Vraagje aan de juryleden: middendraf/uitgestrekte draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FenDT

Vraagje aan de juryleden: middendraf/uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:34

Ik heb een vraagje aan de juryleden hier op bokt:

Ik zie vaak op wedstrijden dat wanneer er middendraf wordt gevraagd uitgestrekte draf wordt gereden. Bijv. in het M1 wordt er per proef 2x middendraf gevraagd op de diagonaal. Er is in die proeven dus geen verschil te zien wat per pony nou middendraf of uitgestrekte draf is. Vaak zie ik dan dat er het maximale uit wordt gereden en dat is dan dus uitgestrekte draf.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit beoordelen. Ik heb namelijk al een aantal keren meegemaakt dat er een hoog cijfer werd gegeven (8'en en 9'ens) terwijl er eigenlijk niet wordt "voldaan" aan wat er gevraagd wordt. Er wordt immers middendraf gevraagd en dat betekent niet maximaal verruimen!?

Dit is dan toch niet eerlijk tegenover de pony's die bijv. niet zo goed kunnen uitstrekken maar wel een goede middendraf tonen en daar een 7 voor krijgen?

EllyC

Re: Vraagje aan de juryleden: middendraf/uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:49

tja, in de basis het verschil tussen midden en uitgestrekte draf beoordelen.
Als dit niet beide in de proef zit vind ik het moeilijk omdat dit toch voor elk paard net iets anders ligt. Verruimen met overgang naar middendraf en vooral overgang weer naar arbeidsdraf wordt dus beloond met die 7 of 8.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:48

Ik begrijp niet goed hoe je aan andere paarden kunt zien dat ze aan hun maximum zitten. Er is tot dusver nog maar een keer geweest dat ik echt giftig was op een jury: ik kreeg een 4 voor mijn middenstap met de opmerking 'uitgestrekte stap' erbij. Nou het spijt me zeer dat mijn paard ruim kan stappen Clown Hij zat nl. nog LANG niet aan zijn max., zelfs niet voor deze trainingsfase.

Volgens mij kom je pas echt in de subtop een beetje tegen waar de echte max van je paard zit, tot die tijd verbetert het nog zo veel omdat ze sterker worden!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:50

Als een jury een proef met alleen middendraf erin moet beoordelen, dan kan deze toch niet zien of dit het maximale is?
En daarbij hoeft het maximale nog niet goed genoeg te zijn.

Als ik bij mijn paard het maximale eruit rij, dan is het nog maar net genoeg voor een leuke middendraf. De uitgestrekte draf dat zit er echt nog niet in.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:36

Wat je op M1 niveau ziet is middendraf, geen uitgestrekte draf. Het verschil is overigens ook erg subtiel en ik denk dat je een verkeerd beeld van de middendraf hebt als je denkt dat ze maar een beetje moeten verruimen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 06:15

Tja, dat probleem lopen wij ook tegenaan. Tot voor kort probeerden we een middendraf te laten zien, dus nog iets overhouden voor een uitgestrekte draf voor als we naar de M2 kunnen (nog 2 wp). Meestal een 6, heel soms een 7. Afgelopen (selectie)wedstrijd heeft mijn dochter toch maar 'voluit' gereden en zowaar een 7 en een 8. Hoe we straks het verschil in de M2 tussen midden- en uitgestrekte draf moeten laten zien, weten we nog niet.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:34

Ik rij zowel de middendraf als mn uitgestrekte draf naar de top van het kunnen van mn paard. Alleen rij ik ze anders. Bij de middendraf hou ik mn paard iets meer gesloten en goed bergop. Bij de uitgestrekte draf krijgt hij iets meer lengte van voren zodat hij meer bodem krijgt. Anders gezegd: bij de middendraf hou ik de impuls iets meer onder me en bij de uitgestrekte laat ik het iets meer naar voren wegvloeien. Het maximale er uit rijden hoeft dus niet perse te betekenen dat het uitgestrekte draf is.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:22

Hoe hoger je paard uiteindelijk komt in training hoe meer hij zal gaan 'zitten' waardoor zijn draf dus verhevener zal worden.
Ik denk dat dat vooral het verschil is in benaming, ik rijd 't paard altijd voluit, of het nou in de B of in de M is.
Uiteindelijk groeit het paard toch mee.
Als jurylid kun je idd niet beoordelen of een paard aan zijn max. zit.
(hoop dat ik 't zo duidelijk uitgelegd heb?)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:14

In theorie is de middendraf "ronder" en verhevener dan uitgestrekte draf. Maar in praktijk gewoon allebei voluit rijden.
Alleen vanaf de Lichte tour zullen er mensen zijn die echt het verschil tussen midden en uitgestrekte draf kunnen laten zien. Voor de rest gewoon allebei voluit toerijden anders krijg je te horen in de middendraf; Te weinig.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:27

Ik rij gewoon voluit. En afhankelijk van het moment kan het best zijn dan in één proef mijn middendraf meer voluit is dan de uitgestrekte draf. Verschil proberen te llaten zien is mij te ingewikkeld, zo ruim is mijn paard ook niet van nature, dus dan ga ik hem echt niet inhouden.
Als ik verschil zou willen laten zien zou ik dat ook juist andersom doen als runnerfan. Ik zou juist bij een uitgestrekte draf mijn paard meer gesloten houden in het frame en bergop, en bij een middendraf meer het neusje eruit.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:01

De middendraf van mijn pony is sowiso al niet geweldig, rij vaak een 5-je, hij heeft veel knie-actie en om hem echt te laten strekken is moeilijk. Ik ga binnenkort de overstap naar de M2 maken en heb geen idee hoe ik het verschil tussen midden en uitgestrekte draf ga tonen...
Ik heb besloten dat ik er niet teveel op ga 'pushen', ik geef mijn hulpen voor de midden/uitgestrekte draf en hoop dat ik dan iig een 5-je kan scoren en dat de midden/uitgestrekte draf zich nog wat meer gaat ontwikkelen zonder al die druk erachter.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:27

De middendraf van mijn paard is altijd een uitgestrekte draf .Ze kan niet anders het ligt in haar genen, die ze heeft geérfd van haar Ouders. En heeft meestal een 7 in L2

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:28

Overigens, mij is door een GP-jury verteld dat een middendraf vooral beoordeeld moest worden op de losgelatenheid (in het verruimen uiteraard). In het uitstrekken nog meer verlengen in het frame en maximale lengte van de passen. Ik ben bang dat in de M2 er geen ruiter is die zo een inwerking op zijn paard heeft dat ie dat verschil in dat stadium kan maken. Een ruiter die dat wel kan zal overigens gelijk hoog scoren.
Voor een leek zal het verschil niet te zien zijn, daar moet je toch een getraind oog voor hebben, ben ik bang.