Hoe komt dat toch? Niveau verschil regio's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Hoe komt dat toch? Niveau verschil regio's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 09:12

Ik vraag mij af hoe het komt dat het niveau in bepaalde regio's zo kan verschillen in de wedstrijdsport. Zo is bekend dat in Twente de springrubrieken hoog en breed worden opgetrokken met lastige lijntjes. Ik woon zelf in Twente en ik merk in mijn omgeving dat mensen met jonge paarden wat verder weg gaan, om ze de eerste paar wedstrijdjes rustig door te laten komen. Kwa dressuur merk ik dat dat niveau lager ligt dan bijvoorbeeld in Brabant. Ik ben ooit voor een clinic in Brabant geweest en daar reed een vrouwtje met een bloedmooi paard. Ze had hem goed voor elkaar en ik dacht dat ze minimaal M was. Aan het eind van de clinic praten we als cursisten nog even na. Toen gaf ze aan dat ze nog ontzettend twijfelde of ze het paard al zou gaan starten in de B of niet Wow! Mijn mond viel open. Als dit de kwaliteit in de B is in Brabant, dan zit je met datzelfde paard in Twente binnen 1 seizoen in het M Nagelbijten / Gniffelen .
Ik vraag mij dus af hoe het komt dat er zo'n niveau verschil kan ontstaan tussen bepaalde regio's. Ik snap dat bijvoorbeeld Twente van oudsher een springnatie is. Voor 20 jaar geleden was het uitzonderlijk als je (alleen) dressuur reed. Maar dan mag er toch niet zo'n verschil in beoordeling ontstaan? In mijn ogen moet je als combinatie door het hele land hetzelfde beoordeeld worden.

EllyC

Re: Hoe komt dat toch? Niveau verschil regio's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:42

Tja wij in Zuid Holland zijn geen echte springers. Ik ook niet, dus wat dat betreft woon ik in de goede provincie. Wel komt Siebe Kramer hier vandaan die het heel goed doet in de springsport.

Qua dressuur niveau verschillen kan ik weinig zinnigs over zeggen. Daar heb ik weinig vergelijkingsmateriaal over. Over twee weken moet ik jureren in Utrecht, ik zal eens kijk of ik verschil merk.
Ik moet wel zeggen dat hier het niveau per wedstrijdlocatie al erg verschilt.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:46

jaa idd dat vind ik ook, ik heb in brabant gereden en rijd nu in gelderland, maar ik vind dat het nivo in brabant ook hoger ligt, en ik had een tijdje terug in limburg een wedstrijd, en daar had ik super hoge punten(bijna iedereen wel) en als je hier een wedstrijd rijd dan krijg je tog minder punten terwijl jemiss nog wel beterof net zo goed rijd?
maarja dat kan natuurlijk ook aan mij liggen,
bij ons op de club zeggen ze ook allemaal dat de pacours in brabant moeilijker zijn, dus iedereen gaat daar springen!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:46

Ik woon in Brabant, zo´n 20 km vanaf Eindhoven.
Als ik hier bijvoorbeeld in Reusel start is het niveau 10x anders dan als ik in Eindhoven start.
Als ik in de provincie Zeeland ga kijken dan kan je dat ook echt niet vergelijken met het niveau in Brabant!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:27

jury schreef:
Qua dressuur niveau verschillen kan ik weinig zinnigs over zeggen. Daar heb ik weinig vergelijkingsmateriaal over. Over twee weken moet ik jureren in Utrecht, ik zal eens kijk of ik verschil merk.
Ik moet wel zeggen dat hier het niveau per wedstrijdlocatie al erg verschilt.

Ik kom ook uit Zuid Holland en heb vorige maand gejureerd in Utrecht.
Ik vond het niveau toen echt belabberd, maar moet zeggen dat ik soms al enorm verschil merk per vereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:20

Maar er zijn hier in de buurt denk ik ook meer mensen die wedstrijd rijden (zit ook in een regio (Asten) waar springen altijd fors aan de maat staat en de dresuur ook zwaar gepunt wordt)

Maar als je dan ook kijkt naar het aantal deelnemers vergeleken in andere delen van NL.
De Z1 en Z2 dressuur rubrieken hoeven nooit samen, die hebben elk een ring ruim vol.
B en L die heb je meerdere ringen in de zomer vol met 25 deelnemers.

Springen 3 ringen, continue vol van 9 tot 6 uur.
Wil de parcoursbouwer niet alles terug hebben in de barage zal hij wel moeilijkheid in moeten bouwen Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 10:57

Kwa springen hebben wij ook veel deelname. Het is niet raar dat er meerdere B en L rubrieken worden uitgeschreven die dan ieders met 60 ook echt vol zitten. In de dressuur is het wisselend, mooie goed georganiseerde concoursen zitten wel snel vol. Terwijl ik soms ook met 12 in 1 ring in de L2 zit.

Maar of er veel wordt gereden of niet, hoeft in mijn ogen geen invloed te hebben op je beoordeling in de dressuur. De proeven zijn toch over het hele land hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:01

Ik denk met meer ruiters dat je er ook gemiddeld gezien meer betere bij hebt zitten.
Die trekken dan het nivo omhoog Lachen

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:03

Ja ik woon vlakbij den bosch, en ik merk wel als ik verder weg ga, dat ik gewoon veel hoger in de punten zit, terwijl ik hetzelfde rijdt.. Vorig jaar was ik naar de brabantse geweest, en toen naar de Nederlandse in het DEM2 en toen stonden alle brabanders toch vrij ver bovenaan..

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 11:47

@rk daar zit wat in natuurlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:53

Springen weet ik niks van, maar dressuur verschilt echt enorm. En dan niet alleen Zuid-Holland of Zeeland of Brabant, maar ook Bergen op Zoom, Breda, Eindhoven.... een wereld van verschil!
Ik denk dat het Brabantse dressuurniveau misschien ook heel hoog ligt omdat hier zo ontzettend veel goede/bekende instructeurs zitten? In Zeeland bijv. zitten er veel minder en is het ook nog moeilijker te regelen met die eilanden enzo.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:11

@ urielle; goed voorbeeld doet vaak goed volgen Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:26

Urielle schreef:
Springen weet ik niks van, maar dressuur verschilt echt enorm. En dan niet alleen Zuid-Holland of Zeeland of Brabant, maar ook Bergen op Zoom, Breda, Eindhoven.... een wereld van verschil!
Ik denk dat het Brabantse dressuurniveau misschien ook heel hoog ligt omdat hier zo ontzettend veel goede/bekende instructeurs zitten? In Zeeland bijv. zitten er veel minder en is het ook nog moeilijker te regelen met die eilanden enzo.

Maar het stomme is dat er niet altijd een regel op te trekken is, ene concours heeft in Zeeland veel meer niveau dan een ander concours in Brabant en andersom. Dat is het fijne dat ik in regio Zuid Holland / Zeeland / West Brabant start, is het goed niveau vergelijken.

Wat ik wel merk hoe groter de concoursen hoe hoger het niveau. Echter qua punten voor mijzelf maakt het niet uit, soms rij ik zelfs veel hogere punten op de grotere concoursen. Voor mijn plaatsing maakt het weer wel uit natuurlijk.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:32

Het springen wisselt hier in het noorden ook wel. In groningen/Friesland is het niveau duidelijk lager en de parcoursen wat simpeler.
In Drenthe lijken de parcoursen steeds moeilijker te worden. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat BB en B paarden steeds vaker over hetzelfde parcours moeten als de Z en ZZ paarden. Afstanden en lijnen blijven dan hetzelfde. Hoogte wordt dan alleen aangepast. Gevolg van de 30 B paarden maar 4 foutlozen.
Met de dressuur vind ik het niveauverschil nog wel meevallen. Ik reed vroeger in Zuid holland en vond het niveau hoger toen ik in drenthe kwam. Reed je in ZH nog winstpunten met dezelfde proeven hier redde je dat niet. Is wel al weer jaren geleden dus ik weet niet of dat nog steeds is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:00

Dat is hier in het indoor seizoen altijd al zo geweest
Het wordt gewoon elke klasse wat hoger en breder gelegt en indien nodig een hindernis bij gezet zodat het een dubbel of 3 sprong wordt.
Maar eigenlijk heb ik er nooit bij stil gestaan dat dat raar is Lachen

Buiten zijn vaak 3 spring ringen.
Dan is het maar net hoe dat organisatorisch het beste op elkaar aansluit.
maar als de Z daar na de B of L komt dat kan best Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:21

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik qua punten nog nooit echt verschillen gemerkt heb. Ik rij dressuur in Brabant, Gelderland en Limburg. En overal heb je wel een Sinterklaas, of eentje die belachelijk streng is. Maar ik kan niet zeggen dat er een regio of plaats bij is waar echt zo anders gepunt wordt.

rihathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:54

ik vind dat er wel degelijk verschil is in de regio's,
kom zelf uit limburg, en wij gaan ieder jaar naar haaksbergen en / of almelo voor de meerdaagse wedstrijden.

hier merk je het erg, in limburg heb ik het gevoel dat je meer moet doen om je punten te krijgen dan in almelo en haaksbergen als je daar je proef al hebt afgerond heb je al een winstpunt zo ongeveer!

groetjes!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:08

Ik vind dat er wel veel verschil in zit. Ik heb altijd gestart in Noord-Holland, Gelderland, Flevoland, Utrecht en Overijssel en zelfs een aantal keer in Drenthe. Als ik snel een puntje nodig had ging ik òf de dijk over naar noordholland òf wat verder overijssel in. Vooral wat verder in overijssel vond ik de jury's vaak veel gemakkelijker.
Het niveau verschil per concours was heel verschillend, de wedstrijden waar het springen hoog en zwaar stond kon je vaak makkelijk aan je dressuurpunten komen en waar de dressuur zwaar gepunt werd stond het springen laag en eenvoudig.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:43

da's echt apart dat het nieveau zo verschilt. Heb der zo geen verklaring voor Knipoog

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:27

hmmm,... hoe is het springen in Haaksbergen dan? Weet iemand dat? (ga 5 juli)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:31

Ik heb wel vaak gehoord, dat het niveau in brabant hoger ligt..
Ik ken ook springruiters die naar het noorden gingen(gelderland die richting) om een winstpunt te rijden, om te kunnen beginnen met springen, omdat t in brabant moeilijker was

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:48

Ik vind het niveau van Gelderland en Brabant redelijk op 1 lijn liggen hoor. Maar het klopt inderdaad dat er hier bepaalde wedstrijden zijn waar je eerder een winstpunt rijd dan op andere.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:00

Ik zelf rijd ook (nog maar net hoor) in twente, maar merk hier juist dat er idd wel makkelijk punten worden weggegeven in de dressuur alleen soms niet helemaal correct Knipoog Ik zie soms ruiters proeven rijden die beter gaan als een ruiter met een naam, en die krijgen dan krap aan een wp, of net geen wp.. en diegene met een naam rijd zo'n beetje alleen maar wp'en. Er wordt niet altijd helemaal eerlijk gejureerd hier volgens mij, en daarom is het niveau in de dressuur hier dnek ik ook wat lager.

Verder merk ik wel dat het hier echt springen is, parcoursen worden mooi maar moeilijk opgebouwd! Heb alleen niet echt ervaring met het zelf springen.. maar als ik dan op zo'n concour rond kijk.. Zie je ruiters soms echt even een dressuurproefje rijden, en zo gauw ze moetens pringen worden ze bloedfanatiek! Ook de springruiters hier zijn echt bloedfanatiek, wat natuurlijk het niveau opkrikt.

Denk dat het juist per regio verschilt wat meer gedaan word, waar de ruiters zelf fanatieker in zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:08

Kom dan maar nooit starten op Marienweide te Aerdenhout....erg hoog niveau...wat wil je ook in zo'n dure gemeente! En JA er is inderdaad een behoorlijk verschil in waar je start.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:20

Ik ging zelfs naar een bepaalde wedstrijd in zeeland om speciaal winstpunten mee naar huis te nemen! Tong uitsteken

Hier op de grote wedstrijden in brabant heb je enorm grote concurentie.
Veel meer dan in zeeland.