Ik denk dat het voor heel veel mensen heel moeilijk is om in te schatten of een instructeur goed is, en er is HEEL veel kaf tussen het koren van instructeurs. Hoeveel mensen stellen niet hun vertrouwen in een instructeur (die er in hun ogen gewoon meer vanaf weet dan zijzelf) en komen er niet pas na jaren achter dat ze steeds verkeerd les hebben gehad (met vaak alle nare gevolgen van dien)? En, kun je van een redelijk onervaren iemand verwachten dat ze kunnen inschatten of iemand goed les geeft of niet? En dan de belangrijkste vraag misschien, hoe kom je dan WEL bij die goede instructeur terecht. Onervaren zijn en vertrouwen op een instructeur, en uiteindelijk je paard de vernieling inrijden, het gebeurt zoveel. Maar ik vraag dan vooral af, hoe kun je dit voorkomen. Is het uberhaupt te voorkomen?
Bovenstaande speelt voor mijzelf op het moment ook wel (hoewel ik niet onervaren ben en wel meen dat ik iig kaf van koren kan scheiden, maar misschien is dat zelfoverschatting
), ik ga in september mijn paard inrijden en wil dan uiteraard goede begeleiding erbij. Maar ik woon nog niet zo lang in Venlo, heb hier nog maar weinig 'paardennetwerk' en het is dus moeilijk om goede instructie te vinden. Nu ga ik zelf op mijn gevoel af, als ik in een les steeds zit te trekken en te plukken valt dat voor mij niet onder 'goed les' en daar trek ik consequenties uit, maar er is denk ik wel een groot grijs gebied. Zijn jullie het daarmee eens? En hoe toetsen jullie of je instructeur goed is? Ik ben benieuwd hoe de bokkers erover denken.
Enneuh, mocht iemand toevallig een goede instructeur weten die in Venlo aan huis komt en goed is met jonge paarden, dan hoor ik het graag (evt. via pb)
.
tegendeel is waar..
Ik heb ook eens een Orun instructeur (2e fase dacht ik) gehad die heel goed priveles schijnt te geven, maar naar mijn mening in de clubsles het er waardeloos vanaf brengt... Imo is een goede instructeur eerst met jou bezig en dan pas met je paard. Je moet qua visie op 1 lijn liggen, moet kunnen uitleggen waarom zij/hij je iets laat doen, overleg moet mogelijk zijn en je moet geen dingen hoeven doen waar je zelf niet achter staat.
.
.