Basisenting niet in orde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Basisenting niet in orde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:22

Gisteren was ik aan het fotograferen op een wedstrijd en stond tussen drie ringen in, kon dus vrij veel horen als mensen zich gingen aanmelden. Nu viel het me op dat er gewoon 6 mensen waar ik het van gehoord heb de basisenting niet in orde hadden! Bij 1 jury mocht de persoon in kwestie niet starten. De andere twee jury's lieten combi's waarbij het niet in orde was wel gewoon starten en de persoon die niet mocht starten had haar eerste proef wel gewoon gereden.

Als je het zo hoort vind ik het gewoon niet eerlijk, en zouden ze er eigenlijk gewoon strenger in moeten zijn! Het moet niet zo zijn dat je bij de ene jury wel kan starten en de mensen in de baan er naast niet mogen toch?

(Meteen een vraag erbij; in mijn paspoort staat met een handtekening van de DA "Voorgaande entingen conform de geldende regels". Nu is mijn paard later nog een keer met basisenting laten doen omdat ik haar te laat had geent omdat ze op dat moment naar mijn idee te zwak was wegens ziekte om te enten dus het maakt qua starten bij mij niet uit maar is zoiets wel of niet geldig?)

Fitzroy

Re: Basisenting niet in orde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:56

Om op je eigen vraag te antwoorden: jouw paspoort is gewoon in orde als je de basisenting opnieuw hebt laten uitvoeren door de DA en als deze dus netjes vermeld is.

Vwb de vragen over deelname: ik vind het als jurylid erg lastig dat er niet gelijk omgegaan wordt met de regels.
Want idd krijg je dan situaties zoals jij ze hierboven beschrijft en is het jurylid die iemand geheel terecht niet laat starten de gebeten hond.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 16:18

Nou precies!
(Ik weet dat ik gewoon mag starten maar vraag me dus af of een handtekening van de DA voldoende is om het "oude" gele boekje te vervangen Knipoog)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:45

In de B laat ik alleen starten als de entingen wel goed zijn maar bv niet goed zijn overgeschreven in paspoort. Dit komt bijna niet meer voor moet ik zeggen.
Ik maak dan opmerking op dagrapport dat ze hier alsnog een cc binnen een week naar knhs moeten faxen.
Dit is niet conform knhs regels.

Als de enting in het geheel niet goed betekend dit niet starten.

In L of hoger laat ik niet starten. Idem selectie en/of regio.
Reden hiervoor is dat ik vind dat men in de B ook nog een leerproces door moet en daarna moet men het gewoon weten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:44

MissPromiss schreef:
(Meteen een vraag erbij; in mijn paspoort staat met een handtekening van de DA "Voorgaande entingen conform de geldende regels".
...maar is zoiets wel of niet geldig?)

Dat is gewoon geldig hoor!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:09

Als de entingen niet in orde zijn laat ik de combinatie niet starten. Het heeft nu zo vaak in Paard&Sport gestaan, men zou het nu toch eindelijk eens moeten weten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:20

Ja, maar ik heb dan zo iets van die net beginnende ruiter heeft paard en sport nog nooit ontvangen en dit dus ook niet gelezen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:22

Ja, maar ik maak geen uitzonderingen. Het zal ze in ieder geval nooit weer overkomen.
Met jonge kinderen vind ik het ook heel sneu, ze kunnen er niets aan doen, maar regels zijn nu eenmaal regels.

Ik heb het wel gehad dat ze aangaven dat ze in de weken ervoor gewoon gestart waren en dat er nooit iets van gezegd was. In dat geval is er nooit een jury geweest die het echt heeft bekeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:40

Over de entingen: mijn DA is zo intelligent geweest om de entingen te zetten in het stukje ANDERE dan influenza Clown
Maken jullie daar een probleem van? Tot dusver heb ik nl geen controle gehad en hij is in orde, incl. basisenting en stempels en handtekeningen en stickers etc. maar het staat dus niet in de lijst van Influenza maar van Andere.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:41

Ja, officieel is dit niet goed. Moet je even op knhs regels exact nalezen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:42

KarinvdM schreef:
Ja, maar ik maak geen uitzonderingen. Het zal ze in ieder geval nooit weer overkomen.
Met jonge kinderen vind ik het ook heel sneu, ze kunnen er niets aan doen, maar regels zijn nu eenmaal regels.

Ik heb het wel gehad dat ze aangaven dat ze in de weken ervoor gewoon gestart waren en dat er nooit iets van gezegd was. In dat geval is er nooit een jury geweest die het echt heeft bekeken.

Tja, ik ben een watje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:58

jury schreef:
Ja, officieel is dit niet goed. Moet je even op knhs regels exact nalezen

Vaccinatiegegevens

In het paspoort moet een geldig overzicht zijn geregistreerd van de aan het paard of de pony toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influen

De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag niet aan wedstrijden worden deelgenomen.

Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.

Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.

Vermeldingen van vaccinaties zijn pas geldig als deze zijn voorzien van de entingdatum met handtekening en (praktijk)stempel van de dierenarts.

Wanneer de basisenting en de vervolgentingen vroeger in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, moet de dierenarts de volgende tekst in het Paardenpaspoort opnemen: "The vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: DATUM". In het paspoort van paarden of pony’s die uitsluitend tijdens KNHS-wedstrijden worden uitgebracht volstaat de regel in het Nederlands ook. De Engelse of Nederlandse regel moet wel zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts.

Per 1 april 2007 dient de sticker met het batchnummer van de entstof (van de vaccinatie) in het paspoort te zijn geplakt door de dierenarts. Vaccinaties die op of na 1 april 2007 zijn gegeven moeten dus zijn voorzien van deze sticker, voor vaccinaties die voor 1 april 2007 zijn gegeven geldt dit niet.

------

Dit is hetgeen waaraan voldaan moet zijn, en daar is dus aan voldaan. Alleen staat het op de verkeerde pagina van mijn paspoort.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:16

Urielle, het moet wel op de goede plek staan. Als dierenarts worden we er ook op gewezen om zelf ook ff goed na te kijken waar je alles neerzet, omdat alles waar ook maar invluenza in zit, bij het invluenza kopje moet. En er zijn zoveel verschillende paspoorten dat dat soms ff zoeken is.
Maar volgens mij kun je dit wel laten corrigeren, zou je ff aan de KNHS of DA moeten vragen hoe je dat doet.

Als je ook maar 1 dag te laat bent, moet je overigens de hele basis vaccinatie herhalen, en die móét 21 dagen ertussen hebben. Bij 20 dagen moet je nog een keer helaas. (heeft te maken met de manier waarop het immuun systeem werkt)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:27

Ik heb alle controles 'problemen'. In het entings boekje staat op de bladzijde andere de entingen tegen schimmel. En dat heb ik 3 jaar moeten geven (verplichting op de stal) en daarna niet meer. Dus daar klopt de datums niet meer van. Maar op die andere pagina erboven staan de influenza entingen. En ze kijken dus altijd op de verkeerde bladzijde HIHIHI.

Maar dan nog even een vraagje. Mijn pony is inmiddels al wat ouder en wordt 2x per jaar geent. Maar nu zijn bijna de pag. vol van de influenza entingen! Waar moeten ze dan worden gezet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:49

Ik controleer eigenlijk nooit maar dat komt omdat de organisaties zo'n strak tijdschema hebben opgezet. En dan krijg je ook nog een jong schrijfstertje wat niet kan tellen, dat moet je dan ook nog zelf doen. (en gehele protocol op spelfouten controleren en aanpassen) En dan maar klagen als organisatie dat het allemaal zo uitloopt.....

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:13

Suzanne F. schreef:
Ik controleer eigenlijk nooit maar dat komt omdat de organisaties zo'n strak tijdschema hebben opgezet. En dan krijg je ook nog een jong schrijfstertje wat niet kan tellen, dat moet je dan ook nog zelf doen. (en gehele protocol op spelfouten controleren en aanpassen) En dan maar klagen als organisatie dat het allemaal zo uitloopt.....

Ik doe dat dus echt nooit.
Al zitten er spelfouten is, jammer dan, zolang ze maar begrijpen wat ik bedoel Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:24

Nee ik vind dat je dan als jury een soort van voor schut gaat als er echt stomme dingen op het protocol staan. Jij bent toch verantwoordelijk voor wat er op het protocol staat.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:26

Ja als er woorden al reiden ipv rijden opstaan en dat soort domme dingen vind ik het wat anders, maar spelfoutjes met d of dt vind ik minder belangrijk.
Het scheelt ook wel dat ik bijna altijd een vaste schrijfster meeneem Clown

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:43

_10_ schreef:
Ja als er woorden al reiden ipv rijden opstaan en dat soort domme dingen vind ik het wat anders, maar spelfoutjes met d of dt vind ik minder belangrijk.
Het scheelt ook wel dat ik bijna altijd een vaste schrijfster meeneem Clown

Als het alleen maar d of dt was dan zou het me niet boeien. Haha!
Je wilt niet weten wat je meemaakt met die schrijfstertjes. Koe

Het liefste heb ik ook mn vriendin mee als schrijfster, die gaat gelukkig ook met me mee naar de selecties en het regiokampioenschap zelf.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:02

jury schreef:
Ja, maar ik heb dan zo iets van die net beginnende ruiter heeft paard en sport nog nooit ontvangen en dit dus ook niet gelezen.

Reglement kun je gewoon nakijken op i-net dus dat is geen excuus. Juist als beginnende ruiter dien je het reglement gelezen te hebben.

Op tijd enten schijnt toch best lastig te zijn voor sommige mensen. Bij de endurance mag je ook linea recta weer huiswaarts als je entingen niet kloppen, helaas pindakaas.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:38

Als entingen niet in orde zijn vind ik het niet meer dan terecht (ongeacht welke klasse) dat iemand regelrecht 'weer naar huis mag'.

Echter bij de 'kleinere' dingen wil ik in de B nog wel eens een oogje dicht doen en zal niet direct uitsluiten.
Wel zet ik een waarschuwing onderaan de coupon, anders leren ze het namelijk nooit.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 16:06

_10_, wat zijn kleinere dingen dan?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:25

De dingen die ik onder kleinere/minder belangrijke dingen vind vallen zijn o.a. hulp van derde tijdens de proef (komt vooral bij pony ruiters veel voor, dit ligt er uiteraard wel aan hoe en hoevaak dit in een proef gebeurt!), het passeren van (extra volte bij) de A na het geven van het startsein, het niet binnen 45 sec. na startsein beginnen, enzovoort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:22

_10_ schreef:
De dingen die ik onder kleinere/minder belangrijke dingen vind vallen zijn o.a. hulp van derde tijdens de proef (komt vooral bij pony ruiters veel voor, dit ligt er uiteraard wel aan hoe en hoevaak dit in een proef gebeurt!), het passeren van (extra volte bij) de A na het geven van het startsein, het niet binnen 45 sec. na startsein beginnen, enzovoort.

3 x achter een bordje langsgaan... Haha!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:37

wat ik me wel eens afvraag, waarom je bij sommige wedstrijden al bij het aanmelden je paspoort moet laten zien, en andere (buiten)wedstrijden je t bij de jury moet laten zien?
kan iemand mij dit uitleggen?
ik ben voorlezer (en ook wel groom geweest,maar dat was voor springwedstrijden)