Hoe word je nou jury?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Hoe word je nou jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 00:39

Mss een hele domme vraag... Clown Maar ik zou het eigenlijk ontzettend leuk vinden om dressuurjury te zijn. In belgië wel te verstaan.

Nu vroeg ik me af:

Welke opleiding moet je ervoor doen?
Moet je zelf al wedstrijden gereden hebben (ik rij geen wedstrijden, ik zou dus NU niet jury willen worden maar in de toekomst)?

Ennneee...
Schuift het wat? Vork (niet zo belangrijk maar wel interessant)

anneliesdj

Re: Hoe word je nou jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:46

In NL kun je jurylid worden door een cursus te volgen bij de KNHS, voor die cursus moet je uiteraard betalen. Het is afhankelijk van het aantal juryleden wat er momenteel is of er nieuwe cursussen gegeven worden, ik geloof dat het zelfs zo is dat er bij meerdere aanmeldingen geloot wordt.

Hier geldt dat het niveau wat je wilt jureren je ook minimaal in praktijk moet hebben gereden. (Om B en L te jureren moet je minimaal L2 zijn geweest, voor M niveau minimaal M2 enz)

Juryleden krijgen van de concoursorganisatie normaal gesproken volledige onkostenvergoeding en daarnaast soms een klein bedrag voor de moeite maar het is absoluut niet zo dat je betaald wordt, meestal is het alleen onkosten.

Juryleden op hoger niveau (denk aan Z) krijgen wel een vergoeding maar die mensen hebben ook veel meer kosten gehad aan opleiding dus ik denk dat je blij mag zijn als je na een paar jaar je opleidingskosten er weer uit hebt.

Hoe het in Belgie werkt weet ik niet en ik zal misschien ook wat dingen fout hebben maar zo werkt het in grote lijnen in NL.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 00:49

Aha interessant Lachen

Ik dacht eigenlijk altijd dat jij Belgse was haha...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:51

lol... nee niet dus, oerhollands!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:09

In NL krijg je wel betaald hoor, je krijgt 15 euro per dagdeel (veel is het niet) en je krijgt je reiskosten vergoed per km.
En volgens mij krijgt een Z jury evenveel als een B-L jurylid.
Misschien dat je vanaf het ZZ meer krijgt, maar dat weet ik niet.

En er zijn ieder jaar zoveel aanmeldingen dat er altijd mensen afvallen, je moet je motivatie opschrijven, je eventuele ORUN-opleiding en je ervaring in de sport. Daar wordt naar gekeken en ook of je man of vrouw bent en wat je leeftijd is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:00

Volgens mij ligt het er in Belgie aan bij welke vereniging je lid bent. Wat ik weet is dat je bij de LRV gewoon aangewezen wordt als vrijwilliger om te jureren. Je hoeft er geen cursus voor te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:33

Als je IL jury in nl wilt zijn moet je, volgens mij, M1+1 zijn. IM zou ik niet weten. Lijkt mij logisch als dat Z1+1 is? Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:20

Storm76 schreef:
In NL krijg je wel betaald hoor, je krijgt 15 euro per dagdeel (veel is het niet) en je krijgt je reiskosten vergoed per km.

En dat noem jij betaald worden? 30,- voor een dag van 7 of 8 uur is 4,- per uur, dat noem ik een vergoeding en geen 'loon'. Reiskosten horen bij onkosten dus je zegt eigelijk hetzelfde als mij Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:19

Bij de LRV worden tegenwoordig cursussen georganiseerd, nog niet verplicht maar wel gewenst. In de wintermaanden staat op de site, met een aantal data van afgelopen winter. Zie www.lrv.be

Bij de federatie zijn het officiele juryleden dus daar zal ongetwijfeld ook iets van een cursus zijn, maar ik kan niks vinden op de website.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:43

Sammie schreef:
Als je IL jury in nl wilt zijn moet je, volgens mij, M1+1 zijn. IM zou ik niet weten. Lijkt mij logisch als dat Z1+1 is? Lachen

Maar het is M2 + 5......

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:47

daffodil schreef:
Sammie schreef:

Maar het is M2 + 5......

Naar mijn idee zouden ze dit beter kunnen verhogen naar Z2

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:49

Liever niet, dat haal ik nooit Haha!

Nu heb ik zoiets van het is te doen, nog vijf punten......

Weet ook niet of het zelf rijden van Z2 nou daadwerkelijk zoveel meer zicht geeft op het jureren van M proeven. Net zo goed als dat nu B/L proeven gejureerd worden door mensen die "slechts" M1 gereden hebben niet slechter hoeven te zijn dan die gejureerd worden door diegenen die veel hoger gereden hebben. Staat los ervan is mijn mening.