Algemene vraag voor juryleden, letten op leeftijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Algemene vraag voor juryleden, letten op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 16:51

Hej!

Ik heb gewoon een algemene vraag, letten jullie op de leeftijd van de ruiter? En waarom juist niet/wel?
In de zin van een jonge ruiter; soepeler rekenen dan een oudere ruiter?

Dus als je bv. iemand van 13 en iemand van 17 hebt, wie reken je dan strenger als ze alle 2 in de B rijden met bv. een D pony?
En wat is hier de reden van? Als jullie al kijken naar de leeftijd...

Groetjes,
Marinke!

judithh

Re: Algemene vraag voor juryleden, letten op leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:13

ik kijk niet naar leeftijd.
het gaat om het getoonde, dit moet goed zijn en volgens het scala. Of je nu 13 of 17 bent.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:23

judithh schreef:
het gaat om het getoonde, dit moet goed zijn en volgens het scala. Of je nu 13 of 17 bent.

helemaal mee eens!
Wat doe je dan met een (hele) oude man die al lichtrijdend/stuiterend en min of meer hangend aan de stang een Z1 proef doorrijd... en dan wetend dat deze combinatie ook nog soms winstpunten rijd Boos! , zoiets is toch niet te verkopen tegen een willekeurige andere combinatie?
Ik beoordeel WAT ik zie en niet WIE ik zie

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:06

rhijnauwen schreef:
judithh schreef:

helemaal mee eens!
Wat doe je dan met een (hele) oude man die al lichtrijdend/stuiterend en min of meer hangend aan de stang een Z1 proef doorrijd... en dan wetend dat deze combinatie ook nog soms winstpunten rijd Boos! , zoiets is toch niet te verkopen tegen een willekeurige andere combinatie?
Ik beoordeel WAT ik zie en niet WIE ik zie

die zal bij mij aan verlies komen of net niet, dat ligt er een beetje aan hoe hji verder alles laat zien, maar met een stuiterend en min of meer hangend aan de stang rijdend persoon zal ongetwijfeld geen fijn beeld geven...lees...ontspanning Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:09

Al rijdt Queen Beatrix bij mij in de ring, zoiets mag niet uitmaken.
Leeftijd van de ruiter, en leeftijd van het paard ook niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:25

Het is vragen naar de bekende weg. In de proef wordt het rijden beoordeeld. Onafhankelijk van leeftijd en andere informatie.
Dus, als duidelijk antwoord op jouw vraag: het telt bij mij totaal NIET mee wat de leeftijd van de deelnemer of het paard is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 09:28

Grappig,,
Aangezien ik heel vaak zie dat ze wel degelijk op leeftijd letten...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:31

_Marinke_ schreef:
Grappig,,

Of je denkt dat, maar wordt er door de jongere persoon gewoon beter en netter gereden!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:14

Bij mij op de manege rijdt een meisje van 11 met haar C pony in de L2. Ze rijdt best netjes, en ze heeft volgens mij al haar punten voor de M1 (of iig bijna).
Ik kan me voorstellen dat jury's snel zullen denken: ach wat schattig, leuke combinatie. En met zulke gedachten zit je al gauw op een winstpunt.

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:20

Ik ben nu 15 en rijd met mijn paard tussen de volwassenen, ookal toen ik 13 was. Ik heb nooit gemerkt dat ik voorgetrokken werd omdat ik jonger was, zo vaak val ik tenslotte niet in de prijzen. Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:31

judithh schreef:
_Marinke_ schreef:
Grappig,,

Of je denkt dat, maar wordt er door de jongere persoon gewoon beter en netter gereden!

Hmm, dan denkt iedereen dat....
Want regelmatig is het zo dat een ouder iemand duidelijk een nettere proef heeft gereden (iedereen zegt dat dan), en dan heeft een jonger iemand alsnog hogere punten Verward ?

@ lisa_vitrus; bij de paarden weeti k niet,, kom daar eigenlijk nooit Clown
Maar bij de pony's heb je vaak toch wel een schattigheidsgehalte... bij de paarden is het al snel erg serieus etc. Kan me dan ook voorstellen dat het sneller bij de pony's gebeurt dan bij de paarden...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:36

toen ik vroeger reed op mn oude huur pony tje ( C pony tje)... niet arrogant bedoeld maar zag er gewoon schattig uit Clown

toen viel mn pony... en lagen half op de grond pony tje liep niet goed... ik af gaan spuiten en mocht daarna mn proef weer in... had alleen -2 .. en ze zei dat het mocht omdat zij (de jury) ook vera heette.... Bloos weet niet of het zo was.. maar weet wel als ik nu ga rijden en zoiets gebeurd weer ben je gewoon gediskwalificeerd denk ik Bloos

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:00

_Marinke_ schreef:
Grappig,,

Vraagje: Hoe zie je dat dan? Ben je Char ofzo, lees je gedachten van juryleden terwijl ze bezig zijn? Is weer op niks gebaseerd volgens mij. En wat 'MEN' zegt ,...............tsja, men is geen jury, maar men heeft natuurlijk overal het meeste verstand van.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:20

Hmm,, ik snap wat je bedoelt Knipoog Misschien verkeerd woordgebruik.

Maar ik bedoel dus, wat ik ook al zei: een jonger iemand rijdt duidelijk een slechtere proef als een ouder iemand, en tog krijgt die jongere hogere punten terwijl dat dus niet terecht was?

En dan heb ik het ook over instructeurs etc. die de proeven hebben gezien. Kijk dat snap ik dan niet?

Misschien dat jullie dat uit kunnen leggen, jullie zijn immers juryleden.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:50

lisa_vitrus schreef:
Ik ben nu 15 en rijd met mijn paard tussen de volwassenen, ookal toen ik 13 was. Ik heb nooit gemerkt dat ik voorgetrokken werd omdat ik jonger was, zo vaak val ik tenslotte niet in de prijzen. Knipoog

Ik ben ook 15 jaar en rijd ook tussen de volwassenen met me paard. En laatst kwam de jury naar me toe (ik moest als laatste) en zei dat ik heel netjes gereden had enzovoort. een Kei leuke jury. En vroeg ook hoe me vorige proef ging ik zo ja slecht bla bla bla ( we waren te laat aan gekomen dus zenuwachtig of we het wel in de tijd redden) Dus ging me proef ook niet goed naar mij idee. En was ik best blij dat de jury naar me toe kwam en zei dat ik netjes had gereden. (want ik vond het kei slecht gegaan) Ik weet niet zeker of ze dat gedaan had om dat ik een klein meisje in haar ogen bent. Of omdat ik echt een kei goede proef had gereden??
Maar dat bleek wel ik was 2x 1e en in me 2e proef (dus bij haar) schilde het 10 punten met de 2e. Dus ik was dik tervreden. En kon met 4wp's op zak blij naar huis.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:58

Ik ben de 1na laatste wedstrijd behoorlijk benadeeld. ik als toen nog 14 jaarige moeste tegen 2 meisjes niet ouder dan 13 en 1 daarvan reed de proef op mijn pony. Nou ging hij er vandoor in galop en maakte de volte de verkeerde kant op. heel vaak op het verkeerde been ect. maar de had gewoon winst. (was dan wel onderling maar toch) en ik had geen winst( ging dan ook niet vlekkeloos maar toch wel beter dan die van haar.)
hoor ik de jury achter mij rug om tegen die moeder zeggen dat ze wat minder streng heeft gerekend. vind het dus niet altijd even eerlijk. wil met mijn paard ook "liever"worden behandeld als ik als 15 jaarige tussen de leeftijds genootjes van mijn ouders rijd.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:08

Leeftijd zou geen verschil moeten maken, behalve bij de allerkleinsten.
De proeven voor bijvoorbeeld de a/b pony's zijn eigenlijk niet geschikt. Moeten ze een volte rijden en maken in hun ogen een keurig rondje, krijgen ze een 5 omdat er geen lengtebuiging is. Middendraf, pony versnelt prima, maar veruimen? Zaken die voor een 7-jarige echt te hoog gegrepen zijn.

Eigenlijk zouden behendigheidsparcoursjes veel leerzamer en 'eerlijker' zijn.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:09

Daarom bestaan er dus Bixie-wedstrijdjes...

Leeftijd van de ruiter maakt niet uit, al moet ik toegeven dat ik een A/B-rubriekje soepeler jureer. Maar dat geldt dan voor de hele rubriek, en niet voor 1 of 2 ruiters.