Dr.M+ niet om bak kunnen rijden & niet mogen verkennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Dr.M+ niet om bak kunnen rijden & niet mogen verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:50

Ik heb best wel vaak een wedstrijd op een stal waarbij je niet om de baan heen kan rijden. Het gaat hierbij om de M en hoger.
Ik weet dat in de regels staat dat je dan de bak gewoon mag verkennen, oftewel je mag meteen de bak in.

Toch is het 9 van de 10 keer dat je niet al de bak mag verkennen in zo'n situatie. Vorige week was de eerste keer sinds tijden dat ik mee heb gemaakt dat het wel mocht. Ik was zo verbaasd, gewoon omdat ik het bijna nooit mee maak.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik meestal gewoon heel braaf pas de bak in ga als ik het startsein krijg, o.a. omdat ik bang ben dat ik problemen krijg met de jury. Maar toch mag het...

Het is zo moeilijk en erg vervelend dat veel juryleden gewoon hun eigen regels maken. Wat kan hier nou aan gedaan worden?

Op zich vind ik het niet erg om dan niet de bak al te verkennen omdat mijn merrie vaak wel braaf blijft, maar soms is net dat rondje in de bak nodig om haar op haar gemak te stellen. Als ik dan niet om de bak kan rijden, en ook niet in de bak mag om te verkennen.. Ze is dan soms wel gespannender dan dat ze normaal zou zijn..

Wat moet ik doen? Volgende keer gewoon de bak inrijden en de kans hebben om problemen te krijgen? Moet wel eerlijk zeggen dat ik daar wel wat scheiterig voor ben Bloos
Of als ik mij bij het secretariaat meld, zeggen dat ik gewoon in de bak mag volgens de regels?

Fitzroy

Re: Dr.M+ niet om bak kunnen rijden & niet mogen verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:59

Tja, ik vind het een lastige.
Bij het secretariaat melden heeft weinig zin. Die zien de jury toch niet meer als deze al bezig is.

Je kunt idd gewoon lef hebben, de ring inrijden en zeggen dat het conform reglementen is als je er niet omheen kunt.

De kans bestaat idd dat je het jurylid tegen je in het harnas jaagt en dit mogelijk puntverlagend werkt Knipoog
Andere kans is dat ze zo overdonderd zijn dat ze je gewoon laten rijden Haha!

Ik snap overigens niet dat zoveel juryleden zo slecht op de hoogte zijn van de reglementen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:01

Ik heb zelf hetzelfde probleem, heb een erg kijkerig paard. Ik denk dat het ook vaak een tijdskwestie is, men wil zo snel mogelijk doorgaan. Ik zou ook erg graag willen dat je er gewoon gebruik van kant maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:02

Gewoon de ring inrijden als de jury nog bezig is met het vorige protocol Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:05

Het zijn de regels, dus ze doen het er maar mee Clown
Zal je idd wel eens iemand kunnen treffen die niet blij is met je, maar als dat rondje de baan door maakt dat jij fijner je proef door komt, dan gebruik je het recht daarop. Dan maar even "discussie".
Desnoods print je dat stukje regelement uit en stop t in je boekje, kan je altijd hard maken dat je gewoon de regels volgt.
(ik heb ook voor de zekerheid bij mn DA verklaring het artikel over oor en neus netjes 's zomers, kan een hoop gedoe schelen en is voor beide partijen relaxter)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:20

Ja ik zat er zelf ook aan te denken om dat gedeelte van de reglementen uit te printen en bij mijn paspoort te houden, zodat mocht ze zeuren ik dat altijd met de neus op de feiten kan drukken...

Maar ik ben dan snel bang om juist idd de jury in het harnas te jagen, en ik train erg hard voor de wedstrijden... Ik zou ervan balen als ze juist met jureren anders gaat doen (negatief).

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:44

Ik had hetzelfde probleem op de regiokampioenschappen in Noord Holland afgelopen winter. Een M jury vond het niet nodig om de combinaties de ring te laten verkennen. Om de ring kon niet heen gereden worden, dus dan mag je volgens de regelementen gewoon in de baan gaan. Resultaat was een hoop schrikkende en gespannen paarden in de baan. Als je een combinatie gewoon 2 rondjes had laten rijden in de baan, was er niks aan de hand geweest.
Ik ben van mening dat een jury die nota bene op de regio jureerd, hier wel op de hoogte van mag zijn!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:47

VValar schreef:
Ik had hetzelfde probleem op de regiokampioenschappen in Noord Holland afgelopen winter. Een M jury vond het niet nodig om de combinaties de ring te laten verkennen. Om de ring kon niet heen gereden worden, dus dan mag je volgens de regelementen gewoon in de baan gaan. Resultaat was een hoop schrikkende en gespannen paarden in de baan. Als je een combinatie gewoon 2 rondjes had laten rijden in de baan, was er niks aan de hand geweest.
Ik ben van mening dat een jury die nota bene op de regio jureerd, hier wel op de hoogte van mag zijn!

Ja maar ja... Wat doe je er tegen? Ik kom bijna nooit tegen dat je de baan inmag als je er niet omheen kan. En mogen we die enkele keer wel de baan in dan zie je de meeste ruiters vragend om hun heen kijken van.. HUH? Mogen we al meteen in de bak?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:49

Op dat moment kan je er niet veel aan doen. Of gewoon zoals Fitzroy zegt, brutaal zijn en gewoon de ring in rijden.

Op de regio werd echter gedreigd met 2 minpunten (!!) als je de baan in zou rijden voordat je proef begon. De ringmeester beaamde dit, en op een regio wil je zulke dingen niet riskeren. Achteraf had ik het gewoon moeten doen, maarja op zo'n moment verwacht je zo'n reactie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:51

Laat het in ieder geval je vereniging aankaarten op de regiovergadering. Verder zou ik een brief sturen naar de KNHS. Misschien dat ze het mee kunnen nemen in de bijscholingscursus?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:52

Hoe doe je je dan aanmelden Cardy?
Ik reed altijd gewoon de baan in om me te meteen te melden bij de jury, daarna kon ik dan meteen aan mijn proefje beginnen, en had ik toch 1 rondje gehad.
Maar ik moet wel zeggen dat ik hier nog nooit mee heb gemaakt dat ik niet de bak in mocht.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:53

@ VValar: Nee ik begrijp je helemaal.. Maar het lijkt mij dat juryleden dit toch echt op de cursus krijgen. Dat ze dit niet weten vind ik gewoon heel erg slecht en kan bij mij soms (en vele anderen) een verschil maken tussen een ontspannen proef en een gespannen proef.

Maarja zoals jij al zegt.. Ik zou ook geen verliespunten willen riskeren.. Je weet natuurlijk ook nooit zeker of ze worden weggehaald door de KNHS als je het ze uitlegt..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:55

Liek_ schreef:
Laat het in ieder geval je vereniging aankaarten op de regiovergadering. Verder zou ik een brief sturen naar de KNHS. Misschien dat ze het mee kunnen nemen in de bijscholingscursus?

Ja dat is zeker een goed idee, ga ik zeker eventjes doen. (Het is alleen wel zo dat dit probleem nooit voorkomt op mijn vereniging aangezien hun banen hebben waar je helemaal omheen kan. SUper dus!)

asjemenou schreef:
Hoe doe je je dan aanmelden Cardy?
Ik reed altijd gewoon de baan in om me te meteen te melden bij de jury, daarna kon ik dan meteen aan mijn proefje beginnen, en had ik toch 1 rondje gehad.
Maar ik moet wel zeggen dat ik hier nog nooit mee heb gemaakt dat ik niet de bak in mocht.

Ik heb iemand mee die mij aanmeld vanwege dat vele ook mijn paspoort willen zien. Verder doe ik de proeven uit mijn hoofd..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:56

Ik reed altijd gewoon de baan in als ik er niet omheen kon. Nog nooit commentaar op gehad.
De brutalen hebben de halve wereld Knipoog Maar ik kan me voorstellen dat je dat op een kamioenschap niet zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:35

Ik rij ook gewoon de ring in als je er niet om heen kunt.
Dan vinden ze mij maar niet aardig, regels zijn regels.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:29

Nikka schreef:
Ik heb zelf hetzelfde probleem, heb een erg kijkerig paard. Ik denk dat het ook vaak een tijdskwestie is, men wil zo snel mogelijk doorgaan. Ik zou ook erg graag willen dat je er gewoon gebruik van kant maken.

en dan heb je nog 45 sec na het startsein om te beginnen met de proef!
Gewoon de ring in en als de jury heel vervelend doet zou ik gewoon weer afgroeten en de ring verlaten en achteraf er zeer zeker werk van maken! Dan maar een keer voor niets losgereden...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:52

VValar schreef:

Niet alleen op een Regiokampioenschap, maar gewoon op elke wedstrijd mag je de ring in als je er niet omheen kunt.
Wees niet zo schijterig voor juryleden, meld het, desnoods met artikel nummer uit het Wedstrijdreglement.
Hier kun je echt wel een officieel protest tegenaan gooien denk ik. Ik erger me wezenloos aan collega's die de spelregels zelf maar een slinger geven, en nog in het nadeel van de sporter ook, dat is het trieste ervan.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 21-06-08 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:02

ik heb t ook een keer meegemaakt dat ik van de ringmeester de bak niet in mocht. volgens hem mocht dat niet in de M/Z.
ik heb m vriendelijk uitgelegd dat t echt wel mag en dat ik t m wel wilde aanwijzen in de reglementen (heb ik altijd bij me).
maar als ze er op stonden dat ik zonder verkennen moest starten, dat ik dan niet wilde starten... Duivel
na een tijdje overleg, waarin ik meerdere keren heb aangegeven om de reglementen te gaan halen, hebben ze me toch maar laten starten. ik heb er geen punt minder om gekregen (had de eerste prijs)... juist meer punten, want zonder t verkennen vd rijbaan (erin of eromheen) krijg ik mijn held op sokken echt de baan niet rond! Knipoog

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:27

Goed gedaan, en je hebt er nog recht op ook. Deden alle deelnemers dit maar, dan zouden juryleden met 'eigen'reglementen misschien ophouden met hun gekkigheid.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:38

CharleyT schreef:
Goed gedaan, en je hebt er nog recht op ook. Deden alle deelnemers dit maar, dan zouden juryleden met 'eigen'reglementen misschien ophouden met hun gekkigheid.

thanks Haha!
toevallig ben ik zelf jurylid, dus ik hoor de reglementen te kennen en op de juiste manier uit te voeren en ik doe dat dan ook....
maar ik heb t idd wel t toppunt meegemaakt; een meisje op n wedstrijd waar ik was, werd bijna tegengehouden om te starten omdat ze een vlecht in de staart gehad had (na t wassen, doe ik ook) en dat er 'onnatuurlijke golven' in de staart zouden zitten, volgens de jury was dit niet toegestaan!! Verward Ziek
sindsdien heb ik altijd de reglementen mee....

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:22

kaatjemuts schreef:
CharleyT schreef:

thanks Haha!
toevallig ben ik zelf jurylid, dus ik hoor de reglementen te kennen en op de juiste manier uit te voeren en ik doe dat dan ook....
maar ik heb t idd wel t toppunt meegemaakt; een meisje op n wedstrijd waar ik was, werd bijna tegengehouden om te starten omdat ze een vlecht in de staart gehad had (na t wassen, doe ik ook) en dat er 'onnatuurlijke golven' in de staart zouden zitten, volgens de jury was dit niet toegestaan!! Verward Ziek

sindsdien heb ik altijd de reglementen mee....

Wat?! Bloos!
Wat voor een vaagjurylid was dat Slapen Het kan zowat niet erger worden..

Ook wel eens een jurylid gehad die zei dat me entingen niet klopte en dat ik eigenlijk niet mocht starten (Ze zag het door de vingers deze keer maar owee als ze het weer zag..). Ik helemaal in paniek omdat ik een keer wel echt had dat me entingen niet klopte (net in de periode dat we de pony hadden overgenomen en wist nog niet hoe het precies zat met entingen),dus ik helemaal in paniek! Kijk ik later in me paspoort.. Alles klopte gewoon.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:46

Ik heb het toevallig afgelopen zondag gehad (M1). Er was geen mogelijkheid om rond de bak te rijden, dus ik reed gewoon de bak in.
Werd ik eruit gestuurd, moest buiten wachten, tot het startsein klonk en moest dan meteen binnenkomen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:43

Ik had het ook weer afgelopen weekend bij 2 verschillende juryleden. Een maand eerder op zelfde locatie (westmaas) ook.
Ring 1 is helemaal niet te omcirkelen en ring twee wel maar vrij smal of hellend, dus niet zonder gevaar.

Ik heb dit gemeld bij de KNHS als algemeen aandachtspunt voor juryleden en als voorbeeld de 2e ring in Westmaas of we nu echt willen dat wij ruiters dit soort risico's moeten nemen.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:48

Nikka schreef:

Ik ook en net dat ene rondje extra maakt een groot verschil!

Tine1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:39

jury schreef:
Ik had het ook weer afgelopen weekend bij 2 verschillende juryleden. Een maand eerder op zelfde locatie (westmaas) ook.
Ring 1 is helemaal niet te omcirkelen en ring twee wel maar vrij smal of hellend, dus niet zonder gevaar.

Ik heb dit gemeld bij de KNHS als algemeen aandachtspunt voor juryleden en als voorbeeld de 2e ring in Westmaas of we nu echt willen dat wij ruiters dit soort risico's moeten nemen.

Zaterdagmiddag was ik ook op Westmaas en daar mochten de Z-combinaties in de 2e ring gewoon een rondje in de ring maken voordat ze mochten starten, dus ik weet even niet waar jij het over hebt. Misschien was dit zondag anders? De M-combinaties hebben toch al het voorste stukje waarin ze mogen rijden.