(Cursus) opleiding jurylid FNRS - ervaringen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

(Cursus) opleiding jurylid FNRS - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 11:51

Ik ben door onze RV gevraagd of ik interesse zou hebben tot een opleiding jurylid FNRS.

Ik heb al op de site van FNRS gekeken en weet nu wat meer en op zich ben ik zeer geinteresseerd.

Nu zoek ik naar ervaringen van anderen die de cursus hebben gedaan en nu FNRS jurylid zijn.

Vind je het (nog steeds) leuk om te doen? Jureer je alleen bij je eigen RV of word je ook regelmatig bij andere RV gevraagd?
Hoe heb je de cursus ervaren?

Mies7

Re: (Cursus) opleiding jurylid FNRS - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:15

Ik jureer niet alleen op de eigen rv maar ook regelmatig bij andere maneges. De cursus was op zich wel leuk, maar het is net als autorijden... Door na het behalen van de cursus veel te gaan jureren krijg je steeds meer ervaring. Er zijn wel eens periodes waarin ik wat minder gevraagd wordt om te komen jureren, maar dan schrijf ik zelf maneges aan.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:23

Ik heb vrijdag praktijkexamen gedaan voor de FNRS tot F12. Ik vind het echt een hele leuke cursus en de medewerkers van de FNRS zijn ook vriendelijk en prettig in de omgang. Bram van Jaarsveld is een fantastische cursusleider die de cursus op een interessante manier weet te brengen en open staat voor de inbreng van de cursisten. Hoe de cursus die door Ellen van den Berg wordt gegeven kan ik niet oordelen maar ongetwijfeld is zij ook een uiterst kundig en prettige cursusleidster. Ik kan de cursus echt aanbevelen.

Volgens mij mag je bij voorkeur niet op de eigen manege/vereniging jureren vanwege de eventuele partijdigheid van de jury. Ik kreeg tijdens de opleiding al heel veel aanvragen van maneges en ik ben ook van plan om zo veel mogelijk te gaan jureren gezien de nood aan juryleden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:02

Oh is er zo n tekort aan dan joh? Jammer dat ze dan niet wat meer cursussen organiseren. Ik heb me net ingeschreven en nu afwachten tot er ergens wat georganiseerd wordt. De RV betaalt mijn cursus op voorwaarde dat ik jureer als er wedstrijd is. Ik geef verder geen manegelessen en zie die kids amper rijden (ik kom op andere tijdstippen) en onpartijdig ben ik dus wel (ook van ‘nature’). Heb wel al ervaring met jureren van onderlinge wedstrijden maar niet per definitie F-proefjes, ook die wel maar ook gewone B- en L-proeven etc.
Ik mag wel ‘maar’ tot F6 doen. Ben geen KNHS jurylid en heb geen Deurne, jammer maar helaas dus!

25 juni is er een KNHS wedstrijd op onze manege waarbij ik dus ga schrijven. Maar voor aanvang van de cursus moet ik nog bij minimaal 1 ander jurylid hebben geschreven.

1 van jullie toevallig nog een schrijfster nodig mettertijd en wat niet al te gek ver rijden is voor mij? Ik woon bij Alkmaar in de buurt…
Haha! Bloos Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:14

Ik dnek dat je nu een aantal dingen door elkaar haalt. Schrijven bij de KNHS telt niet voor de "schrijf-stages" van de FNRS. De doelstellingen zijn zo uiteenlopend dat er wat dat betreft weinig vergelijking te maken valt. Bij de KNHS gaat het om de combinatie en bij de FNRS gaat het puur om de ruiter bij de lagere proeven gaat. Je moet minimaal bij twee verschillende juryleden op 2 verschillende locaties hebben geschreven. Ik denk niet dat de FNRS er echt heel blij mee is dat een jury zeer regelmatig jureert bij de eigen vereniging/manege, ik zou dat eerst heel goed navragen bij de FNRS als ik jou was.

Afhankelijk van eventuele KNHS-klasseringen en toestemming van de manege-eigenaar kun je eventueel de mogelijkheden krijgen om tot de F12 te mogen jureren. Ik ben zelf ooit L2 geweest en ik ben door de manege "afgetekend" op F20 aangezien ik op Z-niveau rondhobbel maar door een blessure geen wedstrijden meer kan rijden.

Er is een groot tekort aan juryleden, er worden regelmatig wedstrijden op het laatste moment afgelast wegens geen jury als een jury afzegt. Ik ben al een aantal keren op zaterdagavond heel laat gebeld of op zondagochtend vroeg uit bed.

Ik weet dat er na de zomer hoogstwaarschijnlijk 2 cursussen van start gaan in regio Gelderland en Brabant.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:20

Ja joh, haha het zat in mijn hoofd wel goed, maar bedoelde inderdaad dus gewoon FNRS...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:24

Gelderland en Brabant…hémeltje zeg…ik woon in Noord-Holland!!! Maar de RV wil ook mijn reiskosten vergoeden maar goed, geen reden om ze te willen uitzuigen. De RV denkt aan ongeveer 4 wedstrijden per jaar en dan hoef ik niet de gehele dag te jureren, natuurlijk…meer het idee dat ze in ieder geval kunnen rekenen op hun eigen jurylid…

Zelf ben ik als hoogste ZZ-licht + 4 geklasseerd, heb ORUN fase 1 en meerdere malen Z(2) gereden…denk je dat ik dan via de RV kan laten nagaan of ik eventueel hoger zou mogen jureren bij de FNRS?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:29

De manege moet jouw aanvraag van het ruiterpaspoort en deelnemers formulier aftekenen als F20 niveau en je moet in de brief vermelden op welk niveau je hebt gereden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:35

Okay, super, dat zal ik doen, dank je voor je tips en info, het lijkt me in ieder geval echt ontzettend leuk en ook leerzaam om te gaan doen.
Had wel onderling al een paar keer dus onofficieel F-proefjes (en hoger) gejureerd maar inderdaad stond ik de eerste keer wel even te kijken van al die losse onderdelen op het einde. Toch soms wel wat lastig als je er geen opleiding voor hebt gehad…

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:38

Daniel welke regio jureer jij?

En idd ik zie er het nut niet van in als een jury een "eigen" jurylid wil hebben (hhoguit als reserve). Sommige maneges houden heel erg vast aan hun "eigen" geselecteerde clubje. Gevolg, als er dan eens iemand van die club niet kan dan is er zogenaamd geen jury te krijgen, terwijl ze niet eens de moeite nemen om de lijst af te bellen. Dus denk dat het jurytekort wel meevalt.
Verder hoor je als jurylid zelf tijdig vervanging te regelen dat is niet eens een taak van de manege/rv.

Ik zit overigens stampvol hier in ZH, zit iedere zondag in het hok en vaak ook op zaterdag het hele jaar rond. Mn agenda zit alweer vol tot eind dit jaar en niet eens hier in de regio, Brabant en Zeeland staan op de kalender voor dit najaar.

Volgende week terugkomdag dus ben benieuwd.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:44

Ik doe regio Randstad, dus eventueel ook een stuk ZH/Utrecht.
k ben op dit moment bevoegd tot F12.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:58

hoi

ik jureer ook al een paar jaar bij de FNRS
jammer dat je niet regio ZH doet, we zitten echt tot aan ons strot vol he Vippie Huilen

ik zoek trouwens een vervanger voor 7 juni in Klundert
Vip?????????????? Tong uitsteken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:02

Ik wil best ZH doen maar dan wat dichter naar HN dan naar Zeeland vanwege de reistijd. Zit zelf tegen Zaandam aan. Ben laatst voor een manege op Oud Beijerland gevraagd maar dat is echt heel ver weg voor mij maar de regio Rotterdam/Den Haag is prima te doen voor mij. Ik pb jou ook wel even mijn naam.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:06

Mij had je al gevraag wuppie Haha! Ik zit dan in Ermelo op de Fasna.
Yup wij komen beetje lichtelijk om in het werk, volgens mij doen wij heel ZH en Zeeland met zn tweetjes ROFL

Ik hou je voor noord-ZH in de peiling Daan.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:11

Prima. Klinkt erg druk voor jullie.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:15

Vippie schreef:
Yup wij komen beetje lichtelijk om in het werk, volgens mij doen wij heel ZH en Zeeland met zn tweetjes ROFL

Ik hou je voor noord-ZH in de peiling Daan.

o ja op mijn werk hahahaha
wanneer ben je er weer??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 05:51

Kom binnenkort weer op herhaling voor Access denk ik Haha!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:57

Wij willen gaan proberen na de zomer ook de FNRS jurycursus te laten doen. Hoeveel avonden heeft de cursus eigenlijk?

Op zich is op eigen manege jureren niet erg, mits het geen familie oid zijn. Iemand die bijv. alleen KNHS wedstrijden rijdt mag van mij indien bevoegd FNRS jureren.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:07

Ik hou dit topic ook even in de gaten Ja Zou ook best de juryopleiding willen doen op termijn al is er in Noord-holland noord volgens mij niet zoveel te doen aan FNRS-wedstrijden. En naar het zuiden rijden wordt me dan toch weer net te gek Clown Maar tot 1,5 uur rijden is op zich best te doen Ja

Alleen regio Amsterdam is natuurlijk net geweest, dat overlapte voor mij met de ORUN.

Vippie schreef:
Ik toevallig ook Ja
Wsl groom ik op de 125, zou evt de 100 kunnen worden met het jonge paard. Fasna is ieder jaar vaste prik Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:44

gomir schreef:
Ik toevallig ook Ja
Wsl groom ik op de 125, zou evt de 100 kunnen worden met het jonge paard. Fasna is ieder jaar vaste prik Haha!

Kommie natuurlijk wel ff buurten bij mn starthokje he? Haha!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:35

Ik vond het wel leuk die cursus. Alleen het examen vond ik vrij chaotisch en zo van: wie het dichtst bij zit haalt het Clown
Nee, even serieus. Je wordt helemaal gek gebeld, zovaak hebben ze jury's nodig. Ik doe het nu anderhalf jaar ong. en vind het nog steeds wel leuk Knipoog

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:36

Regio ZH mag me altijd bellen hoor. Kom zelf uit NH, half uurtje boven Amsterdam, maar stukje reizen is voor mij geen probleem. Probleem is wel een redelijk volle agenda, maar proberen kan altijd!

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:44

Ik ben inmiddels ook bevoegd jurylid.

Dus als iemand nog een FNRS-jury nodig heeft voor een wedstrijd?!
t/m F12
regio NH-ZH

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:34

carrylies schreef:
Ik ben inmiddels ook bevoegd jurylid.

Dus als iemand nog een FNRS-jury nodig heeft voor een wedstrijd?!
t/m F12
regio NH-ZH

Ken ik jou?