijnlijk uit...
maaaaar, paspoortcontrole komt nauwelijks voor, ik heb het iig nog maar 1 keer meegemaakt in een jaar of 5 concoursen rijden.

Ik ga vaak met iemand mee, en áltijd wordt het paspoort gecontroleerd..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:19

altijd? ik ben nog nooit gecontroleerd?
sterker nog.. de meeste jury's zijn half blind.. mijn coupons kloppen namelijk niet, er staat een hele andere kleur qua paard op dan dat mijn merrie is. ( fout in paspoort)
op 1 jury na is er nog nooit iemand achter gekomen Clown

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:55

Lowara schreef:
sterker nog.. de meeste jury's zijn half blind.. mijn coupons kloppen namelijk niet, er staat een hele andere kleur qua paard op dan dat mijn merrie is. ( fout in paspoort)

Daar was ik dus benieuwd naar Lachen .
Want ik zie heel vaak dat jury's gewoon niet kijken, maar mijn punt is meer, wéten de jury's ook dat er 6 dagen tussen moeten zitten?
Risico dat je eruit wordt gegooid blijft, maargoed, het ging mij er meer om of een jury dat nou zou opvallen Lachen .

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:00

Op de wedstrijden waar ik voorlas werden alle combi's bij de eerste proef gecontroleerd. Laatst bij de regiokampioenschappen viel de combinatie voor ons zelfs uit omdat er iets niet in orde was met de entingen. Ik zou me trouwens gewoon zelf aan de regels houden, dus niet starten tot de termijn verstreken is.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:13

Lowara schreef:

Echt waar, áltijd, zoiezo bij de eerste jury.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:52

Ik heb het ook wel eens gehad met mijn entingen.. paard was geënt en diezelfde week had ik nog wedstrijd. Ben toch gegaan en even aan de vereniging gevraagd of er wat te regelen was met hun.
Was geen probleem en kon gewoon starten Tong uitsteken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:43

Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Die regels zijn er niet voor niets, dus het lijkt me verstandig dat die persoon zich er aan houdt, zowel in het kader van het welzijn van het eigen paard als ook de andere paarden op concours.

Ik vind het echt beneden alle peil als jij willens en wetens dit soort regels overtreedt.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:51

Ik ben dus zo'n jury die WEL alles wil zien en daar al helaas de nodige discussie's met ruiters over gehad heeft omdat de spullen niet in orde waren of niet aanwezig. De KNHS heeft niet voor niets reglementen opgesteld Boos!

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:33

is het trouwens niet 7 dagen?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:06

Heel goed Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:05

Het is geen 7 dagen meer, dat is veranderd. Het is tegenwoordig 6 dagen. Dat betekent dat je wel op maandag kunt enten en op zondag kunt starten.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:20

Whoeps foutje bedankt......................

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:14

miep1979 schreef:
Ik ben dus zo'n jury die WEL alles wil zien en daar al helaas de nodige discussie's met ruiters over gehad heeft omdat de spullen niet in orde waren of niet aanwezig. De KNHS heeft niet voor niets reglementen opgesteld Boos!

En waarom ga jij als jury daar moeilijk over doen? De organiserende vereniging (met name van grotere concoursen) houdt vaak steeksproefsgewijs een paspoortcontrole, dat is dan toch genoeg?

Ik moet zeggen dat hier in de buurt een heel klein aantal juryleden vaak paspoortcontroles houden, maar deze vallen allemaal een beetje onder het groepje:"de welbekende muggenzifters".

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:17

Bij mijop cursus is expliciet verteld dat wij er zijn om te jureren en niet om documentencontrole te verrichten.
Ik controleer alleen steekproefsgewijs paspoorten als ik de ring van de eerste proef heb en zeker weet dat het op het secretariaat niet gebeurd.

edit: en de ruimte rond de ring het toelaat (op maasdijk bv in ring 1 is paspoortcontrole nagenoeg niet mogelijk, zonder het programma gruwelijk te laten uitlopen).

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:20

Op onze curus is dat inderdaad ook verteld.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:10

Tja ach ik zou het gewoon gokken hoor, er wordt weinig gecontroleerd, en als er al gecontroleerd wordt heb je best kans dat het over het hoofd gezien wordt.
Ik zou de gok dus wel wagen, je bent toch immers geent,

ben zelf ook onbewust een keer gestart zonder dat de enting al bijgeschreven was, tja gebeurde op stal in een keer en ik was mijn paspoort vergeten achter te laten, ik moest dus nog naar de da om het te laten bijschrijven maar daar heb ik later nooit meer aangedacht. tot mijn instructrice me hielp herrinderen. toen maar gelijk laten doen Haha!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:40

Bij mij is het toch ook al een aantal keer gecontroleerd. Wat bij mij toch wel goed uit kwam want op mijn vorige wedstrijd was een jury zo aardig om mij eve nte melden dat hij binnen een week geënt moest worden anders was hij weer te laat. Grote kans dat ik het zelf was vergeten Tong uitsteken Je kan het proberen, als je geluk hebt controleren ze niet.. Je vriendin had beter aan de DA kunnen vragen of hij stiekem de datum niet een dagje eerder wou opschrijven Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:19

Ik heb 1,5 jaar rond gereden met een niet kloppende basis enting (nadat ik het aan de VA had na gevraagt toen ik de pony kreeg, en die zei dat het klopte, dus ben daar vanuit gegaan).

Pony bleek basis enting gehad te hebben, jaren ieder jaar geent, maar 1 enting miste. Dus toen toch opnieuw laten doen.

Ze mogen je dan niet laten starten, maar de kans dat het gezien word is ook niet groot.
Ik zou zelf het risico niet willen lopen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:31

Heb ook zoiets gehoord, waarbij iemand zei dat je dan een boete + strafpunten (bestaan die überhaupt?) kreeg.
Weten jullie hier meer over? Lachen
Kan het zo in de reglementen niet vinden.. of kijk ik weer eens met mijn neus? Bloos

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:05

Ik heb mijn paard juist daarom nu al zijn basisenting opnieuw gegeven terwijl ik pas in oktober ga starten.. Wil mijn spullen gewoon goed voor elkaar hebben...