Tong lepel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irene_isis

Tong lepel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 07:31

Even een vraag, mag je een proef rijden met een tonglepel?

Suzanne F.

Re: Tong lepel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:43

Ja naar wat ik weet wel. Tot ZZ zwaar zelfs dacht ik?

Op www.knhs.nl kan je alle reglementen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:51

Helaas wel ja.

Voorheen stond in artikel Artikel 145 dat een tonglepel niet toegestaan was vanaf klasse Z1.
Nu staat in dit artikel:
"Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
2.) een tonglepel wanneer gebruik wordt gemaakt van een stang en trenshoofdstel.

Dat betekent dat in de Z-klasse nog steeds met een tonglepel gereden mag worden, wanneer nog niet met stang&trens gereden wordt (dus een combi tonglepel - s&t mag niet).

Schandalig vind ik 't.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:37

JoviBan,
wat vind je zo schandalig aan een tonglepel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:48

Wanneer een paard z'n tong over het bit of uit z'n mond legt of achter het bit opkrult, dan is dit een uiting van verzet.
Géén verzet in de zin van "ik heb geen zin", "ik doe het lekker niet", "in de maling nemen" of "klieren" oid (wat veel mensen wel als zodanig interpreteren), maar verzet omdat hij iets niet prettig vindt, gehinderd wordt, pijn heeft, niet kàn doen wat er gevraagd wordt, etc.
Het paard zegt in feite AU tegen de ruiter.
Wanneer de ruiter dmv een tonglepel het 't paard onmogelijk maakt om nog langer AU te zeggen, ben je dus heel wreed bezig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:01

Hm er zijn ook paarden die het heel ontspannend en leuk vinden om met het tongetje buiten boord te hangen.

Ik geef toe dat dat uitzonderingen zijn en dat de meeste tongproblemen uit verzet komen maar er zijn wel degelijk uitzonderingen op de regel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:07

Dat Au wordt niet alleen via tong duidelijk. Zie je ook in ontbreken ruggebruik en/of open gesperde mond. Een goede jury zou dit moeten blijven zien.

Toch zijn er ook paarden die eea uit gewoonte zijn gaan doen of de drempel om dit te doen wel erg laag hebben. Dan kan zo'n tonglepel een heel goed en voor mij acceptebel hulpmiddel zijn. Wel met als einddoel om uiteindelijk weer zonder te kunnen.
In ieder geval beter dan die idioten die de tong vastbinden met een panty.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:10

Makkelijk zelf op te zoeken in het regelement. Daarom een slotje.
Discussie erover is best interessant, maar over dit onderwerp zijn al vele topics. Knipoog