L1 appuyeren ipv wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muisbal

L1 appuyeren ipv wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:16

Stel, je jureert een L1 proef, het wijken wordt ingezet, althans, dat verwacht je. Echter vertoont de combinatie een keurig appuyement. Hoe oordeel je?

Geef je een 1 of 2 met commentaar 'onderdeel niet getoond' of krijgt deze combinatie een dikke 8 of zelfs 9?

Laat je dan commentaar op het protocol schrijven, of druk je het alleen uit in een cijfer?

Ben benieuwd Lachen

Marliesje

Re: L1 appuyeren ipv wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:18

Ben geen jurylid, maar als ik het was zou ik een erg laag punt geven.

Het onderdeel is niet getoond. Als iemand moet stappen en hij galopeert erg netjes krijg ie ook geen goed punt.

Of hij moet achterwaarts en laat een keurige piaffe zien. Haha!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:19

Ik zou het wel waarderen en leuk commentaar erbij zetten, dat ze in te lage klasse mee rijdt ofzo Knipoog Opbouwende kritiek hahahaha Ik zie de humor er wel van!! Als het net zoals beschreven inderdaad een keurig appuyement is Knipoog

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:19

Ehm lijkt mij dat het onderdeel niet is getoond wat er gevraagd word, dus een onvoldoende, waar bij je wel kan neerzetten dat het er voor een appyement wel goed zou zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:21

Natuurlijk onvoldoende. Als iemand in de B een grote volte in galop moet rijden, en ze laat op de volte wissels om de pas zien, dan zeggen we toch ook niet 'Hoera, je heb Grand Prix niveau bereikt'? Nee, ze doet niet wat er gevraagd wordt, dus onvoldoende.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:24

Lijkt mij onvoldoende! Het wijken is immers niet getoont.
Ik heb ooit een uitgestrekte draf gereden ipv een middendraf, volgens de jury. Kreeg er een 8 voor, met als mededeling dat het dus geen middendraf was. Overigens was dit niet een 'officiële' wedstrijd.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:26

Ze moeten er een 1 of 2 neerzetten en dat lijkt me ook terecht.
Wat al eerder gezegd werd, je moet tonen wat gevraagd wordt en niet een andere oefening laten zien.
Andersom zou het namelijk ook geen punten opleveren.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:30

ik ben geen jury, maar als ik t wel zou zijn, dan zou ik een 1 voor de moeite geven Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:32

Ze heeft waarschijnlijk wel de juiste 'route' afgelegd, dus een 1 of 2 lijkt me prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:33

Ik zou ook een laag cijfer geven, het moet niet beloond worden dat ruiters oefeningen gaan rijden die niet gevraagd worden. Zoals Marliesje al zegt, een piaffe in plaats van achterwaarts is ook niet de bedoeling.
Ik zou er wel bij zetten dat het als appuyement keurig is maar het niet wordt gevraagd.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:37

haha ik had het ook een keer, pony sprong verkeerd aan en sprong daarna keurig om. Wist toen nog niet dat ik beter opnieuw aan kon springen. Had toen een 4 met als commentaar, wel een keurige wissel *LOL*

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:43

Een leuke jury zet er inderdaad wel positief commentaar bij, maar die onvoldoende is toch echt verdiend.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:48

Ik zou zelf ook een onvoldoende geven, maar ik heb een keer meegemaakt dat een stalgenoot een 8 kreeg hiervoor. Ik was erg verbaasd hierover..

Zelf zou ik ook een onvoldoende gegeven hebben, maar wel dan wel commentaar erbij dat het appuyement netjes was.
Was dus gelukkig geen heel rare gedachte dat ik die 8 wat vreemd vond Tong uitsteken

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:50

Ben het wel met Muisbal eens. Een onvoldoende, maar wel met uitleg dat het appuyement netjes is, maar dat dat niet gevraagd wordt.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:52

Ik ben geen jury, maar ik zou een laag punt geven ze voert niet uit wat ze precies moet doen. Ik zou er wel bij zetten dat ze de appuyment netjes doet. Maar dat dat niet helemaal de bedoeling is.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:56

Hahaha, Tuuuuurlijk geef je 'r een 10! (had mijn jury dit een tijd geleden ook maar gedaan, toen mijn paard door spanning ipv uitgestrekte stap een keurige passage liet zien Haha! ) Clown

Natuurlijk straf je dit gewoon af dus he.. Knipoog
Laatst bijgewerkt door DL_ op 02-07-08 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:56

Heb dit wel eens gehad. Mn paard liep weg over de buitenschouder tijdens de inzet waarop ik hem op sloot met de buitenteugel. Iets te veel dus hij nam de andere stelling aan... Resultaat was een onvoldoende. Overigens volkomen terecht. Ik voerde niet uit wat er werd gevraagd.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:00

Suzan_bobar schreef:
Ik zou het wel waarderen en leuk commentaar erbij zetten, dat ze in te lage klasse mee rijdt ofzo Knipoog Opbouwende kritiek hahahaha Ik zie de humor er wel van!! Als het net zoals beschreven inderdaad een keurig appuyement is Knipoog

Ik zie de humor er helemaal niet van in, net als de meeste anderen zo te lezen.

Bovendien kun je het niet perfect uitoefenen, omdat je met de verkeerde stelling de wending door komt. Zoals Lietje1 al zegt, komt het vaak voort uit een fout. En dan heeft het echt niks meer met wijken van doen.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:18

celano schreef:
Suzan_bobar schreef:

Ik zie de humor er helemaal niet van in, net als de meeste anderen zo te lezen.

Bovendien kun je het niet perfect uitoefenen, omdat je met de verkeerde stelling de wending door komt. Zoals Lietje1 al zegt, komt het vaak voort uit een fout. En dan heeft het echt niks meer met wijken van doen.

Dat is onzin, wanneer je een perfect appuyement kunt rijden, kan je je paard ook heel gemakkelijk omstellen en het appuyement inzetten !

Ik zou als jury inderdaad ook een onvoldoende geven, lijkt mij niet meer dan logisch!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:21

Dit is net zoiets als; er wordt middendraf gevraagt en uitgestrekte draf getoond. Mijn pony strekt ook eigenlijk meer dan dat ze verruimt, zoals in MD gevraagd wordt. Toch heb ik eigenlijk standaard een 7 voor de middendraf.

Als ik jury was, zou ik het denk ik eerder te hoog dan laag beoordelen. Appuyeren is een 'betere' vorm van wijken, en ik zou het juist knap vinden als een combinatie al kan appuyeren in de L.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:23

Appuyeren is iets totaal anders dan wijken, maar daar gaat dit topic niet over (gedragenheid, buiging, verzameling etc)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:26

Aranel schreef:
Als ik jury was, zou ik het denk ik eerder te hoog dan laag beoordelen. Appuyeren is een 'betere' vorm van wijken, en ik zou het juist knap vinden als een combinatie al kan appuyeren in de L.

Leuk dat ze dat kunnen, maar dan wel thuis! en niet in de proef! Appuyeren is immers met héle andere stelling en buiging dan wijken is, dus is de gevraagde oefening gewoon niet getoond. Als ze wil laten zien dat ze kan appuyeren moet ze dat thuis of op het losrijterrein doen, in de proef moet ze gewoon doen wat in de proef gevraagd word.

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:26

ik zou ook een onvoldoende geven, onderdeel is immers niet getoond. Net wat marliesje zegt, al ziet het er nog zo netjes uit, het wordt gewoon niet gevraagd dus een onvoldoende. Zou er dan wel commentaar bij geven dat het een keurig appuyement is maar dat het niet gevraagd wordt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:47

Aranel schreef:
Dit is net zoiets als; er wordt middendraf gevraagt en uitgestrekte draf getoond. Mijn pony strekt ook eigenlijk meer dan dat ze verruimt, zoals in MD gevraagd wordt. Toch heb ik eigenlijk standaard een 7 voor de middendraf.

Dat is niet waar, want middendraf en uitgestrekte draf zijn beiden een verruiming van de draf. En zolang je het verschil niet hoeft te laten zien tussen middendraf en uitgestrekte draf, kun je niet zien of een paard dat ogenschijnlijk uitstrekt, misschien nog wel meer in petto heeft voor een echte uitgestrekte draf.

Echter, wijken en appuyeren zijn twee totaal verschillende oefeningen en zijn dus echt niet met elkaar te vergelijken.

Ik zou dan ook flink omlaag gaan in punten, er is een verkeerde stelling en er is buiging die niet gevraagd wordt, als iemand netjes appuyeert, terwijl er bij wijken alleen een lichte stelling en verder een recht paard gevraagd wordt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:51

Ik heb in een ver verleden ook zoiets eens gehad. Was in een B of L1 proefje:

Moest een bepaalde oefening doen en door omstandigheden maakte mijn merrie een hele mooie changement.

Kreeg uiteraard een laag/lager cijfer aangezien dat niet gevraagd werd, maar wel een leuk commentaar erbij.